2023Nieuw ZeelandOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Westport naar Nelson (Dag 23 t/m 25)

In onze vorige blog hebben we uitgebreid verteld over onze reis naar Haast en het bezoeken van de gletsjers rondom Franz Josef. Vanuit die laatste plek zijn we via een geweldige rit doorgereden naar Westport, om een dag later door te rijden naar Nelson. In dit reisverslag lees je alles over deze dagen tijdens onze rondreis door Nieuw-Zeeland!

Onderweg naar Westport

Na wederom een erg koude nacht in Franz Josef vertrokken we rond 9:30 uur richting Westport. Met ongeveer 275 kilometer te gaan hadden we een behoorlijke rit gepland staan. Toch hebben we veel stops gemaakt onderweg. Na ongeveer 50 minuten rijden kwamen we namelijk al bij Hari Hari aan. Hier was een prachtig meer waar we zeker even moesten stoppen. Een plasje en wat foto’s maken en we konden weer verder. Weer 50 minuten later kwamen we in het kustplaatsje Hokitika aan. Hier hebben we even bij het strand gekeken en natuurlijk iets gedronken met wat lekkers. Omdat we toch voorbij een supermarkt kwamen hebben we gelijk maar weer de nodige boodschappen gedaan.

Na een tankbeurt en 45 minuten rijden was het toch echt tijd voor een lunchstop. Een picknicktafel bij het Strongman Mine Memorial bleek hiervoor de juiste plek in het zonnetje. We hadden een prachtig uitzicht over de geweldige kustlijn. Een combinatie van prachtige rotspartijen en bijna tropisch groen zorgde de hele rit voor een ongekend zicht. Een dag in de auto zitten is hier dan ook zeker geen straf.

Een eindje verder kwamen we bij Punakaiki. Hier hadden we al over gelezen. Hier kan je namelijk de bekende pannenkoekenrotsen vinden, oftewel de Pancake Rocks. Een mooi opgezet parcours bracht je langs hele bijzondere rotsen waar de ruwe zee prachtige vormen in had geslagen. Deze stop is zeker de moeite waard. Het was de perfecte manier om even de benen te strekken en nogmaals een heel bijzonder stukje Nieuw-Zeeland te zien op de weg van Franz Josef naar Westport.

Westport

Een paar stops later kwamen we aan in Westport op de Westport Kiwi Holiday Park & Motels. We werden hier vriendelijk welkom geheten en konden een plekje uitzoeken. Bij het inrijden van de camping hadden we al de minigolfbaan gezien, dus dat kon niet missen. Helaas voor Judith betekende de 70-74 nederlaag voor haar dat ze het eten klaar moest maken. Nadat onze buurman ons had geholpen met de gasfles die niet open ging kon ze eindelijk aan de slag. Na een lekkere maaltijd kropen we weer de camper in. Terugkijkend bleek deze dag met een lange rit vol met mooie verrassingen te zitten!

Naar Nelson

Vrijdag 31 maart 2023 reden we weer verder naar Nelson. Een rit van 3 uur. De rit was niet bepaald saai, maar niet zo enerverend als de voorgaande ritten. We begonnen de dag dan ook erg bewolkt, maar maakten toch nog een paar kleine tussenstops. Zo stopten we nog even in het pittoreske Murchison waar we bij een klein bakkertje een lekkere chocolade reep kochten en daar in ons campertje lekker van gesmuld hebben. Rond 13:00 uur kwamen we vanuit Westport in Nelson aan.

Nelson is een vrij grote stad in het noorden van het zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Onze camping is rustig gelegen, maar vrij centraal in de stad. Bij aankomst zochten we dan ook een plekje uit, deden nog even een was en liepen richting de stad. Hier was het erg rustig. In het visitor centre werden we niet al te vriendelijk geholpen maar we kregen nog wel wat nuttige informatie. Na een wandeling door de binnenstad, een ijsje en wat boodschappen liepen we weer terug naar de camping.

We blijven hier 2 nachten in het Nelson City TOP 10 Holiday Park. Op zaterdag wordt er in dit hele gebied slecht weer verwacht, oftewel de hele dag regen. Zo dicht bij de stad kunnen we misschien toch nog iets leuks doen. Na een paar lekkere pannenkoeken doken we weer ons campertje in. Een gedeelte van het plan voor de volgende dag was in ieder geval al gemaakt. Als het toch zou regenen wilden we namelijk eerst maar eens lekker wat uitslapen.

Een regenachtige dag in Nelson

Uitslapen hebben we zeker gedaan op zaterdag 1 April 2023. De regen kletterde de hele ochtend tegen het dak van de camper. Judith had helaas de afgelopen dagen last gekregen van een blaasontsteking dus besloten we om rond 11:30 uur maar eens naar de huisartsenpraktijk de gaan. Daar werden we goed geholpen, al duurde het allemaal wel erg lang. Gelukkig konden we het hele repertoire van Mr. Bean kijken in de wachtkamer.

Het regende nog altijd en na een bezoek aan de apotheek en een lokaal bakkertje zaten we pas rond 14:30 uur in de camper te eten. Aan het einde van de middag klaarde het wat op, maar veel zou deze dag niet meer brengen. Dit hadden we al een beetje ingeschat door de voorspelde regen. Ach ja, zulke dagen zitten er ook wel eens tussen. Het weer kan hier enorm schommelen in Nieuw-Zeeland. Zondag wordt het namelijk 22 graden en zonnig. Perfect weer dus om naar het Abel Tasman park te rijden waar we 2 nachten zullen verblijven in het The Barn Cabins & Camp.