2024AziëFilipijnenReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Puerto Princesa naar El Nido (Dag 303 t/m 309)

In het laatste reisverslag heb je kunnen lezen hoe we een erg leuke tijd hebben gehad op het eiland Siquijor. Vanuit Siquijor zijn we met een hele lange reisdag in Puerto Princesa terecht gekomen op het eiland Palawan. Na een nacht zijn we doorgereisd naar El Nido, waar we maar liefst 6 nachten verbleven. In dit reisverslag lees je daar alles over!

Een lange reisdag naar Puerto Princesa

Donderdag 4 januari was een reisdag, een hele lange reisdag. Al om 5:30 uur ging de wekker en nadat we ons hadden gewassen, aangekleed en iets hadden gegeten verlieten we het The Gabayan Riviera al om 6:30 uur. We stapten op onze scooters en maakten de lange rit naar de Siquijor pier waar we onze scooters om 7:30 uur weer konden inleveren. Vanuit hier konden we zo naar de incheckbalie van Oceanjet lopen. Nadat we alle fees hadden betaald konden we mooi om 8:30 uur instappen op de boot naar Tagbilaran op Bohol. De tocht ging soepel, alleen waren de stoelen niet bepaald comfortabel. Vanuit hier ging de boot verder naar Cebu waar we om 13:00 uur aankwamen.

Daarmee waren we er echter nog niet. We pakten namelijk direct de Grab naar het Mactan-Cebu International Airport. We hadden pas in de avond een vlucht, maar we zaten er niet zo op te wachten om met onze rugzakken door Cebu te gaan lopen. Eenmaal op het vliegveld gingen we allebei voor een lekker bordje spaghetti van de Jollibee en toen was het wachten geblazen. Gelukkig konden we al direct onze backpack inchecken. Na wat wachten en een hapje eten vertrok om 19:30 uur de vlucht naar Puerto Princesa. Deze kwam mooi op tijd aan. Het was een lange dag maar rond 21:30 uur kwamen we dan toch eindelijk met een tricycle aan bij het Alvea Hotel in Puerto Princesa. Een lange reisdag die gelukkig wel voorspoedig verliep. Al het vervoer verliep soepel en sloot goed op elkaar aan. Op naar El Nido!

Met de bus naar El Nido

Ook vrijdag 5 januari 2024 was een reisdag. We moesten namelijk in El Nido zien te komen. Via WhatsApp hadden we een busrit geboekt bij Port Barton Escapade by JC Albert die ons netjes om 10:00 uur bij het Alvea Hotel kwamen ophalen. We moesten achterin het busje plaatsnemen en werden daar later vergezeld door een Portugese naamgenote van Judith waarmee we aan de praat raakten. De chauffeur had er al snel de vaart in en met een rotgang scheurde hij door de straten richting El Nido. De afstand was maar liefst 270 kilometer en voor de tocht stond ongeveer 5 uur gepland. Na een paar uur maakten we een eerste stop, waar wij dachten dat dit de lunchstop zou zijn. We kochten dus snel maar wat eten en gingen terug de bus in. Een half uurtje later stopten we echter nogmaals, ditmaal wel voor de lunch.

Na de lunch gaf hij nog wat gas bij en als een ware Max Verstappen vlogen we door de bochten heen. Tegen 16:00 uur kwamen we in El Nido aan waar we een tricycle naar het Casa Cecilia namen. El Nido is enorm toeristisch en dat merkten we al aan de overnachtingen. De hotels zijn veel te duur voor hetgeen dat ze bieden. Dat geldt ook voor ons hotel. We kregen eerst een erg bedampte en slecht uitziende kamer aangeboden zonder raam, maar na wat klagen kregen we gelukkig toch nog een andere kamer. Deze is ook de hoge prijs niet waard, maar is gelukkig wel een vooruitgang. Daarna maakten we een wandeling door de gezellige drukke straatjes en aten wat bij de Happiness Beach Bar.

Onze eerste dagen in El Nido

Na een redelijke nacht op het dunne matrasje van Casa Cecilia zijn we direct aan de overkant van ons hotel een paar lekkere smoothiebowls gaan eten bij Taste El Nido. Hierna zijn we de in tricycle gestapt om naar Marimegmeg Beach te gaan, dat ook wel bekend staat als Vanilla Beach. Dit populaire strand ligt ongeveer 5 kilometer ten zuiden van het toeristische centrum. We zochten een plekje uit in de schaduw en nadat we lagen ging Judith natuurlijk direct het water in.

Het was prima weer al begon het af en toe nog wel een beetje te druppelen. Na de middag zijn we iets gaan eten bij Maremegmeg Beach Club. We waren precies op tijd want zodra we zaten begon het opeens flink te regenen. We merken dat dit hier in de Filipijnen vaker gebeurt, maar dat het ook weer snel voorbij is. Na de lunch zijn we nog even richting Las Cabañas Beach gewandeld. Hier heb je een mooi zicht op de enorme rotspartijen die uit de zee omhoog lijken te komen. Hierna brachten we de rest van de middag in het water en zand door.

Een lekker dagje aan het strand dus. Na een frisse douche in het hotel namen we die avond nog een lekkere maaltijd. De volgende dag zouden we nog veel meer van de omgeving gaan zien.

De eilanden tour A met Discover El Nido

De reden waarom er zo veel toeristen naar El Nido komen is de prachtige natuur. In dit geval hebben we het dan over de eilanden die hier aan de kust liggen. EL Nido staat er om bekend dat het de toegangspoort is naar de prachtige eilandjes, lagunes, stranden en geheime snorkelplekken. De beste manier om deze te bezoeken zijn de verschillende Island Hopping Tours die worden aangeboden. In heel El Nido worden daarom ook dezelfde eilandentours tours aangeboden onder de noemer A, B, C en D. Tours A en C zijn het meest populair en daarom begonnen we zondag met de zogenaamde tour A die we geboekt hadden bij Discover El Nido.

We kwamen al vroeg ons bed uit en na het ontbijt liepen we om 8:30 uur naar het nabijgelegen kantoor. Daar verzamelden nog meer mensen zich en samen liepen we naar het strand van El Nido. Hier lagen tientallen boten klaar die allemaal deze tours gingen doen vandaag. Uiteindelijk waren we met een groep van ongeveer 25 personen en vertrokken we naar de eerste stop.

Big Lagoon

De eerste stop was de Big Lagoon. Tegen een extra betaling kregen we hier kajaks uitgedeeld en konden we naar de Big Lagoon kajakken. Het was hier enorm druk, maar wel erg mooi. Het water was kraakhelder en het was geweldig om tussen de enorme rotspartijen te kajakken. Via een doorgang kwam je namelijk op een grote open plek uit waar we onze ogen uitkeken. Er was alleen niet aangegeven hoe lang we hier mochten blijven, maar toen we de eerste mensen van onze groep terug zagen varen besloten we om ook terug te gaan. Daar dacht iedereen hetzelfde over, behalve een grote Filipijnse familie die met veel moeite onder begeleiding van de crew terug naar de boot werden gebracht.

Omdat we hier zoveel tijd aan besteed hadden besloot onze gids om eerst maar eens een lunchpauze in te lassen. Deze lunch hadden we van tevoren moeten bestellen en kwam bovenop de kosten van de tour. Het smaakte prima, maar het was extra lekker doordat we in zitzakken bovenop de boot met geweldig uitzicht deze lunch aan het nuttigen waren.

Hierna gingen we door naar de Secret Lagoon. Echt geheim was deze niet want het was er werkelijk enorm druk. Dat kwam voornamelijk omdat de toegang tot deze lagoon enkel mogelijk was door een hele kleine ruimte tussen een paar rotsen. We moeste dus even in de rij staan en konden daarna met onze hele boot door dit gat kruipen. Hier was een meer omringd door verschillende rotsen. Wederom een leuke stop dus en we konden ook nog direct even een kijkje nemen bij het aangrenzende Jiji’s Beach.

Snorkelen en naar 7 Commandos Beach

Tijdens de tour was er ook tijd om te snorkelen dus dat was de volgende stop. Na een klein stukje varen kwamen we op een plek tussen twee eilanden in. Volgens onze gids was hier veel te zien en was de stroming rustiger dan op andere plekken. De stroming was nog altijd vrij sterk, maar het leek inderdaad een goede plek. We bleven weliswaar vrij dicht bij de boot maar konden toch even een kijkje nemen onder water. Het zicht was verrassend goed, zeker wanneer de zon wat feller begon te schijnen. Wel koste het veel moeite om tegen de stroming in te zwemmen.

Gelukkig konden we hierna uitrusten op de laatste stop van de dag, 7 Commandos Beach. Er gaan veel verhalen rondom de naam van dit eiland, waaronder het verhaal dat dit eiland vernoemd zou zijn naar 7 militairen hier tijdens de Tweede Wereldoorlog zouden zijn gestrand. Wij vonden het vooral een heerlijke afsluiting van deze prachtige tour. Op het strand konden we wat te drinken kopen en genieten van het prachtige uitzicht. Er kon ook gevolleybald worden, maar dat sloegen wij over. Na een uur op 7 Commandos Beach was het tijd om terug naar El Nido te varen.

Alles was uitstekend verzorgd. De bemanning was erg behulpzaam en vriendelijk en de stops waren allemaal erg leuk. Ook hadden we leuk contact met de andere mensen op de boot. Een geweldige dag dus. Deze dag werd ook nog eens afgesloten met een heerlijk bord pasta bij Basil’ Pizza & Pasta El Nido. Op de terugweg naar het hotel wist Judith zelfs nog een mooi t-shirt te vinden. Toen was deze geslaagde dag helemaal compleet.

Een dagje naar Nacpan Beach

Op maandag 8 januari 2024 was het weer eens tijd om een van de stranden in de buurt van El Nido te gaan bekijken. Na een lekkere smoothiebowl bij Dayo El Nido gingen we daarom terug naar het hotel. Aan de overkant zat namelijk een scooterverhuur en voor 500 PHP (+/- €8,20) konden we daar voor een dagje een scooter huren. Het plan was namelijk om naar Nacpan Beach te gaan. Het huren van een scooter is aanzienlijk goedkoper dan de shuttlebus die op verschillende plekken wordt aangeboden dus stapten we samen op de scooter. De rit was ongeveer 20 kilometer en tot het laatste stuk was de weg behoorlijk goed.

Na een aardig ritje kwamen we aan bij het strand. We parkeerden onze scooters bij Twin Beach. Het strand wat ons hier naartoe bracht was niet bepaald schoon, we zagen overal glasscherven liggen. Gelukkig was dit op Nacpan Beach niet het geval. Een enorm strand van maar liefst 4 kilometer lang. Het strand was enorm en mede door de ligging was het er ook helemaal niet zo druk. We besloten om naar het Mad Monkey Hostel te gaan waar we lekker aan het strand konden liggen. Ook konden we hier lunchen, al vielen de taco’s een beetje tegen.

De zon scheen fel en de golven waren behoorlijk groot aan dit strand. Ook een eindje verder bij Twin Beach Club gingen de golven flink tekeer. Dat merkten we wel toen we hier later het water in gingen. Ook zitten er best wel wat kleine kwalletjes die je erg goed voelt in het water. Toch was het een heerlijk dagje strand. Hier hebben we nog even lekker gezeten voordat we rond 16:15 besloten om terug te rijden naar El Nido. Die avond aten we eindelijk weer eens een heerlijke okonomiyaki en regelden we weer een tour voor de volgende dag. De eilanden tour met Discover El Nido was namelijk zo goed bevallen dat we een dag later voor tour B zouden gaan.

De eilanden tour C met Discover El Nido

Op dinsdag 9 januari 2023 hadden we weer een mooie tour gepland staan bij Discover El Nido. Dat betekende dus weer vroeg ons bed uit, ontbijten bij Taste El Nido en snel naar het kantoortje waar we om 8:30 uur werden verwacht. Daar kregen we te horen dat de weersverwachtingen goed waren waardoor we tóch tour C konden gaan doen. Tot onze verrassing hadden we dezelfde leuke gids Ivan die we een paar dagen eerder hadden. Toen we samen met hem en een Braziliaan naar het strand liepen bleek een Zweeds koppel dat tijdens de eerdere tour op de boot zat wederom mee te gaan. In totaal waren we met 12 personen tussen de 30 en 50 jaar oud.

Er stond weer een vol programma gepland en de eerste stop die we gingen maken was voor de kust van Helicopter Island. Dit eiland draagt deze naam omdat het inderdaad de vorm van een helikopter heeft. De boot legde voor de kust aan en we konden gaan snorkelen. Het was erg zonnig weer waardoor we geweldig zicht hadden. Helaas zaten er wel erg veel kwalletjes in de zee die behoorlijk hun gang gingen. Het was soms zelfs moeilijk om ze allemaal te ontwijken. Gelukkig hadden we wel nog wat moois gezien, maar ik (Erik) had het al snel gehad in de zee.

Hidden Beach

Gelukkig gingen we hierna snel verder naar Hidden Beach. Dit strand ligt mooi verscholen achter een paar enorme rotspartijen. Je ziet het dan ook niet makkelijk liggen, maar is niet heel moeilijk bereikbaar. Omdat het water hier wel erg laag lag moesten we wel een stukje zwemmen door het vrij wilde water, maar dat was voor ons geen probleem. We hadden hier enorm helder wat waarin we onder andere clownsvissen zagen zwemmen. Verder was het een enorm fotogenieke plek. Op alle plekken leek het een stuk rustiger dan tijdens tour A een paar dagen eerder, maar het was nog altijd vrij druk.

Talisay Beach

Van al dat zwemmen en snorkelen hadden we honger gekregen. Ook deze keer hadden we weer een lunchpakket moeten bestellen die we tijdens de volgende stop konden opeten. We kozen ervoor om dit op de boot te doen voor Talisay Beach. Wederom een strandje met oogverblindend helder water en prachtig zand. Om er te komen moesten we over een stuk met vrij wild water, maar hier was het gelukkig heerlijk rustig. Nadat we onze buikjes hadden volgegeten konden we ook het strandje nog verkennen en lekker wat zwemmen. Natuurlijk ondernam Judith nog een poging om te snorkelen.

Secret Beach

Daarna was het tijd voor Secret Beach. Om op dit strandje te komen moesten we namelijk door een geheime ingang. Dit was een vrij kleine ruimte tussen de rotsen. Vanaf de boot moesten we hier naartoe zwemmen en de golven gingen flink tekeer. Gelukkig werden we geholpen om door de nauwe opening heen te gaan. Daar aangekomen was er een klein strandje dat volledig omringd was door enorme kalkstenen rotsen. Erg mooi en indrukwekkend. Zo stapelden de hoogtepunten zich weer op deze dag.

Terug op de boot hadden we al heel de dag erg leuk contact met alle andere toeristen. Samen met mensen uit Zweden, Schotland, Peru, Brazilië, Finland, Australië en de Filipijnen was het erg gezellig. Voor we het wisten kwamen we zo al aan bij de laatste stop. Het was namelijk nog tijd om te gaan kajakken bij Cadlao Island. Het was nog even lastig om van de boot in de kajak te stappen maar toen dat eenmaal gelukt was konden we zo naar de ondiepe lagoon varen bij Cadlao Island. In tegenstelling tot de andere plekken was het hier helemaal niet zo druk. We konden er weer heerlijk varen en om ons heen kijken. Ook nam onze gids Ivan de gelegenheid om hier een aantal leuke foto’s van ons te maken en een groepsfoto.

Terug naar El Nido

Daarna was het toch echt tijd om terug naar El Nido te gaan. We maakten nog een laatste groepsfoto en namen afscheid van iedereen. Het was inmiddels al 16:20 uur en terug bij het hotel gingen we ons direct opfrissen. We waren doodmoe na deze lange dag dus besloten om al snel iets te eten. We deelden een pizza en kwamen daarna bij de ijssalon het Schots / Peruaanse koppel tegen uit de tour. Ook zij namen net als ons nog een ijsje om daarna terug naar de kamer te gaan. Een vermoeiende, maar prachtige dag in El Nido!

Voorbereiden op de Buhay Isla Ecotour

Onze laatste dag in El Nido was op woensdag 10 januari 2024. We sliepen eerst maar eens lekker uit om daarna wederom een lekkere smoothiebowl te gaan eten bij Dayo El Nido. Daarna was het tijd om nog een paar aankopen te doen. De volgende dag zouden we namelijk de expeditie van El Nido naar Coron gaan maken met Buhay Isla Ecotour. Omdat we daarbij 3 dagen op een boot zouden zitten besloten we toch maar om een paar goede drybags aan te schaffen. Ook leek het mij (Erik) een goed idee om nog even een bezoek te brengen aan de kapper.

De rest van de dag zouden we besteden aan het pakken van onze spullen en wat boodschappen doen. We wilden zeker zijn dat we alles mee zouden nemen wat nodig was dus namen we hier ruim de tijd voor. Aan het einde van de middag zijn we ook nog naar het kantoor gegaan van Buhay Isla Ecotour voor een briefing. Het was niet meer dan het ondertekenen van een aantal documenten en voor het eerst kennis maken met de andere groepsleden. Het bleek een vrij gevarieerd gezelschap te zijn met mensen uit verschillende landen en van verschillende leeftijden. Terug in het Casa Cecilia hebben we onze spullen gepakt en zijn we die avond een lekkere pad thai gaan eten. We zijn er helemaal klaar voor!