2024AziëFilipijnenReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Van El Nido naar Coron met de Buhay Isla Ecotour (Dag 310 t/m 312)

In het laatste reisverslag hebben we je uitgebreid verteld over onze dagen in het enorm populaire El Nido. Vanuit El Nido zijn we doorgereisd naar Coron. Dat hebben we op een hele speciale manier gedaan. We hebben namelijk een driedaagse boottocht gemaakt met Buhay Isla Ecotour. In dit reisverslag vertellen we je precies hoe deze dagen zijn verlopen.

Het vertrek vanuit El Nido

Op donderdag 11 januari 2024 was het zover en gingen we de expeditie van El Nido naar Coron doen met Buhay Isla Ecotour. De expeditie is een enorm populaire meerdaagse tour die je vanuit beide kanten kan doen. Door de populariteit is hij vaak al snel uitverkocht dus is het goed om deze tour tijdig te boeken. Dit hadden wij dan ook al een paar weken terug gedaan. Nadat we het Casa Cecilia hadden verlaten kwamen we om 8:00 uur samen bij de El Nido Port. Met een beetje vertraging werden alle spullen de boot op geladen en konden we vertrekken.

De eerste dag van deze 3 daagse tour bleven we nog vrij dicht in de omgeving van El Nido. Zo bezochten we Helicopter Island, die we een paar dagen eerder ook al hadden bezocht. Daarvoor waren we al naar Cadlao Island gegaan om een grot te bezoeken. Alles ging lekker relaxed en we hadden veel tijd om contact te maken met de andere mensen in de groep en de crew. De crew stond bekend onder de naam “Team Lupa” en deze dagen waren wij dus ook onderdeel hiervan.

De lunch

Hierna kregen we de lunch voorgeschoteld. De grote tafel op de boot werd volgeladen met schalen vol met lekkers. Zoals het in de Filipijnen hoort betekende dit veel (varkens)vlees, maar er waren gelukkig ook schalen met groentes en fruit. De maaltijden waren dan ook zeer uitgebreid en erg smaakvol. Na de lunch bezochten we een van de eilanden die in het verleden gebruikt was voor het tv-programma Expeditie Robinson. Bij al deze plekken konden we ook snorkelen. Het water was alleen niet overal even helder, dus na Helicopter Island in de morgen was het snorkelen die dag geen groot succes.

Rond 16:00 uur kwamen we die dag aan op het eerste basecamp. We hadden al gezien dat we onder andere Nacpan Beach hadden gepasseerd en kwamen er dus al snel achter dat dit verblijf zich nog altijd op het vaste land van Palawan bevond. Het was echter zo afgelegen dat je hier niets van merkte. We kregen een klein houten hutje toegewezen waar enkel een matras in lag met een klamboe.

We konden genieten van de zonsondergang op het strand en er werd gevolleybald. Hierna was het tijd om ons even op te frissen in een van de simpele douches die er waren. Die avond werd er weer een uitstekend buffet voorgeschoteld vol met Filipijnse lekkernijen. Het eten smaakte weer heerlijk. Hierna was het tijd om de flessen rum tevoorschijn te halen. Olli, een van onze gidsen, had een flink arsenaal aan drankspelletjes. Een gedeelte van de groep was de hutjes al op gaan zoeken maar wij bleven samen met een aardige groep nog spelletjes spelen. Na een tijdje hielden wij het ook voor gezien en besloten we om ons hutje op te zoeken. We merkten al snel dat het een erg warme nacht zou gaan worden.

Onze tweede dag op de boot

De tweede dag van onze 3 daagse tour bij Buhay Isla Ecotour begon al vroeg. Door de warmte en het kleine matrasje hadden we niet al te best geslapen, maar gelukkig wel een paar uurtjes slaap kunnen pakken. Ik (Erik) trapte nog even een balletje op het strand in de vroege morgen om daarna aan te schuiven voor een heerlijk ontbijt. De tafel werd weer helemaal gevuld met lekkers. De pannenkoekjes met nutella, banaan en kokos gingen er dan ook goed in.

De tweede dag van onze tour was het tijd om een flinke afstand af te gaan leggen. We moesten namelijk helemaal naar Linapacan Island gaan die dag. Toch waren er deze dag ook weer ruim voldoende stops. Zo meerden we deze dag verschillende keren aan bij een aantal prachtige snorkelplekken. Het water was daar enorm helder en er was veel mooi koraal te zien. De groep bestond uit een aantal jonge koppels, single reizigers en een paar oudere koppels. Vooral het oudere Franse koppel Patrice en Christine maakte veel indruk omdat Patrice met zijn 72 jaar standaard als eerste in het water lag om te gaan duiken.

Lekker snorkelen

Ook na de heerlijke lunch was het weer tijd om te gaan snorkelen. De eilanden en stranden zijn precies zoals je je voorstelt in de Filipijnen en ook onderwater zag het er allemaal schitterend uit. Op de boot leerden we de andere reizigers ook steeds beter kennen en met een aantal mensen was er een erg gezellige klik. De tijd vloog daarom ook voorbij op de boot. Gelukkig had er niemand echt last van zeeziekte en al liggend, zittend en hangend op de boot trokken we daarom over het heldere water richting onze volgende bestemming.

Na een wat drukker eilandje waar nog enkele andere boten aanmeerden was het tijd om naar ons volgende basecamp te gaan. Deze lag op Linapacan Island en de hutjes waren wat ruimer en mooier opgezet dan de voorgaande avond. Het sanitair was echter wat simpeler, maar alles was helemaal prima. Op voorhand wisten we dat dit een paar basic dagen zouden zijn en het viel ons alleszins mee.

Na het avondeten stond er deze avond ook nog wat vermaak op het programma. De crew van Team Lupa had een aantal activiteiten voorbereid. Zo hadden ze een aantal vermakelijke dansjes voorbereid. Hierna was het tijd voor een kleine, maar spectaculaire vuurshow. Tenslotte werd natuurlijk ook de karaoke machine tevoorschijn gehaald. Samen met het restant van onze groep hebben we die avond onder het genot van een aantal rum cola’s luidkeels de bekendste hits mee staan zingen. Daarna was het tijd om ons hutje op te zoeken. Het waaide hier beduidend meer en met de deur open waaide er zelfs nog een klein fris windje onze kamer in.

De lange tocht naar Coron

Op zaterdag 13 januari 2024 vertrokken we al snel na het ontbijt. We moesten namelijk een flinke afstand af gaan leggen naar Coron, onze eindbestemming. De crewleden die voor het eten zorgden waren al voorbereid op de hevige golven die later die dag zouden gaan komen. Daarom begonnen ze direct al aan de voorbereidingen van de lunch. De kleine keuken die achterin de boot zat zou niet zo praktisch zijn wanneer de golven hoger zouden worden.

Toch maakten we voldoende stops deze dag. Zo gingen we eerst naar een eiland waar we van de kliffen konden springen. We zwommen hierheen en daarna was het de bedoeling om via een tour naar boven te klimmen. Het zag en voelde niet helemaal fijn aan dus ik (Erik) besloot om vanaf een erg kleine afstand naar beneden te springen. Judith besloot om wat verder te klimmen en waagde een grote sprong naar beneden. We hadden in ieder geval onze lunch verdiend op deze manier.

Snorkelen en lunch

Hierna gingen we de boot weer in voor een lange tocht. De golven werden al hoger en regelmatig klapte het water de boot in. Net als vele anderen in onze groep hadden we daarom al snel besloten om op het overdekte dak van de boot plaats te nemen. Ook hier kregen we regelmatig een hoop water over ons heen, maar gelukkig minder dan onderin de boot. Het was allemaal niet voor niets geweest want er lag weer een prachtige snorkelplek op onze te wachten. Deze keer gingen we in een hele groep achter elkaar aan. Het koraal was hier prachtig en het wemelde van de vissen. Een erg mooie plek dus.

Terug op de boot kregen we onze lunch geserveerd. We moesten er snel bij zijn want een Zweedse reizigster begon regelmatig zelf al aan het eten. Het wekte behoorlijk wat irritatie op in de groep, maar gelukkig ging het maar om één persoon waar we allemaal wat last van hadden. Er bleef gelukkig ruim voldoende over voor ons allemaal. Goed gevuld gingen we verder over het ruigste stuk van de trip. De boot klapte op dit stuk met grote regelmaat vol op de golven waardoor het zeewater ons allemaal behoorlijk nat maakte. Het werd zelfs behoorlijk fris op de boot hierdoor.

Voordat we door gingen naar Coron maakten we nog een allerlaatste stop op een schitterend eiland met een enorme zandbank. Een gedeelte van de groep bleef op de boot, maar wij kozen ervoor om ook dit eilandje zelf te bezoeken. Gelukkig waren we niet de enigen waardoor de gidsen nog een paar erg leuke groepsfoto’s konden maken. Niet geheel toevallig stonden hier ook de meeste mensen op waarmee we tijdens deze trip het beste contact hebben gehad.

Hierna was het tijd om toch echt naar Coron te gaan. Rond ongeveer 19:30 uur kwamen we hier pas in het donker aan, maar gelukkig was dit laatste gedeelte wel lekker rustig. Vanaf de boot hadden we de zon al zien ondergaan wat een prachtig einde was van deze geweldige dagen. Met een tricycle zijn we naar het Coron Bancuang Mansion gegaan waar we nog 5 nachten zouden verblijven. Een lekker bed en een warme douche stonden daar op ons te wachten. Die avond spraken we nog af met een klein gedeelte van de groep in een karaokebar in Coron om pas laat doodmoe in ons bed te ploffen.