2024AziëFilipijnenReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Coron en onze laatste dagen in de Filipijnen (Dag 313 t/m 317)

In het laatste reisverslag hebben we je uitgebreid verteld over de expeditie van El Nido naar Coron die we gedaan hebben met Buhay Isla Ecotour. Deze tour eindigde in Coron en daar hebben we een aantal dagen verbleven en onder andere uitgerust van de tocht. Vanuit Coron zijn we na een aantal dagen doorgevlogen naar Manilla, onze laatste bestemming in de Filipijnen. In dit reisverslag lees je precies hoe dit allemaal is gegaan.

Een paar rustige dagen in Coron

Na de tour met Buhay Isla Ecotour was het op zondag 14 januari 2024 tijd om wat uit te rusten. Een dat hebben we dan ook gedaan. We hadden goed geslapen in het Coron Bancuang Mansion en pas rond 10:30 uur zaten we aan een smoothie bowl voor het ontbijt. Op de heenweg kwamen we Brad en Hannah tegen die ook de tour hadden gedaan en we spraken meteen af om later deze week in Coron nog samen iets te gaan eten. Verder bestond de dag uit het bijwerken van de website, een frisse duik in het zwembad en ’s avonds en heerlijk eten van Gavin’s kitchen + bar. Dat hadden we even nodig.

Nog een rustig dagje

De volgende dag dachten we wel wat meer energie te hebben. We waren dus wat vroeger uit bed en gingen ditmaal naar Le Voyage voor het ontbijt. Daar vertelden ze ons dat ze vandaag gesloten waren dus gingen we iets eten bij het naastgelegen Pacifico. Al snel kwamen we daar tot de conclusie dat we allebei niet erg fit waren. Judith heeft veel last van haar koortslip en ook ik (Erik) voel me niet helemaal fit. We zijn daarnaast al op de 314e dag van onze reis beland en na de intensieve boottocht is het ook niet zo gek om eens een extra rustdagje in te plannen als dit nodig blijkt te zijn. We hebben immers nog wel wat dagen voor de boeg.

We hebben nog geluncht en verder die middag niets meer gedaan. In de avond zijn we nog wel op pad gegaan. We hadden namelijk contact gehouden met Brad en Hannah die ook op de boot zaten tijdens de tour van El Nido naar Coron. We spraken af bij AlFresco Coron en hebben daar heerlijk gegeten en gedronken. Een mooie afsluiting van een vrij saaie dag dus.

De Super Ultimate Tour Coron

Op dinsdag 16 januari 2024 gingen we na een paar dagen rust weer eens vroeg uit bed. De wekker was gezet want na het ontbijt in het hotel werden we om 8:00 uur opgehaald door Wander Juan Coron. We gingen de zogenaamde Super Ultimate Tour Coron doen. Een beetje een grote naam voor een rondvaart langs de mooiste plekjes voor de kust van Coron.

Nadat we wat anderen mensen hadden opgehaald reden we naar een grote dorre vlakte grenzend aan het water waar alle boten vertrekken. Het was er behoorlijk chaotisch maar na wat discussies en heen en weer geloop zaten we uiteindelijk in de goede boot. Deze was goed gevuld met een gemengd gezelschap. Al snel maakten we contact met een Spaanse en Estse jongen en een meisje uit Engeland. Daarmee gingen we op pad en maakten we eerst een stop bij Barracuda Lake. Via een ondiep gedeelte konden we een platform oplopen om hier een trap te nemen. Via een wat gammele constructie kwamen we uit bij Barracuda Lake. Een prachtige plek waar we heerlijk in het water konden dobberen. We hadden onze snorkels meegenomen maar meer dan een paar enorme rotsen was er niet te zien onder water. Toch een erg goed begin van de dag.

Twin Lagoon

Hierna gingen we door naar Twin Lagoon. Hier konden we door een opening onder de rotsen zwemmen om zo in het prachtige meer terecht te komen. Het was er heerlijk zwemmen, maar wel behoorlijk druk. Dit kwam vooral omdat je hier ook met een kajak kon varen, en dat werd vrij fanatiek gedaan door een groot aantal bezoekers. Gelukkig maakte het uitzicht op de enorme rotspartijen veel goed.

De volgende stop was de lunchstop, en dat kwam goed uit. Heel de groep had namelijk behoorlijk honger gekregen. Daarvoor gingen we naar Banol Beach. Op deze strandjes staan verschillende typisch Filipijnse hutjes waar we de lunch geserveerd kregen. Het was een erg uitgebreid buffet vol met lokale specialiteiten. Het smaakte prima en goed gevuld konden we daarom door naar een scheepswrak dat op de bodem van de zee ligt. In dit geval ging het over een Japans vrachtschip uit de Tweede Wereldoorlog. We hadden er mooi zicht op en gingen daarna door naar Coral Garden. Ook hier hadden we prima zicht op het koraal waarvan gedeeltes er nog erg mooi uitzagen. Een paar erg leuke snorkelstops dus.

Kayangan Lake

Het hoogtepunt van de dag was echter Kayangan Lake. Tijdens de expeditie met Buhay Isla Ecotour van El Nido naar Coron had een van de gidsen ons al gewezen op deze prachtige plek. Hij had niet gelogen. De laatste stop was de mooiste. Eenmaal aangekomen namen we een lange trap naar boven waar we eerst een geweldig uitzicht hadden. Na een paar foto’s liepen we verder naar beneden om bij Kayangan Lake aan te komen. Een prachtig gelegen meer dat voor 70% uit zoet water bestaat en 30% uit zout water. Het water was daardoor heerlijk om te zwemmen, ook omdat de temperatuur wat hoger was.

Na deze mooie afsluiting was het tijd om terug naar Coron te gaan. Rond 17:30 uur kwamen we weer bij het vaste land van Coron aan. We hadden weer een prachtige dag gehad in deze schitterende omgeving. Die avond namen we nog een Thaise maaltijd en ploften maar weer eens uitgeput in bed. Het was een lange en vermoeiende dag, maar meer dan de moeite waard!

De zonsondergang vanaf de Mount Tapyas Viewdeck

Op onze laatste dag in Coron hebben we ons eens goed voorbereid op de komende dagen. Er staan een paar flinke reisdagen voor de boeg dus dat betekent voor ons dat het de ideale dag is om alles weer eens op orde te krijgen. Op die manier beginnen we weer helemaal fris aan onze volgende bestemming. Deze ochtend hebben we daarom de schone was opgehaald en in de tas opgeborgen. Ook hebben we het een en ander goed schoongemaakt en de tassen alvast wat ingepakt.

We besloten om weer te gaan lunchen bij Coffee Kong. Daarna hebben we nog wat kaarten op de post gedaan en wat boodschappen gedaan. Aan het einde van de middag besloten we om een laatste fysieke inspanning te gaan leveren door de Mount Tapyas te beklimmen. Via een erg goede trap met 720 treden kwamen we na een flinke wandeling aan op de top. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over Coron. We waren behoorlijk vermoeid en bezweet toen we eenmaal op de top waren aanbeland, maar het was absoluut de moeite waard.

We zochten (net als vele anderen) een mooi plekje uit om de zonsondergang te zien. Toevallig kwamen we de jongen uit Estland tegen van de tour van een dag eerder en samen met hem hebben we gezellig van het uitzicht genoten. De terugweg ging gelukkig een stuk sneller. We besloten om nogmaals bij Gavin’s kitchen + bar te gaan eten dat mooi op de route lag. Na een heerlijke maaltijd zijn we teruggelopen naar het Coron Bancuang Mansion. Een mooie afsluiter van Coron.

Een erg lange reisdag naar Manilla

Op donderdag 18 januari 2024 was het tijd om van Coron terug naar Manilla te reizen. Omdat we de Filipijnen zouden verlaten hadden we besloten om dit op te splitsen met een overnachting in Manilla. De vluchten zijn hier niet altijd even betrouwbaar dus we hadden weinig vertrouwen in twee aansluitende vluchten. Na het ontbijt bij het Coron Bancuang Mansion werden we om 8:00 uur met een busje opgehaald die ons naar het Francisco B. Reyes Airport bracht.

We waren er dus mooi op tijd voor onze vlucht met Sunlight Air van 10:50 uur. Een paar dagen eerder hadden we al te horen gekregen dat onze vlucht van 16:00 uur was verzet naar dit tijdstip, en dat vonden we eigenlijk zo gek nog niet. De tijd verstreek en al snel kwamen we erachter dat we niet om 10:50 uur zouden vertrekken. Sterker nog, voor we het wisten was er nog een uur voorbij. De informatie die we kregen was erg schaars en na wat navraag bleek dat het vliegtuig uit Manilla moest komen en daar nog op het vliegveld stond.

Clark International Airport

Dit kon dus nog wel even gaan duren. Gelukkig konden we in de zogenaamde VIP Lounge gaan zitten, een ruimte met een paar banken en een betere airconditioning. De medewerksters van Sunlight Air probeerden ons kalm te houden met snacks, drinken en later zelfs kip en rijst van de McDonalds. De uren streken voorbij tot we rond 16:00 uur (!) door kregen dat het vliegtuig onderweg was. Om 17:00 uur vertrokken we dan eindelijk. Alleen niet naar Ninoy Aquino International Airport in Manilla, maar naar Clark International Airport op 100 kilometer afstand van Manila.

Daar aangekomen moesten we dus ook nog eens 2 uur rijden tot we dan eindelijk in Manilla waren. Nog een laatste taxi naar het U Hotels Makati en om 21:30 uur stapten we dan eindelijk de kamer in. Een lekkere douche en snel het bed weer in. We vonden de Filipijnen niet het makkelijkste land om door te reizen met de vele vluchten, bussen en boten die we hebben moeten nemen die niet allemaal op tijd gingen. Deze laatste dag in de Filipijnen was dan ook een passend slot.