2024AziëMaleisiëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Een leuke tussenstop in Kuala Lumpur (Dag 318 t/m 321)

In het laatste reisverslag hebben we je al uitgebreid verteld over onze dagen in Coron en Manilla. Dit waren onze laatste dagen in de Filipijnen. Vanuit Manilla zijn we namelijk doorgevlogen naar Kuala Lumpur. Hier hebben we namelijk 4 dagen verbleven als tussenstop op weg naar onze volgende bestemming. We waren in 2015 al eens in deze prachtige stad geweest en in dit reisverslag vertellen we je precies hoe het deze keer is bevallen.

Van Manilla naar Kuala Lumpur

Op vrijdag 19 januari 2024 was het tijd om de Filipijnen weer te verlaten. Na een erg lekker ontbijt bij het U Hotels Makati pakten we de taxi naar het Ninoy Aquino International Airport. We waren er mooi op tijd en deze keer verliep alles soepel. Na een paar uur wachten en wat gegeten te hebben stapten we in het vliegtuig naar Kuala Lumpur. De vlucht zou ongeveer 4 uur duren en mooi op tijd kwamen we aan Kuala Lumpur International Airport. We kochten er een lokale simkaart voor de komende dagen en namen een Grab naar het STEG Kuala Lumpur. Dit gloednieuwe hotel ziet er erg goed uit en we hebben een prachtige kamer.

De rit naar het hotel duurde alleen wel erg lang dus we hadden inmiddels behoorlijk honger. Aan de overkant van het hotel zat gelukkig De Warung Dim Sum, een erg leuk eettentje waar we die avond nog heerlijk hebben gegeten. Daarna was de koek wel op. Reisdagen zijn vaak erg lang en vermoeiend, zelfs al ze zo soepel verlopen als deze. Gelukkig hebben we 3 volle dagen om Kuala Lumpur te ontdekken!

Een dagje wandelen door Kuala Lumpur

Op zaterdag 20 januari 2024 waren we aanbeland op dag 319 van onze reis. We hadden heerlijk geslapen in het STEG Kuala Lumpur en na het ontbijt besloten we om op pad te gaan. Kuala Lumpur is een enorme stad maar overal heerst een heerlijke rust. Daarnaast zijn de trottoirs erg goed, in tegenstelling tot andere steden in Azië. Na een tijdje wandelen kwamen we uit bij het Merdeka Square. De straat was hier volledig afgezet want er vonden opnames plaats voor een film. Dat verklaarde ook de politieachtervolging die we zagen.

Na even gekeken te hebben liepen we door naar de Kuala Lumpur City Gallery. In 2015 zijn we ook al eens in deze stad geweest dus was het een mooie gelegenheid om hier een foto na te maken voor het grote KL-sign die we destijds ook hadden gemaakt. Vanaf dit punt was het vervolgens niet ver meer lopen naar de Pasar Seni, oftewel de centrale markt. Gelukkig was het niet ver, want het is hier vrij benauwd dus waren we al weer flink aan het zweten.

Pasar Seni

De Pasar Seni is een erg mooie markthal waar je de beste souvenirs van de stad kan vinden. Van t-shirts tot handwerk, je kan het hier allemaal vinden. Ook wij kochten hier nog iets kleins en besloten om de hoek bij Taste of Medan te gaan eten. Een erg lekkere maaltijd verder konden we weer op pad. Nog even door de centrale markt en daarna richting Pasar Jalan Petaling in Chinatown. Hier hebben we nog een koopje proberen te scoren, maar tevergeefs. Het was hier erg druk en mede hierdoor hadden we wel zin in een drankje. Leaf & co. cafe. Daarna hielden we het weer voor gezien.

We wilden die avond namelijk graag de Symphony Lake Water Show zien bij de bekende Petronas Towers. Deze fonteinshow vindt iedere avond plaats en om 20:00 uur, 21:00 uur en 22:00 uur is dit zelfs onder begeleiding van muziek. Nadat we wat waren afgekoeld op de kamer pakten we die avond daarom een grab naar de Petronas Towers. De Petronas Towers was bij de opening in 1998 nog het hoogste gebouw ter wereld en bevat ook een enorm winkelcentrum. Daar zijn we die avond dan ook sushi gaan eten om daarna naar de watershow te kijken. Het was er behoorlijk druk en de fonteinshow was leuk om te zien, al was die in Singapore wel indrukwekkender. Het was in ieder geval zeker een mooie afsluiter van de dag.

Op de fiets door Kuala Lumpur met Mikebikes

Op zondag 21 januari 2024 kwamen we extra vroeg uit bed. We hadden namelijk om 8:00 uur een fietstour van MikeBikes gepland staan. Via een tip op Instagram kwamen we hier terecht. MikeBikes is een bedrijf van de Nederlandse Mike die vanaf 2018 fietstours organiseert in Kuala Lumpur. Als sociaal ondernemer steunt hij met dit bedrijf ook een aantal projecten. Zo worden kinderen uit een sociaal zwakker gezin voorzien van een fiets en worden kinderen in Kuala Lumpur bekend gemaakt met het fietsen en de fiets op zich.

Kampung Bahru

We werden hartelijk ontvangen door onze gids Tey, een echte Maleier. Zijn Engels was niet helemaal 100%, maar hij was voor ons goed te verstaan. Al vanaf de eerste stop wist hij ons te overladen met allerlei feiten en weetjes over de stad. De eerste stop waren de bekende Petronas Towers. Hierna reden we lekker verder naar Kampung Bahru. Dit was een ouderwets dorp midden in de stad met houten huisjes en kleine nauwe straatjes. Dit was zeker een gedeelte wat we anders zeker niet bezocht zouden hebben. Tey gaf ons hier ook veel uitleg over alle groentes, fruit en kruiden die hier te vinden waren. Na een tussenstop bij de Kampung Baru Jamek Masjid, de Moskee van Kampung Bahru, was het tijd om door te rijden naar de Chow Kit Market.

De Chow Kit Market is de grootste markt van Kuala Lumpur als het aankomt op eten. Zo was er een gedeelte met fruit, groentes, vlees, vis en zelfs speciaal voor kokosnoten. Het was er behoorlijk druk en onze gids ging op een vrij hoog tempo door de markt heen. Hij liet ons allerlei producten zien. Ondertussen kocht hij overal ook nog wat lekkers waardoor we hierna buiten mangostines, logans en jackfruit mochten proeven. Een smakelijke tussenstop dus.

De tijd vloog voorbij en we reden in een lekker tempo door de stad. We maakten een stop bij een van de oudste gebouwen van de stad en reden daarna door voor de brunch. In een Indiaas restaurant kregen we een tafel vol met lekkers voorgeschoteld. Het smaakte allemaal heerlijk en ook de eigenaar van het bedrijf, Mike, kwam even een kijkje nemen of alles goed ging. Tey had nog veel meer in petto voor ons. Zo reden we verder naar Merdeka Square, het onafhankelijkheidsplein. Ook hier kregen we goede informatie en konden we nog een foto nemen, net als bij de Masjid Jamek Lookout Point.

China Town

Hierna bracht hij ons naar een Chinese tempel. Deze zat goed verstopt en hadden we zonder zijn hulp nooit gevonden. Het was er behoorlijk druk met veel mensen die een offer kwamen brengen. Het was weer even geleden dat we een tempel hadden bezocht dus het maakte weer veel indruk. Hierna fietsten we door naar Pasar Jalan Petaling, de Chinese straatmarkt waar we de dag ervoor al een kijkje hadden genomen. Nog een laatste stop bij de KL Tower en toen zat de tour er weer op. Bij het hoofdkantoor kregen we nog een klein souvenirtje en een laatste flesje water voordat we afscheid namen. Het was een uitstekende fietstour waar we uiteindelijk 14 kilometer bij af hadden gelegd.

We waren dan ook behoorlijk moe geworden. We liepen nog wel terug naar het STEG Kuala Lumpur en namen daar een duik in het lekkere frisse water van het zwembad. Zo brachten we de rest van de middag door. In de avond namen we de taxi naar Jalan Alor Food Street. Deze straat zit bomvol met restaurantjes vol met streetfood. Het was er enorm druk, maar we hebben erg lekker gegeten. Daarna dronken we nog een paar cocktails in Changkat Bukit Bintang, een nabijgelegen populaire uitgaansstraat. Een mooie afsluiter van een mooie dag!

Judith’s verjaardag

Op maandag 22 januari 2024 was het dan zover, Judith’s verjaardag. Ze kijkt hier altijd wekenlang naar uit en dat was voor deze verjaardag geen uitzondering. Het eerste dat we gedaan hebben is uitslapen, en dat was goed gelukt. De avond ervoor had ze haar cadeau al gehad, een paar echte zachte dikke Aziatische slippers. Na het ontbijt zijn we eerst naar het Pavilion Kuala Lumpur gegaan, een van de grootste winkelcentrums van de stad.

Hier zijn we eerst op pad gegaan naar een paar handige sloten. Aangezien we de volgende dag door zouden reizen naar Sri Lanka leek ons dit wel handig om onze tassen aan onze tuktuk vast te kunnen maken tijdens het reizen. Wonderwel vonden we een winkel met veel goedkope spulletjes waar we precies vonden wat we zochten. Gelukkig zat het een keer mee op dit gebied. Na een lekker broodje als lunch was het tijd voor gebak. Dat hoort er nou eenmaal bij. Daarom gingen we naar de EL&N London voor iets lekkers.

KL Tower

Hierna zijn we doorgelopen naar de KL Tower. Voor 120 RM (+/- €23) konden we met twee personen naar de observation deck om te genieten van het uitzicht. Er is ook een viewing deck in de open lucht, maar hier moesten we 2 keer zoveel voor betalen. Dat leek ons dus geen goede optie. De KL Tower is 421 meter hoog en staat boven op een heuvel midden in de stad. Vanaf de verschillende niveaus kan je een 360 graden uitzicht over de stad krijgen. Ondank dat deze toren al 1996 geopend is trekt hij nog altijd veel bezoekers.

Met een lift gingen we snel naar boven en zodra we uitstapten konden we het uitzicht al zien. We keken mooi uit op de Petronas Towers en zagen in de verte ook het Merdeka Square al liggen. Er leek wat smog boven de stad te hangen maar het zicht was erg goed. We hebben lekker rondgelopen en onze ogen uitgekeken. Een mooi uitzichtpunt in een grote stad is altijd een goed idee, en de KL Tower was dat zeker.

Hierna gingen we terug naar het STEG Kuala Lumpur. Ik (Erik) had aangegeven bij het hotel dat Judith jarig was en of ze iets wilden doen. Helaas kwamen ze niet verder dan een paar erg mooi opgevouwen handdoeken. Beetje een tegenvallende verrassing dus toen we terugkwamen. We wilden eigenlijk gaan zwemmen maar ook deze middag kwam er weer een flinke tropische bui voorbij. Die avond zijn we nog wel met de taxi naar het Hard Rock Café Kuala Lumpur gegaan. Een prijzig diner voor twee, maar het was dan ook de verjaardag van Judith. Toen we het (enorme) toetje kregen uitgereikt werd er zelfs nog uitgebreid gezongen. Dat was een mooie afsluiter van een bijzondere verjaardag en ons verblijf in Kuala Lumpur.

Een gedachte over “Een leuke tussenstop in Kuala Lumpur (Dag 318 t/m 321)

• Ha Judith en Erik gelukkig toch een mooie verjaardag om niet te vergeten. Wat een prachtige stad was Kuala Lumpur daar raak je niet uitgekeken. Nu op naar Sri Lanka dat zal ook prachtig zijn wens jullie veel reis plezier lieve groetjes van Ada.