2023AziëIndonesiëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Vanuit Surabaya met Cheapbromo naar de Bromo vulkaan (Dag 131 & 132)

In ons vorige reisverslag kon je al lezen over onze prachtige dagen in Yogyakarta. Vanuit hier hebben we toen Borobudur en Prambanan bezocht. Vanuit Yogyakarta zijn we met de trein verder gegaan naar Surabaya. Surabaya was voor ons namelijk de uitvalsbasis om met Cheapbromo de Bromo vulkaan te bezoeken. In dit reisverslag lees je hier dan ook alles over!

Met de trein naar Surabaya

Zondag 16 juli 2023 was het weer tijd om Yogyakarta te verlaten. Na 4 nachten in het The Grand Palace Hotel Yogyakarta was het mooi geweest. Het hotel zag er van buitenaf erg goed uit maar viel toch wel wat tegen. Stinkende handdoeken, muffe kamer en vliegjes en muggen in de kamer hadden we na 4 nachten wel gehad. Na het ontbijt namen we dan ook snel de taxi naar het station van Yogyakarta om daar on 11:30 uur de trein te nemen naar Surabaya.

Na een rit van 4 uur kwamen we aan in Surabaya. De rit was deze keer niet heel veel bijzonders. Het oosten van Java is een stuk vlakker en had niet de mooie uitzichten die we eerder hadden. Vanaf het station was het nog even wachten op een taxi naar het Bumi Surabaya City Resort. We kregen ook niet de beste chauffeur, want onderweg stopte hij zelfs nog even voor een afhaalmaaltijd. Bij aankomst bleek dit hotel gelukkig wel erg goed te zijn. Een mooie grote schone kamer met een heerlijk groot bed lag al op ons te wachten. Die avond gingen we nog even sushi eten in het enorme Tunjungan Plaza winkelcentrum, waar we bijna verdwaalden. De volgende dag gingen we iets doen waarvoor we naar Surabaya zijn gekomen.

De dagtour van Cheapbromo naar de Bromo vulkaan

De volgende ochtend konden we rustig aanschuiven bij het enorme ontbijt van het Bumi Surabaya City Resort. Het leek wel een streetfood festival met gado-gado tot ijs. Goed gevuld gingen we daarom rond 11:00 uur bij de ingang zitten om te wachten op de gids van Cheapbromo. Vandaag gingen we namelijk met dit bedrijf uit Surabaya de Bromo vulkaan beklimmen. Deze vulkaan is 2329 hoog en ligt samen met twee andere vulkanen in een zandzee van 8 bij 10 kilometer. We hadden besloten om niet voor de zonsopgang te gaan, maar voor de zonsondergang. Daarom hoefden we niet midden in de nacht te vertrekken voor deze tour.

Onze vriendelijke gids Oni kwam samen met een chauffeur aan en na ongeveer 2 uur rijden werd de auto (en chauffeur) ingewisseld voor een jeep. We gingen duidelijk bergop, dus het was hard nodig. De jeep bracht ons verder omhoog en na een klein wandelingetje kwamen we aan bij een mooi uitzichtpunt. Vanaf dit punt hadden we prachtig zicht op de Bromo vulkaan en het omliggende gebied. Er waren nauwelijks andere toeristen te zien hier. Dit kwam waarschijnlijk vooral doordat we midden op de dag deze tour deden.

We hadden inmiddels honger gekregen en gelukkig vond onze gids het ook een goed idee om iets te gaan eten. Oni was een hele aardige jongen van 23 die uitstekend Engels sprak en erg gezellig was. Hij was in voor een grapje en kon ons veel vertellen over de omgeving en allerlei gebruiken in Indonesië. Zijn voorstel was om noedels te eten, en daar gingen we graag in mee. Na een lekker schaaltje noedels namen we de de jeep naar beneden om naar de voet van de Bromo vulkaan te gaan. In het donkere zand werd er eerst nog een uitgebreide fotosessie gestart op de oranje jeep alvorens we dan echt gingen beginnen aan de beklimming.

De beklimming

Het was inmiddels al ongeveer 16:00 uur en toen moesten we de vulkaan nog op. De wandeling bracht ons eerst door het losse zwarte zand om daarna een gedeelte over een verhard pad te lopen om de beklimming de eindigen met een lange trap naar de top. Het was gelukkig niet al te druk en de wandeling ging soepel. We maakten onderweg nog een stop en Oni van Cheapbromo zorgde er weer voor dat we mooi op de foto kwamen te staan.

Na ongeveer 30 minuten bereikten we de top en het uit uitzicht was werkelijk adembenemend. We konden diep in de krater kijken waarbij je soms het idee had om goed uit te kijken zodat je er niet in zou vallen. Wat ook adembenemend was waren de sterke zwavelgeuren die er uit kwamen. Gelukkig hadden we mondkapjes gekregen. We bleven lekker lang boven op de vulkaan staan en liepen door naar een punt met goed uitzicht op de zonsondergang en waar we geen last hadden van de zwavel. Waar onze gids Oni nog wat verder ging wandelen bleven wij staan om foto’s en filmpjes te maken. Natuurlijk bleven we ook gewoon staan om te genieten van de prachtige zonsondergang.

Na een tijdje stond er helemaal niemand meer en waren we er helemaal alleen. Pas rond 17:30 uur liepen we terug naar beneden en gedurende de afdeling werd het al helemaal donker. De chauffeur van de Jeep stond ons gelukkig op te wachten. We reden vanaf Bromo terug richting Surabaya met een tussenstop voor het eten en een wisseling van de auto en chauffeur. Alles was uitstekend geregeld door Cheapbromo en Oni was een erg gezellig gids. We hebben een prachtige dag gehad vanuit Surabaya, met de Bromo vulkaan als een van de (letterlijk en figuurlijk) hoogtepunten van onze reis door Java!