2023AziëIndonesiëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Vanuit Yogyakarta naar Borobudur en Prambanan (Dag 127 t/m 130)

In ons vorige reisverslag hebben we uitgebreid verteld over onze dagen in Jakarta en Bandung. Dit waren onze eerste dagen op Java, en ook in Indonesië. Hierna zijn we doorgereisd naar het prachtige Yogyakarta. Zowel in als buiten de stad hebben we weer veel moois gezien. In dit reisverslag vertellen we je er alles over.

Met de trein vanuit Bandung naar Yogyakarta

Op woensdag 12 juli 2023 was het weer tijd om verder te reizen vanuit Bandung. Het was weer tijd om (erg) vroeg uit bed te gaan want om 6:55 uur moesten we al de trein nemen naar Yogyakarta. Er waren alleen nog maar goedkopere plekken, maar deze bleken ook uitstekend te zijn. Vanwege de vriendelijke medereizigers konden we alsnog bij elkaar zitten, wat wel fijn was met een rit van 8 uur. De uitzichten onderweg waren weer geweldig en de tijd vloog weer voorbij. Na een prachtige rit kwamen we 7 uur later in Yogyakarta aan.

Daar namen we de taxi naar The Grand Palace Hotel Yogyakarta waar we 4 nachten zouden verblijven. Ondanks het erg mooie overkomen viel de kamer een beetje tegen. Hier hebben we de taxi genomen naar het informatiecentrum waar we door een vriendelijk meisje goed werden geholpen in gebrekkig Engels. Dit zit in de wijk Malioboro en daar bleek het verrassend gezellig te zijn. Een drukke winkelstraat met een erg leuk foodcourt, Malioboro Teras. Daar hebben we samen met een Oostenrijks stel voor €3 gegeten, al kregen we de maaltijd cadeau van ze. Na de aankoop van een leuk t-shirt zat de dag er weer op en vielen we doodmoe in slaap.

Met het busje naar Borobudur

We zaten inmiddels op de 128e dag van onze reis en na een goede nachtrust in The Grand Palace Hotel Yogyakarta gingen we voor een écht Indonesisch ontbijt. Na een bordje nasi goreng pakten we onze spullen richting de Bank Indonesia Heritage vanwaar de zogenaamde Damri shuttle busjes vertrekken. Deze busjes brengen je voor IDR 20.000 (€1,20) per persoon naar wereldberoemde Borobudur tempel. De bus vertrok stipt om 10:00 uur en deed er ongeveer 2 uur over. Dat hadden we niet verwacht. In de bus begonnen we ons dan ook al hardop af te vragen of dit wel een verstandige keuze was. Hadden we nog wel voldoende tijd. Het laatste busje ging namelijk om 15:00 uur al weer terug naar Yogyakarta.

Eenmaal aangekomen maakten we dan ook haast richting de kaartverkoop. Daar kregen we doodleuk te horen dat de tickets voor een bezoek aan de Borobudur Temple Structure helemaal uitverkocht waren voor die dag. Dat was een enorme tegenvaller. Dit is namelijk het bovenste gedeelte van de tempel, en dat is juist hetgeen waarvoor we gekomen waren. We gingen op een bankje zitten en werden een paar minuten later al geroepen dat er toch om 14:00 uur nog plek was. Uiteraard gingen we daar mee akkoord.

De rondleiding door Borobudur

Het was echter nog lang geen 14:00 uur dus besloten we eerst een wandeling langs de onderkant van de tempel te maken. We kregen een eerste blik op de Borobudur, de grootste Boeddhistische tempel ter wereld. Het is prachtig gelegen tussen 7 bergen in en is omringd door veel groen. De tempel stamt uit de 8e eeuw maar heeft eeuwenlang verborgen gelegen onder een dikke laag van as en begroeiing. In 1814 is de tempel herontdekt, en dat is maar goed ook. Na een wandeling rondom het imposante bouwwerk moesten we via een enorme hoeveelheid souvenirwinkeltjes terug naar de ingang. Daar aten we een lekker schaaltje bakso voor we met de tour gingen beginnen.

Deze was erg goed georganiseerd en onze gids wist op een zeer interessante manier enorm veel te vertellen over de tempel. We kregen een lesje in het boeddhisme en hij gaf uitgebreid uitleg over de bouw van de tempel. Zo kwamen we er achter dat de tempel tussen 1973 en 1984 helemaal ontmanteld en heropgebouwd is geweest. Uiteindelijk mochten we ook naar de bovenste lagen toe om daar op eigen gelegenheid rond te kijken en foto’s te maken. Het uitzicht was prachtig want na wat regen in de ochtend was de zon zelfs nog doorgekomen.

Samen met een leuk Duits koppel zijn we na het terug aantrekken van onze schoenen nog op jacht geweest naar souvenirs. Op de tempel moesten we namelijk onze schoenen vervangen door een paar slippertjes om de tempel niet te beschadigen. Deze mochten we verrassend genoeg ook nog houden, dus dat was al het eerste souvenir. In een van de vele kraampjes kochten we na flink onderhandelen nog een paar mooie miniatuurtjes.

Het was inmiddels 16:30 en er gingen dus geen busjes meer terug. De taxi nam ons voor ongeveer €14 in 1 1/2 uur mee terug naar Yogyakarta waar we nog iets aten en teruggingen naar het hotel. Een dag vol belevenissen met een prachtige tour op Borobudur. Een absolute must om te bezoeken in Indonesië volgens ons!

Een dagje naar Prambanan

Op vrijdag 14 juli 2023 gingen we nog een tempel bezoeken. Ditmaal was het het Hindoeïstische tempelcomplex Prambanan. Na het ontbijt in het hotel brachten we eerst de vuile was nog even weg voordat we een taxi namen naar het toeristeninformatiecentrum in het centrum van de stad. Voor maar IDR 40.000 (+/- €2,40) konden we hier namelijk voor een dag 2 buskaartjes kopen om hierheen te gaan. Vlak voor het gebouw namen we bus 1A van Trans Jogja die ons met een tussenstop vlakbij Prambanan bracht. Vanuit hier was het nog eventjes lopen naar de ingang.

De Prambanan Tempel

Voordat we het terrein op konden gaan moesten we eerst weer met een aantal Indonesische families op de foto. Ze lijken hier wel het idee te hebben dat we filmsterren zijn, zo vaak en graag moeten we mee op de foto. Eenmaal binnen konden we direct doorlopen naar de Prambanan tempel, waarnaar dit complex ook genoemd is. Dit is de grote publiekstrekker en dat was te zien. Het was er behoorlijk druk en het wemelde er van de mensen die de mooiste foto’s wilden maken. Wij hoorden daar uiteraard ook bij en die mooie foto’s waren ook niet voor niks. De tempel was namelijk enorm en pracht om te zien. We keken onze ogen wederom uit.

De tempels stammen uit de 9e eeuw maar werd al kort na de voltooiing verlaten en begon het te vervallen. Pas in de 19e eeuw werd het weer uitgegraven. Helaas was er in 2006 een grote aardbeving die opnieuw voor veel schade zorgde. Het complex wordt daarom ook nog altijd gerestaureerd en dat kan je nog altijd zien. Na de Prambanan tempel was het tijd voor een lekkere lunch om daarna door te lopen naar de Sewu tempel.

De Sewu Tempel

De Sewu tempel is na de Prambanan tempel de grootste tempel op het complex. Omdat hij echter op een flink eindje lopen ligt bleek het er helemaal niet druk te zijn. Sterker nog, er was bijna niemand. Onderweg passeerden we nog de Bubrah en Lumbung tempels. Deze zijn vrij klein en niet zo de moeite waard. De Sewu tempel vonden wij echter wel de moeite waard. Er lag erg veel puin en verschillende medewerkers waren nog bezig met restaureren (of iets dergelijks), maar wat er stond was erg indrukwekkend. Het was behoorlijk groot en we konden overal binnen kijken. Er was nauwelijks iemand te bekennen.

We hadden er goed aan gedaan om rustig aan te doen en veel tijd hier te besteden. De entree is niet goedkoop (ongeveer €22 per persoon) dus dan nemen we het er ook van. We kochten nog een paar souvenirs en rond 15:00 uur namen we weer de bus terug richting Yogyakarta. In de bus maakten we nog kennis met een alleraardigste gids die ons in uitstekend Engels nog een aantal goede tips meegaf voor de stad.

In de stad brachten we de buskaartjes weer terug naar het toeristeninformatiecentrum waar we netjes onze borg terug kregen. Daarna kochten we nog wat lekkere cakejes om eerst eens bij het postkantoor te gaan kijken. We willen namelijk een aantal van onze aankopen van de afgelopen maanden opsturen. Dat scheelt ons behoorlijk wat spulletjes in onze tassen. Daarnaast vermindert dit het risico op kapotte souvenirs onderweg. Na een praatje besloten we om een dag later met al onze spullen terug te gaan. We aten die avond nogmaals in de Malioboro Teras waar we voor €3,50 bij verschillende kraampjes eten en drinken bij elkaar sprokkelden. Met een zak vol schone was kwamen we die avond weer bij het hotel aan na een korte taxirit.

Nog een laatste dagje in Yogyakarta

Zaterdag 15 juli 2023 was de 130e dag van onze reis. De dag begon al met het poseren voor een aantal foto’s bij het ontbijt. We waren er na zoveel dagen achter gekomen dat we stiekem toch al best wat souvenirs hebben gekocht. We vonden het niet zo’n goed idee om deze maar mee te blijven sjouwen. Met de informatie die we een dag eerder hadden opgedaan namen we al onze spullen mee en konden we een doosje vullen met 2,5 kg aan spulletjes. De doos gaat per boot richting Nederland en zou er met Pos Indonesia in 2 á 3 maanden moeten zijn.

Hierna liepen we naar The Palace of Yogyakarta, waar iemand ons vertelde dat het gebouw gesloten was vanwege renovatie. Dat leek ons nogal sterk omdat we in de eerdere dagen hier niets van hadden gehoord. Daarna raadde hij ons een zogenaamd gratis museum aan. We kwamen er al snel achter dat deze man ons in het ootje wilden nemen. Het “museum” was gewoon een winkel. We waren hier dus snel weg en kwamen met een omweg aan bij de juiste ingang van het paleis. We konden hier gewoon naar binnen en waren nét op tijd voor een prachtige voorstelling. Met typisch Indonesische muziek en dans hebben we op de grond zitten kijken naar een prachtig schouwspel.

We keken nog even rond en liepen daarna door de mooie straatjes van Yogyakarta naar een rustig café voor een simpele lunch. We waren erg onder de indruk van de mooie kleine straatjes vol met mooie muurschilderingen en vogelkooitjes. Na de lunch gingen we naar Taman Sari, een voormalige koninklijke tuin en complex van baden en badhuizen. Het was er enorm druk, maar mooi om te zien. Na een tijdje voelde ik (Erik) me niet helemaal lekker en staakten we onze zoektocht naar het bekende ondergrondse gedeelte van dit gebied.

Terug op de kamer ging het snel beter en gingen we die avond nog een erg lekkere pizza eten bij Nanamia Pizzeria. Dit leuke restaurantje bleek maar een paar straten verwijderd te zijn van ons hotel. Daarnaast vonden we het ook wel weer eens lekker om iets anders te eten. Bij het afrekenen kwamen we er achter dat opeens al onze bankpasjes uit mijn portemonnee waren verdwenen! We dachten dat ze gestolen waren dus er was wel even sprake van paniek. Nadat we rustig hadden nagedacht was er ook de mogelijkheid dat ze los in de rugzak lagen. Door de enorme hoeveelheid bankbiljetten paste hij niet meer in mijn broekzak en hadden we de portemonnee los in de rugzak gedaan. Bij terugkomst in het hotel bleek inderdaad dat de pasjes daar los in waren gevallen. Eind goed, al goed dus!

4 gedachten over “Vanuit Yogyakarta naar Borobudur en Prambanan (Dag 127 t/m 130)

• Ha Judith en Erik wat een belevenissen maken jullie mee he en wat een mooie foto s heel indrukwekkend wens jullie veel reis plezier en gelukkig dat de pasjes terecht zijn????

• Rob Rijshouwer

een mooie wereldtrip met mijn favoriete bestemming waar ik met Danielle, Quinten en Fayline ook ben geweest. De reis van Jakarta West Java helemaal naar Oost Java en de oversteek naar Bali. Geweldig met veel herkenning in jullie verhalen en foto’s`. Geniet van het mooie Indonesië met veel verschil tussen arm en rijk.