2023Nieuw ZeelandOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Van ontspannen op Kawhia Hot Water Beach naar de Tongariro Alpine Crossing (Dag 38 t/m 41)

In onze vorige blog hebben we uitgebreid verteld over onze eerste dagen met de auto op het Noordereiland. Die hadden we goed gevuld met een bezoek aan Bay Of Islands en een aantal andere prachtige plekken in Northland. Hierna zijn we verder naar het zuiden gereden. We zijn uiteindelijk uitgekomen in de Waikato regio. Hier hebben we onder andere een bezoek gebracht aan Kawhia Hot Water Beach voordat we verder zijn gegaan naar Ohakune, waar we de Tongariro Alpine Crossing hebben gedaan. Hoe deze dagen zijn gegaan lees je in het volgende reisverslag!

Waikato ontdekken vanuit Te Awamutu

Vrijdag 14 april 2023 stond er een dagje op de planning die niet lang zal blijven hangen. Het was een lange dag in de auto die ons van de boerderij naar Te Awamutu bracht. Het was erg druk op de weg en we hebben over een aantal grote snelwegen gereden. Daardoor was er onderweg een stuk minder te zien dan we gewend waren. Zulke dagen zitten er nou eenmaal ook tussen. Aan het einde van de middag kwamen we daarom in Te Awamutu aan waar we verblijven in een leuke accomodatie die we geboekt hebben via Airbnb. Die avond hebben we nog wel een lekkere Indiase maaltijd genomen, waarna we in de regen terug moesten lopen.

Zaterdag 15 april 2023 was een betere dag. We hadden de avond ervoor even een goede planning gemaakt voor de komende weken en weten nu wat er ons te wachten staat. We besloten om na het ontbijt de auto te nemen naar Kawhia Hot Water Beach. Dit is een strand op ongeveer 1 uur rijden van Te Awamutu. Op dit strand kan je met je voeten voelen waar de grond warm is. Als je een warme plek voelt is het graven geblazen. Hierdoor ontstaat er een soort van warm bad waar je lekker in kan liggen. Eenmaal aangekomen zagen we al een aantal mensen bezig en na flink wat graafwerk konden wij ook in ons warme badje liggen. Een erg leuke ervaring en daarnaast zeer vermakelijk om te zien. Terug bij de auto moesten nog even terug naar het strand voor een verloren t-shirt, maar daarna konden we weer verder.

We namen de de auto richting de kustplaats Raglan. Dit deden we echter via een onverhard pad die ons eerst bij Bridal Veil Falls zou brengen. Het was een prachtige rit en de waterval was minstens even mooi. Je had vanaf verschillende punten zicht op deze waterval waarbij van 55 meter hoogte het water schitterend naar beneden kwam. Het dal zelf was ook geweldig om te zien dus dit was een prachtige stop. Nu ben ik (Erik) toch al enorm fan van watervallen, maar deze staat nu absoluut hoog op het lijstje.

Het was inmiddels al wat later op de middag geworden en we hadden nog geen lunch gehad. Na ongeveer 20 minuten rijden vanaf de waterval kwamen we Raglan binnen rijden. Deze leuke kustplaats is erg populair onder surfers vanwege de nabijgelegen stranden. Het plaatsje zelf had ook vele winkeltjes en restaurants dus het duurde niet lang voordat we aan tafel zaten voor een uitgebreide maaltijd. Goed gevuld namen we nog even een kijkje bij Ngarunui Beach waar we de surfers zelf bezig hebben gezien. Zo hadden we er een prachtige dag van gemaakt. Het weer zat gelukkig erg mee en terug bij de Airbnb hadden we als avondmaaltijd aan een broodje genoeg. Na een leuk bezoek aan Kawhia Hot Water Beach zouden we de volgende dag doorreizen naar Ohakune, waar we de Tongariro Alpine Crossing zouden gaan doen.

Onderweg naar Ohakune

Zondag 16 april 2023 zijn we weer vertrokken vanuit Te Awamutu om naar Ohakune te gaan. Een rit van ongeveer 2 1/2 uur rijden, met ongeveer 210 kilometer. Ohakune is een klein plaatsje dicht bij het Tongariro National Park. In de winter is dit schijnbaar een plek om te bezoeken om in de directe regio op wintersport te kunnen gaan. In de andere maanden zou het een goede uitvalsbasis moeten zijn om de Tongariro Alpine Crossing te lopen.

De weg was niet heel bijzonder en onderweg was er niet heel erg veel te zien. Buiten een paar keer stoppen om even te luchten was er weinig aan de hand. Bij aankomst in Ohakune hebben we daarna ook niet veel bijzonders gedaan. We konden gelukkig direct in onze tiny house op het Snowman Lodge and Spa. Het was een erg net huisje dat van alle gemakken voorzien was.

Hierna zijn we in het dorpje iets gaan eten en hebben we de was gedaan. We zijn naar de toeristen informatie gegaan om de dag erna een shuttle bus te hebben naar de start van de Tongariro Alpine Crossing. Het was overal vrij uitgestorven, waaruit nogmaals bleek dat het hoogseizoen hier echt op de winter gericht is. Gelukkig konden we nog even een kijkje nemen bij het vrij bijzondere Ohakune Carrot Adventure Park. Na een lekkere maaltijd die avond hebben we ons in onze tiny house voorbereid op de volgende dag. En dat bleek wel nodig ook!

De Tongariro Alpine Crossing

Op zondag 17 april 2023 ging de wekker al om 6:00 uur. Na een snel ontbijt pakten we onze spullen en reden we naar de parkeerplaats bij het einde van de Tongariro Alpine Crossing. Hier konden we dan een shuttle bus nemen naar de start. Bij terugkomst zouden we dus weer bij onze auto aankomen. De Tongariro Alpine Crossing is 19,2 kilometer lang en zou tussen de 6-8 uur in beslag moeten nemen. Hij begint vrij vlak maar gaat vervolgens behoorlijk bergop. Er wordt gezegd dat dit een van de spectaculairste wandelingen op het Noordereiland is. Hij gaat grotendeels over een vulkanisch terrein, welk ontstaan is door uitbarstingen van de Mount Ngarahoe en de Mount Tongariro.

Iets na 8:30 gingen we van start. We hadden niet de verwachting om in 6 uur al klaar te zijn, we zijn immers geen getrainde wandelaars of sporters. Er waren talloze andere mensen op pad die ochtend. De meesten liepen gelukkig in een vergelijkbaar tempo. Al vrij snel ging de route omhoog, en dat was flink omhoog. We moesten een groot aantal trappen omhoog klimmen en het werd erg pittig. Je begint op 1120 meter en je klimt naar de Red Crater op 1868 meter. Na flink wat puffen en de eerste pijntjes kwamen we daar na iets meer dan 3 uur lopen aan. Het uitzicht was onderweg al geweldig, maar op de top helemaal.

Na een erg steile daling (waarbij we allebei nog op onze kont zijn beland) kwamen we aan bij de Emerald Lakes. Deze groen gekleurde meren vormde het uitzicht van onze lunchplek. Hierna vervolgde de tocht zich richting Blue Lake. Inmiddels was het 13:00 uur en de lange daling kon ingezet worden. Op dit moment hadden we er al heel wat kilometers opzitten en in gedachten was de terugweg nu ingezet. Deze bleek echter wel heel erg lang. Via een hele lange slalom kwamen we pas om 16:30 uur aan bij de auto. We waren compleet gebroken na maar liefst 8 uur wandelen over verschillende hoogtes, ongelijke paden en steile hellingen. De uitzichten onderweg maakten echter alles goed. De hele dag keek je je ogen uit en was het een geweldig gevoel om hier zelf te lopen.

We namen de auto terug naar Ohakune. Een snel broodje kebab was ons avondeten want we konden gratis gebruik maken van een van de jacuzzi’s in het Snowman Lodge and Spa. Dat konden we wel gebruiken na deze lange dag wandelen! Zo veel als dit hadden we volgens ons nog nooit eerder gewandeld. De heerlijke warme jacuzzi moest de opkomende spierpijn een beetje gaan verzachten. Zo gingen we in een paar dagen tijd van ontspannen op Kawhia Hot Water Beach naar afzien tijdens de Tongariro Alpine Crossing. We hebben onszelf uitgedaagd en het toch maar mooi gedaan!