2023Nieuw ZeelandOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Bay of Islands en het Northland gebied (Dag 35 t/m 37)

In onze vorige blog hebben we al verteld dat we Auckland zouden verlaten. Met een huurauto wilden we het Noordereiland gaan verkennen. We zijn na het ophalen van onze huurauto dan ook doorgereden naar het Northland, waaronder de Bay of Islands. Hoe deze dagen zijn gegaan lees je in dit reisverslag

Op pad met onze huurauto

Op dinsdagochtend 11 april 2023 ging de wekker extra vroeg. We moesten namelijk om 10:00 uur bij Rental Cars 247 zijn. Hier hadden we namelijk een paar dagen eerder online een auto gehuurd voor de komende weken. Na het ontbijt namen we daarom dezelfde Sky Drive bus als een paar dagen eerder en zodoende kwamen we aan bij het vliegveld. Hier belden we het verhuurbedrijf en voordat we met onze ogen konden knipperen stond er al een shuttlebus om ons op te halen. Ook hier werden we razendsnel geholpen. Voor we het wisten zaten we in onze gloednieuwe Suzuki Swift Hybrid met nog maar 2.000 kilometer op de teller. Voor de prijs van ongeveer €42 per dag (inclusief alle verzekeringen) vinden we het een uitstekende keuze om t/m 29 april 2023 op pad te gaan.

We moesten ongeveer 4 uur rijden naar Paihia, dat ligt aan de beroemde Bay of Islands in het Northland van Nieuw-Zeeland. Het was erg druk op de weg maar we konden al snel een tussenstop maken bij de Pohuehue Waterfalls. Na een korte wandeling door het bos kwamen we bij een waterval aan. Deze was niet heel bijzonder en we hadden niet echt goed zicht. Snel weer terug de auto in dus.

Na een korte lunchstop bij Caffe Cozy in het kleine plaatsje Wellsford wisselden we van plek. Nu was (eindelijk) de beurt aan Judith om te rijden. Dit ging prima, al moest ze soms nog wel wennen aan het links rijden. Na een eindje rijden kwamen we aan Whangarei Falls. Deze waterval was eens een keertje wél de moeite waard. Je kon hem zowel van boven als beneden bekijken via een kleine wandeling. De waterval had een flink formaat en kletste met grote kracht in het onderliggende water. Een zeer geslaagde tussenstop dus. Hierna reden we direct door naar Paihia, waar we 2 nachten zouden verblijven in de Peppertree Lodge. Na wat boodschappen en een eigen gemaakte maaltijd zat de dag er weer op. Niet zomaar een dag, want dinsdag 11 april waren we precies 5 weken op reis!

Met de boot naar Urupukapuka Island

Op woensdag 12 april 2023 werden we zoals iedere ochtend tot nu toe om 7:30 uur wakker. Na een rustig ontbijt en wat chillen op de kamer pakten we onze spullen en gingen we naar de ferry terminal van Paihia. Hier vertrok om 11:30 uur de Otehei Bay Ferry van Explore Group die we wederom goedkoper geboekt hadden via Book.me. Na een kleine tussenstop in Russell kwamen we aan in Otehei Bay op het eiland met de naam Urupukapuka.

Na de lunch gingen we direct aan de wandel. Er waren verschillende wandelroutes die veelal over grasvelden gingen over een aantal flinke heuvels. Het liep erg prettig, alleen was het soms behoorlijk steil. Dit leverde wel prachtige uitzichten op. Onderweg kwamen we veel schapen tegen, zoals eigenlijk overal in Nieuw-Zeeland. We namen eerst een kijkje bij Cable Bay om vervolgens door te lopen naar Sunset Bay. Erik heeft hier nog even een duik in het water genomen, Judith liet het bij wat pootjebaden na het ontdekken van de temperatuur van het water. Hierna liepen we terug naar Otehei Bay waar we in de zon (en soms een klein beetje regen) genoten van een lekker ijsje.

Om 16:15 uur ging de Ferry weer terug naar Paihia. Het was een erg mooie dag geweest op een prachtig eilandje. Het was de hele dag rond de 20 graden, met een paar uitschieters als de zon flink begon te schijnen. Terug in Paihia hebben we ons even opgefrist in de Peppertree Lodge om daarna maar eens flink wat spareribs te gaan eten. We hadden flinke honger en de borden waren daarom ook snel leeg. Ook op dag 36 kijken we met veel plezier terug!

Met de auto vanaf de Bay of Islands door het Northland van Nieuw-Zeeland

Donderdag 13 april 2023 vertrokken we weer Paihia om naar de westkust van het Noordereiland te trekken. Er stond een route van 185 kilometer op de planning. We maakten eerst een kleine tussenstop bij de Haruru Falls, dicht bij Paihia. Een leuke snelle tussenstop met een mooie waterval. Van watervallen krijg ik (Erik) nou eenmaal niet snel genoeg! Hierna reden we door naar Omapere. Hier stopten we voor een tussendoortje en een blik op het water. Vanaf een kleine pier zagen we de lokale bevolking vissen in het water dat uitkomt op de zee. Hierna reden we door naar Arai te Uru Nature Reserve vanwaar je een schitterend uitzicht had.

Hierna was het tijd om door te rijden naar Tane Mahuta. Hier staat de oudste en grootste boom van Nieuw-Zeeland in het Waipoua Kauri Forest. Er was niets aan gelogen want de boom was enorm. Ik denk dat we nog nooit eerder zo’n grote boom hadden gezien! Ook deze stop was snel gedaan, maar absoluut de moeite waard. We hadden honger gekregen maar reden toch nog door naar Kai Iwi Lakes. Helaas was de lokale foodtruck gesloten dus na een korte blik reden we snel verder naar Dargaville.

Later dan anders namen we hier onze lunch. Daarna was het tijd om wat boodschappen te doen en te tanken. Hierna was het namelijk nog maar 10 minuten rijden tot Airedale Farm Stay. Dit huisje hadden we via AirBnb geboekt en staat op het land van een boerderij. Dit melkveebedrijf verdient zo mooi iets bij en wij vonden het een unieke ervaring. We spraken nog even met de boer voor we in ons huisje gingen genieten van een zelfgemaakte nachoschotel.

Een gedachte over “Bay of Islands en het Northland gebied (Dag 35 t/m 37)

• Ingrid De Graaf

Dit stuk Nieuw-Zeeland hebben wij niet gezien maar jullie foto’s zorgen er wel voor dat ik zeker weet dat ik nog een keer wil!!!