2023AziëReisverslagenThailandWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Op naar Koh Lanta, het volgende eiland in Thailand (Dag 249 t/m 254)

In het laatste reisverslag heb je uitgebreid kunnen lezen over onze geweldige dagen op het prachtige tropische eiland Koh Lipe. Vanuit hier zijn we met een speedboot naar Koh Lanta gegaan. We hadden hier een prachtig eigen huisje en hebben met scooters het eiland verkend. In dit reisverslag lees je dan ook alles over onze dagen op Koh Lanta.

Met de speedboat van Koh Lipe naar Koh Lanta

Op de 11e v/d 11e 2023 stond er heel wat anders op het programma dan normaal. Geen Sint Maarten en start van de carnaval, maar een bottocht naar Koh Lanta. Nadat de wekker wat vroeger ging dan normaal stonden we mooi om 8:15 uur bij Bundhaya Ferry Station. Omdat we niet de enigen waren die er al zo vroeg bij waren vertrok de boot al om 8:45 uur in plaats van de geplande 9:00 uur. Ondanks slechte verhalen ging de vaart uitstekend. De boot was goed gevuld en voor we het wisten kwamen we al voor 11:30 uur aan bij de Saladan Pier van Koh Lanta.

Onderweg hadden we al wat regen gehad en dat was te merken toen we door onze chauffeur naar LiLi’s Rooms werden gebracht. We hadden hier een erg mooi huisje gevonden waar we 4 nachten mochten verblijven. Een mooie schone moderne ruimte inclusief een klein keukentje en een heerlijke loungeruimte. We waren precies op tijd binnen, want daarna begon het weer flink te regenen. Toen het even droog was zijn we even naar de 7-Eleven gegaan voor wat boodschappen, maar daarna barstte het opnieuw los.

Voor vandaag was dat geen probleem, we waren best vermoeid van de flinke tocht en na een etentje bij het naastgelegen Phad Thai Rock n Roll gingen we dan ook snel weer terug. Het voordeel van een dergelijk huisje is dat we de avond ook gewoon konden vullen met een avondje tv kijken.

De Why Not Bar

Zondag 13 november 2023 was precies zoals een zondag moet zijn. Lekker rustig aan dus. Na een lekker laat ontbijt op de kamer zijn we eerst maar eens de was weg gaan brengen. Hierna zijn we gaan lunchen bij het naastgelegen Phad Thai Rock n Roll . De eigenaar van LiLi’s Rooms heeft namelijk ook een populaire strandtent en hij wilde graag kijken wat we voor hem konden betekenen. Na een positief gesprek hebben we onze sandalen aangetrokken en zijn we een kleine wandeling gaan maken. Zoals vaak blijkt dit toch verder, langer en meer bergop te zijn dan verwacht. En warmer.

Behoorlijk verhit ploften we neer bij het Same Same But Different Restaurant met een prachtig zicht op Bakantiang Beach. We dronken een drankje, liepen over het strand en passeerden de Why Not Bar waar we later die avond nog heen zouden gaan. Alles rondom Bakantiang voelt echt als een klein dorpje. We komen zelfs al bekenden tegen en worden overal gegroet. Na een maaltijd bij Drunken Sailors zijn we naar de Why Not Bar gegaan.

We namen er een lekkere cocktail en genoten van de livemuziek. Eerst was er een akoestisch optreden waarna om 20:30 uur de vuurshow begon die hier iedere avond is. Een groep locals geeft hier een erg vette show met vuurwerk, fakkels en allerlei andere effecten waar ze vuur voor kunnen gebruiken. Het was dan ook erg druk op het strand om hier naar te kijken. Na de vuurwerkshow werd de gitarist vergezeld door een paar andere muzikanten en hebben we nog genoten van een erg leuk optreden. Het was een mooie afsluiting van onze 250e (!) dag op reis. Dit zou zeker niet de laatste keer zijn dat we hier kwamen.

Met de scooter Koh Lanta verkennen

Voor maandag 13 november 2023 hadden we weer een keer een scooter geregeld. Ditmaal was het er maar één, dus in de loop van de ochtend vertrokken we samen heel knusjes op de scooter. Nadat we getankt hadden konden we op pad en we hadden besloten om eerst naar de oostkust te rijden om daar het zogenaamde Lanta Old Town te bezoeken. We maakten eerst een stop bij het View Point Restaurant, vanwaar je van vrij grote hoogte een mooi zicht hebt op de oostkust.

Het eiland is niet zo groot en inclusief de tussenstop waren we na ongeveer 1 uur rijden al in Lanta Old Town aangekomen. We vonden het verrassend leuk om te zien. Dit kleine dorpje heeft een mooie rustige straat vol met winkeltjes en restaurantjes. Deze zijn allemaal gebouwd in oude houten huizen. Daarnaast is er ook nog een pier. We liepen er rustig rond, kochten wat souvenirs en vonden een erg mooi plekje om te eten. Via een kleine houten steiger kwamen we aan bij het terras van Pinto Restaurant wat mooi uitkeek over het water. Lekker eten op een mooie rustige plek.

Pra-Ae Beach

Hierna wilde we het strand op gaan zoeken. We kozen ervoor om naar Pra-Ae Beach te gaan in het noordwesten van Koh Lanta, ongeveer 14 kilometer verder. De wegen zijn hier vrij goed en met de vrij nieuwe scooter was het geen probleem om deze afstand af te leggen. Het noordwesten van Koh Lanta is het meest ontwikkelde en drukke gebied van het eiland. We vonden een paar lekkere plekjes bij de San Sunset Bar en dronken hier wat. Terwijl Judith een duik in het water ging nemen besloot ik (Erik) om naar de kapper te gaan. Eenmaal terug was het wat begonnen te regenen. Zeker nadat ik een korte duik in het water had genomen barstte het los. Toen de bui wat leek te gaan liggen stapten we op de scooter om terug naar LiLi’s Rooms te gaan.

We kwamen daar helaas niet bepaald droog aan. Sterker nog, we waren helemaal doorweekt. Gedurende de rit begon het toch weer te regenen, waarna het vervolgens met bakken uit de lucht kwam vallen. Omdat we al heel snel erg nat waren besloten we om maar gewoon door te blijven rijden. Er viel immers niets meer te redden. Wel moesten we extra goed opletten. Door de vele regen stroomde sommige wegen helemaal onder en vielen de gaten niet meer zo op. Gelukkig kwamen we helemaal veilig weer aan. Nadat we onze kletsnatte kleren hadden opgehangen en wat waren opgewarmd in de warme douche was de regen inmiddels gaan liggen. Tijd dus voor een lekkere pizza bij de Chill Grill House om deze lekkere dag af te sluiten.

Een rustig dagje

Dinsdag 14 november 2023 wilden we er een stranddagje van maken. Daarom hebben we weer eens lekker ontbeten in onze kamer om daarna naar Bakantiang Beach gegaan. Onderweg boekten we nog een snorkeltour voor de volgende dag om daarna naar Same Same But Different Restaurant te gaan. Daar hebben we lekker wat gegeten. Tot het ging regenen. Alle tafels en stoelen werden snel verplaatst en daarna was het schuilen geblazen. Na nog een drankje werd het weer droog en gingen we nog even snel aan het strand liggen.

Na een tijdje kwamen de druppeltjes weer en hebben we ons maar weer eens verplaatst naar de Why Not Bar. Onder het genot van een paar cocktails zagen we hoe het later weer wat harder ging regenen. Het weer is enorm onvoorspelbaar momenteel hier in Thailand. Het had eigenlijk al het droge seizoen moeten zijn, maar ook de lokale bevolking geeft aan dat dit nog niet het geval lijkt te zijn. Terug bij Lili’s Room hoorden we de apen over het dak lopen en even later konden we ze door het keukenraampje zien. Even nog wat eten bij Drunken Sailors en een laatste drankje bij de Why Not Bar bij de vuurshow en er zat weer een mooie dag op.

Een snorkeltour naar Koh Rok en Koh Ha

Op woensdag 15 november 2023 was het weer eens tijd voor een dagje snorkelen. Een dag ervoor hadden we al bij een lokaal reisbureautje de tour geboekt en om 8:00 uur stond de chauffeur voor onze deur. Hij bracht ons naar de Saladan Pier vanwaar later de boot zou vertrekken. Die boot van Pattesia speed boat tour zat trouwens erg vol. Met meer dan 30 personen was er zelfs nauwelijks nog een plekje over.

Na een flink eind varen kwamen we bij Koh Ha aan, de eerste stop van deze tour. Koh Ha betekent letterlijk 5 eilanden, en dat zijn het dan ook. Ko Ha Yai is het grootste eiland van dit groepje en heeft ook een klein strandje. Vlak voor dit strandje werd de boot vastgelegd en konden we gaan snorkelen. Ook hier waren we niet bepaald alleen, het was er zelfs redelijk druk. Ondanks dat het ook nog aardig golfde konden we er toch goed snorkelen. Net als bij Koh Lipe was er veel koraal te zien en genoeg kleurrijke vissen.

Koh Rok

Hierna voeren we verder naar Koh Rok. Koh Rok bestaat uit twee delen: Koh Rok Nok (Nok betekent buiten) en Koh Rok Nai (Nai betekent binnen). Eerst gingen we naar Koh Rok Nok. Dit is het kleinere eiland. Hier hebben we in het water gesnorkeld. Het water was hier enorm rustig en mede door de felle zon was het koraal hier erg goed te zien. Ook waren er veel kleurrijke vissen. Dit was dan ook de beste snorkelplek van de dag.

Hierna was het tijd om naar Koh Rok Nok te gaan, het grootste eiland van de twee met een paar minimale voorzieningen. We kregen hier een buffetlunch voorgeschoteld die heerlijk smaakte. Daarna konden we van het strand genieten. Het was een van de mooiste stranden die we hebben gezien deze reis. Hagelwit zand en azuurblauw helder zeewater maakt het tot een plaatje. Ook hier was het vrij druk, maar dat mocht de pret niet drukken. Op dit eiland liep overigens een flinke varaan rond. Die bleken op dit eiland te leven en dit flinke exemplaar was dan ook een extra attractie. Het was wel verstandig om afstand te houden.

Terug naar Koh Lanta

Na het eten maakte we nog een laatste snorkelstop voor Koh Rok Nok voordat we terug naar Koh Lanta gingen. Het was een lange boottocht van ongeveer een uur voordat we weer op Koh Lanta waren. Hier stond de taxi alweer op ons te wachten die ons met een rotgang terug naar ons huisje bracht. Snorkelen zit er erg relaxed uit, maar is stiekem enorm vermoeiend. We waren dan ook helemaal uitgeput en stonden ook nog wat na te draaien van de hele dag in het water en op de boot. Daarom kozen we voor een maaltijd bij onze vriendelijke buren van Phad Thai Rock n Roll. Het regende op dat moment pijpenstelen, maar we waren er gelukkig snel.

Terug in het huisje trof Judith tenslotte nog een flinke insect aan. Ze kreeg het beest zelf niet weg en we zijn niet bepaald helden op dit gebied. Uiteindelijk hebben we de buurman erbij gehaald. Die was niet erg onder de indruk en met zijn blote Thaise mannenklauwen greep hij het beest zo vast en gooide het naar buiten. Zoals het spreekwoord al zegt: “Beter een verre buur…”.

Een laatste regenachtige dag op Koh Lanta

Onze laatste dag op Koh Lanta was helaas een erg regenachtige dag. We hadden ook niet veel plannen na de intensieve snorkeldag een dag eerder, maar zo weinig als we deze dag uiteindelijk hebben gedaan hadden we ook weer niet verwacht. We hebben de dag voornamelijk gevuld met het kijken van films en we hebben zelfs nog een spelletje gespeeld. Aan het einde van de middag werd het pas echt droog. We hebben ons verblijf in Koh Lanta afgesloten met een Indiase maaltijd en de laatste cocktails en vuurshow bij de Why Not Bar.

We hebben ons enorm vermaakt op Koh Lanta ondanks dat we niet heel veel hebben gedaan en het niet altijd even lekker weer was. Voor ons was het wel een heerlijk eiland waar je even helemaal tot rust kan komen.

2 gedachten over “Op naar Koh Lanta, het volgende eiland in Thailand (Dag 249 t/m 254)

• Ha Judith en Erik het was weer genieten daar maar jammer dat jullie zoveel regen hebben. Ook hier regent het veel.groetjes ada

• Hoi Ada! Zeg dat wel, het regenseizoen zou hier inmiddels over moeten zijn maar daar lijkt het nog niet erg op. Gelukkig regent het meestal niet de hele dag en is er hier genoeg moois te zien. Groeten terug vanuit Thailand!