2023AziëReisverslagenThailandWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

De stranden van Ao Nang (Dag 255 t/m 258)

Zoals je in het vorige reisverslag al hebt kunnen lezen hebben we een erg leuke, maar regenachtige tijd gehad op Koh Lanta. Het eiland beviel ons erg goed en we hebben er ook nog een erg leuke snorkeltour gedaan. Na Koh Lanta zijn we doorgereisd naar Ao Nang, een populaire badplaats in Thailand. Wat we daar allemaal hebben gedaan en hoe ons dit is bevallen lees je in dit reisverslag.

Met het busje van Koh Lanta naar Ao Nang

Op vrijdag 17 november 2023 was het weer tijd om LiLi’s Rooms op Koh Lanta te verlaten. Om 11:00 uur kwam het busje aanrijden en konden we instappen. Het was een rit die 4 uur zou duren. Via een grote brug en een veerbootje verlieten we Koh Lanta om rond 15:00 uur bij het ibis Styles Krabi Ao Nang aan te komen. Nadat we ingecheckt waren zijn we eerst maar iets gaan eten. Het was al vrij laat dus we weten niet of je de maaltijd van 15:45 uur nog een lunch mag noemen. De busrit had er echter wel in gehakt. De chauffeur was een groot liefhebber van de rem- en gaspedalen en dat merkten we die middag nog aan onze lijven.

We moesten dus echt even bekomen op de kamer en voor we het wisten gingen we alweer de drukke hoofdstraat in van Ao Nang voor de avondmaaltijd. Het centrum is erg levendig met vele restaurants, bars en winkeltjes maar gelukkig nog wel op een manier die wij prettig vinden. Onder het genot van wat livemuziek hebben we die avond nog wat gegeten, gedronken en plannen gemaakt voor de komende dagen in Ao Nang.

Via de Monkey Trail naar Pai Plong Beach

Op zaterdag 18 november 2023 kwam Sinterklaas aan in Nederland en gingen wij de stranden van Ao Nang beach eens bekijken. Vanuit de hotelkamer leek het nog erg slecht weer te zijn, maar gelukkig kwam dit vooral door de verduisterende ramen. Na een goede nachtrust schoven we aan bij het ontbijt, al was Judith niet helemaal fit die morgen. Goed gevuld gingen we daarna op pad naar Ao Nang Beach. Vanuit het hotel is het ongeveer 15 minuten lopen. Eenmaal aangekomen konden we snel een paar mooie plekjes vinden om onze handdoeken neer te leggen. We vonden het strand verrassend schoon en best lekker om aan te liggen.

De zon liet zich die ochtend al een beetje zien, maar rond de middag werd het toch weer wat donker. Tijd dus voor een lekkere smoothiebowl bij TAN Tribe Cafe voordat we de wandeling gingen maken naar Pai Plong Beach. Dit strand kan je bereiken via de zogenaamde Monkey Trail. Dit is een pad langs de rotsen vol houten trappen en gammele bruggetjes die vol zit met apen. Deze apen staan er bekend om dat ze erg brutaal zijn. We hadden ook nogal wat beangstigende verhalen gelezen online dus hielden ons hart vast. Gelukkig zijn we door geen enkele aap aangevallen of beroofd, maar we vonden het best spannend.

Pai Plong Beach

Het Pai Plong vonden we absoluut de moeite waard. Ook hier een prachtig mooi schoon strand met een geweldig zicht op de enorme rotspartijen. Omdat het ook niet eenvoudig is om hier te komen was het er ook minder druk dan aan Ao Nang Beach. We hebben hier dus ook nog even lekker gelegen voordat we de terugweg in zouden zetten. Nadat we ook deze zonder haarscheuren hadden overleefd hebben we ons nog lekker afgespoeld in het hotelzwembad. Gelukkig ging het gedurende de dag steeds beter met Judith. Die avond zijn we bij The Best One PadThai gaan eten. Dit was misschien wel de goedkoopste maaltijd die we tot nu toe hebben gehad in Thailand, en het smaakte heerlijk.

Met de boot naar Railay

Op zondag 19 november 2023 zijn we bij dag 257 van onze reis beland. Een dag die begon met een muis die Judith door het ontbijtrestaurant van ons hotel zag lopen. Hierna maakten we ons uit de voeten richting Ao Nang Beach. Vanuit hier vertrekt er bij minimaal 8 personen een boot naar Railay. We kochten voor 200 baht (+/- €5) per persoon een retourtje en konden eigenlijk al direct instappen. Omdat het er vrij druk was rond 10:30 uur in de ochtend hoef je niet lang te wachten tot het bootje gevuld is. Het was daarnaast ook maar 10 minuutjes varen naar Railay, of Railay West Beach om precies te zijn. Hier komen de boten aan.

Het is echter niet het mooiste strand van het eiland. Hiervoor maakten we een wandeling naar East Railay Bay Beach om vanuit hier de oversteek te maken naar Phra Nang Beach. Hiervoor moesten we eerst over een wandelpad lopen waar de apen weer op onze tassen zaten te loeren. De wandeling was de moeite waard want Phra Nang Beach was werkelijk prachtig. Een prachtig zandstrand tussen de enorme rotspartijen in heeft een geweldig uitzicht. We konden er echter niet meteen onze handdoekjes spreiden, want we moesten eerst een kijkje nemen bij de Phra Nang Cave, ook wel bekend als de Princess Cave.

De Phra Nang Cave, of de Princess Cave

De Phra Nang Cave bleek namelijk voor Judith een van de redenen te zijn dat ze zo graag hierheen wilde gaan. Er gaan verschillende verhalen over deze grot, maar tegenwoordig is hij voornamelijk bekend vanwege de vele houten penissen die er staan en liggen. Daarnaast zouden deze geofferd worden ter bevordering van de vruchtbaarheid. Daarnaast is deze penisgrot dus vooral erg grappig om te zien, waar het Judith om ging.

Hierna konden we een plekje uitzoeken op het strand. Het was erg lekker weer deze dag, met wat bewolking maar regelmatig ook zonneschijn. Aan Phra Nang Beach staat ook een grote klif die je door het water ook kan bereiken. Natuurlijk was Judith al snel in het water te vinden om dit te doen. Na wat bakken in de zon zijn we nog iets gaan eten op het eiland en natuurlijk ook nog een lekkere cocktail gaan drinken.

Het was zichtbaar drukker geworden en zo rond 15:00 uur vonden we het wel weer mooi geweest. We hadden al weer snel een vol bootje te pakken en voor we het wisten stonden we weer aan Ao Nang Beach. Na een frisse duik in het zwembad hebben we nog met wat Kruislandse vrienden gebeld. De avond stond in het teken van de was doen en natuurlijk een lekkere Thaise maaltijd.

Met de boot naar Hong Island

Op maandag 20 november 2023 besloten we om nog maar een keer te boot te nemen. Na het ontbijt wandelden we weer naar het strand van Ao Nang toe. We wisten niet zeker of het ging lukken om een boot naar Hong Island te krijgen. Je hebt hier immers minimaal 6 personen voor nodig. Toen we een kaartje wilden kopen zat er echter al een familie te wachten. Aangevuld met een Hongaars koppel was de boot dus snel gevuld en voor 500 baht par persoon (+/- €13) konden we in de boot stappen. Naar Hong Island zou ongeveer 1 uur varen zijn, en dat bleek vrij goed te kloppen.

Hong Island Nature Trail

Hong Island is een mooi klein eilandje voor de kust van Krabi. Het eilandje staat bekend om de mooie rotspartijen, het heldere water en de witte stranden. Bij aankomst bleek daar niets van gelogen. Het was een waar paradijs. Wel was het er behoorlijk druk. Hong Island is namelijk onderdeel van verschillende tours en je kan er ook direct heen varen, zoals wij dus hadden gedaan. Bij het verlaten van de boot begonnen we eerst aan de zogenaamde Hong Island Nature Trail. Dit is een wandelpad van ongeveer 700 meter door een mooi stukje natuur op het eiland. Een leuk begin van dit bezoek, zeker omdat de trail eindigde bij de trappen naar het Hong Island 360 viewpoint.

Hong Island 360 Viewpoint

Een van de (letterlijke) hoogtepunten van het bezoek aan Hong Island is het Hong Island 360 viewpoint. Op 109 meter hoogte liggen hier namelijk een paar prachtige uitkijkpunten met 360 graden uitzicht. Je moet hier echter wel eerst de 419 traptreden voor beklimmen. In de felle zon en warmte van Thailand viel dat nog niet mee. Gelukkig waren er onderweg ook nog een aantal platforms om even uit te rusten en van het uitzicht te genieten. Helemaal aan de top was het genieten. Het uitzicht was ongekend mooi en absoluut de moeite waard. In de verte kon je de talloze rotsformaties in het water zien liggen in het prachtige heldere water. Een absolute aanrader dus.

Eenmaal terug beneden namen we een simpele maaltijd om daarna aan het strand te gaan liggen. Hier was het inmiddels erg druk geworden, maar gelukkig konden we nog een plekje vinden. We hebben nog even in het heldere water gelegen, maar toen we eenmaal een beetje waren opgedroogd aan de kant was het al weer tijd om te gaan. De bestuurder van de boot had namelijk aangegeven dat we om 15:00 uur weer terug zouden varen, dus moesten we wel op tijd zijn. We zagen bij ons vertrek nog net hoe een flinke varaan tussen de mensen in het water aan het zwemmen was. Dit zorgde voor behoorlijk wat consternatie.

Op de terugweg maakte we nog een extra rondje door de lagune die zich in Hong Island bevindt en daarna waren we binnen een uur weer terug in Ao Nang. Samen met het Hongaarse koppel liepen we terug richting het hotel waar we nog maar even een frisse duik in het zwembad namen. Die avond sloten we ons verblijf in Ao Nang af met een Mexicaanse maaltijd. We hebben een paar heerlijke dagen gehad in Ao Nang, en misschien wel meer moois gezien dan we op voorhand hadden verwacht!