2023AziëReisverslagenThailandWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

In ons vorige reisverslag heb je al kunnen lezen hoe we een paar mooie dagen op de stranden rondom Ao Nang hebben gehad. Vanuit deze plek zijn we doorgereisd naar het Khao Sok National Park, waar we verbleven bij het 500 Rai Resort. We hadden veel goede verhalen gehoord over dit park en in dit reisverslag lees je dan ook hoe wij het zelf hebben ervaren!

Met de bus naar Ban Ta Khun

Op dinsdag 21 november 2023 was het tijd om Ao Nang weer te verlaten. Na het ontbijt van het ibis Styles Krabi Ao Nang stond de chauffeur van Andaman Taxis al op ons te wachten. Voor een goede prijs zou hij ons in 2 uur naar het Belong Jin The Dam Resort in het Ban Ta Khun District brengen. Dit hotel zit namelijk dicht bij de zogenaamde Ratchaprapha Pier, oftwel de Chiewlarn Pier. Vanaf deze pier zou de volgende dag de boot vertrekken naar het Khao Sok National Park.

Bij aankomst van het Belong Jin The Dam Resort konden we voor een klein beetje extra een upgrade van onze kamer krijgen. Die kans lieten we niet liggen en we werden direct naar onze ruime kamer met direct toegang tot een van de zwembaden gebracht. Hierna gingen we dan ook snel lunchen en wat boodschappen doen om van het zwembad te genieten. Het was heerlijk ontspannen in het frisse water met geweldig uitzicht op het Thaise platteland.

Natuurlijk moesten we even contact opnemen met het thuisfront want op deze dag werd mijn (Erik’s) moeder 70 jaar. Een verjaardag die we dit jaar helaas moeten missen. Daarom besloten we om na het avondeten er zelf maar een extra cocktail op te drinken. We waren klaar om naar het Khao Sok National Park te gaan!

Met de boot naar het 500 Rai Floating Resort

Op woensdag 22 november 2023 werden we met de auto netjes door een medewerker van Belong Jin The Dam Resort naar de Cheow Lan Pier gebracht, die ook wel de Ratchaprapha Pier genoemd wordt. We konden hier direct naar het kantoortje van 500 Rai Floating Resort lopen. We waren er rond 10:30 uur dus waren ruim op tijd, aangezien de boot pas om 11:30 uur zou vertrekken. Na het inchecken was het tijd om de toegang tot de pier en het nationale park te betalen. Het was enorm druk hier op de pier. Er vertrekken namelijk veel verschillende tours vanaf deze pier. Bij die van ons was het beduidend rustiger. Mooi om 11:30 zaten we met ongeveer 10 personen in een longboat richting het resort.

Het uitzicht was prachtig. De tocht over het Cheow Larn-meer was prachtig. We waren omringd door enorme kalkstenen kliffen en rotspartijen die uit het meer herrezen leken te zijn. Het water was mooi schoon en erg rustig en de boot ging dan ook heerlijk soepel over het water. Na ongeveer 1 uur varen kwamen we bij het 500 Rai Floating Resort aan. De medewerkers stonden al op ons te wachten. Voor we het wisten zaten we al aan tafel en kregen we onze 3-gangen lunch voorgeschoteld. Wat een geweldig begin van ons verblijf!

Het middag- en avondprogramma

Wanneer je bij 500 Rai Floating Resort een verblijf boekt kan je kiezen uit verschillende pakketen, en wij hadden het zogenaamde Family Enjoys pakket. Hierbij zitten alle maaltijden ingesloten. Dit begon dus bij de lunch die op het dek geserveerd werd en zeer uitgebreid was. We kozen voor de Aziatische versie en voor we het wisten stond onze tafel vol met lokale lekkernijen. Nadat we ons toetje op hadden werden we naar onze kamer gebracht. Het resort kent in totaal 21 kamers die op het water drijven. Dit zijn 6 deluxe kamers, 4 familie villa’s, 6 villa’s, 4 deluxe familie suites en 1 bruidssuite. Wij mochten in een van de 6 prachtige villa’s slapen. Bij aankomst keken we dan ook onze ogen uit in dit prachtige drijvende huisje.

Het resort kent een drijvend zwembad en daar waren we wel aan toe. Het was erg warm dus we gingen eerst een verfrissende duik in het koele water nemen. Ondanks dat het zwembad vol in de zon stond was het zeker even lekker. Iedere kamer heeft echter ook een eigen kayak voor het terras liggen dus zag ik (Erik) de bui al wel hangen. Na het zwembad klauterden we dan ook allebei in de kayak en maakten we een rondje rond het resort. Het water was zo rustig dat het zelfs vrij soepel ging. Terug op de kant komen ging helaas minder goed, waardoor de iPhone van Judith behoorlijk wat waterschade had opgelopen.

De Evening Wildlife Safari

Voordat we die avond gingen eten was het tijd voor de zogenaamde Evening Wildlife Safari in het Khao Sok National Park. Misschien een beetje een groot woord, maar we gingen met het bootje het meer terug op om vanaf de kant dieren proberen te spotten. De gids die mee was had er niet al te veel vertrouwen in. Het water stond behoorlijk hoog dus de kansen waren hierdoor een stuk kleiner volgens hem. Toch maakten we een erg mooie tocht waarbij we al snel een aantal mooie vogels en een hert wisten te spotten. Na een tijdje varen legde onze gids de boot echter stil want hij had een brillangoer gevonden. Een klein zwart aapje met witte ringen rondom de ogen, alsof hij een witte bril droeg. We zagen hem goed zitten en met zijn hele lange staart viel hij goed op.

Nadat we ook nog genoten van een mooie zonsdondergang werden we teruggebracht naar het resort. We kleedden ons snel om en schoven daarna aan voor de avondmaaltijd. Een mix van een Thais voorgerecht en een pastamaaltijd zorgde weer voor een heerlijke maaltijd. Er waren eigenlijk nu al genoeg redenen te noemen dat we het jammer vonden om hier maar 1 nacht te blijven.

Een laatste ochtend

Je zit natuurlijk wel op het water dus schommelde onze “watervilla” regelmatig. Ondanks dat hadden we mede dankzij de airconditioning behoorlijk goed geslapen in ons lekkere bed. Rond 6:00 uur ging echter de wekker al. We hadden namelijk besloten om ook mee te gaan op de ochtendsafari. Daarom zaten we om 7:00 uur alweer in een bootje om het meer op te gaan. Ook deze keer zagen we een aantal vogels en apen door onze slaperige oogjes.

Terug bij het resort kregen we nog een heerlijk ontbijt en was het tijd om afscheid te nemen. We vonden het verblijf zeer luxe en een unieke ervaring om op deze manier een indruk te krijgen van het Khao Sok National Park. Ook de weg terug naar de pier was weer genieten. De uitzichten zijn overal geweldig. We vonden het een beetje vergelijkbaar met onze dagen in Lan Ha Bay in Vietnam. Als we moeten kiezen geven we echter absoluut de voorkeur voor het Khao Sok National Park. Het is vooral een heel stuk schoner en wat ons betreft tot nu toe zeker een van de hoogtepunten van onze reis door Thailand.

De lange weg naar Koh Phangan

Eenmaal terug op de Cheow Lan Pier was het de kunst om op onze volgende bestemming aan te gaan komen. We hadden via de website 12Go.Asia namelijk een combinatieticket gekocht voor de bus en de ferry om ons op deze manier naar Koh Phangan te brengen. De bus zou ons om 13:30 uur ophalen. Omdat het nog maar 11:30 uur was hadden we voldoende tijd om eerst iets te eten. We aten een simpele maaltijd voordat we even moesten wachten voordat ons busje kwam. Na enige verwarring bleek dit inderdaad het juiste busje te zijn. Hierna was het ongeveer 2 uur rijden met een aantal tussenstops om mensen op te halen en af te zetten. Rond 15:30 uur kwamen we in Surat Thani aan.

Tot onze verbazing moesten we er hier uit om weer over te stappen in een ander busje. Onderweg ging het regenen, maar dat deed deze chauffeur niet veel. Met flinke vaart reed hij door het slechte weer en de grote plassen naar Donsak Raja, de haven voor onze ferry. We konden nog snel iets te eten kopen om daarna direct op de ferry te stappen. Dit was geen toeristenbootje, maar een oude grote logge boot die zichtbaar al behoorlijk wat jaren dienst deed. De tocht duurde iets meer dan 2 1/2 uur, maar we zaten prima.

Zo kwamen we op donderdag 23 november 2023 pas rond 21:00 uur aan bij de Thongsala Pier op Koh Phangan. Na wat boodschappen liepen we naar het A’s Famous restaurant. Dit is van dezelfde eigenaar als het Ocean View Mini-Villa waar we de week op Koh Phangan zouden verblijven. We werden netjes naar ons huisje gebracht. Het is mooi, schoon en lekker ruim. We hebben zelfs zicht op de zee vanuit de kamer. De eerste avond viel nog wel even de stroom uit, maar gelukkig was dit voor korte duur. We ploften in ons lekkere bed, dit was een hele lange dag!

Dit is een gesponsorde post, maar het bericht is volledig gebaseerd op mijn eigen mening en ervaringen

Een gedachte over “Ons bezoek aan het Khao Sok National Park in het 500 Rai Resort (Dag 259 t/m 261)