Tijdens onze wereldreis van bijna een jaar hebben we als een van de laatste landen een bezoek gebracht aan Sri Lanka. Dit prachtige eiland ten zuidoosten van India is al jarenlang een enorm populaire bestemming. Het land is maar 1,5 keer zo groot als Nederland en daarom een perfecte bestemming om in ongeveer 3 weken te verkennen. De leukste manier om dit te doen is door zelf rond te gaan rijden in een tuktuk. Een van de bedrijven die deze dienst aanbiedt is Tuktuk Rental en met dit bedrijf hebben wij in 2024 zelf het eiland verkend. In dit artikel vertellen we je hier alles over.
Tuktuk Rental
De tuktuk is een van de meest gebruikte vervoersmiddelen in Azië. Ze worden meestal als een soort taxi gebruikt en hebben de naam te danken aan het geluid dat de tweetaktmotor van het voertuig produceert. In Sri Lanka rijden er naar schatting meer dan 1 miljoen tuktuks door het land. Hiermee is het dan onder de locals ook een van de populairste manieren om te reizen. Om echt de lokale ervaring te krijgen zijn Thomas Cornish, Richard McKeon en Wietse Sennema eind 2016 gestart met Tuktuk Rental. Zij verhuren tuktuks waarmee je zelf door Sri Lanka kan gaan rijden. Op dit moment telt het bedrijf 52 medewerkers, meer dan 450 tuktuks en heeft het in totaal bijna 10.000 tuktuks verhuurd.
Het idee om tuktuks te verhuren is natuurlijk niet helemaal nieuw, maar wel zoals Tuktuk Rental dit doet. Zij zijn namelijk niet de eigenaar van de tuktuks die ze verhuren. Deze zijn namelijk het bezit van Sri Lankanen die dit als een investering gebruiken. Zij kopen de tuktuk en Tuktuk Rental verhuurt ze vervolgens om een groot gedeelte van de inkomsten af te staan aan de eigenaar. Op deze manier hebben ze al meer dan 1 miljoen dollar geïnvesteerd in de lokale gemeenschap en worden er meer dan 450 gezinnen ondersteund. Ook lopen er projecten waarbij er al meer dan 190 waterinstallaties geplaatst zijn, worden vrouwelijke chauffeurs gestimuleerd en zijn ze langzaam aan het overgaan op elektrische tuktuks.
Met een tuktuk door Sri Lanka
Als je eenmaal de beslissing hebt genomen dat je met een tuktuk door Sri Lanka te gaan reizen moet je met een aantal zaken rekening houden. Het is echt een andere manier van reizen. Daarom is het belangrijk om je goed voor te bereiden. We hebben een aantal zaken daarom voor je op een rijtje gezet:
Comfort
De tuktuk niet de meest comfortabele manier van reizen, hou daar dus zeker rekening mee. Als je dus op zoek bent naar luxe en comfort is dit niet de beste optie. Zeker voor langere mensen zit je namelijk niet even comfortabel. Je kan langere tijd je benen niet strekken en daarnaast heeft de tuktuk natuurlijk ook geen airconditioning. Daarnaast kan het wel eens gebeuren dat hij moeilijk opstart of dat het schakelen niet helemaal soepel gaat. Hou daar dur rekening mee. Het rijden met een tuktuk is een enorm avontuur, maar daar komen ook nadelen bij kijken.
Bagage
Je bent beperkt in je bagage. Het is nou eenmaal niet mogelijk om een paar grote koffers mee te nemen in de tuktuk. De ruimte achterin de tuktuk is 30cm x 110cm x 60cm dus daar moet je rekening mee houden. Wij hadden twee grote backpacks bij en twee rugzakken, dit was prima te doen. Door de beperkte ruimte ben je ook gebonden aan een maximum aantal personen. Meer dan 3 volwassenen in de tuktuk is echt geen goed idee. Kleine tip van onze kant is bijvoorbeeld om een touw mee te nemen om je backpacks goed op zijn plaats te houden. Op deze manier gaan ze niet kantelen bij ieder dag in de weg.
Rijbewijs
Om een tuktuk te mogen rijden in Sri Lanka heb je een speciaal document nodig. Dit is een soort van internationaal rijbewijs, maar dan specifiek voor een tuktuk in Sri Lanka. Je kan dit bij aankomst in Colombo zelf regelen, maar dit kan al snel 2 tot 4 uur in beslag nemen. Tuktuk Rental kan het echter ook voor je doen, maar hier betaal je natuurlijk wel iets meer voor. De kosten hiervoor zijn $40 per rijbewijs. Je hebt hier geen internationaal rijbewijs voor nodig, maar uiteraard wel gewoon een Nederlands autorijbewijs. Je hebt deze echt nodig, want zelf zijn we twee keer aangehouden en moesten we ons rijbewijs laten zien. Wanneer je de tuktuk op komt halen krijg je vervolgens ook nog een korte rijles waarbij je de basis van het rijden met een tuktuk krijgt aangeleerd.
Routeplanning
Je huurt de tuktuk voor een bepaalde tijd, dus weet je ook hoe lang je door Sri Lanka gaat reizen. Het is daarom wel handig om al globaal een route uit te stippelen. Er zijn op internet veel verschillende voorbeelden te vinden van een reisroute, zoals op Reisjunk of Reismonkey. Daarnaast heeft Tuktuk Rental een erg handig overzicht met de reistijden tussen verschillende locaties en is het ook mogelijk om een afspraak te maken met ze om een route te plannen. Dit kan zowel online als ter plaatse. Online kan je zelfs een gratis sessie inplannen via de volgende link. Daarnaast hoef je trouwens niet persé in Negombo of Colombo je route te starten. Er zijn namelijk afhaalpunten opgezet verspreid over het hele land. Tenslotte is er zelfs de optie om je tuktuk te laten verplaatsen als je bijvoorbeeld de bekende treinreis van Kandy naar Ella zo willen doen.
Navigeren gaat ook in Sri Lanka gewoon met Google Maps. Je tuktuk is zelfs voorzien van een telefoonhouder en een usb aansluiting voor je smartphone zodat je deze tijdens het rijden gewoon op kan laden. Daarnaast krijg je van Tuktuk Rental toegang tot een Google Map kaart die gevuld is vol handige plekken. Zo staan alle garages, tempels, stranden en andere handige plekken hier op vermeld. Ook als je onderweg vragen hebt over leuke bestemmingen, twijfels over route of gewoon leuke restaurants of accommodaties kent kan je dit delen in de groepsapp van Tuktuk Rental. Op de dag van vertrek wordt je toegevoegd aan deze app met meer dan 500 gebruikers die allemaal bereid zijn om elkaar te helpen. Je moet hiervoor natuurlijk wel eerst even een simkaart aanschaffen bij aankomst op het vliegveld.
Heb je na het lezen van dit artikel ook zin om met een tuktuk van Tuktuk Rental door Sir Lanka te gaan reizen?
Gebruik dan de unieke kortingscode TUKTUKREISPRINS en krijg 5% korting op je boeking!
Veiligheid
Het rijden met een tuktuk op zich is gewoon veilig, maar dat heb je natuurlijk ook zelf in de hand. De maximum snelheid is namelijk 40 km/uur, het is belangrijk om je daar ook aan te houden. Ze zijn niet gemaakt om mee te racen. Daarnaast ben je een kleine deelnemer aan het verkeer. De grote bussen zijn de absolute baas op de weg en gaan niet uit de weg. Ga daarom altijd aan de kant als je een grote bus aan ziet komen. Ook kan je op sommige plekken olifanten tegen komen. Dit is natuurlijk heel erg vet, maar is niet zonder risico. Houdt daarom altijd minimaal 100 meter afstand en als je de olifant wil passeren rij dan mee met een groter voertuig. Op die manier is de kans het kleinst dat je iets overkomt.
Daarnaast duiken er steeds meer aanbieders op die een tuktuk verhuren. Het is echter wel belangrijk dat deze de aangesloten zijn bij het nationaal bureau voor toerisme. Ook is het goed dat er altijd noodhulp geboden kan worden en dat er een uitgebreide verzekering is. Bij Tuktuk Rental is dit allemaal het geval. Bij Tuktuk Rental ben je namelijk volledig verzekerd. Hierbij zit dus de verzekering voor de bestuurder, maar ook de inzittenden, tuktuk en zelfs de 3e partij bij inbegrepen.
Tenslotte is het ook goed om je spullen veilig te houden. Je wil natuurlijk onderweg ook wel eens stoppen, maar dan heb je al je bagage in de tuktuk zitten. Het is dan ook erg handig om een paar fietssloten mee te nemen en daar je bagage mee vast te maken aan de tuktuk. Als je vervolgens de zijkanten naar beneden haalt en dichtritst is de kans veel kleiner dat je iets gaat overkomen.
Ga zuinig om met de tuktuk
De laatste tip is om zuinig om te gaan met de tuktuk. Hij is tenslotte niet van jou, maar van een van de inwoners van Sri Lanka. Deze mensen hebben veel geld betaald voor een tuktuk en hopen er op deze manier iets mee te verdienen. Beschouw de tuktuk dan ook als je eigendom voor de periode dat je hem huurt en gedraag je dan ook op die manier. Check daarom iedere dag even netjes de olie en geef na ongeveer 1000 kilometer de tuktuk een smeerbeurt. Houd de tuktuk netjes en laat zaken repareren als er iet stuk is gegaan. Dat zou je immers met je eigen voertuig thuis toch ook doen? Mocht er trouwens onbedoeld toch schade zijn aan de tuktuk dan vergoedt Tuktuk Rental deze kosten en worden deze berekend bij de terugbetaling van je borg.
Onze ervaring
Zoals we in dit artikel al eerder hebben aangegeven zijn we in begin 2024 naar Sri Lanka geweest, als onderdeel van onze wereldreis. In totaal hebben we 28 dagen rondgereden door dit prachtige land. Wij hadden er voor gekozen om eerst de tuktuk op te halen en pas een dag later door te reizen naar de volgende bestemming. Dit gaf ons de mogelijkheid om eerst een dagje met de tuktuk te oefenen en waar nodig nog een aantal aankopen te doen in Negombo. Hier zit het hoofdkantoor van Tuktuk Rental en zijn we onze reis begonnen.
Ontvangst van de tuktuk
Bij het boeken van onze tuktuk hadden we aangegeven om deze rond 10:30 uur op te halen, maar uiteindelijk waren we er al om 9:00 uur. Dit was geen enkel probleem en we werden direct goed geholpen. Eerst kregen we met een hele groep uitleg over het gebruik van de tuktuk en de regels die hierbij komen kijken. Vervolgens werden we apart genomen door een instructeur. Onze instructeur George legde alles erg goed uit en gaf ons samen ongeveer een uur rijles door een paar rustige straatjes. Daarna zijn we terug naar het hoofdkantoor gegaan. Wij kozen ervoor om hier vervolgens nog met een van de medewerkers een route te plannen. Na wat vragen van onze kant verlieten we met een goed gevoel met onze eigen tuktuk het kantoor.
Op pad met de tuktuk
Met behulp van de informatie van Tuktuk Rental en websites zoals Reisjunk of Reismonkey besloten we een route samen te stellen. Omdat wij 4 weken de tijd hadden besloten we om een flinke ronde te maken en op de verschillende bestemmingen langer te blijven. Veel reizigers maken een vergelijkbare route. Die van ons ging dan ook richting het noorden om via Wilpattu naar Anuradhapura, Sigiriya, Kandy, Nuwara Eliya, Ella en het Udawalawe National Park richting de zuidkust te rijden. Daar zijn we via Tangalle en Weligama naar Bentota gegaan. Vandaar zijn we weer teruggereden naar Negombo.
Deze route zorgt voor een mooie afwisseling. De wegen waren over het algemeen gewoon goed. Natuurlijk waren er ook wat minder goede wegen, maar dit waren vaak korte stukken waar we wel gewoon goed met de tuktuk konden rijden. Onderweg moesten we wel heel goed opletten op de enorme bussen. Deze rijden erg hard en gaan niet voor je aan de kant. Ga dus altijd aan de kant als je een bus aan ziet komen.
In de regio van Nuwara Eliya en Ella gingen we behoorlijk de hoogte in. Over deze kronkelende bergwegen was het dan ook verstandig om terug te schakelen naar de 2e of 1e versnelling. Met de tuktuk was het vervolgens geen probleem om omhoog te rijden. Op de A6 tussen Sigiriya en Dambulla hebben we nog wilde olifanten gespot, net als op de B35 tussen Yala- en Lunugamvehera National Park.
Het laatste gedeelte van de route ging langs de zuidkust. Hier was het uitstekend om te rijden. In de grotere plaatsen kan het soms wel erg druk zijn. Aan de kust zijn dit vooral Galle en Colombo en Negombo, maar ook centraal zijn Kandy en Anuradhapura behoorlijk drukke steden. Het verkeer kon soms best chaotisch zijn vonden wij, zeker in de tuktuk.
Onderhoud van de tuktuk
Bij de instructies die we kregen bij Tuktuk Rental werden we gewezen op het onderhoud dat gepleegd diende te worden aan de tuktuk gedurende het onderhoud. We schrokken hier een beetje van, maar in de praktijk viel het enorm mee. We begonnen de dag altijd met het even controleren van de olie. Dit was eigenlijk altijd in orde. Ook de bandenspanning was de hele reis prima. We hebben wel een paar keer problemen gehad met het schakelen. Op dat moment hebben we via de Google Maps punten van Tuktuk Rental gezocht naar een garage en hier werden we binnen een paar minuten kosteloos geholpen.
Tenslotte hebben we ook nog door ons eigen toedoen een spiegel afgebroken. Ook deze konden we via de kaart bij de meest nabijgelegen garage laten vervangen. Natuurlijk moesten we wel regelmatig tanken. De tank heeft ruimte voor 5 liter 92 / 95 benzine en voor ongeveer €5 heb je een volle tank. In totaal hebben we gedurende de reis 1466 kilometer gereden en hiervoor 12 keer moeten tanken.
Voordelen van de tuktuk
Wij vonden het fantastisch om met onze eigen tuktuk 4 weken lang door Sri Lanka te rijden. We vonden het echt een geweldige keuze om op deze manier door dit prachtige land te reizen en zouden het iedereen aanraden. Dit komt door de volgende voordelen:
– Met je eigen tuktuk ben je erg flexibel. Je kan helemaal zelf bepalen waar je heen wilt en stoppen waar en wanneer je wilt. Ook als je de bestemming hebt bereikt is het erg handig want met je eigen tuktuk kan je vanuit je accommodatie ook op eigen gelegenheid naar alle bezienswaardigheden rijden of in de avond een leuk restaurant op gaan zoeken.
– Het is absoluut niet duur. Voor 28 dagen betaalden wij €477, dat is €17 per dag. In totaal hebben we gedurende deze periode voor ongeveer €50 getankt.
– Je kan op plekken komen waar je met het openbaar vervoer niet makkelijk kan komen. Zo zijn we in Sigiriya naar de Pidurangala gereden waar we heel dichtbij konden parkeren. Onderweg naar Nuwara Eliya zijn we nog naar de Ambuluwawa Temple gereden. We konden onze tuktuk halverwege de berg parkeren waardoor we niet een heel stuk naar boven hoefden te lopen.
– Je krijgt onderweg heel veel leuke reacties van de lokale bevolking. Vier wekenlang zijn we toegezwaaid door lachende lokale bevolking. Van kleine kinderen tot oude mannen, iedereen zwaaide vrolijk naar ons wanneer we met de tuktuk voorbij kwamen.
– De tuktuk gaat niet heel hard, je mag er namelijk maximaal 40 km/uur mee rijden. Wij vonden dit een groot voordeel. Deze snelheid is langzaam genoeg om veel van de omgeving te kunnen zien tijdens het rijden, maar ook snel genoeg om op een dag een grote afstand af te leggen.
Nadelen van de tuktuk
Ondanks dat we een geweldige tijd hebben gehad met onze eigen tuktuk kleven er natuurlijk ook nadelen aan. Deze hebben we daarom ook even voor je op een rijtje gezet:
– Zoals al eerder aangegeven is het niet heel comfortabel. Dat hebben we zelf ook ervaren. Als man van 1.85 zit je vrij krap achter het stuur op een stoeltje die niet echt gemaakt lijkt te zijn om er 4 uur lang op te zitten. Dit ga je na verloop van tijd dan ook zeker voelen. Ook achterin zit je niet heel erg ruim en comfortabel. Het kan daarnaast erg warm zijn in Sri Lanka, en er zit natuurlijk ook geen airconditioning in.
– Je hebt zeer beperkte ruimte voor je bagage. Twee backpacks passen precies in de compacte bagageruimte achterin de tuktuk, maar neem absoluut geen grote koffers mee. Dat gaat zeker een probleem opleveren.
– Wij vonden het soms lastig om onze tuktuk vol met bagage ergens achter te laten wanneer we onderweg waren. Onze backpacks zaten wel vast met fietssloten, maar toch was het niet een geruststellend gevoel. Wij kozen er daarom vaak voor om door te rijden naar een bestemming en daar onze spullen eerst achter te laten in de kamer om vervolgens met de tuktuk de omgeving te gaan verkennen.
–
Heb je na het lezen van dit artikel ook zin om met een tuktuk van Tuktuk Rental door Sir Lanka te gaan reizen?
Gebruik dan de unieke kortingscode TUKTUKREISPRINS en krijg 5% korting op je boeking!
LAAT EEN REACTIE ACHTER