2023AziëFilipijnenReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Naar Panglao Island op Bohol (Dag 291 t/m 296)

In het vorige reisverslag heb je uitgebreid kunnen lezen wat we allemaal mee hebben gemaakt in Moalboal. Vanuit hier zijn we doorgereisd naar Bohol waar we de kerstdagen hebben doorgebracht op Panglao Island. Wat we allemaal nog meer op Panglao Island hebben gedaan en hoe het ons allemaal is bevallen lees je in dit reisverslag.

De lange reisdag naar Panglaio

Op zaterdag 23 december stond er een reisdag op het programma. Deze dag verliep alleen niet helemaal zoals we verwacht hadden. Er was namelijk een taxi geregeld vanuit de Rufana Suites waarmee we naar Argao werden gebracht. Hier zou vanaf de Taloot Wharf een van de schepen van Lite Ferries vertrekken richting Bohol. We hadden contact gehad met het bedrijf dat ons vertelde dat we gewoon ter plekke een kaartje konden kopen. Eenmaal aangekomen bleek de ferry echter helemaal uitverkocht. Er zaten zelfs nog mensen te wachten die een dag eerder al waren gekomen. Na wat overleg en twijfel zagen we een groep Filipijnse mannen die besloten om op een andere manier naar Bohol te gaan. We vroegen of we aan mochten sluiten en dat was geen probleem.

Voor we het wisten zaten we samen met deze mannen in een piepkleine tricycle gepropt die ons van de scheepswerf naar de hoofdstraat bracht. Hier konden we direct overstappen in een bus die naar Cebu City reed. Het was even haasten maar voor we het wisten zaten we helemaal achter in de bus op de laatste lege stoelen gepropt. De busrit nam veel tijd in beslag. Het was erg druk op de weg en we stonden vaak stil. Ondertussen vroegen de groep mannen waarmee we reisden om onze paspoorten. Op dat moment wisten we nog niet waarom. Later bleek dat een van de mannen een familielid had bij een bootmaatschappij in Cebu City en ze met onze paspoorten tickets aan het bestellen waren voor de boot van 15:00 uur.

Net op tijd voor de boot

We kwamen hier pas achter toen we om 14:00 uur uit de bus stapten buiten Cebu City. De 6 mannen besloten om samen met ons in 2 taxi’s naar de Pier 3 Terminal te gaan om hier nog op tijd te komen voor de boot. Uiteindelijk stonden we om 14:45 op de stoep voor de terminal. Een van de mannen haalden daar snel onze tickets en in een razendsnel tempo gingen we door de securitycheck heen en stonden we in de rij voor de boot van de Dragon Star Highway Shipping Corp. Volledig bezweet stonden we in de rij te wachten, maar deze mannen waren onze redding geweest van de dag.

De vaart met de boot ging lekker soepel, maar toen waren we er nog niet. De boot ging namelijk maar naar Tubigon. Dat betekende dat we hierna in een klein busje werden gepropt voor een rit van ongeveer een uur om naar Tagbilaran te gaan. We kwamen steeds dichter bij onze bestemming op het eiland Panglao. Hier namen we ook nog afscheid van onze laatste Filipijnse vriend die ons deze dag enorm had geholpen. De laatste bus bracht ons namelijk helemaal naar het Abraham Bohol. Hier verblijven we de komende dagen in een ruime en nette kamer. Het was inmiddels al 20:00 uur. We bestelden die avond nog wat eten en na een lekkere douche ploften we doodmoe in bed. Wat een dag!

Het kerstdiner in het Abraham Bohol

De volgende dag hebben we eerst wat moeten bijkomen van de reisdag. Na een lekker ontbijtje in het Abraham Bohol hebben we eerst maar eens de was weggebracht. Deze konden we na de lekkere lunch bij Wild Panglao al weer ophalen. Helaas was het niet helemaal compleet wat nog wel een extra wandeling opleverde voor mij (Erik). Het had die dag een paar keer een klein beetje geregend, waardoor het erg drukkend weer was. Gelukkig was het lekker genoeg om even een plons in het zwembad te nemen.

Daarna was het tijd om ons voor te bereiden op het kerstdiner. Het Abraham Bohol had namelijk op kerstavond een maaltijd georganiseerd waar we ons voor hadden opgegeven. Die avond genoten we dan ook van een heerlijke lokale maaltijd met in totaal 18 personen. Er waren reizigers uit Nederland, Duitsland, Zweden, Tsjechië, Israël en natuurlijk uit de Filipijnen. Het was een erg gezellige avond. Hieruit bleek nog maar eens dat de Filipijnen een goede keuze was om kerst te gaan vieren.

Eerste kerstdag

Eerste kerstdag 25 december 2023 was de 292e dag van onze reis. We wilden altijd al eens kerst op een tropisch eiland vieren en vandaag was het zover. Het ging alleen niet helemaal zoals we hadden gehoopt. Na het ontbijt begon het namelijk aardig te regenen. Op zich ook geen probleem, want in de kamer hang een enorm grote Smart TV, dus zijn we die ochtend lekker begonnen met een film. Zo rond het middaguur werd het gelukkig droog en zijn we met een tas vol strandspullen naar Comoda gegaan om te lunchen. Lekker gegeten, en we kregen zelfs nog een gratis ijsje.

De mensen in de Filipijnen zijn echt enorm vriendelijk en iedereen wenst je een welgemeend “Merry Christmas”. Ook zie je de mensen overal dansen en lachen. Na de lunch wandelden we naar het strand. Dat is namelijk wat we graag wilden, op eerste kerstdag aan het strand liggen. Het was ook wat opgeklaard, maar helaas niet voor heel lang. Toen we in het lekkere water lagen begon het wat harder te druppelen waardoor we toch maar besloten om terug naar het Abraham Bohol zijn gegaan. Even afgespoeld in het zwembad en daarna hebben we in stijl gegeten. De Monkey Bar is onderdeel van het BE Grand Resort Bohol en daar hebben we dan ook heerlijk gegeten, ondanks de vele ongedierte en nogal onbeschofte hotelgasten.

De Countryside Tour met Bohol Escaped Travel and Tours

Op dinsdag 26 december 2023 was het tweede kerstdag in Nederland, maar dit kennen ze niet hier in de Filipijnen. Dat is maar goed ook want we hadden voor deze dag de Countryside Tour van Bohol Escaped Travel and Tours op het programma staan. Deze tour wordt overal aangeboden en laat je de hoogtepunten van het vasteland van Bohol zien. Dat wilden we natuurlijk wel doen dus werden we rond 8:45 opgehaald bij ons hotel.

Het was best een eindje rijden naar de eerste stop, aangezien ons hotel op het eilandje Panglao ligt. We wisselden nog even van chauffeur en kwamen daarna rond 10:30 uur bij de Chocolate Hills aan. Dit is de meest populaire bezienswaardigheid van heel Bohol. Op een enorm gebied zijn hier meer dan 1200 kegelvormige heuvels te vinden tot wel 50 meter hoog. De naam komt vanwege het feit dat de heuvels tijdens het droge seizoen bruin worden en daarom op grote chocolade bergen lijken. De heuvels zijn overigens een geologisch verschijnsel want de heuvels zijn een vorm van tropische kegelkarst.

De populariteit was duidelijk want het was er echt enorm druk. Via een lange trap moesten we naar boven, net als alle andere aanwezigen. Het was dus even dringen, maar het uitzicht was prachtig. We keken even lekker rond en maakten behoorlijk wat foto’s van deze fotogenieke heuvels. Daarna hadden we het wel gezien. We baanden weer onze weg door de drukte en op de afgesproken tijd kwam onze chauffeur weer aanrijden om ons naar de volgende bestemming te brengen.

Bohol Tarsier Conservation Area

Naast de Chocolate Hills zijn de tarsiers namelijk het bekendste icoon van Bohol. In Nederland kennen we dit diertje als het spookdiertje. Dit beestje is de kleinste primaat ter wereld en is meestal niet veel groter dan de vuist van een volwassen mens. Ze hebben een kleine snuit en opvallend grote ogen. Het beestje is alleen op de Filipijnen te vinden en vooral op Bohol. We werden daarom naar het Bohol Tarsier Conservation Area gereden. Eigenlijk was het niet meer dan een klein dierentuintje met alleen maar spookdiertjes. Ook hier was het enorm druk.

Dat was best lastig. Je mag het beestje namelijk niet laten schrikken, want dan is er de kans dat hij zelfmoord pleegt. Iedereen moest dus doodstil zijn, al konden niet alle bezoekers dit even goed. In een lange sliert mensen liepen we over een heuvelachtig pad langs de diertjes. We konden ze van verrassend dichtbij zien en foto’s en filmpjes maken. Echt knap zijn de beestjes niet, maar het was erg bijzonder om ze van zo dichtbij te zien. Ze leken onder vrij goede omstandigheden hier verzorgd te worden, maar zoiets weet je niet altijd zeker hier. We zagen in totaal 7 spookdiertjes, dus vonden deze stop zeker de moeite waard.

Loboc Riverwatch Floating Resto Lunch Buffet Cruise

Hierna was het tijd om te gaan eten. Onze gids/chauffeur had gevraagd of we voor extra kosten ook nog wilde ziplinen, maar dit sloegen we netjes over. We waren deze dag niet van plan om extra activiteiten erbij te nemen en daarnaast hadden we behoorlijk honger. De volgende stop was dan ook de Loboc Riverwatch Floating Resto Lunch Buffet Cruise. We wisten niet precies wat we hier van moesten verwachten, maar werden aangenaam verrast.

Na het inchecken werden we naar een van de drijvende bufferrestaurants gebracht. Er stond een uitgebreid buffet klaar met verschillende soorten vlees, noodles, rijst, groentes en toetjes. We kregen een tafeltje aangewezen en nadat we met onze gevuld bordjes aan tafel zaten begon de boot te varen. Al snel begon de keyboardspeler te spelen en de Filipijnse jongedame te zingen. Het was een verrassend leuk tochtje over het water. Het eten was erg lekker en al snel stopten we ook nog eens bij een groepje die een lokale dans- en zangvoorstelling gaf. Dit alles duurde ongeveer een uur.

Bilar Man-Made Forest

We hadden weer energie om verder te gaan na deze maaltijd en stapten in de lekkere koele auto. Het had vandaag al een aantal keer geregend en door de hoge temperatuur was het hierdoor buiten behoorlijk drukkend weer. Gelukkig was de stop bij het Bilar Man-Made Forest maar van korte duur. Even een paar foto’s en weer verder.

Hierna stopten we nog bij een vlindertuin. Dit leek in eerste instantie best grappig, maar toen we daarna de krokodillen kregen te zien die in veel te kleine kooitjes lagen net als de slangen hadden wij het hier al erg snel gezien. Hierna reden we door naar de Baclayon Church. Dit is een van de bekendste kerken van Bohol, en zelfs van de hele Filipijnen. De kerk stamt uit 1727, maar helaas was hij deze dag gesloten. Een bezoek zou echt de moeite waard moeten zijn hoorden we en onze gids vond het dan ook zichtbaar vervelend dat uitgerekend deze dag de kerk niet toegankelijk was.

Na wat foto’s stapten we weer in de auto en na een stop bij een souvenirshop namen we nog een kijkje bij de Blood Pact Shrine. Dit is het monument ter nagedachtenis aan de vredesovereenkomst die in 1565 op deze plek plaatsvond tussen de Spanjaarden en Filipijnen. Bij deze overeenkomst werd het bloed vermengd van beiden partijen en opgedronken. Een beetje historie kon er op deze dag nog wel bij. Het was dan ook een waardige afsluiter van een bomvolle dag op Bohol.

Hierna reden we terug naar Panglao. Het was een lange dag en om een of andere reden waren we dan ook erg vermoeid van de Countryside Tour van Bohol Escaped Travel and Tours. We lieten daarom maar wat eten afleveren bij het hotel en gingen daarna naar onze kamer. Daar hebben we nog lekker wat tv gekeken, al vielen de ogen wel eerder dicht dan andere avonden.

Met de scooter op pad

Woensdag 27 december 2023 ging niet altijd helemaal zoals we wilden. Na het ontbijt kregen we een scooter afgeleverd en dus konden we op pad. We reden direct naar het Bureau of Immigration in Panglao. We moesten namelijk ons visum nog laten verlengen. Het plan is namelijk om ongeveer 7 weken in de Filipijnen te blijven, en dat is meer dan de 30 toegestane dagen die we zonder visum mogen blijven.

Het was er vrij druk en we moesten een formulier invullen waarbij de op de achterkant een tekening moesten maken waar we verbleven. Na het betalen en inleveren van alles gaf ze aan dat we alles op de 29e weer op konden halen. Op die dag zouden we echter al op Siquijor zitten. Ze streepte het snel door en maakte er de 28e van.

Moadto Strip Mall

Hierna reden we door naar Moadto Strip Mall, een soort toegangspoort naar Doljo Beach op Panglao met winkeltjes en restaurantjes. We aten er iets en maakte een korte wandeling over het strand. De volgende stop zou Momo Beach worden. Dit strand bleek goed bezocht te worden door de lokale bevolking. Hier waren we duidelijk de enige toeristen. Het nadeel was echter dat het al snel begon te regenen, en niet zo’n beetje ook.

We schuilden daarom maar in een van de strandhutjes. Dit deed overigens iedereen op dat moment. Na meer dan een uur wachten ging de regen weer liggen en besloten we om maar terug naar het Abraham Bohol hotel te rijden. We maakten nog even een tussenstop bij de Panglao Watchtower voor een paar foto’s. Die avond aten we een Thaise maaltijd om de dag af te sluiten. Het wemelt hier overigens van de Koreanen. We hoorden dat er ongeveer 5 vluchten per dag landen vanuit Zuid-Korea, dus dat is niet zo gek. Hierdoor is het hele gebied rondom Alona Beach enorm gericht op deze toeristen. Het heeft dus helaas niet echt de sfeer waar we op gehoopt hadden, al mag het de pret voor ons niet drukken

Op de scooter naar de Baclayon Church

Donderdag 28 december 2023 was onze laatste dag in Panglao. We hadden nog een dagje onze scooter en gelukkig was het deze dag stralend weer. Na het ontbijt gingen we daarom snel op pad. We besloten om net als tijdens de Countryside Tour naar de Baclayon Church te gaan. Tijdens de tour was deze namelijk gesloten en we wilden de kerk toch graag nog van binnen zien. Het was een goed half uur rijden, maar de weg was uitstekend te berijden.

Eenmaal aangekomen leek de kerk weer gesloten maar het museum was gelukkig wel open. Voor 150 PHP (+/- €2,40) per persoon konden we naar binnen. Eerst gingen we een museumgedeelte in met rekwisieten uit de kerk en informatie over de processies die hier worden gehouden. De Filipijnen staan hier wel om bekend, dus dit vonden we erg interessant. Hierna konden we ook de kerk bezichtigen. Deze was in 2013 ingestort na een grote aardbeving en daarna in 2017 heropend. Dat was te zien want hij zag er zeker voor Filipijnse begrippen erg mooi uit. Vooral de schilderingen op het plafond waren mooi en kleurrijk.

Toen we uit waren gekeken pakten we de scooter terug naar het eiland Panglao. We hadden hier het Zara’s Cafe gevonden op Google Maps en dat was een goede keuze. Een uitstekende plek voor een heerlijke lunch met een geweldig uitzicht over de eilanden. Het is eigenlijk een Zweedse bakkerij, dus er waren veel heerlijke taarten. Ook was er veel ijs, maar wij kozen voor en paar lekkere sandwiches en genoten van het uitzicht.

Dumaluan Beach

De zon scheen al de hele dag heerlijk fel dus konden we eindelijk eens echt van de stranden van Panglao gaan genieten. We kozen voor het witte zandstrand van Dumaluan Beach. Nadat we 100 PHP (+/- €1,65) per persoon hadden betaald mochten we het strand op. Een strand dat populair was bij de lokale bevolking, dat was wel duidelijk. Zoals je hier wel vaker ziet kan je een soort van open strandhutjes huren. Hier zitten de Filipino’s in grote groepen samen te eten, drinken en karaoke te zingen. Wij vinden dit wel erg leuk om te zien. Er is dan ook altijd direct sfeer.

Zelf legden we onze handdoeken in de schaduw op het zand en genoten van het heerlijke heldere water. We namen een duik in het water, waar we heel veel grote zeesterren zagen. Gelukkig hadden we onze snorkelsets meegenomen. Rond 16:00 uur moesten we echt weg, want we konden onze paspoorten met verlengde visums weer gaan halen. Door alle plotselinge haast vergaten we helemaal onze snorkelsets mee te nemen die in de boom hingen te drogen. Daar kwamen we die avond later pas echter. Jammer maar helaas. Dat wordt dus nog een nieuwe set aanschaffen de komende dagen, want we zijn nog niet uitgesnorkeld.

Verder was het echt een hele goede dag. Een leuke bezienswaardigheid, een mooi uitzichtpunt en een prachtig strand. Die avond deelden we nog een lekkere pizza, namen een ijsje bij de McDonalds en keken naar een vuurshow onder het genot van een rum cola in de plaatselijke Ierse Pub. We hebben genoten op Bohol, op naar de volgende bestemming in de Filipijnen. Op naar Suiqijor!