2023AziëFilipijnenReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Cebu City naar Moalboal (Dag 285 t/m 290)

In het laatste reisverslag hebben we uitgebreid verteld over onze dagen op het prachtige eiland van Boracay. Nadat we dit eiland hebben we verlaten zijn we naar Cebu City gevlogen. Een dag later zijn we doorgereisd naar Moalboal. In dit reisverslag lees je wat we allemaal hebben meegemaakt in Moalboal!

Met het vliegtuig naar Cebu City

Op zondag 17 december was het weer tijd om Boracay te verlaten. Dat gaat hier in de Filipijnen niet zomaar. We konden wel rustig aan doen want pas na de lunch om 13:00 uur werden we opgehaald. Met een klein busje werden we naar de haven gebracht. Hier konden we al snel in een bootje stappen die ons binnen 10 minuten naar de Caticlan Jetty Port bracht. Vanuit hier werden we weer met een bus naar het Godofredo P. Ramos Airport in Caticlan gebracht. We waren ruim op tijd voor onze vlucht van 16:15 uur. Rond 16:00 uur werden we vervolgens weer in een bus gestopt om naar het vliegtuig te rijden. In een klein vliegtuigje werden we in een uur naar Cebu City gebracht. Het waren een hoop stappen om er te komen maar het is ons gelukt!

Tenslotte namen we de taxi naar de One Central Hotel & Suites waar we verblijven in een prima kamer voor een nachtje. Vanuit hier zijn we naar The Barracks gelopen. Dit is een grote foodcourt in Cebu City dat afgelopen zomer is geopend. Natuurlijk werd de specialiteit van dit eiland geserveerd; lechon. Dit is geroosterd speenvarken. Dit werd dan ook massaal gegeten in de hal en wij bestelden ook een bordje en schoven aan. We waren zowat de enige westerse toeristen in de hal en dat vonden we niet vervelend. Toch nog iets gezien dus op dit enige avondje in Cebu City.

Met de bus naar Moalboal

De ochtend begon wat minder goed in het One Central Hotel & Suites. Na een aardige nachtrust kregen we die ochtend een melding op onze telefoons. Een oranje regenmelding dat er mogelijk overstromingen plaats konden vinden. Daar hadden we niet op gerekend. Toen we naar buiten keken regende het inderdaad ook behoorlijk, maar ook niet verontrustend hard. Na het ontbijt hadden we nog navraag gedaan en toen bleek dat deze melding vrij snel wordt afgegeven in de Filipijnen. Wel bleek de storm Jelawat, of Kabayan zoals ze hem hier noemen, over het land te razen. Het eiland Cebu ligt niet recht in de route, maar heeft er daardoor wel indirect last van.

Met onze poncho’s aan liepen we daarom de hoek om van het hotel om naar South Bus Terminal te lopen in Cebu. Een korte wandeling, maar wel goed dat we onze poncho’s aan hadden. De gele Cerus bus richting Moalboal stond al klaar en voor 418 PHP (+/- €6,85) konden we instappen. Er was weinig mis met de zitplekken en er was airconditioning in de bus. Er stapten veel Filipino’s in en uit en we hadden dus al snel door dat dit echt een lokale bus was. Dat maakt zo’n rit dan ook vaak een hele belevenis. Wij houden daar wel van.

Moalboal

Iets meer dan 3 uur later kwamen we in Moalboal aan en na een korte wandeling stapten we om 14:00 uur de kamer van de Rufana Suites in. We werden hartelijk ontvangen bij het hotel dat nog vrij nieuw is. Met de kamer was dan ook weinig mis. Helaas regende het nog steeds een beetje. De voorspelling was dan ook dat het pas vanaf woensdag echt droog zou worden hier. We moesten nog even bijkomen van de busrit waarbij we flink door elkaar waren geschud. Die avond zijn we met een tricycle naar het gezellige centrum gebracht. We aten een paar lekkere smoothiebowls bij het Bawud Cafe Moalboal en dronken een baco bij de Isla Bar. Hopelijk trekt het weer snel bij, dan hebben we nog een paar leuke dagen voor de boeg in dit fijne plaatsje.

De 40e verjaardag van Erik

Dag 287 van onze reis was niet zomaar een dag, nee het was mijn (Erik’s) verjaardag! Het was ook niet zomaar een verjaardag, maar zelfs mijn 40e verjaardag. Een mijlpaal tijdens deze reis en Judith had flink uitgepakt. De afgelopen weken was ze al geheimzinnig bezig en op deze dag bleek waarom dit het geval was. Bij verschillende vrienden en familieleden had ze het namelijk voor elkaar gekregen om een videoboodschap toegestuurd te krijgen. Middels een lotingssysteem kreeg ik deze dag de filmpjes één voor één te zien.

We hadden in onze planning rekening gehouden met deze verjaardag. Het is natuurlijk niet leuk om een reisdag te hebben en je verjaardag in een bus door te brengen. Helaas werd er wel veel regen verwacht vandaag door de eerder genoemde storm. Zeker in de ochtend bleek dit ook zeker het geval. Gelukkig hielden de filmpjes ons bezig en konden we wat regelen voor de komende dagen. Zo kwamen ze van Majona’s Motorbike Hire een gloednieuwe scooter afleveren waarmee we de komende dagen op pad kunnen. We maakten er gelijk gebruik van door naar Panagsama te rijden, het toeristische centrum van Moalboal. Hier hebben we heerlijk gegeten bij het Smooth Café en zagen ondertussen de regen weer uit de lucht komen.

Dubbel taart

Na een kleine wandeling zijn we weer op de scooter gesprongen en ditmaal naar de Gaisano Grand Mall Moalboal te rijden, waar we hoopten om een mooie taart te kunnen kopen. Uiteindelijk lukte dit aan de overkant bij Perone’s Cakes and Pastries. Terug bij de Rufana Suites aangekomen bleken de medewerkers van het hotel ook al een taart gekocht te hebben. Deze werd later onder begeleiding van een mooie “Happy Birthday” gebracht. Nu was er dus genoeg taart voor iedereen. Het was inmiddels ook voldoende opgeklaard om een lekkere duik in het frisse zwembad te nemen.

Nadat we nog maar eens een paar videoberichten hadden bekeken zijn we die avond eindelijk weer eens gaan minigolfen. Het was behoorlijk lang geleden en met een 2-1 tussenstand in het voordeel van Judith was het hoog tijd om de stand gelijk te gaan brengen. Eerder die dag hadden we RJR Minigolf Moalboal gevonden en dit was een goede keuze. Een paar mooie gloednieuwe banen die voor een klinkende overwinning voor mij (Erik) zorgde. Zo staat het weer 2-2. Een paar lekkere hamburgers bij Three Bears Restaurant was het feestmaal voor deze dag en natuurlijk sloten we deze dag af met een paar heerlijke cocktails bij de Isla Bar. Het was een prachtige verjaardag. Waarschijnlijk de warmste verjaardag die ik ooit heb gehad!

Een korte ochtendtour Island Hopping

Voor woensdag 20 december 2023 hadden we een zogenaamde Island Hopping Tour geboekt bij de receptie van het hotel. We hadden al wat navraag gedaan de dag ervoor en besloten om het te gaan doen. We hadden al vernomen dat er meer mensen zouden aansluiten en dat was maar goed ook. De prijs wordt namelijk per boot bepaald en hierdoor halveerde voor ons de kosten. Om 7:30 uur zaten we aan het ontbijt en mooi om 8:00 uur werden we opgehaald. We volgden de Koreaanse toeristen die ons tijdens deze tour zouden vergezellen met onze scooter tot aan het Moalboal Municipal Hall waar we onze scooter parkeerden.

Hier kregen we uitleg over wat we allemaal niet mochten doen op het water. Vervolgens werden we naar ons bootje gebracht en gingen we de zee op. Het water was lekker rustig, maar de boot maakte enorm veel lawaai. We kwamen al snel aan bij Pescador Island dat bekend staat om het omliggende koraal. Hier legde we aan en konden we gaan snorkelen. Eerst viste een van de gidsen nog mijn verloren actioncam op van de bodem die zo gelukkig nog gered kon worden. De eerste stop was erg mooi en we wisten zelfs een schildpad te spotten.

De sardientjes van Moalboal

Hierna voeren we door naar een plek vlak voor de kust van Panagsama Beach. Het was hier enorm druk met andere toeristen die aan het snorkelen waren. Hier zitten namelijk de sardientjes. Deze leven hier in enorme scholen en bewegen als een enorme groep door het water. Ze zaten wat dieper maar als we goed keken was het duidelijk te zien. Iedere school bevat meer dan een miljoen sardientjes die op een magische wijze als een soort van laken door het water bewogen. Gelukkig nam onze gids de actioncam nog verder mee onder water en schoot hij enkele mooie beelden voor ons. Omdat het eb was zagen we helaas geen schildpadden.

Toen was het al tijd om terug te gaan. De tour ging wel erg snel voorbij en met 2 stops kon je het bijna geen Island Hopping noemen. Ach ja, we hebben wel leuke dingen gezien en het was hier niet verkeerd om te snorkelen. Ook de begeleiders leverden uitstekend werk en hielpen ons goed. Terug bij het Rufana Suites hebben we ons lekker afgespoeld in het zwembad om daarna in Panagsama een paar lekkere smoothiebowls te gaan eten bij Shaka. De tour duurde misschien niet heel lang, maar we hadden er wel flink honger van gekregen. Hierna kon ik (Erik) nog een goede knipbeurt krijgen voor €1,50 bij de openlucht barbershop voordat we weer teruggingen naar ons hotel om de middag lekker bij het zwembad door te brengen.

Die avond zijn we een paar Filipijnse gerechten gaan proberen. Wel in het donker. Al vrij snel viel zowat in de hele regio de stroom uit. Er was gelukkig nog wel noodstroom op veel plekken, maar de meesten zaten er vrij donkertjes bij. Dat werd dus eten bij kaarslicht. Aan een gedeelde tafel met een oude Canadese man vergezeld door een jonge Filipijnse dame. Het eten was lekker en toen we met de scooter terug bij het hotel aankwamen sprong op dat moment daar de stroom weer aan.

Onze eerste keer canyoneering met Kawasan Canyoneering

Donderdag 21 december 2023 beloofde een spannende dag te worden. We zouden namelijk aan canyoneering gaan doen met Kawasan Canyoneering. Canyoneering is een hele populaire bezigheid op het eiland Cebu. Tijdens zo’n dagje canyoneering (zoals ze het hier noemen) maak je een hike door een grote kloof. Deze kloof is goed gevuld met water en naast klimmen en klauteren moet er dus ook gezwommen worden. Natuurlijk mogen de sprongen in het water ook niet ontbreken. De chauffeur van Kawasan Canyoneering was ruim op tijd en bracht ons met zijn “Filipijnse Lamborghini” naar het kantoortje.

Hier moesten we een aantal formulieren invullen, konden we wat spullen achterlaten en werden we voorgesteld aan onze gids. Jill was onze gids en al vrij snel kwamen we erachter dat hij doofstom was. Dat bleek helemaal geen probleem te zijn. Via allerlei handgebaren snapten we heel snel wat hij bedoelde. Achterin een wagen werden we naar boven gebracht en kregen we een korte briefing. Omdat we niet voor de zipline hadden gekozen moesten we eerst nog een eindje lopen naar de start en toen konden we beginnen.

Aan de hand van onze gids Jill

Judith was eerder wat huiverig om deze activiteit te gaan doen. We zijn allebei niet altijd even handig in dergelijke situaties maar kwamen er al snel achter dat het een goede keuze was om dit toch te gaan doen. We begonnen al met een sprong in het koude water. Jill hielp ons overal erg goed en nam Judith letterlijk aan de hand. Hij maakte ook talloze foto’s en video’s van ons. Daarbij ging hij echt helemaal los. Al vrij snel maakten we een sprong van ongeveer 6 meter. Dit ging ons verrassend goed af en zo kregen we de smaak te pakken.

We liepen door het water, klauterden over rotsen en sprongen van verschillende hoogtes. Er waren behoorlijk wat groepen bezig in de kloof, maar het werd nooit vervelend druk. Ook moesten we een aantal keer op onze rug van een natuurlijke glijbaan af. Niks moest overigens, voor alles was een alternatief. Gelukkig waren we niet heel bang aangelegd en hebben we bijna overal aan meegedaan. De tijd vloog voorbij en samen met onze gids hadden we erg veel lol. Er waren zelfs een paar momenten dat we plat op onze rug moesten gaan liggen en hij ons door het water trok.

De tocht stopte bij Kawasan Waterfalls waar ook de grootste sprong van de dag stond te wachten. Van maar liefst 10 meter hoogte maakten we allebei een sprong in het water. Het was inmiddels al bijna 12:30 uur en we kregen al best honger. Na een korte stop met een snack gingen we door naar de grotere watervalllen van Kawasan Waterfalls. We konden nog achter de waterval zwemmen en ook op de onderste waterval nam Judith nog een lekkere plons in het water. Hierna werden we teruggebracht naar het hoofdkantoortje. Er stond namelijk nog een lekkere lunch op ons te wachten op het dakterras.

Volledig uitgeput werden we rond 15:00 uur afgezet bij ons hotel. We waren doodop van de hele dag en hebben dus verder ook niet veel meer gedaan. We kregen nog wel een uitnodiging voor het kerstfeest in het hotel op vrijdag. Erg leuk dat de gasten hier ook aan deel mogen nemen en wij namen de uitnodiging dan ook van harte aan. Die avond aten we nog wat lekkers bij het Smooth Café. Er stond, zoals iedere avond, hier een band te spelen en de sfeer was erg goed. Deze prachtige dag kunnen we ook weer aan ons lijstje toevoegen!

Het kerstfeest van de Rufana Suites

Op vrijdag 22 december 2023 werden we wakker met spierpijn. Vrij veel spierpijn. Het canyoneering had er flink ingehakt en we hadden die dag spieren gebruikt die we schijnbaar al lange tijd niet meer hadden gebruikt. Behoorlijk gehavend hadden we onze dag dan ook opgestart. Nadat we de knoop hadden doorgehakt hoe we naar onze volgende bestemming moesten geraken zijn we met de scooter naar Panagsama Road gegaan. Onderweg probeerden we tevergeefs nog op verschillende plekken blarenpleisters te kopen voor Judith. Daarna namen we weer een paar lekkere smoothiebowls bij Shaka.

We hadden besloten om daarna het water bij Panagsama Beach in te gaan. Een paar dagen eerder waren we hier aangemeerd met de boot tijdens de Island Hopping. Dit bleek zo makkelijk te zijn dat we deze keer zelf aan het strandje gingen liggen en het water in gingen. Dit was een goed idee want in het water konden we ook deze keer de sardientjes zien. Daarnaast wist Judith maar liefst 3 schildpadden te spotten. We namen nog een lekker koud flesje cola en gingen terug naar het hotel.

Christmas Party

We wilden namelijk op tijd terug zijn. De voorgaande dag waren we uitgenodigd voor de Christmas Party van het Rufana Suites. Om 17:30 uur begon de avond en natuurlijk waren we als echte Nederlanders stipt op tijd. De oprijlaan van het hotel was helemaal versierd en aangekleed met mooi gedekte tafels en stoelen. Er stond een uitgebreid buffet klaar voor alle medewerkers en gasten van het hotel, en de muziek knalde al uit de speakers.

Voor ons is het de eerste keer dat we kerstmis in het buitenland vieren en de Filipijnen blijkt daar een uitstekende plek voor. Nergens ter wereld vieren ze zo lang kerst als in dit Aziatische land, waar er al vanaf september (!) mee gestart wordt. De avond zat vol optredens van het personeel, toespraken, gebeden, lollige spelletjes en meer dan voldoende eten en drinken. Ook een aantal gasten (waaronder de vader van de eigenaresse) die al dronken aan kwamen lopen mochten niet ontbreken. We deelden de tafel met een Koreaans koppel die ook in het hotel verbleven en de eigenaren van het hotel en hadden nog een aantal leuke gesprekken.

Natuurlijk deden wij mee met alle spelletjes en voor we het wisten stonden we bij de afsluiting mee te dansen met het personeel. Alles eindigde al rond 21:30 uur, maar we hebben een erg leuke avond gehad. Het personeel had alles uitstekend verzorgd en wij kunnen zo een avond erg waarderen. In tegenstelling tot andere gasten gingen wij niet halverwege de avond al terug naar onze kamer. Een erg leuke afsluiting van ons verblijf in Moalboal.

Een gedachte over “Via Cebu City naar Moalboal (Dag 285 t/m 290)

• Ha Judith en Erik nou dat waren stoere belevenissen hoor om van zo n hoogte te springen.en wat fijn dat de verjaardag van Erik goed geslaagd was. Daar kunnen je mooi op terug kijken. Veel reis plezier verder.