2024AziëReisverslagenSri LankaWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Met de tuktuk van Ella naar het Udawalawe National Park (Dag 333 t/m 337)

In het vorige reisverslag hebben we uitgebreid verteld over onze dagen in Sigiriya en Nuwara Eliya in Sri Lanka. We hebben hier de Pidurangala beklommen en zijn met de tuktuk door de bergen naar Nuwara Eliya gereden. Hier hebben we onder andere een theefabriek bezocht. Na Nuwara Eliya zijn we via een prachtige route doorgereden naar Ella vanwaar we verder naar het Udawalawe National Park zijn gegaan. Wat we hier allemaal hebben gedaan lees je in dit reisverslag.

Met de tuktuk van Nuwara Eliya naar Ella

Zaterdag 3 februari 2024 was een bijzondere dag. Normaal gezien zijn we dan namelijk druk bezig met de carnavalsoptocht van Mastepinnelaand, maar deze keer zaten we in onze tuktuk. Na het lekkere ontbijt bij het La Grande Villa was het namelijk tijd om naar Ella te rijden. Gelukkig hadden we via Tuktukrental.com een leuke route gekregen en stond er nog heel wat moois op ons te wachten onderweg. Die route bracht ons via kronkelige bergwegen naar de mooiste uitzichten over het prachtige landschap van Sri Lanka.

Rond 11:00 uur kwamen we aan bij Adisham Bungalow, oftewel St.Benedict’s Monastery. Dit gebouw stamt uit 1931 en staat 1524 meter boven zeeniveau op een prachtig uitkijkpunt. Vroeg woonden hier een aantal belangrijke Engelsen in, maar tegenwoordig is het gedeeltelijk in gebruik als klooster. Niet helemaal, want een klein gedeelte is te bezoeken. Dat deden wij dan ook, net als behoorlijk wat Sri Lankanen. Judith moest zelfs nog even op de foto met een meisje, dus dat geeft wel aan hoe weinig westerse toeristen er op dat moment waren.

Hierna reden we verder door de vele theevelden die Sri Lanka rijk is. Onderweg maakten we een stop in Haputale, een klein stadje tussen de bergen. We besloten om hier bij een klein bakkertje iets te gaan eten. Het smaakte lekker maar het was vele malen pittiger dan we verwacht hadden. Gelukkig hadden we nog een zoet broodje en wat drinken om de hitte uit onze monden te krijgen. Vanuit hier zijn we direct doorgereden naar Ella.

Ella

Hier kwamen we aan bij het Ella Soul Resort. We kregen een nette kamer, waar wel zichtbaar wat vochtproblemen zijn. Ella is een enorm toeristische stad waar veel te doen en te zien is. De hoofdstraat zit vol met leuke restaurants, barretjes en winkeltjes. Zo op z’n tijd vinden wij dat echt wel leuk en aangezien we dit nog niet eerder hebben gehad in Sri Lanka vinden we het hier prima. Nadat we nog wat plannen hadden gemaakt in de kamer zijn we die avond iets gaan eten bij The Barn by Starbeans, hebben we nog een ijsje gegeten en een cocktail gedronken. Je zou bijna denken dat we op vakantie zijn.

Op naar de Nine Arches Bridge

Op zondag 4 februari 2024 werden we wat brak wakker. We hadden allebei slecht geslapen, mede doordat de airco zo een enorm lawaai maakt. Ook is de kamer behoorlijk vochtig, dus dat helpt ook niet helemaal mee. De warme douche was wel erg goed, maar toen we het ontbijt wilden nemen op het dakterras bleek de keuze opeens ook een stuk minder groot dan op het menu stond aangegeven.

Mede hierdoor hadden we de plannen voor deze dag wat bijgesteld. In de loop van de ochtend zijn we namelijk naar de Nine Arch Bridge gewandeld. Als je vanaf de hoofdstraat in Ella een zijstraat neemt kom je na een tijdje wandelen uit bij een looppad door het bos. Deze brengt je naar deze bekende brug. De Nine Arch Bridge is namelijk een van de best bewaarde voorbeelden van de spoorwegconstructies uit het koloniale tijdperk. De brug stamt uit 1921 maar is tegenwoordig vooral enorm populair omdat dit een perfecte plaats is om foto’s te maken. Social media staat helemaal vol met foto’s van deze brug, en het was dan ook geen verbazing dat het er enorm druk was.

Ook wij gingen er vol voor en hebben genoeg foto’s gemaakt. We hadden ook nog eens het geluk dat de trein twee keer passeerden toen we er waren. Dat maakt natuurlijk nog mooiere foto’s. We hebben er echt de tijd voor genomen, en we moeten toegeven dat het ook echt gewoon een hele mooie plek is. Het was ook de perfecte plek om eens goed mensen te kijken dus dit hebben we dan ook lekker gedaan.

Cafe Chill

We hadden eigenlijk nog meer plannen voor die dag maar die hebben we laten varen. Na een drankje bij de brug zijn we terug naar Ella gewandeld. Hier zijn we iets gaan eten bij het populaire Café Chill. Het was er enorm druk, maar we kregen verrassend snel onze lekkere lunch. Dit enorme restaurant is enorm populair en het voordeel is dat het heel erg dicht bij ons hotel ligt. Daarna zijn we terug gegaan naar het Ella Soul Resort om die middag onze reis wat verder te plannen en lekker wat te chillen. Die avond zijn we naar het Rainbow Cafe gegaan voor een paar lekkere smoothie bowls en namen we nog een drankje bij het Cafe One Love.

De beklimming van Little Adam’s Peak

Op maandag 5 februari 2024 gingen we weer aan de wandel. Ditmaal had het Ella Soul Resort wel de smoothie bowls op het menu staan en met boterhammen met avocado voor Judith was het ontbijt compleet. We pakten daarna weer onze spullen en liepen ditmaal richting de start van de wandeltocht naar de Little Adam’s Peak. Dit was ongeveer 20 minuten lopen. De heenweg ging eerst over een mooi wandelpad dat na een tijdje overging in een trap. Halverwege stopten we nog even bij een uitkijkpunt met een zipline, maar dit sloegen we mooi over. We moesten immers de top nog bereiken. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden dus met behoorlijk wat zweetdruppels kwamen we aan op de top.

Het uitzicht was werkelijk prachtig. Je kon erg ver kijken en toen viel het ons ook op hoe prachtig groen de omgeving is. Ook zagen we in de verte een waterval uit de bergen komen. Het is een populaire plek dus we waren zeker niet de enigen die er waren. Vanaf de top kan je ook nog de oversteek maken naar een van de andere bergtoppen, maar dit sloegen we over. Toen we weer naar beneden gingen leek het zichtbaar drukker te worden, een goed moment dus om terug te gaan.

98 Acres Resort & Spa

We maakten nog een tussenstop bij het 98 Acres Resort & Spa voor een drankje. Deze plek is erg populair doordat je er kan zwemmen (uiteraard voor een extra bedrag) en omdat je er mooie foto’s kan nemen. We zagen dan ook erg veel vrouwen dit doen. Er was zelfs een enorme schommel waar je gekleed in een mooie jurk op de foto kan. Niets voor ons dus, maar wel leuk om te zien. Hierna liepen we terug en aten we nog lekker wat bij het gloednieuwe The green door cafe om de middag lekker te ontspannen. Er stond namelijk nog meer op het programma.

Ella Spice Garden Cooking Lessons

Die avond zijn we namelijk een cooking class gaan doen bij Ella Spice Garden Cooking Lessons. Judith had deze cooking class gevonden en het werd wel weer eens tijd om dit te doen. We hadden al eens een cooking class gedaan op Bali en in Vietnam en nu dus in Sri Lanka. We hoefden niet ver te lopen, want de les werd recht tegenover ons hotel gehouden. Daarom waren we er ook mooi op tijd. Ook Lisa en Toby waren erbij die we een paar dagen eerder hadden ontmoet in Sigiriya. We hadden met ze afgesproken en het leek ze ook wel leuk om aan te sluiten.

We werden hartelijk ontvangen door Theeka, de Sri Lankaanse eigenaar van de cooking class die afkomstig is uit Ella. Hij sprak uitstekend Engels en wist ons op een vrolijke en humoristische manier mee te nemen langs alle gerechten. En dat waren er nogal wat. Het menu bestond namelijk uit 7 gerechten: Rijst, Knoflookcurry, Kokos Roti, Dhal Curry, Kokos sambal, Papadam en Aubergine. Theeka legde alle kruiden goed uit en per gerecht haalde hij een aantal mensen naar voren om alles te bereiden. Voor we het wisten stonden we daarom te snijden en in de pot te roeren.

Heb je na het lezen van dit reisverslag ook zin om met een tuktuk van Tuktuk Rental door Sir Lanka te gaan reizen?

Gebruik dan de unieke kortingscode TUKTUKREISPRINS en krijg 5% korting op je boeking!

Aan tafel

De ruimte begon steeds lekkerder te ruiken en naarmate we allemaal aan het koken waren kregen we steeds meer trek. Gelukkig mochten we na iets meer dan 2 uur kokerellen aan tafel. De tafel was rijkelijk gevuld met al het lekkers dat we zelf hadden klaargemaakt. Volgens goed Sri Lankaans gebruik mochten we met de handen eten, en die kans liet ik (Erik) natuurlijk niet aan me voorbij gaan. Het eten smaakte heerlijk en de schalen gingen snel leeg. Ook was het gezelschap erg leuk en waren er goede gesprekken. Nadat we afscheid hadden genomen van Theeka zijn we zelfs nog met een klein clubje wat gaan drinken bij het Cafe One Love. Een smakelijke afsluiter van een mooie dag.

Met de tuktuk via de B35 naar het Udawalawe National Park

Dinsdag 6 februari 2024 was een dag waar we al een tijdje naar uitkeken. Die dag zouden we namelijk een hele mooie rit gaan maken met onze tuktuk. De route was van Ella naar het Udawalawe National Park en we hadden besloten om via Kataragama te rijden. Op die manier zouden we namelijk over de B35 rijden. Deze weg ligt precies tussen het Yala National Park en het Lunugamvehera National Park. Hierdoor heb je op deze weg een hele grote kans op overstekende olifanten. Dat wilden wij natuurlijk wel eens zien.

Nadat we rond 9:15 uur vertrokken vanuit het Ella Soul Resort was het eerst een prachtige rit bergaf. We passeerden verschillende mooie uitzichtpunten en rijstvelden. Het is echt een feest om hier met de tuktuk rond te rijden. Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we aan bij de start van de B35 en inderdaad na eventjes rijden zagen we de eerste olifant aan de kant van de weg staan. We hadden het advies gekregen om afstand te houden en de motor draaiende te houden, dus dit deden we dan ook. De eerste ontmoeting was dan ook vrij rustig.

De olifant midden op de B35

Een paar minuten later stond ons echter een grotere uitdaging te wachten. Toen stond er namelijk een erg grote olifant midden op de weg. Ook zagen we dat hij duidelijk reageerde op het passerende vervoer. We besloten daarom eerst om op gepaste afstand wat te wachten en alles te aanschouwen. Na een tijdje was er een kleine vrachtwagen die we kort konden volgen. Ook deze tip hadden we gekregen van Tuktukrental.com en werkte uitstekend. De olifant kwam nog wel erg dichtbij, maar we waren hem veilig gepasseerd.

Hierna zijn we in Kataragama iets gaan eten. Een lokaal bakkertje had heerlijke kokospannenkoeken. Het was er goed druk en gezien het feit dat bijn alle mensen met hun handen zaten te eten waren we echt op een lokale plek beland. Hierna was het de beurt aan Judith om naar het Doola River Edge in Udawalawe te rijden. Het was nog een flinke tocht maar de weg was erg goed waardoor ze aardig door kon rijden. Onderweg passeerden we allerlei dorpjes en werd er weer flink gezwaaid. Eenmaal aangekomen bleek dit complex met recht een resort te zijn. Prachtige ruime kamers en een groot schoon zwembad. Dat nodigde natuurlijk uit voor een frisse duik voor we de dag afsloten met een heerlijke maaltijd. We doken die avond vroeg in bed, want de volgende ochtend moesten we er weer vroeg uit.

Op safari door het Udawalawe National Park

Woensdag 7 februari moesten we inderdaad vroeg uit de veren, erg vroeg. Om 6:00 uur werden we namelijk opgehaald door een gids die mooi op tijd klaar stond bij de poort van het Doola River Edge. In de vroege ochtend of late middag zijn de kansen op het spotten van wildlife altijd het grootste, dus vandaar dit tijdstip. Hij bracht ons naar de ingang van het Udawalawe National Park wat op ongeveer 10 minuten rijden ligt. Daar moesten we 23.500 LKR (+/- €70) betalen voor 2 personen om het park in te gaan. Dit park staat vooral bekend om de grote hoeveelheid olifanten die er zitten. Omdat dit een nationaal park is hebben ze het omheind met hekken en daar zie je aan de buitenkant van het park de eerste olifanten al staan.

Wij kwamen natuurlijk voor het echte werk, en we werden rijkelijk beloond. Zoals overal in Sri Lanka waren er ook in dit park heel erg veel pauwen, maar al om 6:30 uur zagen we de eerste olifant. Door het beperkte formaat leek het een vrij jong exemplaar die we op deze vroege ochtend het eerste groen zagen wegwerken. Dat begon dus al goed. Toen we verder reden zagen we al snel veel meer. Zo troffen we een prachtige pauw en later ook een mooi groepje apen in een boom. Ook stopten we nog bij een meer waar we een krokodil in het water zagen.

Nog meer olifanten

Hierna reden we verder en voor we het wisten troffen we weer een aantal olifanten. Ditmaal was het een moeder met haar kind. Samen liepen ze door een stuk groen. Zo ging het de hele ochtend door. We stopten nog even bij een meer waar we even een klein rondje konden lopen en ook daarna wist onze chauffeur weer heel snel een mooie olifant te spotten. Vooral de schuddende olifantenkont viel goed in de smaak bij Judith.

De chauffeur deed erg rustig aan en liet ons overal zo lang kijken als we wilden. Uiteindelijk was het 10:00 uur toen we het park verlieten en teruggingen naar het Doola River Edge. Daar konden we direct aanschuiven voor het ontbijt. Het smaakte heerlijk en nadat we wat op de kamer hadden ontspannen zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen. Zo hebben we de dag heerlijk ontspannen doorgebracht. Die avond hebben we nog heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel. Op naar de zuidkust van Sri Lanka!

Een gedachte over “Met de tuktuk van Ella naar het Udawalawe National Park (Dag 333 t/m 337)

• Ha Judith en Erik wat fantastisch om zo dichtbij de olifanten zijn en wat een prachtige natuur en ook dat kokkerellen met elkaar leuk hoor. Geniet ervan.