2023AziëReisverslagenThailandWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Een week lang op het eiland Koh Phangan (Dag 262 t/m 266)

In het vorige reisverslag heb je uitgebreid kunnen lezen over onze ervaring op het 500 Rai Floating Resort in het Khao Sok National Park. Hierna verlieten we weer het vaste land van Thailand. We zijn namelijk doorgereisd naar het eiland Koh Phangan. In dit reisverslag vertellen we wat we de hele week op dit eiland allemaal hebben gedaan!

Onze eerste dagen op Koh Phangan

Op vrijdag 24 november 2023 werden we heerlijk wakker in het Ocean View Mini-Villa. Na het openen van de de gordijnen keken we zo uit op de zee. De dag ervoor hadden we ontbijt gehaald dus konden we de dag goed beginnen. We hadden al besloten om deze dag wat aan te rommelen, en dat ging ons goed af. Na wat contact via WhatsApp de voorgaande avond met Pajampo Bike for rent werden er ’s ochtends 2 prima scooters afgeleverd voor een zeer goede prijs. Met die scooters zijn we naar Thong Sala gereden, een ritje van een paar minuten. Bij A’s Famous moesten we nog even langs voor een kopie van onze paspoorten, en toen we er toch waren namen we maar meteen een lunch.

Hierna hebben we toch maar de iPhone van Judith weggebracht ter reparatie. Hij leek echt helemaal kapot, dus de plaatselijke Apple reparateur wilde wel even een gratis kijkje nemen. Nog wat boodschappen gedaan voor de komende dagen en daarna waren we net voor de regen terug in ons huisje. Het weer kan nog altijd onstuimig zijn op Koh Phangan, maar we vermaken ons hier wel.

Die avond zijn we naar de Pantip Market gegaan, een foodmarket die iedere avond in het centrum van Thongsala is. Hier hebben we heerlijke takoyaki en springrolls gegeten en afgesloten met mango sticky rice. Een ideale maaltijd dus. Daarna hebben we de avond afgesloten bij The Ugly Duckling. Taladkao road is iedere vrijdagavond afgesloten voor verkeer. De tafels en stoelen worden dan op straat gezet en er staat een klein podiumpje met een liveband, en zelfs een loterij. Tot Judith’s grote spijt wonnen we niks, maar een prima eerste dagje.

Een dagje op de scooter

Zaterdag 25 november 2023 zijn we op pad gegaan met de scooters. We werden die ochtend wakker van de uitgevallen stroom, maar dit leek zichzelf vrij snel te herstellen. Na het ontbijt bleek dit echter niet helemaal het geval. De lampen en stopcontacten deden het namelijk niet meer. De airconditioning, wifi en waterdruk gelukkig nog wel. We wilden namelijk graag naar Mae Haad Beach rijden. Dit is een van de populairste stranden van het eiland en geeft via een zandbank toegang tot het eilandje Koh Ma.

Het was ongeveer 12 kilometer rijden, maar we besloten toch om nog voor de middag een stop te maken bij What’s cup! voor een lekker drankje en een mooi uitzicht. Er zijn namelijk talloze leuke cafeetjes en restaurantjes aan de westkust die de moeite waard zijn om te stoppen. We zagen inmiddels al weer wat donkere wolken samentrekken maar besloten na het drankje om toch verder te rijden. Dat was voor korte duur. Voordat de regen weer met bakken uit de lucht kwam vallen zijn we gestopt bij Pura vida cafe voor een lekkere lunch.

Mae Haad Beach

Hierna kwamen we dan uiteindelijk via de Wang Sai Beach Bar aan bij het strand. Inderdaad een erg mooi strand met een prachtig uitzicht op de groene bergen. Helaas was het wel behoorlijk bewolkt, waardoor we niet het complete plaatje hadden. Het water stond gelukkig wel laag genoeg om naar Koh Ma te lopen. Dat hebben we dan ook direct gedaan. Het eilandje stelt niet veel voor en was erg vervuild. Ook staan er een aantal verlaten bungalowtjes uit vervlogen tijden.

We hebben nog even geprobeerd te gaan snorkelen, maar konden niet veel moois zien onder water. Net toen we wat op wilde drogen op het strand begon het weer te druppelen. Snel naar de beach bar dus voor een drankje en maar wachten tot het droog wordt. Eenmaal droog zijn we terug naar onze Ocean View Mini-Villa gereden. Hier bleek het stroomprobleem nog altijd niet opgelost. We schakelden hulp maar dit ging nog niet zo soepel als verwacht. Een vriendelijke vrouw en 2 elektriciens en een paar uur later hadden we eindelijk weer licht en stroom. Behalve in ons woonkamertje, maar dat zou hij de volgende dag komen maken.

De kapotte iPhone van Judith

Hierna zijn we eerst maar eens gaan kijken hoe het met de iPhone van Judith stond. Bij aankomst bleek hij deze helaas niet gemaakt te hebben. Het maken van een back-up was (niet) mogelijk, maar met wat meer tijd wilde hij graag nog een laatste poging wagen. Nog maar een dagje zonder dus. Behoorlijk wat tegenslagen dus. Dus was het tijd voor een verzachtende maaltijd, een heerlijke hamburger van Vintage Burgers deed veel goed. We liepen nog even over de wat verregende zaterdagavondmarkt om daarna onder het genot van een voetbalwedstrijd de avond af te sluiten met een paar drankjes.

Een mooie dag met een regenachtige afsluiting

Zondag 26 november 2023 was een dag van uitersten hier op Koh Phangan. Zonnig was het de hele dag eigenlijk niet, maar toen we na het ontbijt op onze scooters vertrokken was het prima weer. Lekkere temperatuur en helemaal droog. We zouden de oostkust gaan ontdekken en bij Haad Sadet Beach een kijkje gaan nemen, een route van ongeveer 19 kilometer. Die route ging door mooie bossen vol met palmbomen en we gingen regelmatig bergop en bergaf. Dat zorgde ervoor dat er regelmatig mooie uitzichten waren, maar helaas weinig plekken om te stoppen. Gelukkig vonden we Noodle Pad Thai Tawanda waar we allebei een lekkere mangoshake konden drinken met een prachtig uitzicht.

Haad Sadet Beach

Toen we verder reden en bijna bij het strand waren maakten we nog een stop bij het Koning Rama V monument. Koning Rama V is een van de populairste koningen uit de geschiedenis van Thailand en dit monument eert een informeel bezoek dat hij ooit bracht aan het eiland. Ook drie Thaise jongens brachten hun eerbetoon aan de oud koning. Nadat we verschillende watervallen passeerden kwamen we aan bij Haad Sadet Beach. Doordat de zon helaas niet doorkwam vandaag was het beeld niet zo mooi als het had kunnen zijn. De golven waren erg wild maar het strand was wel prachtig. Een klein strand ingeperst tussen grote rotsen met aan de linkerzijde vele houten hutjes.

We bestelden bij Mai Pen Rai Bungalows een paar heerlijke Pad Thai’s en genoten van het uitzicht over Koh Phangan. Een erg mooie plek om te lunchen vonden wij en zeker de moeite waard om eens heen te rijden. Op de terugweg pakten we nog een paar watervallen mee. Bij de eerste waterval troffen we een koppeltje aan die besloten om maar naakt van het water te gaan genieten. Ze keken ook wat ongemakkelijk toen wij op een afstandje stonden te kijken. Bij de volgende waterval was het een stuk drukker. Het was soms even klauteren om er te komen maar wel leuk om te zien. Het waren alleen niet bepaald de meeste spectaculaire watervallen die we deze reis hebben gezien. Daarna reden we lekker terug naar ons huisje.

De regenachtige avond

Onderweg haalden we de iPhone van Judith nog op, maar helaas bleek het niet geholpen te hebben. De reparateur zou die avond nog een allerlaatste poging wagen om hem aan de praat te krijgen. Terug bij ons huisje begon het aan het einde van de middag weer flink te regenen. Toen het eindelijk wat droog was zijn we weer naar de Pantip Market gegaan voor onze portie street food. Het is hier eigenlijk altijd wel druk, en deze avond ook weer.

Helaas begon het weer te regenen, en steeds harder. Het plensde werkelijk. Het hield alleen zo lang aan dat er niks anders opzat om onze poncho’s uit Vietnam maar weer aan te trekken en door de stromende regen terug te rijden. Het was donker, nat, glad en de wegen zaten vol met gaten en plassen. Door onze kletsnatte brilglazen konden we daarnaast ook nog eens erg weinig zien. Gelukkig zijn we heelhuids aangekomen.

De Full Moon Party

Maandag 27 november 2023 ging eigenlijk door waar de vorige dag geëindigd was, en dat was regen. Veel regen. We hadden het plan om de was weer eens te gaan doen. Zodra het droog was pakte we onze kans en reden we naar de wasserette. Nadat alles klaar was zijn we doorgereden naar Phangan Food Court, een grote hal vol met eetkraampjes. Het aanbod was erg groot en voor we het wisten zaten we lekker droog te eten. Hierna zijn we nogmaals gaan kijken of de iPhone van Judith al gerepareerd was, maar helaas. Daarna ben ik (Erik) nog even naar de kapper gegaan. Dit was in een notendop de dag.

De avond was echter heel anders. Nadat we nog een keer bij de Phangan Food Court waren gaan eten was het gelukkig droog geworden en waren we er helemaal klaar voor. Koh Phangan staat namelijk bekend om de Full Moon Party, een enorm strandfestival dat bij iedere volle maan op Haad Rin Beach is. Het evenement trekt maandelijks enkele tienduizenden bezoekers en is berucht over de hele wereld. Helemaal aangekleed en voorbereid op deze avond pakten we een taxi voor ons appartementje. Die bracht ons vervolgens weer naar een andere taxi die ons naar Haad Rin Beach bracht.

Haad Rin Beach

Daar aangekomen stonden de straten gevuld met feestgangers van alle leeftijden, we waren dan ook absoluut niet de oudste feestgangers hier. Ook kon je er jezelf laten schminken of je nog verder uitdossen met allerlei attributen. Ook kon je er kleine emmertjes met drank kopen, dus voor we het wisten liepen we allebei met een emmertje over het strand. We keken onze ogen uit. Het was ongeveer 21:30 uur, maar het was al behoorlijk druk. Bij iedere strandtent stond er een DJ muziek te draaien, van dance muziek tot meezingers. In de verte zagen we vuurwerk, vuurshows en mensen touwtje springen over een enorm brandend springtouw.

Tot onze grote verrassing troffen we opeens het Ierse stel Chris en Noelle die we bijna 4 maanden (!) geleden hadden ontmoet op Gili Trawangan in Indonesië. Ongelooflijk hoe je tijdens het reizen mensen tegen blijft komen op de gekste plekken. We hebben de hele avond met ze opgetrokken en heel wat emmertjes leeg gedronken. Het was erg gezellig en voor we het wisten was het 2:30 uur en vonden we het wel mooi geweest. De timing was goed, want toen Chris nog iets te eten ging halen barstte de hemel weer open. Toen het weer droog was en we eindelijk weer een taxi hadden gevonden was het nog een flinke weg terug. Doodmoe en behoorlijk beschonken vielen we pas rond 4:30 uur in slaap. Wat een feest was het!

Een brakke laatste dag op Koh Phangan

Dinsdag 28 november was dag 266 van onze reis en die kunnen we snel vergeten. Het was erg laat geworden die voorgaande nacht, en we hadden ook erg veel gedronken. We werden dan ook erg brak wakker. De kater was flink met duizelingen en hoofdpijn. We zijn dan ook heel langzaam opgestart. Heel langzaam. Net op het moment dat we op pad wilden gaan om iets te eten te halen bleek Judith een platte band te hebben. Gelukkig werd dit heel snel gemaakt door Pajampo Bike for rent.

Die avond hebben we ons verblijf afgesloten met een frietje met een frikandel, en gelukkig konden we ook eindelijk de iPhone van Judith ophalen die nu wel gemaakt was. Dat konden we wel gebruiken vandaag!

2 gedachten over “Een week lang op het eiland Koh Phangan (Dag 262 t/m 266)

• Ha Judith en Erik wat een avonturen weer en wat hebben je weer van alles beleeft.Jammer dat jullie zo veel regen hebben.Fijn Judith dat je telefoon het weer doet en hoop dat alles er nog op staat. Groetjes van Ada

• Hoi Ada, bedankt voor je reactie. De telefoon van Judith doet het wel, maar helaas is alles verloren gegaan. Gelukkig hadden we alle reisfoto’s extern opgeslagen dus die zijn we niet kwijt!