2024AziëReisverslagenVerenigde Arabische EmiratenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Dubai, de afsluiter van onze wereldreis (Dag 350 t/m 354)

In het laatste reisverslag hebben we je al verteld over hoe we onze laatste dagen in Sri Lanka hebben doorgebracht. Vanuit Sri Lanka zijn we doorgereisd naar Dubia. Dit was de laatste bestemming voordat we terug naar huis vlogen. We hebben een aantal erg leuke dagen gehad in deze bijzondere stad. In dit reisverslag vertellen we je dan ook alles over onze dagen in Dubai!

Van Sri Lanka naar Dubai

Op dinsdag 20 februari 2024 kregen we nog een lekker ontbijt voorgeschoteld bij het Swanee Grand voordat we onze tuktuk pakten. Rond 9:00 uur reden we na een korte tankstop door naar het hoofdkantoor van Tuktuk Rental. Na een korte controle bleek alles in orde te zijn. Ze waren zelfs zo vriendelijk om ons met onze eigen tuktuk gratis naar het vliegveld te brengen. Na een tijdje wachten konden we daar inchecken voor onze vlucht met FitsAir, een low budget maatschappij uit Sri Lanka. Op het vliegveld kwamen we voor de laatste keer Sara en Tony uit Engeland tegen die een half uur eerder dan ons moesten vliegen. Alles verliep soepel en voor we het wisten zaten we in het vliegtuig.

Ongeveer 4 1/2 uur later kwamen we aan in de Verenigde Arabische Emiraten. Weer een land dat we af kunnen vinken tijdens deze reis voor deze tussenstop van een paar dagen in Dubai. Het is hier minder warm dan we hadden verwacht, overdag gaat de temperatuur richting de 25 graden en in de avond zakt het naar 18 graden. Nog altijd erg lekker dus. Het is een hele verandering ten opzichte van Sri Lanka omdat alles in Dubai modern, nieuw en fris oogt en zo ook het vliegveld. Voor we het wisten zaten we in het een taxi naar het IzzziLifeMINT waar we de komende dagen een eigen appartementje hebben.

Het tijdsverschil met Sri Lanka en Dubai is 1 1/2 uur, maar het was inmiddels toch al bijna 19:00 uur dus maakten we een korte wandeling naar een Turks restaurant hier in de buurt. We zitten niet bepaald in het drukste gedeelte van de stad dus het was hier erg rustig op straat. In het restaurant was het gelukkig wat drukker en het eten smaakte heerlijk. Op de terugweg deden we nog wat boodschappen en toen was het mooi geweest voor deze dag.

Een dagje naar de Mall of the Emirates en Dubai Mall

Nadat we onze eerste nacht in het IzzziLifeMINT achter de rug hadden konden we het ontbijt pakken. We hebben hier voor de laatste dagen van onze reis namelijk een appartementje met een eigen keuken dus hadden we de dag ervoor ons ontbijt gehaald. We hadden die ochtend dan ook geen haast maar maakten wel onze plannen voor deze dag. In de loop van de ochtend pakten we de taxi naar de Mall of the Emirates. Dit is een van de grootste winkelcentrums van de stad. Nu waren we niet heel erg van plan om te gaan winkelen, maar de winkelencentrums van Dubai zijn toch echt wel van een ander niveau. Naast de standaard winkels en restaurants is er namelijk nog veel meer te zien.

Mall of the Emirates

De Mall of the Emirates heeft namelijk een grote bezienswaardigheid en dat is het zogenaamde Ski Dubai. In deze enorme gekoelde hal ligt er namelijk het hele jaar door sneeuw in Dubai. Je kan er onder andere skiën, maar ook in een band van de sneeuw glijden of op een slee naar beneden. Als je denkt dat het niet gekker kan blijken er ook nog pinguïns te zitten. Tegen betaling kan je de pinguïns in de sneeuw ontmoeten. We hebben ze helaas niet gezien, maar we hebben wel voor de enorme ruiten gekeken naar deze bijzondere plek in het winkelcentrum. Ook zijn we er nog iets gaan eten, wat in vergelijking met de andere landen in Azië behoorlijk aan de prijs was. Maar dat is eigenlijk alles wel in Dubai.

Dubai Mall

Hierna pakten we de metro naar het volgende winkelcentrum, de Dubai Mall. Via een erg lange wandelgang kwamen we midden in het enorme winkelcentrum uit. Dit is het grootste winkelcentrum van Dubai. Je kan het zo gek niet verzinnen of je kan het hier vinden. We liepen eerst op een enorme boekenwinkel af waar Judith natuurlijk een kijkje moest nemen. Daarna liepen we langs de talloze winkels naar het Dubai Aquarium & Underwater Zoo. Midden in het winkelcentrum staat een enorm aquarium met meer dan 10 miljoen liter water waar onder andere 400 haaien en roggen in leven. Een toegangskaartje kost €50, maar vanaf de buitenkant heb je ook prima zicht. We hebben hier dus even staan kijken voordat we de enorme snoepwinkel zijn ingedoken die er recht tegenover ligt.

Zo liepen we door de Dubai Mall en gingen we van het aquarium naar de indoor ijsbaan waar druk geschaatst werd. Vanaf hier was het maar een klein eindje lopen naar de 24 meter hoge waterval die hier zit. Dit spectaculaire bouwwerk is voorzien van enkele prachtige sculpturen wat het nog meer bijzonder maakt. Vanaf hier was het een korte weg naar buiten, waar je aankomt bij het meer dat recht voor de Burj Khalifa ligt.

Burj Khalifa

De Burj Khalifa is tegenwoordig met grote afstand het bekendste gebouw van Dubai. Sinds de opening in 2010 is het gebouw met een hoogte van 828 meter met grote afstand het allerhoogste gebouw van de wereld. Het gebouw heeft 163 verdiepingen en is voorzien van kantoren, winkels, woningen en een hotel. Bij de bouw zijn 50.000 kokers van Bison Montagekit gebruikt, een van mijn (Erik) vorige werkgevers. We besloten al snel om wat lekkers te kopen en een drankje te neme n op het terras van de Amerikaanse fastfoodketen Five Guys. Daar hadden we prachtig zicht op het gebouw en de vele mensen die hier foto’s kwamen nemen.

De zon scheen heerlijk en het was ongeveer 25 graden, perfect weer dus hiervoor. Na een tijdje zijn we de brug overgelopen en naar de Time Out Market Dubai gegaan. Deze indoor foodmarket heeft verschillende kraampjes met eten van over de hele wereld. Het is niet goedkoop, maar ook zeker niet zo duur als in andere restaurants in de stad. Daarnaast kan je hier met een beetje geluk mooi uitzicht hebben op de Burj Khalifa en de fonteinshow. Deze begint iedere dag om 18:00 uur en herhaalt zich vervolgens ieder half uur. Op het terras was helaas geen plaats dus we aten binnen een lekkere falafel wrap.

We hadden al wel iets gezien van de fonteinshow, maar om 19:00 uur gingen we er echt klaar voor staan. Hij duurt maar ongeveer 5 minuten maar was zeker de moeite waard. Op het ritme van de muziek spoot het water met lichteffecten door de lucht. Een mooie afsluiting van deze goed gevulde dag. Daarna was het tijd om terug te gaan naar het IzzziLifeMINT. Dit nam behoorlijk wat tijd in beslag en pas tegen 21:00 uur stapten we ons appartementje binnen.

Op ontdekking door het oude centrum van Dubai

Donderdag 22 februari 2024 was de 352e dag van onze reis. De vorige dag in Dubai was behoorlijk intensief geweest en we hadden erg veel gelopen. Dat voelden we nogal goed en dus zouden we de dag rustig opstarten. We namen een lekker ontbijt en na het douchen deden we nog een klein was. We hadden namelijk een wasmachine dus daar maakten we nog even gebruik van.

Tegen het einde van de ochtend pakten we weer een taxi naar het Mall of the Emirates metrostation. Vandaar namen we de metro met een overstap om bij het Al Ras metrostation terecht te komen. Dit station ligt in het hart van het oude Dubai. Volgens een wandelroute die we hadden gevonden was dit de perfecte start om dit gedeelte van Dubai te gaan ontdekken. We stapten het station uit en zagen opeens de de UAE Tour voorbij komen, de Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten. Nadat het peloton voorbij kwam liepen we door naar de Gold Souk.

Gold Souk

De Gold Souk is precies wat de naam doet vermoeden. Het was een smalle straat met tientallen winkels vol goud. Van sieraden tot beelden, als het maar goud is. We liepen hier dan ook door een straat vol met vel glimmende etalages. Ook werden we hier al overvallen door de vele opdringerige verkopers van namaaktassen en horloges. We hadden inmiddels erg veel honger gekregen maar konden maar geen restaurant vinden. Overal waar we liepen waren er winkels, maar geen restaurants. Na een tijdje lopen vonden we eindelijk iets. Beneden zaten er alleen maar Arabische mannen, dus werden we naar een afgeschermd familiegedeelte gebracht op de bovenverdieping. We bestelden wat en kregen een paar heerlijke borden met Indiaas eten voorgeschoteld. We wisten niet waar we terecht kwamen, maar het bleek een goede keuze.

Na de Deira Grand Souk liepen we naar het Deira Old Souq Marine Transport Station. Voor een klein bedrag kan je hier namelijk met een van de traditionele boten naar de overkant van het water. Nuttig en erg leuk om te doen. Na even wachten zaten wij dan ook op zo’n bootje en voor we het wisten kwamen we al aan bij het Al Fahidi Marine Transport Station aan de overkant van het water. Daar liepen we via het Al Fahidi Historical Neighbourhood richting het Dubai Museum. Helaas was deze gesloten en ook nog eens volledig omheind. Helaas was er daarom niet veel te zien van het museum dat zich in het Al Fahidi Fort fort bevind. We hadden het wel een beetje gehad en liepen langs de Bur Dubai Souk Market richting de metro. Ondanks de zeer opdringerige verkopers kochten we toch nog wat leuke souvenirs.

Na een lekker ijsje in de zon namen we de metro terug naar het Mall of the Emirates metrostation. Hier deden we nog wat boodschappen en aten we iets lekkers. Vanuit hier pakten we weer de taxi naar het IzzziLifeMINT. Het was weer een lange, maar erg mooie dag. Mooi om ook deze kant van Dubai gezien te hebben.

De laatste dag naar de Dubai Marina

Ik (Erik) had deze nacht wat slecht geslapen maar het lekkere ontbijtje maakte al snel veel goed. We rommelden die ochtend nog wat aan in onze kamer en aan het einde van de ochtend pakten we weer een taxi. Ditmaal niet naar een metrostation maar naar de Dubai Marina Mall. Dit grote winkelcentrum ligt in de wijk Dubai Marina, een prachtige woonwijk die vooral bekend is vanwege het nabijgelegen strand. Daarnaast ligt ook de Dubai Marina Walk dichtbij waar het wemelt van de leuke restaurants en winkeltjes.

Aangekomen bij de Dubai Marina Mall zijn we eerst maar eens ergens gaan lunchen. Dat deden we bij de toepasselijke naam EETEN. Het smaakte heerlijk maar het was wel een van de prijzigste maaltijden van onze reis. Ach ja, we zitten aan het einde van de reis en we hoeven gelukkig nog niet op een houtje te bijten. Hierna begonnen we aan de wandeling langs het water richting het strand. We kwamen automatisch aan op de Dubai Marina Walk waar het inderdaad gezellig druk was. De mooie luxe auto’s reden voorbij en richting het strand werd het steeds drukker. Ook op het strand was het verrassend druk.

The Beach

Het strand heeft de toepasselijke naam “The Beach” gekregen. Het hoeft niet altijd zo moeilijk te zijn. Na de enorme hitte van ongeveer 35 graden in Sri Lanka vinden wij de 25 graden in Dubai nog best meevallen. De bezoekers hier vinden het echter warm genoeg om lekker aan het strand te gaan liggen en een duik in het water te nemen. We hebben lekker zitten kijken en hierna nog een ijsje genomen. In het heerlijke zonnetje zijn we doorgelopen naar de Bluewaters pedestrian bridge. Vanaf hier hadden we een schitterend zicht op de skyline en het goed gevulde strand.

De middag liep inmiddels al wat op zijn einde en daarom liepen we weer terug naar de Dubai Marina Mall om daar een taxi terug naar het IzzziLifeMINT te nemen. Dat viel in eerste instantie nog niet mee omdat er weinig taxi’s beschikbaar waren. Gelukkig kwam er eentje aanrijden die ons wilde brengen. In het appartement nam ik (Erik) nog een frisse duik in het zwembad. Judith vond het iets té fris en sloeg deze keer over. We lieten allebei een lekkere salade afleveren en pakten die avond onze spullen. Het zou een korte nacht worden want we moesten wel op tijd op het vliegveld zijn voor onze vlucht die om 5:20 uur zou vertrekken.

Vanuit Dubai via Istanbul en Brussel terug naar huis

De laatste dag van onze reis begon net na middernacht. Judith had besloten om nog even een paar uurtjes slaap te pakken, maar ik (Erik) was wakker gebleven tot ongeveer 1:30 uur. Wetende dat we rond dat tijdstip moesten vertrekken had ik waarschijnlijk toch niet kunnen slapen. Om 1:30 uur lokale tijd in Dubai pakten we dus een taxi vanuit het IzzziLifeMINT naar Dubai International Airport. Ondanks dat het zelfs om 1:30 uur nog vrij druk was op de straten van Dubai kwamen we mooi op tijd aan. Het vliegveld van Dubai draait 24 uur per dag door dus bij verschillende incheckbalies stonden er flinke rijen met mensen. Vooral bij de vlucht naar Uganda was het enorm druk en leek iedere reiziger wel 4 á 5 enorme koffers mee naar huis te nemen.

We aten nog wat lekkers en na een tijdje wachten vertrok het vliegtuig van Turkish Airlines iets later dan de geplande 5:20 uur naar Istanbul. Daar hadden we een tussenstop. Ondanks de tijd wat krap was werden we snel naar de volgende vlucht geholpen die mooi om 11:00 uur lokale tijd vertrok naar Brussel. De vluchten verliepen allemaal soepel en we hebben nog heel wat slaap kunnen pakken. Om 12:40 uur stipt kwamen we aan op het vliegveld. Alles ging zo soepel vervolgens dat we om 13:11 uur al de trein hadden kunnen pakken. We hadden echter aan onze vrienden en familie doorgegeven dat we om 15:29 uur in Essen aan zouden komen dus hebben we eerst wat gegeten en gedronken om daarna de trein van 14:11 uur te pakken. Onze lampenkappen uit Sri Lanka waren gelukkig

De ontvangst in Essen en Nispen

Mooi om 15:29 uur werden we op het station van Essen onthaald door onze familie (en Helma!). Onze vrienden waren nog nergens te bekennen, dus roken we al onraad. Vanuit Essen reden we dan ook naar het nabijgelegen Nispen waar voor Café de Gouden Leeuw werden opgewacht door een heleboel vrienden. Er stond ons een heel gezellig weerzien te wachten en onder het genot van een drankje en een hapje konden we iedereen na bijna een jaar weer terugzien. De eerste afspraken werden gemaakt en het was erg fijn om iedereen weer te zien.

Na een bord friet met een frikandel speciaal in de lokale snackbar in Kruisland werden we thuis afgezet. Na 25 vluchten, 80 hotels, 15 Airbnbs, 14 hostels, 13 campings en 4 overnachtingen in een bus en 3 in een vliegtuig kwamen we eindelijk thuis aan. Ook hier was de boel nog uitgebreid versierd door onze vrienden en familie. Een mooi onthaal, en dus een passend einde van onze schitterende reis. Het jaar is voorbij gevlogen en soms lijkt het net of alles misschien maar een grote droom is geweest. Gelukkig bevestigen alle foto’s, blogs en souvenirs toch echt dat we het in levende lijven hebben meegemaakt. Veel moois dus om op terug te gaan kijken, en veel inspiratie voor nieuwe artikelen op onze website!