2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

De Great Ocean Road en Phillip Island vanuit Melbourne (Dag 99 t/m 103)

In het laatste reisverslag vertelden we over ons verblijf in Sydney. We sloten daar af met het bericht dat we met onze laatste Greyhound Australia bus naar Melbourne zouden gaan. In Melbourne hebben we niet alleen de stad verkend, maar ook trips gemaakt naar de Great Ocean Road en Phillip Island. In dit reisverslag lees je hier dan ook alles over!

Even bijkomen in Melbourne

Op de 99e dag van onze reis kwamen we om 5:30 uur in de ochtend aan in Melbourne. Het was een lange busrit waarbij Judith aardig had geslapen, maar het deze keer bij mij (Erik) wat moeizamer ging. Het was gelukkig maar een klein stukje lopen naar het Melbourne Central YHA waar we tot onze verrassing direct onze kamer in konden. Een aangename verrassing want we waren behoorlijk gebroken. Dat betekende dus snel onze spullen wegzetten, ik (Erik) nam nog even een douche en daarna doken we nog even in bed. Pas tegen 10:00 uur werden we wakker. De dag namen we dus lekker rustig. Wat boodschappen doen, ontbijten, lunchen, kleren wassen en de blog bijhouden vulde de dag snel.

Die avond gingen we naar de Winter Night Market bij Queen Victoria Market. Na een korte wandeling langs verschillende streetart in de stad zoals Hosier Lane kwamen we mooi op tijd aan. Iedere woensdagavond is er een enorme markt met foodtrucks, eetstalletjes, winkeltjes en live entertainment. Volgens onze informatie komen hier wekelijks ongeveer 30.000 mensen op af. Het was dan ook enorm druk. Er was enorm veel te zien en heel veel lekker eten te vinden. We kozen voor een bordje vol met Griekse lekkernijen en konden nog snel een plekje vinden om te zitten. Vanaf begin juni wordt deze markt 13 weken lang tijdelijk omgetoverd tot een Winter Night Market. We hebben er onze ogen uitgekeken, lekker gegeten en nog wat gedronken. Daarnaast gingen we ook nog met 2 paar mooie sokken terug naar het hostel. Een erg geslaagd avondje uit!

Een dagje pinguïns spotten op Phillip Island

De volgende dag konden we rustig beginnen ondanks dat we een dagtour gingen doen. We vertrokken namelijk pas om 10:45 uur met de Phillip Island Penguin Parade Tour van Go West Tours. Met een paar gezellige medereizigers stonden we te wachten en maakten we na een klein ritje de eerste tussenstop bij de bekende badhuisjes van Brighton Beach. Het weer zat die ochtend helaas nog niet mee en mede door de regen en wind bleef het hier bij een snelle tussenstop om wat foto’s te maken.

Hierna zetten we koers richting de Moonlit Sanctuary, een dierenpark vol met Australische dieren. We hadden er niet al te hoge verwachtingen van maar waren zeer aangenaam verrast. Het park was niet heel groot maar had een mooie verzameling van kangoeroes, dingo’s, koala’s, wombats, wallaby’s en andere inheemse dieren. De kangoeroes en wallaby’s liepen los door het park en kon je daardoor heel makkelijk van dichtbij fotograferen. Je mocht ze zelfs voeren. Het hoogtepunt van dit park was echter de mogelijkheid om (tegen betaling) een koala te aaien en van dichtbij te ontmoeten. Dat lieten we ons deze keer niet ontzeggen en dus gingen we er voor. Dit leverde een paar prachtige foto’s op tijdens deze leuke stop.

Penguin Parade Phillip Island

Hierna kwamen we via een brugovergang eindelijk op Phillip Island aan. De laatste stop voor de pinguïns was The Nobbies. Dit prachtige ruige kustgebied bood een schitterend uitzicht over de zee en enorme kliffen. Onze gids (die eigenlijk meer gewoon een chauffeur was) dacht dat de regen en zogenaamde kou ons wel tegen zou houden en stuurde af op een korte tussenstop, maar een groot gedeelte van de groep leek dat helemaal niet zo een probleem te vinden. Na een paar mooie foto’s en uitzichten zagen we ook nog een volledige regenboog. Dat was dan weer het voordeel van een regenachtige dag.

Tenslotte gingen we dan toch echter de pinguïns bekijken bij de Phillips Island Penguin Parade. Dit is de reden waarom mensen naar Phillip Island komen, en dat was te merken. De parkeerplaats was goed gevuld en het wemelde er van de mensen. Ook was te zien waar het geld naartoe ging, want het hoofdgebouw was zeer indrukwekkend. Na onze toegang moesten we plaats nemen op een tribune. Het was inmiddels goed donker en rond 17:30 uur kwamen de eerste groepjes pinguïns het strand oplopen. Na een dag op zee gaan ze hier terug naar een eigen nestjes om daar de kleine pinguïns te voeren. Foto’s en video’s maken was verboden, maar gelukkig wisten we (net als vele anderen) om toch behoorlijk wat op beeld vast te leggen.

Tijdens de hele parade hadden we weinig last van alle bezoekers, er was gelukkig voldoende ruimte om de menigte te verdelen. Het was een prachtig zicht om de pinguïns aan land te zien komen. Ze leken soms wat angstig en zoekende maar liepen daarna echt in groepjes het vaste land op. Na het zicht op de tribune konden we de pinguïns aanschouwen via de wandelpaden die terug naar het hoofdgebouw gingen. Overal zag je ze lopen, meestal in groepjes en uitkijkend naar eventueel gevaar. Vol verbazing en met open mond hebben we samen met Lupa (uit onze tourgroep) de beestjes staan bekijken.

Terug in Melbourne kochten we nog een maaltijd in de supermarkt en dronken we nog op deze mooie dag. Onze 100e dag waarop we pinguïns hebben gezien én een koala hebben geaaid!

Sightseeing in Melbourne

Vrijdag 16 juni 2023 hadden we de 101e dag van onze reis ingeruimd om de stad te verkennen. We begonnen lekker rustig en hebben na het ontbijt de ochtend doorgebracht in het Melbourne Central YHA. Het hostel bevalt ons erg goed. Het is er lekker rustig, netjes en veel plek om te zitten. Na de lunch zijn we de stad in gegaan. We hebben hiervoor Tram 35 genomen die recht voor het hostel start. Deze ouderwetse tram maakt een gratis toeristisch rondje rond het centrum en je kan op verschillende plekken in- en uitstappen.

Wij kozen ervoor om maar eens uit te stappen bij de State Library Victoria. Deze prachtige staatsbibliotheek is vooral bekend vanwege de enorme La Trobe leeszaal. Deze bijzondere leeszaal heeft een kenmerkende vorm en inrichting die we nog niet eerder gezien hebben. Hierna zijn we weer naar de Queen Victoria Market gegaan. Naast de nightmarket op woensdag is hier iedere dag een reguliere markt in verschillende hallen. Denk hierbij aan fruit, vlees, vis, specialiteiten. Ook kan je er veel souvenirs, kleding en handgemaakte producten vinden. Hier gingen we natuurlijk niet met lege handen weg!

Daarna namen we de tram richting de moderne wijk Docklands. Na een wandeling door de overdekte winkelstraat aten we een ijsje en gingen we terug naar het hostel. Die avond gingen we namelijk iets bijzonders eten. Bij Metro Burgers kan je namelijk kangoeroe- en krokodillenburgers eten. Dat wilden we wel eens proberen natuurlijk. Het smaakte erg goed, al was het wel behoorlijk prijzig. We maakten nog een wandeling langs AC/DC Lane met veel muziek gerelateerde streetart. Na een teleurstellende vuurbalshow bij het Crown hotel namen we in het hostel nog een drankje en speelde Judith nog een potje beerpong mee om de dag af te sluiten.

Een dagtour over de Great Ocean Road

Zaterdag 17 juni 2023 stond er weer een tour met Go West Tours op de planning. Die dag gingen we namelijk de Great Ocean Road Small Group Eco Tour. Om 7:45 stonden we klaar voor vertrek en stapten we het goed gevulde busje in. De eerste stop na 2 uur rijden was in Torquay beach. Hier konden we even genieten van de frisse lucht, het zonnetje en wat drinken met cake. Daarna zette de gids koers richting de start van de Great Ocean Road.

Deze weg staat bekend om de prachtige uitzichten en is dan ook een van de mooiste autoroutes van de wereld. Al snel zagen we waarom dit was. De enorme kliffen afgewisseld met mooie stranden en veel groen zorgen voor mooie plaatjes. Op de hoge golven zagen we regelmatig surfers een poging wagen en onze uitstekende gids zorgde ervoor dat we regelmatig stopten voor mooie foto’s.

Na een tussenstop om op zoek te gaan naar Koala’s (we konden er één heel ver en hoog in de boom vinden) reden we door naar Apollo Bay. Hier was onze lunchstop en in het stralende zonnetje genoten we van een lekkere pie. Deze stralende zon verdween hierna helaas en het begon aardig te regenen. In het regenwoud dat we gingen bezoeken merkten we hier nog niet zo veel van, maar later wel. Dit was jammer omdat de meest bekende uitzichtpunten nog op de planning stonden.

We reden hierna namelijk naar Port Campbell National Park. In dit gebied staan de Twaalf Apostelen. Deze rij rotsen zijn een bekende toeristische attractie, alhoewel het er geen 12 zijn. Hier kan je ook The Loch Ard Gorge vinden. Toen we er aankwamen regende het behoorlijk wat het bezichtigen een stuk minder aangenaam maakte. Gelukkig was uitzicht wel erg mooi en konden we een paar mooie foto’s maken. De rotsen waren erg indrukwekkend, mede door de enorme golven die tegen de roten uiteenspatte. De laatste stop waren de prachtige Gibson Steps.

Hierna kropen we allemaal (behoorlijk nat) het warme busje weer in om richting Melbourne te rijden. Ondanks het mindere weer gedurende de middag hadden we weer een prachtige dag achter de rug. Ondanks dat we niet de beschikking hadden over eigen vervoer hebben we toch nog van de Great Ocean Road kunnen genieten. Terug in het hostel was het dan ook tijd voor een warme douche en kropen we lekker het bed in.

Laatste dag Melbourne en met het vliegtuig naar Perth

Zondag 18 juni was een dagje waarop we het eens lekker rustig aan deden. We konden gelukkig tot 11:00 uur van de kamer gebruik maken en hebben die tijd dan ook goed gebruikt. Hierna konden onze backpaks en een rugzak in een kluisje opgeborgen worden en na de lunch gingen we nog even op pad.

We namen de gratis tram naar het ACMI, oftewel het Australian Centre for the Moving Image. Dit is het Australische nationale museum voor filmcultuur, waaronder film, televisie, videogames, digitale cultuur en kunst. Zoals veel musea was het gratis toegankelijk en we vonden het een erg leuk museum. Veel over de techniek achter het maken van (teken)films en zeer interactief. Zo kon je er met verschillende oude spelcomputers spelen en veel filmfragmenten zien.

Hierna maakten we een wandeling langs de Yarra rivier en liepen vervolgens het centrum in. We hadden het wel een beetje gehad, vooral wetende dat we ’s avonds pas laat het vliegtuig weer zouden nemen. Daarom besloten we maar naar de The Crafty Squire voor een paar lekkere glazen cider. Die gingen er wel in. Na een lekkere pauze wandelden we nog door de winkelstraten van Melbourne om tenslotte iets na 17:00 uur binnen te stappen bij 11 Inch Pizza voor een paar heerlijke pizza’s.

Terug in het hostel pakten we onze spullen, namen een Uber naar het vliegveld en daar zitten we nu te wachten op onze vlucht naar Perth. We komen daar om 1:00 uur ’s nachts aan, dus ik denk zomaar eens dat we op de 104e dag van onze reis dus niet heel erg vroeg uit bed gaan komen!

Een gedachte over “De Great Ocean Road en Phillip Island vanuit Melbourne (Dag 99 t/m 103)

• Ha Judith en Erik ondanks het slechte weer hebben je toch kunnen genieten van de mooie natuur en de dieren veel reis plezier grot ada