2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Onze dagen in Sydney (Dag 94 t/m 98)

Zoals je in ons vorige reisverslag hebt kunnen lezen hebben we onze tijd aan de oostkust afgesloten met een paar mooie dagen in Surfers Paradise en Byron Bay. Daarna was het tijd om door te reizen naar de grootste stad van Australië; Sydney. In dit reisverslag vertellen we je uitgebreid wat we allemaal hebben gedaan tijdens ons verblijf in deze enorme stad!

Met de bus naar Sydney

Vrijdag 9 juni 2023 was een lange dag. Vooral een lange dag in de bus. We verlieten ’s ochtends het Byron Bay YHA en stapten om 10:15 uur in de Greyhound Australia bus. We begonnen met een vriendelijke chauffeur die ons tot ongeveer 16:00 uur naar een lunchstop bracht. Hierna werd hij gewisseld voor een norse collega die ons gelukkig wel gewoon nog voor middernacht in Sydney af wist te zetten. We hadden dus bijna 14 uur in de bus gezeten die dag, maar vreemd genoeg vinden wij dat helemaal niet zo erg. Het was een dagje naar buiten kijken, muziek luisteren, wegsukkelen en af en toe de benen strekken. Na een Uber kwamen we dan ook laat aan bij het Meriton Suites Zetland. We konden direct ons erg nette appartement in en doken na een lekkere douche het grote bed in.

Een wandeling over de Harbour bridge

Onze 95e dag van de reis begon met wat boodschappen voor het ontbijt en de was doen. Dat konden we weer in het appartement doen dus dat was mooi meegenomen. Daarna was het tijd om Sydney te gaan verkennen. De bekendste stad van Australië heeft meer dan 5 miljoen inwoners en het was dan ook vrij druk op straat. Ons appartement ligt wat buiten het centrum maar met een goede busverbinding waren we er vrij snel. We gaan dan meestal naar het visitor information center, maar dat haalde deze keer niet veel uit. De medewerkster kon helaas niet veel meer doen dan een aantal kaartjes en folders in onze handen duwen.

We besloten daarom om maar ons eigen plan te trekken. De beroemde Harbour Bridge van Sydney gingen we dus maar eens bewandelen. Vanaf hier hadden we een prachtig zicht over de stad, het water en natuurlijk op het beroemde Opera House. Aan de overkant maakten we nog wat mooie foto’s en liepen we door naar het Luna Park, een kermisachtig attractiepark aan het water. We keken hier rond en aten wat, waarbij ik (Erik) vakkundig mijzelf helemaal onder de ketchup wist te spetteren.

Hierna was het tijd om de ferry uit te proberen, terug naar Circular Quay. Daar zochten we The Rocks Market op die het hele weekend open was. Op deze uitgebreide markt zou je je tas zo vol kunnen laden met souvenirs maar wij hebben de verleiding kunnen weerstaan. Het was tijd voor een lekker koel glas cider en hierna pakten we de bus weer terug naar het appartement. We besloten die avond om na de korte nacht lekker in het appartement te eten. Voordat we ook nog even een duik in het zwembad gingen nemen werden we nog wel opgeschrokken door de politie die voor onze deur stond. Er was iets van het balkon gegooid waarbij het leek alsof dit van ons kwam. De twee agenten kwamen echter al snel tot de conclusie dat wij hier niets mee te maken hadden. Zo maak je nog eens wat mee!

Free Walking Tour Sydney

Zaterdag 11 juni 2023 was de 96e dag van onze reis en we waren er op tijd uit. Na het ontbijt in ons appartement zorgden we namelijk dat we ruim op tijd bij het Sydney Town Hall stonden. Vanaf daar vertrok namelijk om 10:30 uur de I’m Free Walking Tour. We hadden een flinke groep mensen van verschillende leeftijden die allemaal klaar stonden om wat meer over Sydney te leren.

We hadden twee gidsen bij ons waarvan er één nog maar net begonnen was. Deze beste man leidde het eerste gedeelte van de tour en dat ging hem goed af. Er werden interessante verhalen en details verteld over de gebouwen en standbeelden die we bezochten. De verhalen waren vaak erg leuk om te horen. We passeerden bekende gebouwen zoals het Queen Victoria Building, Hyde Park en het standbeeld van Major General Lachlan Macquarie Statue.

Na een paar uur wandelen en een heleboel informatie hadden we een korte pauze bij Gateway Sydney. Daar konden we onze eigen boterhammetjes op eten. Hierna liepen we naar Circular Quay, het bekendste gebied van de stad. Hier keken we uit op het Opera House en de Harbour Bridge. Ook daar kwamen er mooie verhalen voorbij en kregen we ook veel nuttige informatie over leuke dingen om te doen in de stad, openingstijden en prijzen. Rond 13:30 uur kwam de tour ten einde en was het tijd om de fooi te geven. We hadden een lange, maar erg leuke tour gehad!

Vivid Sydney

Hierna gingen we zelf op pad. We wandelden nog wat en kochten een paar souvenirs. Daarna hielden we het voor gezien en namen we de bus terug naar het Meriton Suites Zetland. Met wat boodschappen op zak aten we hier ons avondeten en konden we even uitrusten van de flinke wandeling. Die avond gingen we namelijk nog een keer op pad. Tijdens ons verblijf was het namelijk Vivid Sydney. Dit festival heeft onder andere verschillende lichtshows door de hele stad die iedere avond om 18:00 uur van start gaan.

Na het eten gingen we daarom eerst richting de Pyrmont Bridge waar we naar de Elemental lichtshow konden kijken. We merkten al direct dat het enorm druk was. Daarna begonnen we aan de flinke wandeling die ons via Darling Harbour en Barangaroo Reserve weer naar Circular Quay bracht. De wandeling was erg lang, en het was er enorm druk. In een groot gedeelte van de wandeling was helaas niet heel veel te zien, maar bij Circular Quay werd alles goed gemaakt.

De Harbour Bridge was prachtig verlicht, net als het Opera House. Op het Museum of Contemporary Art en Customs House waren er prachtige projecties te zien die absoluut de moeite waard waren. Het einde van de tocht maakte dan ook de hele wandeling de moeite waard. Ik (Erik) had het daarna wel gehad en gelukkig ging Judith mee terug naar het appartement. Na een korte tussenstop voor een drankje en een lekker chocolaatje kwamen we die avond weer laat in ons appartement aan.

Met de boot naar Manly

Na de lange en vermoeiende dag begon dag 97 een stuk rustiger. We deden nog een klein wasje, namen een rustig ontbijt en vertrokken pas rond 11:00 uur de ferry terminal. Hier namen we de ferry naar Manly. Een dag eerder werd dit zeer aangeraden en we hadden er ook al veel over gelezen.

Na een half uur varen kwamen we in Manly aan waar we deze keer wel goed werden geholpen bij de Visitor Information Center. We liepen richting Manly Beach waar we eerst maar eens gingen zitten voor een paar lekkere borden met Fish & Chips. Hierna gingen we een wandeling maken richting Shelly Beach. Ook hier waren we niet alleen. Omdat op deze dag de verjaardag van de koning werd gevierd was het enorm druk op deze vrije dag. In de zon was het erg lekker met ongeveer 18 graden, maar in de schaduw en frisse wind kon het soms toch wel een beetje koud worden.

Het uitzicht tijdens de wandeling was erg mooi en we hebben nog lekker in het zand zitten genieten van de omgeving. Na een korte wandeling richting een uitzichtpunt liepen we terug naar Manly. Niet zonder reden, want het was tijd voor een flinke koek van Butter Boy. We sloten netjes aan achterin de rij en genoten daarna van een heerlijke koek. Goed gevuld namen we de ferry terug naar het vaste land van Sydney om de bus naar het Meriton Suites Zetland te nemen. Er stond die avond soep op het menu en die smaakte erg goed. We keken weer terug op een mooie dag!

Laatste dagje Sydney

Dinsdag 13 juni 2023 was de 98e dag van onze reis en was het weer tijd om Sydney te verlaten. De Greyhound Australia bus zou die middag pas om 17:30 uur vertrekken, dus we hadden nog de hele dag de tijd. Na een erg goed verblijf in het prachtige Meriton Suites Zetland moesten we hier om 10:00 uur uitchecken en namen we de bus naar Circular Quay. We wilden het Opera House namelijk wel eens van dichtbij kijken. Het indrukwekkende en wereldberoemde gebouw ziet er van dichtbij heel anders uit en toen viel ons ook pas op dat het hele dak uit een patroon van kleine tegeltjes bestaat.

Na een lekkere wandeling om het gebouw en vele foto’s besloten we om nog wat gratis musea mee te pikken. Het Museum of Contemporary Art bleek helaas gesloten te zijn dus gingen we eerst maar eens lunchen in Gateway Sydney. Hierna pikten we nog wat mee van het Museum of Sydney voordat we doorliepen naar de State Library of New South Wales. Deze prachtige bibliotheek had niet alleen een mooie leeszaal, maar ook nog een paar interessante tentoonstellingen.

Hierna hielden we het voor gezien en namen we de bus terug naar het Meriton Suites Zetland om onze tassen op te halen en richting het centraal station te gaan. Vanaf hier vertrok namelijk om 17:30 uur de bus naar Melbourne die ons in ongeveer 12 uur hier naartoe zou moeten brengen. We hadden dus weer een lange rit voor de boeg, maar wel onze laatste rit in de Greyhound Australia bus!

Een gedachte over “Onze dagen in Sydney (Dag 94 t/m 98)

• Wat een belevenissen weer Erik en Judith geniet van jullie verdere reis get ada