2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Adelaide, onze eerste dagen in Australië (Dag 53 t/m 57)

In onze laatste blog vertelden we al dat we na het bezoek aan Taupo en Rotorua onze rondreis door Nieuw-Zeeland hadden afgesloten. We zijn daarna doorgereisd naar Australië, waar we begonnen in de stad Adelaide. In dit reisverslag lees je precies hoe onze eerste dagen in Australië zijn gegaan!

Van Auckland naar Adelaide

Zaterdag 29 april 2023 namen we afscheid van Nieuw-Zeeland. Nadat we vroeg waren vertrokken vanuit Rotorua brachten we rond 11:00 uur de auto vol tevredenheid naar Rentalcars247. Met een busje werden we naar het vliegveld gebracht waar het lange wachten kon beginnen. Na wat eten en wachten konden we om 17:30 uur met Qatar Airways vertrekken naar Adelaide in Australië. De vlucht had wat turbulentie maar we kwamen mooi op tijd aan. Na het aanschaffen van een simkaart namen we een Uber naar het Toms Court Hotel. We deden snel nog wat boodschappen en doken toen in bed. Het is in Adelaide weer 2 1/2 uur vroeger dan in Nieuw-Zeeland, dus we hadden een erg lange dag achter de rug. Maar we zijn in Australië!

De volgende ochtend op zondag 30 april 2023 konden we van een ontbijtje genieten op de kamer die we de dag eerder in de supermarkt hadden gehaald. We hadden besloten om naar de Adelaide Farmers Market te gaan. Deze is op zondag dus dat kwam mooi uit. We namen de (gedeeltelijk gratis) tram vanwaar we samen met een Australische vrouw op zoek gingen naar de markt. We kamen onverwachts eerst terecht op de Gilles at The Grounds markt, vol met mode en design. Ook hier was voldoende te eten, maar dat viel in het niet toen we bij de Farmers Market aankwamen. De meeste bezoekers hadden grote karren meegenomen om vol te laden met boodschappen. Er waren talloze kraampjes vol met vers eten. Ook wij namen een lekkere warme sausage roll.

Hierna namen we de tram terug naar het centrum waar we direct doorliepen richting de State Library of South Australia. Deze bibliotheek is vooral bekend vanwege de Mortlock Wing. Dit gedeelte van de bibliotheek bevat een 19e-eeuwse boekenzaal. Een prachtige oude bibliotheek dus zoals je zelden nog ziet. Vooral Judith keek hier haar ogen uit. Na een korte wandeling door de binnenstad namen we een lunch en liepen we terug naar het hotel. Daar hebben we de rest van de middag besteed aan het vervolg van onze reis door Australië.

We gaan vanaf woensdag 3 mei namelijk rondreizen met de Greyhound Australia bus dus moest er een plan gemaakt worden. We kwamen er uit en konden een aantal routes en hotels vastleggen. Het was die middag al een beetje gaan regenen dus liepen we in de avond door de regen naar een Japans restaurant. Terug in het hotel in Adelaide was het tijd om weer op te drogen en terug te kijken op een goede eerste dag in Australië!

Een dagje street art kijken in Adelaide

Maandag 1 mei 2023 begon rustig. Ik (Erik) nam na het ontbijt een bezoek aan de barber en daarna was het tijd om richting de wasserette te gaan. De ochtend was dus al snel gevuld en na de lunch om de hoek van het hotel gingen we op pad. Voor de middag wilden we graag een wandeling door het centrum van de stad maken aan de hand van street art. Street Art Explosion is er voor verantwoordelijk dat er vanaf 2016 inmiddels al meer dan 36 muurschilderingen zijn bijgekomen. In het centrum van de stad alleen al zijn er daarom momenteel meer dan 110 kunstwerken te vinden.

Aan de hand van een online overzicht van de muurschilderingen liepen we een mooie route door de stad. Deze bracht ons door verschillende straatjes, tunneltjes, parkjes en winkelstraten. Onderweg kwamen we nog langs dé kaartenwinkel van Adelaide, waar we een mooie kaart van Australië konden kopen. Na een korte blik op het centraal station liepen Rundle Mall, de grootste winkelstraat van de stad. Hier namen we nog een kijkje bij de mooie Adelaide Arcade die stamt uit1885. Na nog een aantal muurschilderingen waren we wel toe aan wat lekkers. In een Engelse pub dronken we een lekker koud glas cider voor we ons vergrepen aan een lekkere sappige Australische hamburger bij Betty’s Burger. Met de tram terug richting het hotel Toms Court Hotel hadden we weer een mooie dag achter de rug.

Met de tram naar Glenelg en een bezoek aan de Adelaide Central Market

Dinsdag 2 mei 2023 waren we precies 8 weken onderweg. Op de 56e dag van onze reis besloten we om na het ontbijt de tram naar Glenelg te nemen. Deze populaire badplaats is vanuit Adelaide heel eenvoudig te bereiken. Daarnaast is het de oudste plaats van de provincie South Australia met een oprichtingsdatum van 1836. Er werd goed weer voorspeld maar eenmaal aangekomen leek dit wat tegen te vallen. Donkere wolken pakten zich samen toen we over de pier van Glenelg liepen dus we haasten ons snel terug. Gelukkig konden we direct bij het Bay Discovery Centre binnen. In het voormalige stadhuis zat een erg leuk museum over de lokale historie van Glenelg.

Een belangrijke plek in Glenelg is The Old Gum Tree. Bij deze bijzondere boom vond in 1836 de proclamatie van South Australia plaats. Hier zijn we dus heen gewandeld. Eenmaal terug in het centrum namen we nog een pie en liepen we met een ommetje weer naar de tram om terug naar Adelaide te gaan. Hier gingen we nog een kijkje nemen bij de Adelaide Central Market.

Deze populaire overdekte markt in het centrum van de stad heeft talloze kraampjes met vers fruit, groentes, noten, vlees, vis en allerlei andere etenswaren. Ook zijn er verschillende plekken waar je vers bereide maaltijden kan eten. We hebben er onze ogen uitgekeken en natuurlijk ook zelf nog iets lekkers geproefd. Daarna zijn we terug naar het Toms Court Hotel gegaan. In de kamer hebben we even uitgerust en onder het genot van aan afhaalpizza lekker een film gekeken. De volgende dag stond er namelijk een lange dag (en nacht) op het programma.

De laatste dag in Adelaide

Woensdag 3 mei 2023 was onze laatste dag in Adelaide, onze eerste bestemming in Australië. We deden die ochtend rustig aan om pas tegen 10:00 uur onze hotelkamer te verlaten. Helaas moesten we daarna direct naar een huisartsenpost. Judith had helaas weer een blaasontsteking. Gelukkig werden we erg goed en snel geholpen. Om 11:00 uur kwamen we al naar buiten bij de apotheek met medicijnen. Doordat ze zich niet bepaald lekker voelde hebben we de rest van de dag rustig aan gedaan.

We zijn nog wel met de tram naar de Adelaide Botanic Gardens gegaan. Hier hebben we rustig rondgelopen. Het park was erg mooi onderhouden en heerlijk om even op adem te komen. Na en lekker hapje in het park hebben we onze weg vervolgd naar Rundle Mall om nog wat boodschappen te doen. De rest ven de middag hebben we doorgebracht in het hotel waar onze backpacks nog stonden.

Rond 16:00 uur zijn we naar het busstation gegaan. Na een klein hapje en wat wachten kwam daar om 17:30 uur de Greyhound Australia bus. We hebben namelijk een National Whimit Travel Pass van dit bedrijf en kunnen hiermee 3 maanden lang onbeperkt gebruik maken van de bus. Greyhound Australië heeft het meest uitgebreide busnetwerk van het land dus we kunnen op deze manier veel gaan zien. We gaan je later in een apart artikel veel meer vertellen over de bussen van Greyhound Australia. Om 18:00 uur vertrok dan ook onze eerste bus. Dit zou een lange rit worden want we zouden de volgende ochtend pas om 5:15 uur aankomen in Coober Pedy in de outback van Australië!

2 gedachten over “Adelaide, onze eerste dagen in Australië (Dag 53 t/m 57)