2021Denemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)EuropaReisverslagenZweden

Zweden, over de brug naar Malmö! (Dag 5/6)

Gisteren hebben we Denemarken verlaten na een paar mooie dagen in Kopenhagen. We zijn de auto ingestapt en richting Zweden gegaan. Het was een korte rit, want onze bestemming was de stad Malmö. In dit reisverslag vertellen we je alles over onze eerste dagen in Zweden, in de stad Malmö!

Donderdag 5 augustus 2021 (Dag 5)

Na het ontbijt bij het centraal station zijn we de auto ingestapt. Ditmaal voor een erg korte rit. Vanuit Kopenhagen is het namelijk maar 45 minuten rijden naar het hart van Malmö in Zweden. Tijdens deze rit gingen we over de wereldberoemde Sontbrug. Deze heeft zijn extra bekendheid de afgelopen jaren te danken aan de serie The Bridge. We hoefden dus niet vroeg te vertrekken, maar kwamen nog voor de middag aan bij het Quality Hotel The Mill.

De fiets op!

Voor de vrijdag hadden we een tour gepland staan met Hi,Hi Guide gids Marcus. Daarom hadden we hem om tips gevraagd voor donderdag. Met die tips van hem konden we op pad met een paar fietsen van de Travelshop, die vlak naast het centraal station zit. Op zijn aanraden zijn we naar de wijk Västra Hamnen gegaan. Dit gebied aan het water is vooral bekend vanwege de hoogste woontoren van Scandinavië, de Turning Torso.

Hier hebben we lekker rondgefietst (al was de fiets van Judith minder prettig), en goed Indiaas gegeten bij Kontrast. Het zonnetje scheen lekker maar door de frisse wind was het voor ons niet warm genoeg om het water in te duiken. Toch zijn we even lekker in het zand gaan liggen. We hadden hier uitzicht op Ribersborgs Kallbadhus waar je na een warme sauna het koude zeewater in kan springen. Dit hebben we toch maar aan ons voorbij laten gaan!

Het vervolg van onze route

We hadden weer energie genoeg om de fiets op te stappen. Hiermee zijn we naar het voetbalstadion van FF Malmö gegaan waar tot een paar jaar terug nog een standbeeld stond van de voetballegende Zlatan Ibrahimovic. Vanwege zijn aankoop van aandelen in een andere club besloten boze supporters die standbeeld met succes neer te halen. Wat overblijft is dus een lege plek.

Wat volgde was een route lang verschillende parken. Vanaf de Pildammsparken naar de Slottsparken. Hier konden we genieten van een heerlijk ijsje voor we terug fietsten naar ons hotel. Daar konden we eindelijk onze kamer in. De kamer in Quality Hotel The Mill. is een stuk kleiner dan in het vorige hotel, maar is verder uitstekend. Na wat zoeken op Tripadvisor vonden we nog een Italiaans restaurant waar we met een lekkere pasta de avond afsloten. Niet helemaal natuurlijk! We hadden onze dagelijkse portie cider nog niet gehad, dus zijn we eerst nog een flink glas (560ml!) gaan drinken in de Ierse pub.

Vrijdag 6 augustus 2021 (Dag 6)

Omdat we in ons hotel een ontbijtplek moeten reserveren hadden we dit gedaan voor 8:30 uur. Om 10:00 zou onze gids klaarstaan, dus om 9:30 uur ontbijten was niet echt een optie. Het ontbijt was erg lekker dus we konden op pad.

Op pad met Hi,Hi Guide Marcus!

We pakten onze fietsen en om 10:00 uur stipt zagen we onze Hi,Hi Guide gids Marcus klaarstaan op de Posthusplatsen. Via de website van Hi,Hi Guide hadden we een tour bij hem geboekt die 3 uur zou duren. Bij aankomst bleek dat wij zijn eerste gasten waren, maar dit was niet te merken. Marcus was een hele vrolijke en vriendelijke gids die ons veel over de stad wist te vertellen. Hij blonk niet uit in historische kennis, maar wist wel precies te vertellen waar we lekker konden eten, drinken, winkelen en een leuke tijd konden hebben. Precies de informatie dus die je van een échte inwoner van de stad wilt weten.

De tour bracht ons langs allerlei straatjes vol met leuke restaurants en cafés. Van het ene plein liepen we in een mooi tempo naar het andere plein. Hij liet ons niet alleen de meest toeristische plekken zien, maar bracht ons bijvoorbeeld ook naar het Möllevångstorget en het Folkets Park. Tijdens de tour trakteerde hij nog op een lekker broodje falafel in het multiculturele gebied van de stad. Na precies 3 uur wandelen kwamen we weer aan het bij startpunt. Het was een leuke en vooral erg gezellige tour. We hebben leuke gesprekken gehad en daardoor niet alleen over Malmö, maar ook over het leven in het land Zweden veel te weten gekomen. De fietsen besloten we in te leveren en terug te wandelen naar het hotel.

Op de elektrische step door de stad

Na de wandeling was het namelijk wel even tijd om uit te rusten. We hadden in totaal bijna 10 kilometer gewandeld, en het is tenslotte wel vakantie! Overal in de stad zagen we de elektrische stepjes van VOI staan. Met een account kan je hierbij voor een klein prijsje gebruik maken van de stepjes die je overal in de stad kan vinden. Dit leek ons wel wat. Naast het hotel stonden er een paar dus we konden zo vertrekken.

De stepjes zijn een attractie op zich en met grote glimlachen op onze gezichten waren we binnen een paar minuten al in het Folkets Park. Hier zijn we lekker op een terrasje iets gaan drinken. Alcohol is wel erg duur in Zweden, dus voor een cider en een biertje ben je hier al snel €15 kwijt. Na een wandeling door het park zijn we weer op onze stepjes gestapt. De Malmö Saluhall was onze volgende bestemming. Deze rit was de moeite waard want deze markthal lag aan de andere kant van het centrum en bood veel lekkers. We hebben er allebei een hele lekkere, maar vooral gezonde, salade gegeten. Na een lekker drankje in het centrum zijn we weer terug naar het hotel gegaan. Met een kleine tussenstop in de snoepwinkel aan de overkant van ons hotel zitten we nu weer in de kamer.

Die snoep is niet voor niks. Morgen gaan we namelijk een dagje de stad uit met onze auto. Het plan is om Malmö even te verlaten en een mooie route te rijden langs de zuidkust van Zweden. We willen hier langs plaatsen als Höllvike, Ystad, Ales stenar gaan. Of dan ons gaat bevallen en wat we daar allemaal zullen zien lees je in ons volgende reisverslag!