2021DenemarkenDenemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)Reisverslagen

Ons verblijf in Kopenhagen, onze start in Denemarken DEEL 2 (Dag 3 & 4)

Een paar dagen terug hebben we je in ons vorige reisverslag al verteld over onze eerste dagen in Kopenhagen. Dat was nog maar de start, want de afgelopen 2 dagen hebben we ook in deze prachtige stad verbleven. In dit reisverslag vertellen we je dan ook alles over onze afgelopen 2 dagen in Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken.

Dinsdag 3 augustus 2021 (Dag 3)

Gisteren besloten we maar om in het treinstation te gaan ontbijten. We hadden de prijs van het hotelontbijt van het Copenhagen Marriott Hotel niet goed verstaan en dit bleek veel duurder te zijn dan verwacht. Omdat we geen enorme eters zijn in de ochtend leek het ons dus beter om de dag maar gewoon te starten met een goedkoop (maar lekker ontbijtje).

Met de trein naar Helsingør

We moesten namelijk toch op het centraal station zijn, want daar gingen we de trein naar Helsingør nemen. De rit duurde ongeveer 50 minuten en met de Copenhagen Card konden we gratis met de trein, en hadden we ook nog eens gratis toegang. Hier gingen we namelijk Kasteel Kronborg bezoeken. Dit is een van de bekendste kastelen van Denemarken, en ligt op een mooie afstand van Kopenhagen.

Het Kronborg Kasteel

Dat het Kronborg Kasteel zo beroemd is komt voornamelijk doordat het Shakespeare verhaal van Hamlet zich hier afspeelt. Ook het sprookje Holger de Deen van Hans Christian Andersen speelt zich hier af. Behalve fictieve personen heeft dit kasteel ook een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Noord-Europa tussen de 16e en 18e eeuw.

We konden op eigen gelegenheid een rondleiding door het kasteel maken. Er was genoeg te zien en alles was voorzien van duidelijke informatie in het Engels. Ook voor kinderen was er voldoende te doen. Ze mochten er met vaten rollen en zwaardgevechten houden. We hebben hier met gemak een paar uur doorgebracht en op een lekker tempo veel kunnen zien. Als je naar Denemarken gaat mag een bezoek aan een kasteel natuurlijk niet ontbreken. Het heeft immers (volgens de Denen) het oudste koningshuis ter wereld.

Terug naar Kopenhagen

Het was inmiddels lunchtijd geworden dus wandelden we richting het oude centrum van Helsingør. Hier was het verrassend druk en er was ook genoeg keuze om ergens iets te gaan eten. We namen plaats voor een lekkere lunch en namen daarna de trein terug naar Kopenhagen. Daar heb ik even de de binnenkant van mijn ogen zitten bekijken dus voor ik het wist waren we weer terug in het hart van de stad!

Voor ons hotel liggen in de rivier verschillende plekken waar je kan zwemmen. Ze zijn afgezet met boeien, hekken en houten vlonders. Hierdoor is het erg makkelijk om er gebruik van te maken. Ondanks dat het niet echt heel warm is wordt er veel gebruik van gemaakt. Dit moesten wij natuurlijk ook proberen! We namen allebei een sprong in het koude water en waren weer helemaal wakker voor de avond.

In de slideshows hierboven zie je onze prachtige reishanddoek van Buvanha!

Hij laat het zand op het stand, droogt supersnel en is heel erg compact. Check de website van Buvanha voor jouw exemplaar!

Tivoli

Die avond gingen we namelijk naar Tivoli. Dit bekendste attractiepark van Denemarken ligt in het hart van Kopenhagen. Het is in 1843 opgericht en daarmee een van de oudste attractieparken van de wereld. Eerst zijn we wat gaan eten bij de Tivoli Foodhall. De keuze was hier reuze en met een lekkere groene curry hadden we een goede keuze gemaakt. Het eten was erg lekker dus konden we met goed gevulde buikjes het park op gaan zoeken.

Het hoekje om konden we (wederom met onze Copenhagen Card) gratis naar binnen. Wel is het zo dat je voor attracties moet betalen. Deze prijzen varieerden van30 DKK (+/- €4) tot 90 DKK (+/- €12). Je kan er ook een pas kopen waarmee je onbeperkt attracties in kan gaan, maar dat leek ons niet rendabel. We waren er immers maar een avondje en waren niet van plan om zo veel attracties in te gaan.

Toch hebben we er zeker een erg leuke avond gehad. Zo hebben we in een stokoude houten achtbaan gezeten die zelfs voorzien was van een bestuurder met een enorme handrem. Ook de traditionele kamelenrace mocht natuurlijk niet ontbreken, en de Milky Way achtbaan was ook een goede keuze. We hebben ons uitstekend vermaakt in dit prachtige park. Het ligt weliswaar midden in de stad maar die ben je zo vergeten. Het park staat vol met bloemen en planten en er vinden ook veel shows plaats. Voor ieder wat wils dus, zelfs als je niet zo’n waaghals bent. We hadden dus weer een mooie en goed gevulde dag in Kopenhagen.

Woensdag 4 augustus 2021 (Dag 4)

Ook vanochtend zijn we weer gaan ontbijten in het centraal station, om daarna naar het Rosenborg Slot te gaan. Je vindt veel kastelen in dit deel van Denemarken, en dit is zeker een van de bekendste van Kopenhagen.

2 vreemde musea

Voordat we daar heen gingen hebben we eerst een bezoekje gebracht aan het Ripley’s Believe It Or Not en Hans Christian Andersen Experience. Deze twee musea (?) liggen in het hart van de stad en konden we dankzij de Copenhagen Card ook gratis bezoeken. Dat was maar goed ook. Het Ripley’s zie je in iedere grote stad ter wereld en is gericht op rariteiten. Die waren er ruim te vinden. Het is dan ook vooral een verzameling van hele vreemde feiten.

Ondanks dat Hans Christian Andersen uit Odense in Denemarken komt en niet uit Kopenhagen konden we in deze “experience” er toch nog iets van meekrijgen. Zo kregen we uitleg over zijn achtergrond en het ontstaan van zijn sprookjes. Vervolgens passeerden al zijn sprookjes de revue. Het zag er allemaal aardig uit, maar beiden musea zijn niet bepaald aanraders. Voor ons was het dan ook vooral tijdvulling. We wilden namelijk naar Rosenborg Slot, maar dat zou volgens onze informatie pas om 11:00 uur open zijn.

Rosenborg Slot

Rond 11:30 kwamen we dan ook aan bij het Rosenborg Slot. Hier stond echter aangegeven dat het om 10:00 uur al open was. We hadden de tijd dus voor niks gedood (al hebben we er best nog wel gelachen!). Na even in de rij te hebben gestaan konden we hier ook weer gratis naar binnen (jajaja…met de Copenhagen Card).

Rosenborg Slot is sinds 1838 al open als cultuurhistorisch museum. We keken hier onze ogen uit in de verschillende koninklijke vertrekken. In tegenstelling tot het Kronborg Kasteel was hier alles rijkelijk versierd. Zo waren de muren bedekt met schilderwerk en marmer. Het belangrijkste onderdeel bevond zich echter in de kelder. Hier liggen namelijk de Deense kroonjuwelen opgeslagen die je als publiek van heel dichtbij kan bekijken. Als Prins Erik d’n 1e van Mastepinnelaand ben ik natuurlijk wel wat gewend, maar zo’n prachtige gouden kroon zou er nog best bij kunnen!

De fiets op!

Na een simpele maar lekkere lunch zijn we de fiets opgegaan. We hebben hier de fietsen van Donkey Republic voor gebruikt. Via hun superhandige app kan je een paar fietsen reserveren die zich ergens in de stad bevinden. Middels de app kan je ze overal ook op slot zetten en als je klaar bent met fietsen kan je ze op een groot aantal plaatsen in de stad parkeren en de rit afsluiten. Je betaalt hierdoor alleen voor de uren die je zelf bepaald.

We hadden het wel eventjes gezien in de stad en fietsten daarom richting de kust. We zetten koers richting Amager Strandpark en na ongeveer 15 minuten fietsen kwamen we daar al aan. Het was een lekker ritje in de zon. De fietsen fietsten heerlijk, maar het zonnetje was niet meer zo aanwezig op het strand. Toch besloten we om hier lekker even te gaan liggen. Na ongeveer een uur stapten we weer op onze oranje stalen rossen.

Vanaf het strand hadden we namelijk in de verte zicht op de CopenHill. Dit is een afvalverbranding waar men iets heel moois mee heeft gedaan. Er is namelijk een outdoor skipiste op gebouwd. In de winter kan deze regelmatig voorzien zijn van echte sneeuw, maar in de zomer kan er op borstels geskied worden. In ongeveer 15 minuten zijn we er weer heen gefietst. Eenmaal aangekomen besloten we om het gebouw via de enorme trap te beklimmen. Bovenop wachtte in het café de beloning in de vorm van een lekker glas appelcider. Je hebt vanaf hier ook een prachtig uitzicht over de stad. We vonden het dan ook zeker een aanrader!

Het einde van de middag kwam in zicht dus fietsten we weer terug naar het hotel. Het was wederom 15 minuten fietsen en we passeerden onder andere de Vor Frelsers Kirke in Christianshavn. Deze kerk is bekend vanwege de draaiende vorm van de toren. Kopenhagen is perfect om te fietsen en er zijn veel goede fietspaden, zoals waarschijnlijk in heel Denemarken. Na een heerlijk ritje kwamen we dan ook weer bij het hotel aan.

Ons verblijf in Kopenhagen, en voorlopig in Denemarken, hebben we afgesloten in Kødbyen. Dit gebied werd vroeger gebruikt voor de vleesverwerking en je vindt hier dan ook talloze gebouwen die vroeger dienst deden als slagerij. Tegenwoordig vind je hier een groot aanbod van leuke restaurants. Wij kozen voor Tommi’s Burger Joint, waar we allebei een heerlijke cheeseburger hebben genomen. We hadden er wel dorst gekregen dus gingen toch nog even voor een klein drankje in de Proud Mary’s Pub, we konden het gewoon niet laten!

Dit was ons verblijf in Kopenhagen. Morgen vertrekken we hier een gaan we de brug over naar onze volgende bestemming; Malmö. We verwachten de komende dagen vrij goed weer dus hebben weer mooie dagen voor de boeg. Blijf ons dus volgen want het volgende reisverslag krijg je vanuit Zweden!