2021Denemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)EuropaReisverslagenZweden

Zweden, Malmö uit en op pad in de regio! (Dag 7)

Het gebeurt niet zo vaak, maar na gisteren volgt er vandaag al weer een nieuw reisverslag. Gisteren vertelden we je al over onze eerste twee dagen in de Zweedse stad Malmö, maar vandaag zijn we de regio ingegaan. In dit reisverslag lees je waar we allemaal heen zijn gegaan en wat we allemaal hebben gezien!

Zaterdag 7 augustus 2021 (Dag 7)

Vanochtend ging de wekker en konden we om 9:00 uur aanschuiven bij het ontbijt van Quality Hotel The Mill. Daarna hebben we onze rugzakken gepakt en in de auto gestapt. Vandaag wilden we namelijk de zuidelijke regio van Zweden ontdekken, de regio Skåne. In ongeveer 30 minuten kamen we aan bij onze eerste bestemming Skanör.

Skanör

We hadden een paar mooie plekken opgezocht en de eerste bestemming was Skanör geworden. Skanör ligt bijna tegen Falsterbo aan en samen vormen deze plaatsen een belangrijke strandplek op een schiereiland in het zuidwesten van Zweden. We parkeerden er onze auto, maar helaas viel het weer wat tegen. Het was erg bewolkt en het begon zelfs een beetje te regenen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling!

In de duinen van Skanör staan talloze kleurrijke strandhuisjes die zeker de moeite waard waren om wat foto’s van te maken. Toch gingen we weer snel terug in de auto en op weg naar onze volgende plek.

Trelleborg

Met een korte stop om te tanken en 30 minuten later kwamen we in Trelleborg aan. Trelleborg is een wat grotere plaats en vanuit hier vertrekken er dan ook behoorlijk wat schepen richting Duitsland en Polen. Het stadje voelde levendig aan en er waren genoeg plaatsen om iets te eten en drinken.

We gingen echter eerst naar Trelleborgen. Dit is een oud Vikingen fort dat opnieuw opgebouwd is. Er staat ongeveer 1/4 deel van de verdedigingsmuur waarvan er in 1988 sporen werden gevonden. Het geeft een goed beeld van hoe groot dit fort oorspronkelijk was. In deze regio van Malmö vind je overigens veel terug over de Vikingen. Het zonnetje begon inmiddels langzaam door te breken. Na hier even rondgekeken te hebben zijn we in het centrum van het stadje een lekker broodje gaan eten.

Smygehuk

We vervolgden de rit die ons mooi langs de kust bracht. We hadden erg mooi uitzicht op de zee en passeerden enkele mooie dorpjes. Na ongeveer 20 minuten rijden stopten we bij Smygehuk. Het was hier behoorlijk druk. Smygehuk is namelijk het meest zuidelijke punt van Zweden. Dat is een perfecte plek dus om even op de foto te gaan. We waren niet de enige, want veel Zweden namen de kans om dit unieke stukje Zweden met eigen ogen te bekijken. Erg leuk was het platform dat bijna in de zee staat. De echte waaghalzen kunnen hier lekker nat gemaakt worden door de golven die er uiteenspatten. Dat waren overigens voornamelijk kleine kinderen!

Ystad

Hierna zijn we in één ruk doorgereden naar Ystad. Deze stad heeft zowel in Zweden als ver daarbuiten enorme bekendheid gekregen door Wallander. Deze boekenreeks is enorm populair en er zijn inmiddels ook al verschillende tv-series van gemaakt. Om ons voor te bereiden om dit bezoek hebben we dan ook gisteren een aflevering gekeken. We sluiten overigens niet uit dat we er meer gaan kijken want het was erg spannend!

De stad zelf was zeker leuk om te bezoeken. We hebben er even rondgekeken en een heerlijk Ben & Jerry’s ijsje gegeten op het centrale plein. Dat was helemaal afgezet omdat er de plaatselijke brandweer een speciale activiteit had. Daar hebben we echter niet op gewacht. We dachten dat we rechercheur Wallander aan het werk zouden gaan zien omdat er een moord gepleegd was, maar dit was helaas niet het geval. We hebben nog wat mooie Zweedse gebouwen bekeken en zijn weer in de auto gestapt naar onze laatste bestemming.

Ales Stenar

Ales Stenar was onze laatste bestemming op de route in de regio van Malmö. Het was weer 20 minuten rijden en we konden buiten het plaatsje Kåseberga onze auto parkeren. Via een duidelijke bewegwijzering konden we zo naar Ales Stenar lopen. Even voor de duidelijkheid wat dit is, een stukje van Wikipedia:

Ales Stenar is een steenschip megaliet in de buurt van Kåseberga in de Zuid-Zweedse provincie Skåne län. Het is waarschijnlijk 1400 jaar oud en stamt uit ongeveer 600 na Christus, dat is de Vendeltijd aan het einde van de Noordse IJzertijd. Ales Stenar heeft de vorm van een schip, is 67 meter lang, 19 meter breed en bestaat uit 59 zandstenen blokken met elk een gewicht van ongeveer 1,8 ton. Het ligt op 37 meter boven de zeespiegel op de heuvel Kåsehuvud.
(Bron: Wikipedia)

Het was een behoorlijk klim naar de stenen. Over een onverhard pad viel het nog niet mee om boven te komen. Het was echter zeer de moeite waard. Op een prachtige plek stonden de stenen in de volle zon te schitteren. Het was erg indrukwekkend en ze hadden geen mooiere plek uit kunnen kiezen. Vanaf grote hoogte keken we uit over de zee. We vonden het zeer de moeite waard en een prachtige plek om te bezoeken.

De terugweg ging een stuk soepeler. Via een zijweg kwamen we namelijk uit bij het haventje van Kåseberga. Hier waren genoeg plekken om iets lekkers te eten, en van het wandelen hadden we behoorlijk honger gekregen. Aan het water hebben we dan ook genoten van een lekkere fish & chips. Hiermee sloten we onze route voor vandaag af en namen we de auto terug naar Malmö.

Op naar morgen!

Eenmaal in Malmö aangekomen hebben we onze rugzakken in het hotel achtergelaten en zijn we nog iets gaan drinken in het centrum van de stad. Daarmee hebben we ook gelijk ons verblijf hier afgesloten. Morgen reizen we namelijk verder. We gaan dan naar onze volgende bestemming: Jönköping. Onderweg gaan we echter wel een tussenstop maken, we gaan namelijk naar het IKEA museum!