2021CuraçaoCuraçao (29/11/2021-10/12/2021)Noord-AmerikaReisverslagen

Curaçao, Willemstad en de Christoffelberg (Dag 6/7)

In ons vorige reisverslag hebben we je al verteld over een paar prachtige dagen op Curaçao waarbij we onder andere Klein Curaçao hebben bezocht. We hebben ook de afgelopen dagen niet alleen maar aan het strand en zwembad gelegen. Zo zijn we gisteren op Curaçao een middagje naar Willemstad geweest en hebben we vandaag de Christoffelberg beklommen. In dit reisverslag lees je daar alles over!

Zaterdag 4 december 2021 (Dag 6)

Na een lange dag naar Klein Curaçao hebben we gisteren weer een rustig dagje gehouden. Na het ontbijt zijn we eerst even aan het zwembad van het Morena Eco Resort gaan liggen. We wilden die middag nog naar Willemstad gaan, en al snel besloten we om net na de middag te vertrekken.

Willemstad

Het is maar 20 minuten rijden vanaf ons hotel naar Willemstad dus voor we het wisten parkeerden we de auto op het Abraham M. Chumaceiro Bulevar. Je kan hier gratis parkeren en via de Koningin Wilhelmina brug ben je zo in de wijk Punda in Willemstad. Daar hebben we eerst een rondje door de Ronde markt gelopen aan de andere kan van het water. Dit is een overdekte markthal vol kraampjes met souvenirs, kleding en andere lokale producten. We hebben snel gekeken wat we hier later nog konden aanschaffen.

Na een wandeling door de lokale eethal Plasa Bieu zijn we naar het Wilhelminaplein gelopen waar we op het terras van “De Buren” een lunch hadden genuttigd. Het was behoorlijk warm in de stad omdat je hier de altijd aanwezig wind op het eiland een stuk minder goed voelt. Na een korte fotoshoot bij de DUSHI en CURACAO letters gingen we dan ook snel verder. De volgende stop werd de Chichi Shop Punda waar je de kenmerkende beeldjes kan kopen.

De Pontjesbrug en het Punda Hulanda Museum

Via de Breedestraat zijn we naar een van de bekendste plekken van Willemstad gelopen; de Koningin Emma brug. Deze brug is 168 meter lang en is de enige drijvende houten draaibrug ter wereld. De brug drijft op 16 pontons en staat daarom ook wel bekend als de zogenaamde “pontjesbrug”. We hebben dan ook ruim de tijd genomen om hier wat mooie foto’s te maken.

Eenmaal aan de andere kant van de brug zijn we op aanraden van Judith naar het Kura Hulanda Museum gegaan. Dit museum richt zich vooral op thema’s als Afrika en de slavernij. Het was dan ook erg breed opgezet en bevatte naast veel informatie over de slavernij ook veel Afrikaanse kunst. We hebben hier dus ook wat cultuur gesnoven om daarna in de hitte van Willemstad weer terug richting onze auto te wandelen. Na een snelle foto van de drijvende markt zijn we wat souvenirtjes gaan kopen bij de ronde markt. Daarna werd het weer tijd om in de auto te stappen.

Onze eerste indruk van Willemstad is dat het een erg leuk stadje is met mooi plekjes. Het was er die middag erg rustig, maar dat zal vast niet altijd zo zijn. Terug bij het Morena Eco Resort hebben we nog wat eten gehaald en de avond vroeg afgesloten. Vandaag moesten we namelijk vroeg uit bed, erg vroeg. We gingen na een bezoek aan Willemstad in Curaçao de andere ochtend namelijk de Christoffelberg beklimmen!

Zondag 5 december 2021 (Dag 7)

Vanochtend ging de wekker al om 5:00 uur. Zelfs voor ons is dit op reis een erg vroege ochtend. Het was natuurlijk niet zonder reden. Na een klein ontbijtje stapten we namelijk om 6:00 uur in de auto om naar het Christoffelpark te rijden. We zijn ongeveer 1 uur onderweg geweest toen we bij de ingang aankwamen. We konden beginnen met het beklimmen van de Christoffelberg!

De Christoffelberg

De Christoffelberg is met 372 meter het hoogste punt van Curaçao. Vanaf veel plekken van het eiland kan je de punt van de berg dan ook boven alles uit zien steken. De berg is gelegen in het gelijknamige Christoffelpark. Vanuit dit park kan je de berg beklimmen, wat door veel toeristen gedaan wordt. Ook wij wilden graag een poging wagen. We moesten hier extra vroeg voor uit bed komen want je mag na 10 uur de berg niet meer beklimmen. Vanwege de hitte en intensieve klim is besloten om deze tijdslimiet in te stellen. Er wordt daarnaast aangeraden om zo vroeg mogelijk te te vertrekken. Met een starttijd van 7:00 uur dachten wij wel aan deze regels te voldoen.

Bij de ingang hebben we netjes de 50 NAf (+/- €25) betaald en kregen we toegang tot het park. Na een kleine rit door het park kwamen we met de auto aan bij de parkeerplaats aan de voet van de Christoffelberg. Rond 7:15 uur zijn we de klim begonnen. Al snel bleek het geen makkelijke route te worden. Er was nauwelijks sprake van een pad en al snel werd het via verschillende stenen klauteren naar het vervolg van de route. We mengden ons langzaam in een flinke groep Antillianen die ook de klim aan het maken waren. Het was een pittige tocht en hoe dichter we bij de top kwamen hoe zwaarder het werd. Na ongeveer 1 uur en 15 minuten kwamen we aan bij de top waar al snel een flinke regenbui volgde. Dit kon ons niet deren, want we hadden het gehaald!

Bovenop de top hebben we nog wat gedronken en gegeten en natuurlijk een heleboel foto’s gemaakt. Hierna was het tijd om dezelfde route weer af te leggen, maar ditmaal naar beneden. Ondanks dat dit beduidend sneller ging was er niet bepaald sprake van een makkelijke terugtocht. Het was goed opletten waar je je handen en voeten zette. Alles was immers behoorlijk nat geworden dus het was overal behoorlijk glad. Gelukkig kwamen we heelhuids beneden aan. We hadden het bloedheet, waren kletsnat van het zweet en hadden ongeveer 1 1/2 liter water per persoon gedronken tijdens deze inspannende bezigheid. Dat mocht ons niet deren, want we hadden het gehaald! Moe maar voldaan stapten we in onze lekkere koele auto.

Playa Porto Marie

Om snel af te koelen wilden we graag een leuk strandje opzoeken. We kozen voor Playa Kalki, in de punt van het noordwesten van Curaçao. Het strand zag er prachtig uit, maar had helaas geen plek om iets te eten of drinken. We besloten daarom om snel verder te kijken. De volgende stop werd daarom Playa Forti. Eigenlijk betrof dit vooral Restaurant Playa Forti. Dit ligt gelegen bovenop een klif met uitkijk op het strand. Deze plek is vooral bekend vanwege het feit dat je hier een sprong in het diepe kan maken. Wij kozen echter voor een brownie met een bolletje ijs. Dat hadden we wel verdiend! Al etend konden we zien hoe een ander stel hand in hand van de klif af sprong. Op zondag 5 december met kerstmuziek op de achtergrond was het een hele bijzondere ervaring, maar de sprong hebben we aan ons voorbij laten gaan.

De volgende plek werd Playa Porto Marie. Wat zuidelijker gelegen is hier een prachtig strand wat bekend staat om de varkentjes die hier normaal gezien aanwezig zijn. Varkens hebben we niet gezien. Wel heel veel mensen. Playa Porto Marie is erg populair en dat was goed te zien. Gelukkig konden we nog een paar vrije bedjes in de schaduw vinden en daar namen we plaats. Na een frisse duik in het water schoven we daarna aan in de gelijknamige strandtent voor een lekker broodje pulled pork. Een duo zorgde ook nog voor live muziek wat het plaatje helemaal compleet maakte. We gingen nog even snorkelen en ploften daarna op onze bedjes. Het was wel weer mooi geweest. We stapten weer in de auto en kwamen rond 16:00 uur weer bij het Morena Eco Resort aan.

Vanavond hebben we wederom bij Zanzibar Beach & Restaurant in de Jan Thielbaai gegeten. Zo hebben we ook de afgelopen dagen weer veel van het eiland gezien. Van de hoofdstad van Curaçao, Willemstad, tot de Christoffelberg. Ook kunnen we weer een paar prachtige stranden van onze lijst afvinken. Daar gaan we morgen gewoon mee verder. Morgen willen we namelijk naar Grote Knip, een van de bekendste stranden van het eiland. Of dat gaat lukken lees je in het volgende reisverslag!