2021CuraçaoCuraçao (29/11/2021-10/12/2021)Noord-AmerikaReisverslagen

Curaçao, Playa Lagun en een trip naar Klein Curaçao (Dag 4/5)

In ons vorige reisverslag hebben we je al alles verteld over de eerste dagen in Curaçao. Zo hadden we hier met de auto het westen opgezocht en daar het prachtige Shete Boka National park bezocht. De afgelopen dagen hebben we ook niet stilgezeten en nog meer van het eiland gezien. Gisteren hebben we de auto naar Playa Lagun gepakt, en vandaag zijn we met Mermaid Boat Trips naar Klein Curaçao geweest. Hoe dit allemaal is gegaan lees je in het onderstaande reisverslag!

Donderdag 2 december 2021 (Dag 4)

Gisteren konden we na het ontbijt eerst even op pad. We moesten ons namelijk allemaal nog een keer laten testen. Momenteel is het de regel voor Nederlandse toeristen op Curaçao om je 3 dagen na aankomst verplicht nogmaals te laten testen. Om 10:00 uur stonden we dan ook mooi in de rij bij een test locatie op een paar honderd meter van ons hotel. Voor we het wisten waren we aan de beurt. De beste man prikte het stokje flink ver in onze neus en binnen een paar minuten was het klusje weer geklaard. We konden dus weer op pad, en Judith en ik besloten om weer een strandje uit te gaan zoeken.

Bahia Beach Bar & Restaurant

We besloten om naar Playa Lagun te rijden. Dit strand ligt op ongeveer 50 kilometer van ons hotel, in het noordwesten van het eiland. Dat is hier toch al snel 1 uur rijden. Een uur rijden is geen probleem als je door kan rijden en er onderweg veel moois te zien is. Gelukkig werkte het verkeer mee en met een korte tussenstop om wat contant geld te pinnen kwamen we rond 12:30 aan bij Playa Lagun. We besloten snel een paar foto’s te maken en daarna iets te eten bij Bahia Beach Bar & Restaurant. Vanuit het terras hadden we geweldig zicht op het strand. Ook hadden we goed zicht op de vele prachtige leguanen die op het terras lagen te azen op het eten. Na een lekkere lunch konden we een bedje uit gaan kiezen.

Playa Lagun

Bij een alleraardigste man konden we voor 15 NAf (+/- €7,50) 2 bedjes huren en we zocht een mooi plekje uit in de schaduw. Zodra we alles hadden weggelegd pakten we onze snorkels en doken we de zee in. De baai van Playa Lagun staat namelijk bekend als een van de beste plekken van het eiland om te snorkelen. Het water was lekker rustig en al snel konden we de eerste vissen zien. Het water was mooi helder en naast veel kleurrijke vissen was er ook veel mooie beplanting te zien. Snorkelen is hier dus zeker aan te raden.

De rest van de middag vulden we met lekker luieren en snorkelen. Opvallend aan het strand waren de kippen en hanen die er rondliepen. Ze waren duidelijk op zoek naar eten, maar gelukkig liep er een speels klein jongetje rond die alle dieren vakkundig aan het wegjagen was. Aan het eind van de middag konden we gelukkig weer zonder file terug naar ons hotel rijden. Daar aangekomen zijn we samen met de ouders van Judith gaan eten bij Zanzibar en een ijsje bij de Frietboetiek Jan Thiel. We doken op tijd ons bed in, want vandaag stond er een lange dag op het programma. We gingen namelijk een trip maken naar Klein Curaçao.

Vrijdag 3 december 2021 (Dag 5)

Vanochtend ging de wekker al om 5:30 uur. Dat vinden we wel erg vroeg, maar we hadden er een goede reden voor. Vandaag gingen we namelijk met Mermaid Boat Trips een trip maken naar Klein Curaçao. We zouden om 6:30 uur opgehaald worden bij ons hotel, dus moesten vroeg uit de veren.

Mermaid Boat Trips

Precies op het afgesproken tijdstip kwam de limousine aanrijden. Samen met een ander stel dat op ons resort zit stapten we in en binnen een paar minuten waren we al in de Caracasbaai waar de Mermaid al op ons lag te wachten. We konden op de boot stappen en een mooi plekje uitzoeken. Vanwege het risico op zeeziekte besloten we op het bovenste dek te gaan zitten. Voor de zekerheid namen we nog een pilletje in tegen de zeeziekte en toen kon de boot vertrekken. Het zou ongeveer 2 uur duren over open zee voordat we op Klein Curaçao aankwamen met deze trip. We werden gelukkig niet ziek aan boord, maar mijn rug had het wel zwaar te verduren op de stalen bankjes.

Toch ging het niet helemaal zoals gepland want toen het bootje aan kwam varen dat ons naar het strand zou brengen brak de hemel open. We kwamen dan ook kletsnat aan op het eiland. Hier kregen we direct uitleg over wat de dag zou gaan brengen en volgde al heel snel ons ontbijt. Gelukkig klaarde het daarna al snel op en kon de dag echt van start gaan.

De vuurtoren van Klein Curaçao

We gingen eerst het eiland maar eens verkennen. Midden op het eiland kan je namelijk de vuurtoren van Klein Curaçao vinden. De vuurtoren stamt uit 1850, maar is daarna meerdere malen herbouwd. Dit kwam onder andere doordat een orkaan de eerste vuurtoren had verwoest. Het gebouw is inmiddels behoorlijk vervallen, maar toch kan je er ook binnen een kijkje nemen. Via een heel smal houten trapje kan je zelf naar de top voor een mooi uitzicht over het eiland. Natuurlijk lieten we deze kans niet aan ons voorbij gaan. De vuurtoren is daarnaast een erg geliefde plek om foto’s te maken en dat was wel te zien.

Hierna liepen we verder naar een enorm scheepswrak wat aan de andere kant van het eilandje ligt. Het schip is inmiddels volledig verroest en er is vrij weinig meer van over. Her en der vind je nog verdwaalde onderdelen van het schip verspreid over het strand. Dit alles geeft het scheepswrak een heel bijzonder zicht. Zeker de moeite waard om even te gaan kijken en een paar mooie plaatjes te schieten.

Snorkelen en lunch!

Het middagprogramma van onze trip naar Klein Curaçao stond op het punt van beginnen maar eerst namen we een duik in het water. De zon was inmiddels flink gaan schijnen dus het was heerlijk vertoeven in het water. Door het heldere water konden we de vissen makkelijk vinden en was het lekker rustig snorkelen. Zelf nam ik nog even een kijkje vanaf de grote uitkijktoren. Terug op ons ligbedje ging de grote bel wat betekende dat het tijd was voor de lunch. Er was een flinke barbecue voorbereid met bereid vlees, salades, saus en fruit. We genoten enorm van het lekkere eten en met goed gevulde buiken ploften we weer neer in ons bedje.

Dat was niet voor lang, want al snel ging de bel nog een keer. Ditmaal betekende dit dat de vissen gevoerd gingen worden. Het restant van het ontbijt werd het water in gegooid en hier kwamen de vissen massaal op af. Al snorkelend konden we allemaal zo de enorme massa vissen zien. De rest van de middag hadden we de mogelijkheid om zelf te snorkelen of om gewoon lekker op je bedje te luieren. Judith liet deze kans weer niet liggen en ging het water nog in om te snorkelen. Vol enthousiasme kwam ze vertellen dat ze zelfs nog een paar zeeschildpadden had zien zwemmen. De dag was daarmee helemaal compleet.

WIl je meer weten over het maken van een trip naar Klein Curacao bij Mermaid Boat Trips?

Hou dan onze website de komende tijd in de gaten voor een uitgebreid artikel vol nuttige informatie over deze trip!

De terugreis

Om 15:20 klonk voor de laatste maal de grote bel. De trip naar Klein Curaçao was ten einde gekomen en het was weer tijd om te vertrekken. De bedjes werden weer opgeruimd en we konden onze spullen gaan pakken. Met een klein bootje werden we weer naar de Mermaid gebracht om weer terug naar Curaçao te varen. De terugvaart duurde maar 1 1/2 uur en was een stuk minder heftig dan de heenreis. Moe maar voldaan werden we weer met de limousine bij ons resort afgezet. We hebben een geweldige dag gehad en enorm genoten van dit prachtige onbewoonde eiland.

Op het resort besloten we pizza’s te bestellen na deze lange dag. Een trip naar Klein Curaçao is zeker een aanrader om te doen, en Mermaid Boat Trips is absoluut een goede partij om bij te boeken. Het was wel een vermoeiende dag, dus ik denk dat we morgen maar wat minder vroeg uit bed komen.