2021Burgh-Haamstede (28/05/2021-29/05/2021)EuropaNederlandReisverslagen

Burgh-Haamstede, een paar dagen aan de Zeeuwse kust (Dag 1 & 2)

De zomer is op komst en doordat de coronacijfers de goede kant op gaan worden er gelukkig steeds meer versoepelingen ingezet. Met de zomer op komst zijn dat goede omstandigheden om lekker weer eens een paar dagen weg te gaan. Begin april waren we al lekker een paar dagen weggeweest naar Alkmaar en verbleven we in The Fallon Hotel Alkmaar, dat gebouwd was in een voormalige gevangenis. Nu zijn we richting de Zeeuwse kust getrokken waar we mochten overnachten in het gloednieuwe Boutique Hotel Ter Zand in Burgh-Haamstede. In dit reisverslag lees je wat we hier allemaal hebben gedaan en hoe het ons is bevallen!

Vrijdag 28 mei 2021 (Dag 1)

We hadden afgelopen vrijdag allebei een vrije dag en de weervoorspellingen waren goed. We vertrokken dus in de ochtend richting Burgh Haamstede wat voor ons maar ongeveer 1 uur rijden is. Rond 11:00 uur kwamen aan bij Boutique Hotel Ter Zand waar we 1 nacht zouden verblijven. Helaas konden we onze kamer nog niet in, maar de huurfietsen stonden al wel klaar. Bij de receptie kregen we een kaart mee met alle knooppunten op het eiland, en zo konden we direct op pad.

Op de fiets naar het strand

De fietsen waren van Fietsverhuur Zeeland en waren uitstekend. We gingen eerst vanuit Burgh-Haamstede op weg naar de vuurtoren van het nabijgelegen Nieuw Haamstede. Met de eerste kilometers in de benen kwamen we er al snel achter dat ze deze aan het opknappen waren, dus meer dan een foto zat er niet in. We vervolgen onze weg door de Zeeuwse duinen richting het strand. De fietspaden waren uitstekend al ging het soms wel heel erg bergop. De uitzichten waren echter prachtig en zeker met het zonnetje erbij was het lekker fietsen langs de kust. Na een tijdje kwamen we aan bij Strandpaviljoen Zuid Zuid West en besloten we om daar eens te stoppen Het was immers al na het middaguur en we hadden behoorlijk trek gekregen. Wat garnalenkroketten en kibbeling ging er dan ook zeker in.

Hierna stapten we weer op de fiets richting de Brouwersdam. Na ongeveer 4 kilometer kwamen we daar aan en hebben we nog eventjes zeehondjes gespot voordat we plaatsnamen bij de volgende strandtent. Het was Perry’s Beachclub geworden en in de heerlijke zon genoten we van een cocktail en een gin-tonic. De volgende stap was om Schouwen-Duiveland over te steken. Via Scharendijke en Serooskerke lukt dat en waren we zo weer 8 kilometer verder. Met een blik op de Plompetoren in Koudekerke fietsten we zo weer richting ons hotel. We hadden ongeveer 40 kilometer in de benen en waren flink verbrand, en waren dan ook blij dat we bij het Boutique Hotel Ter Zand direct de kamer in konden!

Boutique Hotel Ter Zand

Rond 16:30 kwamen we aan bij het Boutique Hotel Ter Zand in Burgh-Haamstede en konden we onze kamer in. Het hotel is zeer recent geopend en biedt verschillende kamers aan. De comfort- en luxe kamers bevinden zich in de voorste gebouwen bij de receptie, maar de Gardensuites bevinden zich in aparte gebouwtjes. Wij hadden het geluk dat we in een van de prachtige Gardensuites mochten overnachten, en dat was niet bepaald een straf. In de kamer stond de fles cava al klaar met iets lekkers en alles zag er dik in orde uit. Het lekkere grote bed beloofde veel goeds voor een goede nachtrust, en ook de badkamer was veelbelovend. We konden zelfs middels een speciale tablet in de kamer contact opnemen met de receptie en informatie opzoeken over het hotel.

We hadden inmiddels wel flink honger gekregen dus besloten we om in Burgh-Haamstede iets te gaan eten. De terrassen waren immers nog tot 20:00 uur open. We wilden gewoon graag friet met iets lekkers erbij eten, en dat “iets lekkers” werd uiteindelijk saté en een stoofpotje. We vonden dit uiteindelijk bij Hotel Bom waar we heerlijk hebben gegeten! Zowel het eten als het toetje was meer dan de moeite waard. Helemaal voldaan keerden we terug bij het hotel en konden we op bed uitbuiken. Na een lekkere douche doken we het bed in voor een goede nacht. Voor mij was het in ieder geval wel een goede nacht. Voor Judith was het wat minder. Vlak bij onze suite was namelijk een vrij luidruchtige kikker actief die behoorlijk wat lawaai wist te produceren. Ik sliep hier vrij aardig doorheen, maar voor Judith verliep ging dit wat minder goed.

Zaterdag 29 mei 2021 (Dag 2)

De andere ochtend was het eerst tijd voor het ontbijt. We hadden om 9:15 uur ons plekje gereserveerd om ons ontbijt bij het buffet te verzamelen. Er was keuze genoeg en met een vol dienblad liepen we terug naar onze suite. Daar genoten we op ons eigen terras van de Zeeuwse bolussen, broodjes, yoghurt met granola, fruit en vruchtensap. We kwamen niets tekort en met goed gevulde magen konden we dan ook met een fijn gevoel weer uitchecken.

We besloten natuurlijk om nog niet direct naar huis te gaan, maar om vanaf Burgh-Haamstede af te zakken naar Walcheren. Onze rit ging over de Oosterscheldekering, een onderdeel van de bekende Deltawerken. Hier zijn we dan ook even gestopt om te kijken en foto’s te maken. De volgende stop was de toeristische badplaats Domburg. Daar hebben we even rondgelopen om een Mexicaanse lunch te nemen bij El Fuego. Natuurlijk mochten ook de cocktails niet ontbreken, zeker nadat we zagen dat er caipirinha’s op de kaart stonden.

Daarmee sloten we dit tripje naar de Zeeuwse kust af. Het weer viel gelukkig goed mee, en mede daardoor hebben we genoten van een paar hele mooie dagen. Onze overnachting in het Boutique Hotel Ter Zand in Burgh-Haamstede was uitstekend en zeker een plaats om helemaal tot rust de komen. Aan zulke dagen kunnen we dan ook best wennen!