2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Zoals je in het laatste reisverslag al kon lezen zijn we bezig aan het laatste gedeelte van onze reis door Australië. Na een bezoek aan Perth, Fremantle, Margaret River en Denmark zijn we doorgereisd. Via onder andere Esperance zijn we uiteindelijk weer aangekomen in Perth waar we onze laatste dagen in Australië hebben besteed. In dit reisverslag lees je alles over onze laatste week in dit enorme land!

De Granite Skywalk op Castle Rock

Woensdag 28 juni vertrokken we weer vanuit Denmark om verder te reizen naar Bremer Bay. We kozen voor deze plek vanwege het nabijgelegen Fitzgerald River National Park. Omdat de afstand tussen beiden plaatsen niet heel groot was maakten we een tussenstop bij Castle Rock. Hier had Judith namelijk een leuke activiteit gezien. Bovenop deze berg staat een grote rots waar een zogenaamde skywalk aan vast is gemaakt, en dat wilden we wel eens met eigen ogen zien.

We hadden alleen niet verwacht dat we hier eerst nog een flinke wandeling voor moesten maken. Na een aardige klim van ongeveer 40 minuten kwamen we daarom pas op de top aan. Na wat serieus klauterwerk konden we via een stalen trap de skywalk bereiken. Het was absoluut de moeite waard want het uitzicht was geweldig vanaf de top. We vonden het dan ook een zeer leuke tussenstop waarbij de beloning op de top lag te wachten. Na wat boterhammen met een mooi uitzicht gingen we terug in de auto naar Bremer Bay.

Hier kwamen we aan het einde van de middag aan bij een prachtige Airbnb die we hadden gevonden. Een mooi klein huisje met een goed uitgeruste keuken. Dat kwam goed uit want we kookten die avond weer eens zelf. Dat deden we niet voordat we nog even van een prachtige zonsondergang hadden genoten op Bremer Bay Lookout Tower. Met die dag een lekkere temperatuur en een fijn zonnetje achter de rug sloten we de dag af met een lekkere pasta.

Een dagje in Bremer Bay

Donderdag 29 juni hadden we het plan om het Fitzgerald River National Park in te gaan. We namen ons ontbijt en smeerden daarom onze boterhammetjes en stapten we in de auto. Na een uur rijden kwamen we bij een afgesloten weg aan richting het uitzichtpunt Point Ann waar we heen wilden gaan. We wierpen een korte blik op de website en toen bleek het dat er behoorlijk wat wegen waren afgesloten. Dit is momenteel gedaan om een bepaalde bedreigende besmetting voor de natuur te kunnen beperken. Er zat dus niks anders op om weer een uur terug naar Bremer Bay te rijden.

Gelukkig kunnen we inmiddels vrij snel onze plannen aanpassen en gingen we een rondje maken langs de kust van Bremer Bay. Zo stopten we eerst bij Rock Cairn Cuneo Drive waar we een mooi uitzicht hadden op de zee en de geweldige rotspartijen die je hier kan zien. Daarna bekeken we de regio vanaf Tooroburup Hill, een fraai uitzichtpunt. Hierna was het tijd om Native Dog Beach, Blossoms Beach en Banky Beach te gaan bekijken. Voor we het wisten hadden we weer een paar hele mooie plekken gezien.

Nog even tanken en een toetje kopen en de rest van de middag brachten we door in het fijne huisje waar we wederom onze eigen avondmaaltijd maakten die avond. We zien gelukkig nog altijd mooie plekken hier in op de weg terug naar Perth in West-Australië, maar doen ook gewoon lekker rustig aan.

Naar Esperance

Op de laatste dag van juni was het helaas ook de laatste dag in onze prachtige Airbnb in Bremer Bay. Er stond een lange rit op de planning dus de dag bestond grotendeels uit rijden. Zo af en toe vinden we dit niet erg. Je maakt veel kilometers door prachtige landschappen en schattige dorpjes. Zo kwamen we door Ravensthorpe voor een cakeje en wat drinken en stopten we bij een aantal roadhouses. Daarnaast zien we ook nog wel eens wat dieren. Na 9 weken in Australië blijft het namelijk nog altijd leuk om kangoeroes te zien. In de loop van de middag kwamen we aan bij de Archipelago Apartments Esperance waar we twee nachten zouden verblijven.

We deden nog wat boodschappen en gingen om wat informatie voor de volgende dag. Na een heerlijke tacotaart gingen we die avond nog naar de bioscoop. In de lokale Fenwick 3 Cinemas genoten we die avond onder het genot van een (bijna volle) bak popcorn van Indiana Jones And The Dial Of Destiny. Een dag later konden we op de 116e dag op pad met de auto. De eerste stop was Cape Le Grand National Park. Het park is gelegen aan de zuidkust van Australië op meer dan 600 kilometer van Perth en is meer dan 30.000 hectare groot.

Het park is bekend vanwege de hagelwitte stranden en helder blauw water. We bezochten er Lucky Bay, wat in 2023 als mooiste strand van de wereld was gestemd. Helaas hadden we geen zonnige dag, maar de schoonheid van het prachtige strand konden we zeker herkennen. Het knisperende zand was mooi wit en het water prachtig helder. Na een kleine wandeling bezochten we ook nog Hellfire Bay en Thistle Cover. We wisten in het park ook nog een boel kangoeroes en emoes te spotten en zelfs nog een walvis dus de ochtend was helemaal compleet.

In de middag gingen we na wat boodschappen doen de Great Ocean Drive rijden. Deze 40 kilometer lange route langs de kust van Esperance zit vol met uitzichtpunten op de mooie kustlijn. Deze route kan je makkelijk met de auto rijden omdat de route overal goed staat aangegeven. Zo stopten we bij de Rotary Lookout, Champmans Point, Blue Haven, Fourth Beach en Twilight Cove. Stuks voor stuk mooie plekken om uit te kijken op de kust. We maakten onze foto’s, waaiden lekker uit en probeerde tevergeefs nog wat walvissen te spotten. Ons bezoek aan Esperance sloten we af bij Lucky Bay Brewery onder het genot van een pizza en een lekker drankje.

Via Wave Rock terug naar Perth, de laatste bestemming in Australië

Zondag 2 juli stond er weer een lange rit op het programma, want we gingen naar Hyden. In dit piepkleine plaatsje in “the middle of nowhere” ligt namelijk Wave Rock. Het was ongeveer 4 uur rijden en met een aantal kleine stops kwamen we aan bij Wave Rock. Deze rots is miljoenen jaren oud en in de jaren ’60 beroemd geworden vanwege een foto in National Geographic. Sindsdien is het een van de grootste toeristische trekpleisters van West-Australië.

Ondanks dat je voornamelijk komt om een grote rots te bekijken in de vorm van een golf vonden we het verrassend leuk. Naast de indrukwekkende rots waren er een aantal wandelingen. Een van de wandelingen bracht je zelfs bovenop de rots. Ook maakten we een wandeling naar Hippo’s Yawn, een rots die verrassend veel weg heeft van een gapende nijlpaard.

Na een paar leuke foto’s gingen we naar The Silos – Wave Rock Short Stay waar we zouden overnachten. Een paar kleine simpele maar nette hutjes op een afgelegen gebied was onze slaapplek voor deze nacht. Gelukkig was er ook een tafeltennistafel, dus konden we het niet laten om een potje te spelen. Na een korte blik op het plaatsje Hyden maakten we bij onze accommodatie het avondeten en doken we vroeg in bed.

De volgende ochtend stapten we weer in de auto voor de rit naar onze laatste plek. We verbleven hier namelijk nog 2 nachten in de wijk Ocean Reef, ten noorden van Perth. Na een regenachtige rit kwamen we bij onze Airbnb aan. De middag werd vervolgens gevuld met de was doen en een lekker etentje en wat boodschappen in het nabijgelegen winkelcentrum.

Een laatste dag met de auto op pad in Australië en terug naar Perth

De laatste twee dagen in Australië hebben we gelukkig ook nog goed weten te vullen. Dinsdag 4 juli 2023 stond vooral in het teken van opruimen. We hebben onze tassen eens goed leeg gehaald en alles netjes opgeruimd. Overbodige spullen weggegooid en onze schoenen stevig gepoetst. Nog wat boeken op de e-reader gezet en op de laptop flink met de website aan de slag geweest. De ochtend vloog voorbij. Er werd slecht weer voorspeld dus vandaar dat we dit allemaal wilden doen.

Het weer bleek echter helemaal nog niet zo slecht en de zon zat ons toch echt wat te plagen. Die middag namen we dus nog even de auto naar Mullaloo Beach om even lekker uit te waaien en een frisse neus te halen. De zon scheen fel maar het was wel frisjes. Nadat we bijna gezandstraald waren zijn we ook nog even naar Lake Joondalup Nature Reserve gegaan om een wandelingetje te maken langs dit flinke meer. Op de terugweg nog wat boodschappen doen en daarna pannenkoeken bakken in onze Airbnb. Na een avondje televisie kijken zat ook deze dag er weer op.

Dag 120 van onze reis moesten we ook nog vullen, omdat we de huurauto pas om 17:00 uur konden inleveren. Dit kwam eigenlijk wel goed uit, want de vlucht naar Jakarta stond pas die nacht om 1:40 uur op het programma. Na een rustige start van de dag zijn we daarom naar Yanchep National Park gereden. We wilden graag nog een laatste keer koala’s en kangoeroes zien en dat is gelukt. In dit mooie park was een speciaal wandelpad voor de koala’s en we zagen 3 exemplaren rustig in de bomen slapen. Na een wandeling rondom het meer zagen we ook nog meerdere kangoeroes in het gras liggen. Die konden we dus ook weer afvinken.

Daarna stapten we weer in de auto om naar Lancelin te rijden. Deze rit van een uur vonden we een mooie afronding met een mooi uitzicht over het strand en de enorme zandduinen die hier liggen. Op de heenweg reden we op het laatste moment nog bijna een kangoeroe aan maar wisten dit ternauwernood te voorkomen. In Lancelin waaiden we ook nog heerlijk uit en hebben we nog naar de zandduinen staan kijken. Het was er behoorlijk druk aangezien veel mensen hier gingen sandboarden. Met een gingerbeer aan het strand sloten we onze tijd in Australië af. We leverden de auto weer in, aten nog wat lekkers in Perth en namen de Uber naar het vliegveld.

Daar zitten we momenteel te wachten op onze vlucht. We waren heel erg vroeg op het vliegveld, maar we moesten toch ergens onze tijd doden. Nog een paar uur wachten en dan kunnen we onze tassen afgeven, om daarna nog een paar uur te wachten op onze vlucht. Deze vertrekt om 1:40 uur naar Jakarta in Indonesië. We kunnen niet wachten om dit land te gaan ontdekken!

Een gedachte over “Via Esperance terug naar Perth, onze laatste dagen in Australië (Dag 113 t/m 120)