2023AustraliëLandenOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Vanuit Perth op pad door West-Australië (Dag 104 t/m 112)

In het laatste verslag van onze wereldreis vertelden we je over ons verblijf in Melbourne en hoe we daar op het vliegveld zaten voor de vlucht naar Perth. Deze vlucht is goed verlopen en daarna zijn we aangekomen in Perth in West-Australië. Wat we hier de eerste dagen allemaal hebben gedaan lees je in dit reisverslag!

Een paar dagen in Perth

In de nacht van 18 op 19 juni 2023 kwamen we rond 2:30 uur aan bij het Hostel G Perth. We konden snel inchecken en naar de kamer. Na een lekkere warme douche doken we dus snel in bed om eens goed te gaan slapen. Het was dan ook niet vreemd dat we die ochtend pas laat uit bed kwamen. Na wat boodschappen gedaan te hebben was het tijd voor ontbijt en de was doen.

We besloten die ochtend (en deel van de middag) te gebruiken om wat plannen te gaan maken. Zo pakten we de kaart van West-Australië erbij om eens te kijken welke route we vanaf woensdag 21 juni 2023 met de auto vanuit Perth gingen maken. Daarnaast boekten we alvast een hotel voor Jakarta om vervolgens ook onze visums vast te kunnen leggen.

Nadat dit allemaal geregeld was maakten we aan het einde van de middag nog een wandelingetje door de stad om te eindigen bij een restaurant waar heerlijk Mexicaans eten werd geserveerd. Terug in het hostel deden we nog even een potje tafelvoetbal en pool voordat we in ons bed ploften. Een lekker rustig dagje dus! Dat ging de volgende dag eigenlijk in hetzelfde tempo door. We begonnen de ochtend rustig en gingen daarna de stad in voor wat noodzakelijke boodschappen.

Na een lekker broodje banh mi gingen we met een omweg naar het Old Court House Law Museum. Dit is het oudste gebouw van Perth en heeft een erg leuk gratis museumpje. Op dat moment was er ook een middelbare schoolklas bezig met het naspelen van een rechtszaak. Zoals iedere dag kregen we weer dorst en namen we een lekker drankje bij The Island Brew House. Op reis hebben we nou eenmaal altijd dorst lijkt het wel! We deden nog wat boodschappen en gingen terug naar het hostel. We hebben een paar lekkere rustige dagen gehad in Perth voordat we met de auto op pad gingen, en dat was precies de bedoeling!

Met de auto Fremantle Prison én een dagje Rottnest Island

Op woensdag 21 juni konden we het Hostel G Perth verlaten. Een prima hostel, met uitzondering van de keuken die eigenlijk niet eens deze naam mag dragen. Na een flinke wandeling konden we om 10:30 uur onze huurauto ophalen bij No Birds Bayswater Car Rental. Dat ging allemaal soepel en voor we het wisten zaten we in onze huurauto en maakten we een korte tussenstop bij Heirisson Island. Een klein eilandje net buiten de stad waar we nog lekker wat kangoeroes konden spotten en even konden wennen aan de nieuwe auto.

Hierna zetten we koers richting Fremantle, een stad die eigenlijk tegen Perth aan ligt gebouwd. We reden namelijk door naar Fremantle Prison. Deze enorme gevangenis was tot 1991 nog in werking maar is tegenwoordig beschikbaar voor rondleidingen. Wij kozen voor de True Crime rondleiding. Om 12:45 gingen we van start en onze alleraardigste gids vertelde boeiende verhalen over de gevangenen. Dit ging van ontsnappingsverhalen en onschuldige gevangenen tot gruwelijke moordverhalen waarvoor de gevangenen vast kwamen te zitten. Boeiende verhalen in een mooi gebouw, een erg leuke rondleiding dus!

Hierna gingen we op zoek naar onze Airbnb waar we onze spullen kwijt konden om die avond Fremantle in te gaan. Het was er verrassend rustig maar gelukkig vonden we nog een plaatsje om te eten. We lagen die avond op tijd in bed in onze frisse kamer waar we goed hadden geslapen. De andere ochtend ging de wekker op tijd want we moesten om 9:45 uur bij de ferry terminal van Rottnest Express zijn om naar Rottnest Island te gaan.

Rottnest Isand

Laten we eerlijk zijn, Rottnest Island is een van de redenen dat we naar West-Australië wilden komen. Online hebben we talloze foto’s gezien van de schattige quoka’s en die wilden we heel graag eens met eigen ogen zien. We hadden fietsen gehuurd via Rottnest Express en konden direct op pad. We besloten om via de zuidkust richting het westen te rijden. Al snel zagen we de eerste quokka’s, al waren die nog behoorlijk schuw. We maakten een paar mooie foto’s bij Bickley Bay en fietsten verder.

Het waaide enorm en het was erg heuvelachtig dus de tocht viel nog niet mee. Dit kwam mede door de kleine fietsjes en 3 versnellingen. Gelukkig gingen we gewoon door en kwamen we langs verschillende uitzichtpunten en zagen we her en der de leuke quokka’s zitten. Na ongeveer 1 1/2 uur fietsen kwamen we bij de Wadjemup Lighthouse aan. Het was gelukkig niet koud en de zon scheen mooi op de top. Een mooie plek dus voor onze boterhammetjes.

Hierna fietsten we verder door naar het westen om vervolgens de oversteek naar de noordkant van het eiland te maken. Vanaf hier kregen we de stevige wind in de rug en vlogen we werkelijk over het eiland. We zagen weer een groepje quokka’s, maar eenmaal terug bij het centrum aan Thomson Bay werden we echt verrast van de grote hoeveelheid. Hier huppelden tientallen quokka’s rond op zoek naar eten. Voeren is niet toegestaan maar met een paar lekkere verse blaadjes konden we er een aantal lokken voor een paar leuke foto’s. Natuurlijk mocht ook een quokkie (een selftie met een quokka) niet ontbreken.

We waren uitgeput van de heftige fietstocht, waarbij we toch zeker 2 1/2 uur hadden gefietst op een niet al te comfortabele fiets, maar het einde maakte alles goed. We dronken nog iets en genoten van een lekkere dikke plak cake voordat we weer terug op de ferry gingen. Het was inmiddels aardig gaan regenen dus we gingen weer precies op tijd terug naar Fremantle. Daar pakten we onze auto terug naar de Airbnb en reden daarna snel naar een Indiaas restaurant voor ons avondeten. Het was tijd voor een lekkere warme douche in onze Airbnb om daarna lekker in bed te gaan.

Via de reuzen van Mandurah naar Margaret River

Na ons verblijf in Fremantle trokken we met de auto verder door West-Australië. De eerste tussenstop zou Mandurah worden. We hadden namelijk op internet gevonden dat we hier de Giants of Mandurah konden zien. Deze grote houten reuzen zijn gemaakt door een Deense kunstenaar en verspreid op verschillende plekken in deze stad. Met de auto gingen we van plek naar plek om ze allemaal te zien. Het was niet al te best weer deze dagen, maar gelukkig was het vrij overal droog toen we gingen kijken. De houten reuzen waren erg leuk om te zien en een erg leuke tussenstop.

Met een kleine tussenstop bij de enorme pier van Busselton kwamen we in Margaret River aan. Hier verbleven we 2 nachten in een erg nette Airbnb waarbij we in een afgesloten vleugel van een woonhuis konden verblijven. Die avond gingen we naar een populaire plek om lekker wat te eten en plannen te maken voor de volgende dag. Op zaterdag 24 juni 2023 was het inmiddels de 109e dag van onze reis en gingen we de plannen in uitvoering brengen.

Na het ontbijt namen we met een toeristische route de auto naar de Jewel Cave, een van de vele grote grotten die je hier kan bezoeken. We kregen een rondleiding van een uur door een verrassend grote grot. Met een flinke groep bezoekers liepen we door een aantal enorme zalen die mooi verlicht waren. De tour was erg leuk en de gids wist op een aangename manier veel te vertellen over deze grot. Ook deze dag was het fris, met ongeveer 14 graden en vrij veel regen. Daar merkten we in de grot gelukkig weinig van.

De volgende stop was richting de Cape Leeuwin Lighthouse, op het meest zuidwestelijke gedeelte van Australië. Onderweg maakten we een korte stop om wat te eten om daarna naar deze prachtige vuurtoren te gaan. Ook deze stop was de moeite waard. Mooi zicht op de woeste zee en even lekker uitwaaien, met daarnaast ook nog eens een leuk museum. Ook hier wisten we weer op tijd te schuilen voor de flinke regenbuien die er waren.

Deze regio staat overigens ook bekend om de vele wijngaarden en brouwerijen die je er kan vinden, dus werd het tijd om daar ook nog iets van mee te krijgen. Daarom sloten we de middag af met een lekker proeverijtje bij de Margaret River Brewhouse. Zo sloten we deze dag in stijl af nadat we en mooie route hadden gemaakt met onze huurauto.

Een paar dagen Denmark

Na Margaret River reden we verder door West-Australië richting Denmark. Ook zondag 25 juni was een erg regenachtige dag, maar we hadden toch gepland om veel in de auto te zitten. Onderweg maakten we nog wel een paar leuke stops. De eerste tussenstop was bij Beedelup Falls, een verrassend mooie grote waterval. Gelukkig was de regen eventjes gaan liggen en konden we er een mooi rondje lopen. We stapten de auto weer in en voordat we in Denmark waren gingen we nog even naar de Valley of the Giants. In dit gebied kan je enorme bomen zien en zelfs een tree top walk maken, maar dat sloegen we vanwege de regen over. Toch was ook dit een leuke stop.

Na een mooie route door het bos kwamen we in de middag aan bij het The Koorabup Motel in Denmark. Een erg net motel met een goed werkende airconditioning om de kamer op te warmen. Die avond pakten we de auto nog naar de Boston Brewing Co., voor een heerlijk drankje en een avondmaaltijd. Na een erg goede nachtrust begonnen we de ochtend met de was. Het was verrassend goed weer dus aan het einde van de ochtend gingen we lekker op pad met de auto.

Aan de prachtige kust van West-Australië ligt William Bay National Park en daar vonden we Greens Pool, een prachtig zandstrand. De zon scheen heerlijk en we raakten nog aan de praat met enkele Australische toeristen. Hierna gingen we naar Elephant Rocks. De naam zegt het al, hier stonden enorme rotsen die met een beetje fantasie wel iets van olifanten weg hadden. In hetzelfde park keken we ook nog even bij Waterfall beach. De stranden waren prachtig om te zien en het water klotste met groot geweld tegen de rotsen omhoog.

We hadden dorst gekregen, en aangezien het ook in deze regio wemelt van de wijn- en ciderhuizen besloten we om naar Monkey Rock Winery & Cider te gaan. Hier kregen we een proeverijtje van verschillende heerlijke ciders. We konden hier dan ook niet weggaan met een paar blikken heerlijke cider. Terug in de auto gingen we naar Black Hole Rock. Naast de prachtige rotspartijen in het water hadden we hier ook een geweldig zicht op ocean beach aan Ratcliffe Bay. We waren weer heerlijk uitgewaaid en Judith was bijna nog nat geworden. Daarna namen we de auto terug naar Denmark en kochten wat eten in de lokale supermarkt. We keken weer terug op een mooie dag, dag 111 van onze reis.

Een dagje naar Albany

Op onze laatste dag in Denmark pakten we de auto richting Albany. Op ongeveer 45 minuten rijden van Denmark ligt dit stadje, dat weer wat groter is dan Denmark. Ten zuiden van Albany ligt het Torndirrup National Park. Daar reden we daarom na het ontbijt heen, nadat de regen een beetje was gaan liggen. Tijdens het rijden kwam deze weer flink terug maar gelukkig konden we bij The Gap en Natural Bridge uitstappen onder een droge hemel.

Deze stop was absoluut de moeite waard. De natuurlijke brug was zeer imposant en erg mooi om te zien, en The Gap was misschien nog wel mooier. Via een prachtige stalen brug kon je als het ware tussen twee grote rotspartijen in boven een gapende diepte staan. Het wilde water botste met grote kracht tegen de rotsen aan. We genoten hier nogmaals van de enorme kracht van de natuur. Na een kleine plaspauze bij Albany’s Historic Whaling Station gingen we in het stadje wat eten. Na een lekkere lunch liepen we nog langs het informatiecentrum voor wat tips.

Helaas stak de regen weer flink op en beperkten we ons tot een rondje met de auto langs de kust van Albany en een aantal mooie uitzichtpunten om tussen de buien door even uit te stappen en een foto te nemen. Vooral Desert Mounted Corps Memorial was de moeite waard omdat je vanaf dit hele hoge punt een erg mooi uitzicht had. We hadden het wel een beetje gehad en gingen boodschappen doen. Voor de komende dagen haalden we boodschappen zodat we in de komende Airbnb zelf wat eten klaar kunnen maken. Om het koude gevoel nog wat aan te streken sloten we de dag af met erwtensoep in het motel. Daarmee sloten we het eerste deel van onze reis door het zuiden van West-Australië af. Op naar Bremer Bay!

Een gedachte over “Vanuit Perth op pad door West-Australië (Dag 104 t/m 112)

• Ha Judith en Erik ondanks het slechte weer is het toch genieten succes en op naar een volgende trip.