2023Nieuw ZeelandOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Taupo en Rotorua, onze laatste dagen in Nieuw-Zeeland (Dag 47 t/m 52)

In onze vorige blog hebben we uitgebreid verteld over onze dagen in de hoofdstad Wellington en de wijnen van Napier. Na deze dagen zijn we doorgereisd naar Taupo en Rotorua. Hier hebben we onze laatste dagen in Nieuw-Zeeland doorgebracht. In dit reisverslag lees je hier alles over!

Van Napier naar Taupo

Zondag 23 april 2023 begon met een bezoek aan de Hawker’s Bay Farmers Market in Hastings. Deze vindt iedere zondag plaats van 8:30 uur tot 12:30 uur. In tegenstelling tot de vorige dag was het erg goed weer in de ochtend. Dat was ook te merken op de markt. Het was er erg druk. Daarnaast waren er erg veel leuke kraampjes waarin lokale producten werden verkocht. Met wat live muziek op de achtergrond de perfecte plek om de zondagochtend te beginnen. Na een lekker sapje en broodje gingen we de auto in richting Taupo.

Onderweg was erg veel te zien van de schade die de overstromingen door de storm Gabrielle hadden aangericht. Dit gebied was dan ook het hardst getroffen en overal waren de gevolgen nog te zien. Daarom duurde de route op sommige plekken ook wat langer. Er waren namelijk een aantal plekken waar de weg gedeeltelijk was weggevaagd. Onderweg stopten we nog bij de Waipunga falls. Vanaf een mooi uitzichtpunt hadden we goed zicht op deze zeer mooie waterval. Zeker dus even stoppen mocht je hier in de buurt komen!

Net na de middag kwamen we aan bij onze Airbnb net buiten Taupo. We hebben een vrij grote B&B aan een boerderij. We werden hartelijk ontvangen door de eigenaren. Het was echter al wat laat dus namen we de auto naar Taupo, op ongeveer 10 minuten rijden. Het levendige centrum van dit leuke stadje ligt aan het Taupo meer dat het grootste meer van heel Nieuw-Zeeland is. Met stevige trek namen we een paar burgers met friet om daarna nog een wandeling langs het water te maken. En de McDonalds, die wereldwijd bekend staat als de “coolste McDonalds van de wereld”.

In de verte zagen we en minigolf baan, dus wisten we wat ons te doen stond. Judith nam revanche op haar eerdere verliespartij en ging er met de winst vandoor. Bij terugkomst in de Airbnb namen we een eerder gekochte quiche als avondmaaltijd en konden we die avond lekker relaxen op de bank.

Het geothermische Taupo

Maandag 24 april 2023 was de 48e dag van onze reis en we hadden weer wat leuke dingen op het programma staan. Taupo staat namelijk bekend om de geothermische attracties in de nabijheid (net als Rotorua) en die hebben we vandaag bezocht. Na het lekkere ontbijt met verse eieren van de kippen van onze Airbnb zijn we naar Huka Falls gereden. Hier heb je een kolkende wildwaterrivier die uitmond in de Waikato rivier. Deze rivier duwt 220.000 liter water per seconden voort. Bij aankomst konden we heel eenvoudig via een brug een kijkje nemen. Vanwege deze eenvoud was het er dan ook vrij druk, maar zeker een leuke bezichtiging. Ook bezochten we nog een paar andere uitzichtpunten om dit mooie tafereel te aanschouwen.

Hierna reden we naar de overkant van de straat om een bezoekje te brengen aan Craters of the Moon. Voor $10 (+/- €5,55) entree per persoon kan je hier een wandeling maken van ongeveer 1 uur. Dit park maakt deel uit van Wairakei. Dit is het grootste geothermische gebied van Nieuw-Zeeland. In Craters of the Moon vind je verschillende kraters, blowholes en modderpoelen. Daardoor kan je er ook hele bijzondere planten vinden. Het park was erg netjes aangelegd en mede vanwege de lage entreeprijs is het zeker leuk om even doorheen te lopen.

Als laatste activiteit van de dag gingen we naar Wairakei Terraces & Thermal Health Spa. Middels de superhandige website Grabone konden we voor een goede prijs hier naar binnen. Het park heeft 3 thermale baden die rechtstreeks verwarmd worden door de geothermische activiteiten die hier plaats vinden. Naast een lekkere temperatuur zit het water ook nog eens vol met stoffen die goed voor je huid zouden moeten zijn. Hier hebben we na de lunch dus lekker liggen badderen tot we de rimpels in onze vingers kregen. Het was er heerlijk rustig omdat het alleen toegankelijk is voor volwassenen. Geheel ontspannen gingen we terug naar de Airbnb. Daar lag de huiskat al op ons te wachten. We sloten de avond af met een Indiase maaltijd en doken daarna herboren ons warme bedje in.

Orakei Korako Geothermal Park & Cave

Gewekt door de haan op het erf van onze Airbnb waren we mooi op tijd wakker. Na het ontbijt gingen we namelijk naar Orakei Korako Geothermal Park & Cave. Dit was ongeveer 30 minuten rijden vanaf onze Airbnb en vanwege de aanschaf via Bookme waren we wat goedkoper uit maar werden we wel om 10:00 uur al verwacht. Met een klein bootje werden we naar de overkant gebracht naar het geothermische park. Volgens Lonely Planet is dit zelfs het mooiste park dat nog overgebleven is in Nieuw-Zeeland.

De wandeling nam meer dan 1 1/2 uur in beslag. Al bij aankomst op het gebied kijk je je ogen uit. Overal stroomde er heet water en waren er talloze kleuren te zien. Je hoorde het water stromen en in de verte bubbelen. Middels een houten dek konden we heel makkelijk de route lopen. Ook stonden er veel informatieborden bij verschillende plekken. Er waren een aantal kleine geisers te zien en meerde modderpoeltjes. Daarnaast was er ook nog een grot die we konden zien. Het was heerlijk rustig in het park en we hadden alle tijd om overal rustig te gaan kijken. Wij vonden het dan ook een erg leuk park om een kijkje te nemen.

Hierna namen we de auto weer terug naar Taupo waar we een lekkere pizza namen op het water bij de Two Mile Bay Sailing Club. Met een mooi zicht op het wilde water van het meer genoten we van deze dag. Vandaag was het ook nog eens Anzac Day, de officiële gedenkdag voor alle inwoners die aan oorlogen, conflicten en vredesmissies hebben deelgenomen. Een vrije dag dus voor de Kiwi’s hier. Na wat boodschappen zijn we lekker terug naar de Airbnb gegaan. Daar heeft Judith nog genoten van een lekker warm bad en heb ik (Erik) nog heel wat bijgewerkt op de laptop. Dit allemaal onder het genot van de aangestoken houtkachel. Het is hier nu ongeveer 14 graden overdag, maar voor ’s nachts kan het erg fris zijn in de kamer. Weer een heerlijk dagje in Nieuw-Zeeland dus voor we vanuit Taupo doorreizen naar Rotorua!

Van Taupo naar Rotorua

Woensdag 26 april 2023 was de 50e dag van onze reis. Na het vertrek uit Taupo kwamen we al rond 10:30 uur aan in Rotorua. Het was maar een uurtje rijden en we konden gelukkig al vroeg terecht in onze Airbnb waar we hartelijk werden ontvangen door Phil. Hij deed zelfs onze was en daarna vertrokken we met de auto naar het centrum van de stad. Hier aten we eerst maar weer eens een lekkere goed gevulde warme pie voordat we naar de lokale iSite gingen.

We werden hier erg goed geholpen. We boekten hier The Original Canopy Tour van Rotorua Canopy Tours voor donderdagmiddag, en een bezoek aan Te Puia op vrijdagochtend. Een bezoek aan dit Maori park was net als de Canopy Tour behoorlijk prijzig, maar dit waren activiteiten die we erg graag wilden doen in Nieuw-Zeeland. We maakten daarna een wandeling door het centrum van Rotorua. We waren aangenaam verrast want midden in de stad ligt het Kuirau Park. Dit is geen gewoon stadpark, maar een gratis geothermisch park. Dit was ook mooier dan we hadden verwacht, dus zeker de moeite waard in Rotorua.

Hierna liepen we nog onverwacht door een échte Maori wijk van de stad voordat we terug bij de auto nog een ijsje gingen eten. Hokey Pokey ijs welteverstaan. We deden nog wat boodschappen en reden terug naar de Airbnb. Er stond een prima magnetron lasagne op het menu die avond. Een vrij rustige dag dus, dat zou de volgende dag wel anders worden!

The Original Canopy Tour van Rotorua Canopy Tours

Donderdag 27 april 2023 zou normaal gezien een normale Koningsdag zijn, maar voor ons dit jaar niet. De ochtend hebben we lekker ontspannen, want ’s middags gingen we voor actie. Na een lekker broodje als lunch reden we namelijk door naar het hoofdkantoor van Rotorua Canopy Tours. Hier hadden we voor deze middag namelijk de zogenaamde “Original Canopy Tour” gereserveerd. Deze populaire tocht brengt je via verschillende ziplines door het prachtige Nieuw-Zeelandse bos. Dit is dan ook een van de meest populaire attracties van Rotorua.

Na het aantrekken van onze tuigjes werden we met een busje naar het bos gebracht. Rond 14:00 uur vertrokken we. De hele route was 1,2 kilometer lang waarvan 600 meter ziplines. De langste zipline was 220 meter. Onderweg waren er wandelingen door het bos met uitleg over de planten, vogels en andere dieren in Nieuw-Zeeland. We waren met een groep van 8 personen, waaronder een Amerikaans stel en een groepje Australiërs. Nadat Judith 7 jaar geleden in Costa Rica haar arm flink had bezeerd aan een kabel tijdens het ziplinen waren we blij dat het hier een stuk makkelijker en veiliger was. We werden overal geholpen en kregen duidelijke uitleg. Net als wij zelf vloog de middag voorbij. De ziplines waren leuk en het gezelschap was erg gezellig, kortom een erg leuke middag.

Terug bij de Airbnb hebben we snel onze rugzak achtergelaten en naar de Rotorua Night Market gegaan. In het centrum van de stad worden er dan een aantal straten afgezet en vol met kraampjes gezet, voornamelijk eetkraampjes. We hebben dan ook genoten van Indiase dosa, Chinese dumplings met lekkere Franse crêpes als toetjes. Het was frisjes op de markt maar een erg leuke en lekkere manier om de 51e dag van onze reis af te sluiten.

Te Puia, onze laatste dag in Nieuw-Zeeland

Vrijdag 28 april 2023 was onze 52e en laatste volle dag in Nieuw-Zeeland. We hadden daarom besloten om ons bezoek aan dit prachtige land in stijl af te sluiten. We wilden graag wat meer zien van de Maori, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland. Rotorua is een goede plek om dit te doen en daarom gingen we naar Te Puia. Te Puia is een Maoriamuseum met daarbij een opleidingsinstituut voor de inheemse kunsten en een geothermische vallei.

We hadden om 10:00 uur een tour geboekt en waren zoals altijd mooi op tijd. Eenmaal aangekomen werd de grote groep mensen in tweeën gesplitst en konden we met onze gids op pad. We kwamen er maar weer eens achter dat met een groep reizen niets voor ons is, want we begonnen ons meteen te ergeren aan een aantal andere mensen. De wat nors ogende gids was kort van stof maar liet ons veel zien. Eerst kregen we een rondleiding door de school van de Maori. Hier worden de drie grote Maori-kunstvormen geleerd. Dit zijn het maken van beelden van hout, het bewerken van steen om sieraden te maken en het weven van kleding en andere objecten.

Hierna werden we naar de kiwi opvang gebracht. Ze hadden hier 3 levende kiwi’s. In het donkere gebouwtje hebben we er zowaar nog een levende kiwi gezien voor we het land verlaten. Daarna werden we naar de geothermische vallei gebracht. Hier staat onder andere een enorme geiser die op dat moment ook nog eens actief was. Erg mooi om te zien dus. Hierna was de tour afgelopen en was het tijd voor de zogenaamde “cultural performance”. Dit betekende een optreden van een groep Maori’s. Natuurlijk gebeurde dit in traditionele kledij en volgens de regels. Ondanks dat je natuurlijk wel naar een soort van toneelstukje zit te kijken vonden we het erg mooi om te zien. De zang en dans hadden we nog niet eerder gezien in Nieuw-Zeeland en was zeer indrukwekkend.

Het was een mooie afsluiting van onze 46 dagen in Nieuw-Zeeland. We namen nog een lekker Hokey Pokey ijsje en gingen die avond uit eten. De volgende dag moeten we namelijk onze auto weer inleveren en nemen we ’s avonds het vliegtuig naar Adelaide. Daar begint ons avontuur in Australië!

2 gedachten over “Taupo en Rotorua, onze laatste dagen in Nieuw-Zeeland (Dag 47 t/m 52)