2023AziëReisverslagenVietnamWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Phú Quốc onze laatste bestemming in Vietnam (Dag 214 t/m 219)

In het laatste reisverslag hebben we je uitgebreid verteld over onze dagen in Ho Chi Minh City, de hoofdstad van Vietnam, en de Mekong Delta. Vanuit hier zijn we vervolgens naar Phú Quốc gegaan. Dit tropische eiland in het zuiden van Vietnam was onze laatste bestemming in dit prachtige land. In dit reisverslag lees je er dan ook alles over.

Met de ferry naar Phú Quốc

Op zaterdag 7 oktober 2023 was het weer tijd om de Mekong Delta te verlaten. Na een lekker ontbijtje werden we om 9:00 uur opgehaald bij de Song Ngư Pisces Homestay. De chauffeur bracht ons in ongeveer 2 1/2 uur rijden naar de ferry terminal. We hadden dus nog alle tijd om wat te eten want onze ferry van Superdong zou pas om 13:10 uur vertrekken naar Phú Quốc. Gelukkig konden we er ook iets eten en dus vertrokken we op het afgesproken tijdstip met goed gevulde magen naar het eiland.

Hier namen we na een vaart van wederom 2 1/2 uur een taxi naar het Lahana Resort Phu Quoc & Spa. Het was inmiddels dus al einde van de middag en we werden hier erg netjes ontvangen. De hotelkamer bleek erg mooi te zijn, ruim en met een eigen balkon. Het personeel was erg behulpzaam en bracht ons zelf met een golfkarretje naar onze kamer, die bijna naast de receptie zit. Die avond gingen we voor een heerlijke Indiase maaltijd en een heerlijke duik in het zwembad als afsluiter.

Een rustig dagje op het resort

De volgende dag is een heel kort verhaal. We hebben lekker uitgeslapen en ontbeten. Daarna hebben we de was weggebracht, wat aangerommeld en zijn we lekker naar het zwembad gegaan. Het zwembad is mooi gelegen bovenop het terrein met een prachtige uitkijk over het gebied. Ook konden we er een lekkere lunch nemen en zo kabbelde de dag voorbij. We wilden die avond nog ergens gaan eten, maar door een flinke regenbui besloten we om iets te laten bezorgen. Zulke dagen zitten er dus ook gewoon tussen.

Met de scooter naar Sao Beach

Op de 216e dag van onze reis besloten we om met de scooter het eiland eens wat meer te gaan verkennen. Na het uitgebreide ontbijt zijn we daarom bij de receptie van het Lahana Resort Phu Quoc & Spa een scooter gaan huren en we konden direct op pad. We hadden veel goede verhalen gehoord over Sao Beach en ook bij het hotel werd dit strand aangeraden. Het strand ligt op ongeveer 24 kilometer van het hotel en na ongeveer 45 minuten rijden kwamen we er aan.

We parkeerden onze scooter bij Long Beach Group Bai Sao 1 en namen iets te drinken. De zon scheen nog niet zo lekker maar het strand zag er al mooi uit. Het was er vrij schoon en nadat we nog even hadden rondgekeken besloten we om hier een paar lekkere bedjes uit te zoeken. We vulden de middag met een lekkere maaltijd en af en toe wat afkoelen in de zee. Zoals overal in Vietnam waren er ook hier een aantal Instagram spots, en deze keer besloten we er zelfs gebruik van te maken.

Aan het einde van de middag sprongen we weer op de scooter. Terug bij het hotel gingen we ons nog even afspoelen in het zwembad. Het plan was om daarna ergens te gaan eten. Het was echter zo lekker bij het zwembad dat we al snel besloten om hier ook voor het avondeten te gaan. Dat was geen slechte keuze, want het smaakte allemaal heerlijk en het uitzicht op de ondergaande zon was ook niet verkeerd vanaf hier. We keken die avond nog een film op de kamer. Zo ging er weer een dag voorbij op dit prachtige eiland.

Een ritje naar Gành Dầu Beach

Ook op dinsdag 11 oktober 2023 pakten we na het ontbijt nogmaals onze scooters. De voorgaande dag was zo goed bevallen dus besloten we om nogmaals op de scooter op pad te gaan. Ditmaal gingen we richting het noorden. We kozen ervoor om richting de Peppercorn Beach Resort te rijden. We hadden gelezen dat dit een plek was om een mooi gedeelte van Gành Dầu Beach te zien.

De rit was behoorlijk lang en bracht ons onder andere langs Grand World Phú Quốc en het enorme Vinpearl complex. Dit zijn twee enorm prestigieuze toeristische projecten aan de westkust van het eiland. Met enorme hotels, een waterpark, attractiepark, golfclub en talloze indrukwekkende gebouwen wordt er geprobeerd om hier veel toeristen te trekken. Misschien komt het doordat we niet in het hoogseizoen zitten, maar alles lag er behoorlijk verlaten bij. Winkels en hotels stonden leeg, bij restaurants was er alleen personeel te zien en vanaf de weg was er geen beweging te zien in de verschillende attracties. We zijn erg benieuwd of dit alles de komende jaren gaat veranderen.

Peppercorn Beach Resort

Toen we even later aankwamen bij het Peppercorn Beach Resort was het hier ook erg rustig. Sterker nog, volgens ons was er helemaal niemand. Toch konden we van de bedjes gebruik maken en werden we hartelijk ontvangen. Er was weinig sfeer maar toch gingen we de zee in. Hier zagen we echter al snel behoorlijk wat kwallen, dus wisten we niet hoe snel we er weer uit moesten gaan. Eenmaal opgedroogd gingen we voor de lunch, die overigens uitstekend was. De omgeving was overigens prachtig, dus we konden nog wel wat mooie foto’s maken voordat we weer terug gingen naar het Lahana Resort Phu Quoc & Spa. De vriendelijke medewerker koelde met wat water zelfs nog het gloeiend hete zadel af van onze scooter en zo konden we veilig terug

Weer aangekomen bij ons hotel namen we een frisse duik in het zwembad. Het Lahana Resort Phu Quoc & Spa was een goede keuze geweest want we genoten enorm van de rust en geweldige voorzieningen die hier zijn. Die avond spraken we af met Matt en Rach. Dit Engelse koppel hadden we een tijdje terug in Dalat ontmoet en waren ook op het eiland. We gingen Sunset Beach Bar & Restaurant, mooi gelegen aan de zee. We hadden een gezellige avond en genoten van het lekkere eten en de lekkere drankjes tijdens de happy hour. De keiharde muziek en wat vreemde sfeer met veel mensen die aan de zogenaamde “happy balloons” aan het lurken namen we maar voor lief.

Een rustig dagje en met het vliegtuig naar Ho Chi Minh City

Woensdag 11 oktober was onze 50e dag in Vietnam. Het was bijna tijd om het land weer te verlaten, maar eerst genoten we nog een keer van het eiland. Laten we niet te veel woorden vuil maken aan deze dag. We hebben onze spullen opgeruimd en tassen schoongemaakt, een heerlijk broodje bahn mi gegeten na een wandeling in de snikhete zon en daarna de middag doorgebracht aan het zwembad. Omdat het eten een paar dagen eerder zo lekker smaakte hebben we hier ook weer gegeten. Na het eten en een kort potje poolen zijn we terug naar de kamer gegaan. Het ontspannen is ons goed afgegaan op Phú Quốc en dat was precies de reden waarom we er heen waren gegaan.

Een dag later was een echte reisdag. Na het ontbijt konden we gelukkig wel rustig aan doen want onze vlucht ging pas om 13:20 uur. We checkten uit bij het Lahana Resort Phu Quoc & Spa en namen een Grab naar het vliegveld. De vlucht ging mooi op tijd en Om 15:30 uur stapten we onze kamer van het Ibis Saigon Airport binnen. Hier blijven we een nachtje want de volgende dag vliegen we al om 9:45 uur naar Bangkok. Dat is ook de reden dat we een hotel nemen dat zo dicht bij het vliegveld ligt.

Deze vlucht was overigens al eerder geboekt. We moesten namelijk een vlucht naar Bangkok hebben, ook vanwege het aanvragen van een visum voor Thailand. Daarom hadden we een vlucht van Ho Chi Minh City naar Bangkok geboekt. Dit was ook omdat we in de veronderstelling waren dat we nog met de boot vanuit Phú Quốc terug naar Ho Chi Minh City zouden gaan. Pas later zagen we dat er ook een directe vlucht vanuit Phú Quốc naar Bangkok ging, wat ons een extra dag op het eiland op had kunnen leveren, een vlucht minder en minder kosten. Ach ja, je kan niet altijd winnen. Op naar Bangkok. Op naar Thailand!