2023AziëFilipijnenReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Onze eerste dagen in Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen (Dag 277 t/m 279)

In ons laatste reisverslag hebben we al verteld dat we onze laatste dagen in Thailand achter de rug hebben. We zijn nog een extra dag in Bangkok gebleven en laat op de avond naar de Filipijnen gevlogen. Onze eerste bestemming in dit enorme land is de hoofdstad Manilla. In dit reisverslag vertellen we je precies wat we allemaal gedaan hebben in deze gigantische stad!

Onze eerste dag in Manilla

Onze eerste dag in Manilla begon laat, of eigenlijk misschien heel vroeg. Het is hier een uur later dan in Thailand en omdat onze vlucht pas om 22:15 uur vertrok kwamen we rond 2:30 uur lokale tijd aan op het Ninoy Aquino International Airport. Het duurde daarna nog wel even doordat we konden uitstappen. De vlucht was erg krapjes maar goed te doen. Eenmaal door de douane heen konden we heel snel een Grab nemen naar het Lub d Philippines Makati. Na wekenlang vrij luxe te hebben gezeten zitten we nu weer in een hostel. Wel een erg net hostel, dat natuurlijk wel. We ploften uiteindelijk pas om 4:30 uur in ons bed neer.

de Power Plant Mall

Na een zeer korte nacht hebben we ontbeten en was het doel voor deze dag om eerst maar eens een lokale simkaart te kopen. Dit doen we eigenlijk altijd meteen als we in een plek aankomen. We doen dit echter bewust niet altijd op het vliegveld, omdat hier de prijzen soms wel 2 keer zo hoog zijn. We liepen daarom rond het middaguur naar de Power Plant Mall. Deze ligt vrij dicht bij ons hotel en op de heenweg lag ook nog eens het Vietnamese restaurant Hà Nội Phố. Daar hebben we eerst nog een lekker broodje bahn mi gegeten. We hadden allebei enorme honger dus waren daar wel aan toe.

Aangekomen in het grote winkelcentrum was ook hier alles helemaal in de kerstsfeer. Al snel vonden we een winkel van de telefoonprovider Smart waar we erg goed geholpen werden. Een hele vriendelijke bewaker hielp ons erg goed en voor we het wisten stonden we buiten met bereik in heel de Filipijnen. We hebben er nog rondgekeken en boodschappen gedaan, maar helaas wederom geen schoenen voor Erik gevonden. De korte nacht had er erg ingehakt en we waren behoorlijk gesloopt. De rest van de middag hebben we dan ook niet veel meer gedaan. Die avond hebben we heerlijk gegeten bij El Chupacabra en zijn we op tijd in slaap gevallen.

Op de fiets Intramuros ontdekken met Bambike Ecotours

Na een nacht goed geslapen waren we weer helemaal uitgerust om op pad te gaan. Dat was wel nodig ook want na het ontbijt pakten we de Grab naar Intramuros. Dit is de historische wijk van Manilla waar nog veel overblijfselen te zien zijn van de Spaanse bezetting die tot 1898 heeft geduurd. We hadden namelijk een fietstour geboekt bij Bambike Ecotours. Dit bedrijf biedt verschillende fietstours aan op hun unieke fietsen. Het frame van de hoogwaardige fietsen zijn namelijk gemaakt van bamboe.

Zoals bij iedere fietstour kom je weer Nederlanders tegen, en dat was hier niet anders. We waren met een behoorlijk grote groep waar verder ook een aantal mensen uit Engeland, de Verenigde Staten en Australië zaten. Onze gids sprak erg snel, maar gelukkig was (het meeste) goed te volgen. Hij nam ons mee naar alle bekende plekken in Intramuros en gaf veel goede informatie over de historie van de stad en het land. We vinden het altijd fijn om hier meer over te leren, en zeker als je net in een land bent aangekomen.

Natuurlijk bezochten we de poort van Fort Santiago, het symbool van Manilla. Ook zagen we enkele voorbeelden van de gruwelijke zaken die hier gebeurd zijn tijdens de verschillende oorlogen. Vanwege de Spanjaarden is de Filipijnen nog altijd enorm katholiek. In Intramuros zijn daarom ook verschillende kerken te vinden, waaronder de San Agustín Church. Dit is ook de oudste stenen kerk in heel de Filipijnen. Rond 12:15 uur was de tour afgelopen en kregen we ter afsluiting nog een heerlijk ijsje.

Een filmpje pakken

Na de tour zijn we op een markt nog iets gaan eten voordat we de (lange) taxi terugnamen naar het Lub d Philippines Makati om even uit te rusten. We hadden al flink wat uren gemaakt vandaag en door de warmte wilden we even afkoelen in de kamer. Voor de avond hadden we nog wel wat leuks op het programma. Die avond besloten we namelijk om weer richting devPower Plant Mall te lopen. Ditmaal namen we er een paar salades en kochten we kaartjes voor de bioscoop. In een ijskoude zaal genoten we van de film Wonka in een paar heerlijke luxe stoelen. Een prime dagje in Manilla.

De Filipijnse streetfood ontdekken met Explore Manila Tours

Op maandag 11 december 2023 zijn we na het ontbijt eerst maar eens naar de Ayala Malls Circuit gegaan. Hier zit namelijk het Bureau Of Immigration en het plan voor deze ochtend was om onze visums te gaan verlengen. Na een flinke wandeling kwamen we in het winkelcentrum aan maar helaas bleek het systeem er uit te liggen. We gingen daarom eerst nog even (opnieuw) op zoek naar nieuwe schoenen voor mij (Erik). Na een wekenlange zoektocht lukte het deze keer eindelijk en wist ik met een paar mooie sportschoenen naar buiten te gaan.

Na een simpele lunch bij de Starbucks bleek het systeem nog altijd niet gemaakt. Onverrichterzake keerden we terug naar het Lub d Philippines Makati. Het was echter wat gaan regenen dus na een tijdje wandelen propten we ons in een kleine zijspan van een scooter en kwamen we nog redelijk droog aan.

Streetfood in Manilla

Gelukkig hadden we nog iets op het programma staan deze dag. We namen namelijk de taxi naar de wijk Mandaluyong voor de Philipinne Streetfood Tour met Explore Manila Tours. We hadden de tour een dag eerder geboekt en via WhatsApp al contact gehad met onze gids Chloé. Ze stond al op ons te wachten en we werden vergezeld door de Amerikaanse Wilson.

Chloé was een uitstekende gids. Ze vertelde ronduit over al het eten dat de Filipijnen te bieden heeft en wat ons te wachten stond. De tour had één regel: je moet in ieder geval alles proberen. We begonnen met dumplings en een beker gulaman drank. Daarna was het tijd voor gegrild “verrassingsvlees” zoals de gids het mooi wist te verpakken. Na het proeven vertelde ze ons wat we hadden gegeten en dit liep uiteen van lever, darmen en de oren van een varken tot de darmen en spiermaag van een kip. Niet alles smaakte even lekker maar het was een ideale gelegenheid om alles eens te proeven.

Binnen de tour verplaatsten we ons nog met de echte lokale transportmiddelen. Zo namen we een tricycle, een zijspan aan een scooter, en met een jeepney. De jeepneys zie je overal rijden en zijn busjes die hun oorsprong vinden in oude militaire voertuigen uit de Verenigde Staten. Zo verplaatsen we ons door deze wijk waar we zonder Chloé waarschijnlijk nooit heen waren gegaan. Van gefrituurde hapjes gingen we naar lekkere zoete cake en Filipijnse rijstcake met de vreemde naam Puto. Na een biertje en bijbehorende hapjes sloten we de tour af met een heerlijk ijsje. De tijd vloog voorbij en we hebben veel over de Filipijnen en het eten hier geleerd. Een erg leuke tour met een prima gids. Het eten was meer dan voldoende. We kwamen aan het begin van de avond dan ook volledig gevuld weer in de kamer van ons hotel aan.

4 gedachten over “Onze eerste dagen in Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen (Dag 277 t/m 279)

• Ha Judith en Erik weer nieuwe belevenissen op de Filipijnen heel veel reis plezier gewenst.

• Stef van Roemburg

Wat een reis hebben jullie al achter de rug. Het moet fantastisch zijn om zo te kunnen reizen en de wereld te ontdekken in zijn mooie en minder mooie hoedanigheden. blijf genieten en verwonderen.

Wij wensen jullie vanuit het koude en natte Nederland een goede voortzetting van jullie reis en de
    beste wensen voor 2024.

groetjes, Stef en Annemiek

• Hoi Stef en Annemiek, bedankt voor jullie bericht! We hebben inderdaad al veel moois achter de rug en vinden het erg leuk om dit zo te kunnen delen.