2023AziëReisverslagenVietnamWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Met de scooter over de Hai Van Pass naar Da Nang (Dag 192 t/m 196)

In ons vorige reisverslag hebben we jullie alles verteld over onze leuke dagen in Hué. Vanuit Hué zijn we daarna op de scooter via de Hai Van Pass naar Da Nang gereden. In dit reisverslag vertellen we je alles over deze rit en onze dagen in Da Nang.

Met de scooter naar Da Nang

Een paar dagen voor ons vertrek naar Da Nang hadden we al op verschillende plekken gehoord en gelezen dat het erg leuk is om deze rit per motor te doen. De afstand is immers niet al te groot en je passeert hierbij ook de Hai Van Pass. De Hai Van Pass dankt zijn bekendheid aan het tv-programma Top Gear waarbij de Engelse presentatoren op motorfietsen door Vietnam reizen. De Hai Van Pass zelf is maar 21 kilometer lang en wordt gezien als een van de mooiste kustwegen van de wereld.

Nadat we uit hadden gecheckt bij het Jade Scene Hotel was het maar een paar stappen totdat we bij Motorvina waren. We hadden hier een dag eerder al onze scooters gehuurd maar konden hier nu ook onze bagage afgeven. Zij zorgden er vervolgens voor dat deze in Da Nang terecht zou komen, de eindbestemming van onze rit. Om 9:30 uur zaten we op onze scooters en konden we op pad. Motorvina had voor een volledige route gezorgd op Google Maps die we per WhatsApp kregen toegestuurd kregen, dus we hoefden ons nergens druk om te maken.

Đầm Chuồn Lagoon

Met de iPhone in de houder volgden we mooi de route. We hadden voldoende benzine in de tank dus konden direct doorrijden naar de Đầm Chuồn Lagoon waar we na een half uurtje al aankwamen. Een dunne strook land scheidt dit gebied van de zee. Aangezien het wel indirect verbonden is met de zee wordt het veel gebruikt voor visvangst. We hadden hier dan ook een leuk zicht op de verschillende vissers die druk bezig waren.

We stapten weer op onze gloeiend hete scooters en reden daarna in in ongeveer 1 uur naar de volgende stop. An Bang Begraafplaats, die ook wel bekend staat als de City of Ghosts. De grootste begraafplaats van Vietnam is ontstaan doordat veel lokale bewoners na 1975 vertrokken naar Europa en de Verenigde Staten. Ze verdiende hier voldoende geld om wat naar hun thuisplaats te sturen. Hierdoor werd An Bang een van de rijkste plekken van Vietnam. Dat is te zien want met 250 hectare aan graven was het een indrukwekkend om te zien. Een eindeloos zicht op enorme kleurrijke graven. Lekker wat foto’s maken dus en daarna in An Bang een drankje doen.

Elephant Springs

Daarna sprongen we weer op onze scooters, voor een tussenstop bij Vinh Hiền. Ook hier hadden we een prachtig zicht op het meer en even reden we over de brug naar Elephant Springs. We wilden onderweg wat eten, maar dit viel nog niet mee. Uiteindelijk vonden we vlak voor aankomst een bakkerijtje waar we iets konden halen. Elephant Springs was dus de volgende stop. Zoals de naam al doet vermoeden is hier een rots die de vorm van een olifant heeft, maar het gebied is vooral populair omdat je hier kan zwemmen in verschillende natuurlijke zwembaden. Er waren nauwelijks mensen en nadat we ons omgekleed hadden sprongen we daarom snel in Elephant Pool, het grootste bad dat continu gevuld wordt door een flinke waterval.

Net toen we het wat uitkwamen begon het te regenen, en niet zo’n beetje ook. Nadat we samen met een ander Nederlands koppel een tijdje hadden geschuild moesten we er toch aan geloven. We pakten onze poncho’s en stapten op de scooters. Het leek even wat minder te gaan regenen, maar dit bleek toch echt niet het geval. De regen kwam met bakken naar beneden. Er ontstonden enorme plassen op het wegdek die we soms niet konden vermijden. Onze voeten sopten inmiddels in onze schoenen en we maakten zelfs nog even een stop omdat de regen zelfs zeer begon te doen in ons gezicht.

Hai Van Pass

We besloten om toch maar gewoon de Hai Van Pass te nemen. Het was een beetje minder hard gaan regenen, maar meer ook niet. We hadden gelukkig wel een stuk minder last van de enorme vrachtwagens die ons al toeterend passeerden. Er is namelijk in 2005 ook een tunnel aangelegd van meer dan 6 kilometer lang die door het vrachtverkeer wordt gebruikt. Al slingerend over de goede bergweg klommen we naar boven op onze scooter. Ondanks de regen en bewolking konden we zien dat we steeds hoger kwamen en we soms glimpen van het mooie uitzicht konden opvangen. Onderweg waren we nog ooggetuige van een erg lelijke valpartij waarbij een man werkelijk over het natte wegdek heen gleed. Nadat we nog een paar gevallen bestuurders onderweg tegenkwamen beseften we pas hoe gevaarlijk dit was.

Gelukkig reden we erg voorzichtig en keken we goed uit. Nadat ik (Erik) nog even goed belazerd werd door peperdure benzine op de top van de berg te kopen gingen we langzaam weer naar beneden. Zodra we de top hadden gepasseerd zagen we Da Nang in de verte al liggen. Het leek hier beduidend minder geregend te hebben. Het werd steeds drukker op de weg dus we waren blij om uiteindelijk bij Motorvina in Da Nang aan te te komen. Hier namen we een Grab naar het Moon Hotel and Apartment Da Nang waar we maar liefst 5 nachten zouden verblijven. Er waren veel restaurants in de buurt dus het was erg makkelijk om die avond iets lekkers te kunnen vinden in de buurt, want daar waren we wel aan toe na deze natte en heftige dag.

Een paar dagen chillen in Da Nang

Da Nang hadden we uitgekozen om eens een paar dagen lekker uit te rusten en niet te veel te doen. We zijn nu meer dan 3 weken op reis door Vietnam en we hebben weinig dagen gehad om uit te rusten. Zeker nu we zo lang op reis zijn is dat soms wel nodig. Zaterdag 16 september 2023 hebben we daarom maar eens lekker uitgeslapen, ontbeten in het Moon Hotel and Apartment Da Nang en onze kleren (en schoenen!) op laten halen om te wassen. We hadden een lekker broodje báhn mi genomen bij Umm en lekker wat tv gekeken in ons appartementje. Die avond zijn we Italiaans gaan eten bij L’Italiano. Een verrassend leuk restaurant waarbij de eigenaar met zijn charme en muzikale talent voor veel sfeer zorgde in het restaurantje.

Die avond zijn we nog wel naar de Drakenbrug gegaan. Deze grote brug wordt opgesierd door een enorme gouden draak. Dat is nog niet alles, want in het weekend gaat deze grote jongen vanaf 21:00 uur ook nog eens vuur spuwen. Langs het water stonden er dan ook talloze stoeltjes klaar bij de eetkraampjes om dit spektakel te aanschouwen. We namen een lekker drankje en genoten van het zicht. Het was erg geinig om te zien, we kregen bijna het idee dat we op oudjaarsavond op vuurwerk zaten te wachten.

Ook op zondag 17 september deden we lekker rustig aan. Na wederom een báhn mi bij Umm hebben we die middag een lekkere duik genomen in het zwembad van het Moon Hotel and Apartment Da Nang. In en rondom het hotel is het heerlijk rustig overdagen dat bevalt ons prima. Er is namelijk wel voldoende keuze om ergens iets te gaan eten of drinken. In de avond is het dan ook geen enkel probleem om hier een leuk restaurantje te vinden. We hebben die dag dan ook lekker een film gekeken en wat contact met het thuisfront gehad.

Een dagje naar Ba Na Hills

Vier dagen lang helemaal niks doen kunnen we ook niet natuurlijk, dus voor maandag 18 september 2023 hadden we toch maar de wekker weer vroeg gezet. De dag ervoor hadden we namelijk kaartjes gekocht voor Sun World Ba Na Hills. Dit is een enorm pretpark vol met Franse kastelen, tuinen, attracties en vooral heel veel plekken om foto’s te nemen. Daar houden de Aziaten schijnbaar van. De bekendste plek in het park is dan ook de gouden brug. Na de opening van deze brug in 2018 is het een waar Instagram fenomeen geworden en op alle foto’s kan je ook wel zien waarom.

We moesten om 8:25 uur de bus nemen en nadat we nog wat mensen hadden opgehaald kwamen we ongeveer een uur later aan bij het park. Het was er behoorlijk druk, maar gelukkig verspreidden de mensen zich vrij snel over het park waardoor we er al snel weinig last meer van hadden. Het park ligt hoog op de Nui Chua berg en is daarom alleen via een aantal prachtige kabelbanen te bereiken. Na een mooie rit kwamen we boven aan en was het tijd om onze ogen uit te gaan kijken. Door de hoogte was het ook een beetje koeler in het park, wat wij erg prettig vonden.

De Gouden Brug

Het hele park ziet er prachtig uit. Mooie kastelen en schone pleinen zorgen ervoor dat het er prachtig uit ziet. Zoals we al eens eerder in Azië hebben meegemaakt in het themapark Huis Ten Bosch in Japan ontbreekt het echter vaak aan de attracties. We zijn met de rodelbaan naar beneden gegaan en hebben in het Fantasy Park een aantal leuke attracties bezocht maar verder is het vooral kijken en foto’s maken. Daar zijn ze dan ook erg gedreven in hier. Veel bezoekers zijn er speciaal op gekleed en we zagen zelfs hele families die in dezelfde kleding rondliepen.

Na een broodje worst zijn we met een kabelbaan naar De Gouden Brug gegaan. Zoals verwacht was het hier enorm druk, dit is nou eenmaal de populairste plek van het hele park. De brug stond dan ook goed vol met bezoekers. Er waren ook verschillende plaatsen om foto’s te laten maken, en ook hier stonden de bezoekers in rijen opgesteld. Gelukkig konden we zelf een paar mooie plekjes vinden om foto’s te maken. Het is een echte toeristische attractie, maar we vonden het stiekem best leuk om dit eens met eigen ogen te zien.

Nadat we op nog een aantal plekken foto’s hadden gemaakt liepen we terug naar de ingang. We maakten nog een rondje in de draaimolen en zwaaide voor de zoveelste keer vriendelijk terug naar de medewerkers van het park en zeiden nog een laatste keer xin chao. We waren weer mooi op tijd terug voor de bus naar Da Nang waar we bij aankomst direct een heerlijke poké bowl zijn gaan eten bij Poke Wow. Om af te koelen sloten we de dag af met een frisse plons in het zwembad.

Een dagje naar het strand

En onze laatste dag in Da Nang? Die hebben we lekker op het strand besteed. Het was verrassend lekker weer en zonniger dan we hier de afgelopen dagen hadden meegemaakt. Ons plan om lekker aan het strand te gaan liggen kwam daarom goed uit. Na het ontbijt hadden we eerst nog wat reisplannen gemaakt voor de komende weken en daarna zijn we naar het strand gegaan.

Voor een paar euro namen we een bedje en namen we iets te drinken. Het strand was heerlijk schoon en het water prachtig helder. Wel bleek het water behoorlijk warm te zijn, dus van echt afkoelen was geen sprake. Ook deze dag namen we een heerlijke báhn mi bij Umm en zo vloog de dag voorbij. In de avond gingen we lekker eten bij een Indiaas restaurant en zo vlogen deze dagen in Da Nang voorbij. We kwamen hier om lekker wat te relaxen, en dat is uitstekend gelukt!