2023AziëReisverslagenVietnamWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Hué, de oude hoofdstad van Vietnam (Dag 188 t/m 191)

In het laatste reisverslag heb je al uitgebreid kunnen lezen over onze prachtige dagen in Ninh Binh en Dong Hoi. Vanuit Dong Hoi zijn we met de trein doorgereisd naar Hué, de oude hoofdstad van Vietnam. Hier hebben we onder andere de oude stad bezocht en de gedemilitariseerde zone (DMZ) bezocht. In dit reisverslag lees je alles over onze dagen in deze leuke stad!

Met de trein van Dong Hoi naar Hué

Op maandag 11 september 2023 verlieten we Hong Doi weer. Na een vroeg ontbijt bij het Rex Quang Binh Hotel namen we een Grab naar het station en daar stapten we iets na 8:00 uur in de trein. Het was een korte rit van ongeveer 3 uur waarmee we aan het einde van de ochtend in Hué aankwamen. Hué ligt in centraal Vietnam en was tussen 1802 en 1945 de keizerlijke hoofdstad van Vietnam. We konden direct terecht in onze mooie kamer van het Jade Scene Hotel. In dezelfde straat namen we een heerlijk broodje bánh mì.

Daarna ging Judith naar Panh Tony voor een fris kapsel en keken we wat rond in het centrum van de stad. Het is nog altijd bloedheet in Vietnam dus namen we een frisse duik in het zwembad van het hotel. Die avond gingen we heerlijk uit eten bij Madame Thu 2. We maakten hier ook kennis met Mr. Vinh, de eigenaar van dit goedlopende restaurant. Hij was namelijk ook eigenaar van een toeristenbureau en onder het genot van een drankje hebben we een leuk gesprek gehad.

Met de drakenboot naar de Citadel van Hué

Na het advies van Mr. Vinh gingen we op 12 september 2023 tijdens de 189e dag van onze reis met de drakenboot op pad. De zogenaamde Parfum rivier ligt vol met deze sierlijke bootjes die je overal naar toe kunnen brengen. Voor iets te veel geld zijn we eerst naar de Thien Mu Pagode gegaan. Deze pagode is een van de meest beroemde van Vietnam en wordt onder andere bezongen in verschillende Vietnamese liedjes. Het was een mooie tempel met als eyecatcher de 21 meter hoge stoepa. We keken hier even rustig rond en konden daarna weer terug in de drakenboot stappen.

Deze bracht ons vervolgens namelijk naar de Citadel van Hué. Daar gingen we al zwetend eerst op zoek naar een plekje om te eten. Gelukkig vonden we een rustig plekje waar we van de familie voor weinig geld heerlijk eten kregen. Daarna konden we er weer voor gaan. Na een stukje lopen kwamen we bij de ingang aan van de Citadel van Hué, wat al direct een van de hoogtepunten was.

De Citadel van Hué werd rond 1803 gebouwd in opdracht van de Vietnamese keizer Gia Long nadat hij van Hué de nieuwe hoofdstad had laten bouwen. Tegenwoordig is het hele complex een openlucht museum. Zo kan je er verschillende verblijven, tempels, paleizen, tuinen en zelfs een theater zien. Veel gebouwen zijn redelijk goed bewaard gebleven. Er waren behoorlijk wat bezoekers, maar toch heerste er een rustige sfeer. Wij vonden het in ieder geval de moeite waard om te bezoeken.

Door de hitte hadden we het op een bepaald moment wel gehad. We pakten een Grab terug naar het Jade Scene Hotel en namen daar eerst maar weer eens een plons in het zwembad. Die avond aten we bij Nook Eatery, dat toevallig recht tegenover ons hotel zit. Een lekkere westerse maaltijd was een mooie afsluiting van deze dag.

De DMZ Tour met VM Travel

Op woensdag 13 september 2023 was het tijd om eens wat meer te leren over de Vietnamoorlog. Deze oorlog vond plaats tussen 1954 en 1975 tussen het op de Verenigde Staten georiënteerde Zuid-Vietnam en het op de Sovjet-Unie en China georiënteerde Noord-Vietnam. Een goede plek om hier meer over te leren is de zogenaamde DMZ, oftewel de gedemilitariseerde zone. Dit is het gebied tussen het voormalige Noord- en Zuid Vietnam waar enkele van de hevigste en bloedigste veldslagen plaatsvonden.

Zoals afgesproken werden we om 7:30 uur opgehaald door onze gids van VM Travel waar we deze tour hadden geboekt. We pikten nog 2 reizigers op en zo gingen we met een klein groepje van 4 personen op pad. De tour bracht ons eerst naar de Quảng Trị Citadel, een 19e -eeuws fort dat gezien wordt als een plek waar een belangrijke strijd heeft plaatsgevonden.

Khe Sanh Combat Bas

Hierna was het tijd voor Khe Sanh Combat Base. Onze aardige gids gaf ons eerst wat uitleg in het museum voor we naar buiten gingen. Khe Sanh Combat Base is was een hele tactische plek van het Amerikaanse leger. Vanwege de gunstige ligging was het een goede plek om te communiceren en daarnaast had het ook een eigen landingsbaan. Er waren buiten dan ook verschillende vliegtuigen, helikopters en tanks van het Amerikaanse leger te bewonderen. Aangezien onze kennis vrij beperkt is over deze oorlog vonden wij het reuze interessant.

De Hiền Lương-bruggen.

Na een korte stop bij de Dakrong brug zijn we te gaan lunchen, een heerlijk bord met Pho. Deze Vietnamese noedelsoep ging er goed in zodat we vol energie door konden rijden naar de Hiền Lương-bruggen. Deze twee bruggen liggen over de Bến Hải rivier die de natuurlijke grens vormde tussen Noord- en Zuid Vietnam. Onze gids vertelde leuke verhalen over hoe de twee kanten als slechte buren ruzie met elkaar maakten via luidsprekers en een wedstrijd wie de grootste vlag had. Aan het einde van de brug was nog een museum waar we ook een kijkje namen.

De Vinh Moc tunnels

Tot plezier van onze gids van VM Travel gingen we daarna naar de Vinh Moc tunnels, de laatste stop van deze tour. Aan de kust was hier tijdens de oorlog in 20 maanden een enorm gangenstelsel gebouwd waar 300 Vietnamezen leefden. De mensen schuilden hier voor de aanvallen en leefden op die manier bijna 3 jaar ondergronds. Na een kijkje in het museum gingen we dan ook zelf de tunnels in wat een hele belevenis was. Indrukwekkend om te zien en om zelf te ervaren. Met deze mooie laatste stop was het tijd om weer in het busje te stappen en terug naar Hué te rijden. We hadden een leerzame en mooie dag achter de rug. Na een flink bord sushi en een plons in het zwembad zat ook deze dag er weer op.

Op de scooter naar rond Hué

Op dag 191 van onze reis besloten we om maar weer eens op de scooter te stappen. Bijna naast ons Jade Scene Hotel zit een van de grootste scooterverhuurbedrijven van Hué, Motorvina. De keuze was dus snel gemaakt. We waren er al een dag eerder geweest omdat we met de scooter een dag later ook zelf naar Da Nang zouden gaan rijden over de beroemde Hai Van Pass. Nadat we wat hadden uitgeslapen en hadden ontbeten gingen we daarom rond 10:00 uur onze scooters ophalen. Ze zagen er prima uit en nieuwer dan we eerder deze reis hadden gehad. Nog even tanken en dan konden we op pad naar onze eerste bestemming van de dag.

Het Hồ Thủy Tiên verlaten waterpark

Online hadden we namelijk al heel veel gezien van het Hồ Thủy Tiên verlaten waterpark. Op de (erg handige) website van Local Vietnam hadden we er bijvoorbeeld al veel over gelezen en ook YouTube staat er vol mee. Dat wilden we wel eens met onze eigen ogen zien. Het waterpark is eigenlijk geen toeristische attractie, maar niet meer dan een waterpark dat 2 jaar na de opening in 2001 al weer gesloten werd. Helemaal overwoekerd en overgenomen door de natuur dus. Vanuit Hué was het erg makkelijk te vinden met de scooter.

Ondanks dat we lazen over bewaking bij de ingang die je moest omkopen om binnen te komen konden we gewoon doorrijden en was er niemand te zien. Wel waren er verrassend veel toeristen die hier een kijkje kwamen nemen. Er stonden zelfs een aantal taxi’s te wachten. De grote attractie is de grote draak die midden in het uitgedroogde meer stond. We vonden het erg gaaf om te zien en er foto’s te maken. Er was zelfs iemand die parkeergeld vroeg en drinken verkocht, maar meer dan 15.000 VND heeft hij van ons niet gekregen.

Hij wees ons nog wel op de verlaten glijbanen waar we konden gaan kijken. Na een stop bij het openluchttheater zijn we hier met de scooter heen gegaan. Op dat moment bleek er dus wel bewaking te zijn want er stond een man op een scooter ons op te wachten. Middels een paar gebaren en zijn fluitje maakte hij kenbaar dat we weg moesten gaan. We hebben nog even om het hoekje staan wachten tot hij weg was en zijn toen teruggegaan om wat foto’s te maken. Totdat Judith hem opeens weer zag staan. Toen was het echt tijd om weg te gaan.

Het mausoleum van Minh Mạng

We stopten eerst voor een drankje om daarna door te rijden om iets te gaan eten. Dit viel nog niet mee. We konden maar geen leuke plekjes vinden en het begon ondertussen ook langzaam een beetje te druppelen. We eindigden uiteindelijk bij een piepklein kraampje waar een dame voor ons een paar broodjes ei klaarmaakte. Op dat moment begon het nog harder te regenen dus zaten we er goed om te schuilen. Toen het wat minder leek te gaan regenen stapten we op onze scooters, om een paar minuten later alweer te gaan schuilen. Het regende toch nog altijd harder dan we dachten. Nadat we een tijdje geschuild hadden onder een viaduct konden we dan toch verder.

Na een paar minuten rijden kwamen we bij het mausoleum van de keizer Minh Mạng aan. Er zitten meerdere mausoleums in dit gebied, maar wij hadden voor deze gekozen. Nadat we entree hadden betaald konden we het langwerpige terrein betreden. Verschillende keizerlijke gebouwen volgden elkaar op. Door het Vietnamese klimaat zagen ze er wat verweerd uit, maar dat vinden wij wel iets hebben. Het was er ook vrij rustig dus we konden op ons gemak overal kijken en foto’s maken.

Dong Ba Markt

Als laatste stop reden we helemaal terug naar Hué om bij de Dong Ba markt te gaan kijken. Dit is de grootste markt van Hué, en eigenlijk een typisch Vietnamees winkelcentrum. Ze verkochten er alles, van vlees, groentes, fruit en kruiden tot kleding en souvenirs. We keken er onze ogen uit en wisten na flink onderhandelen voor mij (Erik) nog een erg leuke blouse te scoren. Ook kochten we wat lekkers voor de volgende dag. Terug in het Jade Scene Hotel rustten we nog even uit van de lange dag voordat we ditmaal bij het originele Madame Thu restaurant gingen eten. We hebben ons erg goed vermaakt in Hué en zijn blij dat we deze plaats niet hebben overgeslagen.

Een gedachte over “Hué, de oude hoofdstad van Vietnam (Dag 188 t/m 191)