2020ArtikelenDen Haag (15/08/2020-17/08/2020)EuropaNederlandReisverslagenRotterdam (22/07/2020-24/07/2020)

Den Haag, op de fiets naar Scheveningen en het Mauritshuis (Dag 2)

Gisteren hebben we een eerste mooie dag gehad in Den Haag, waarbij we een echte dagje sightseeing hebben gedaan. Voor vandaag hadden we andere plannen. Zo wilden we op de fiets de omgeving ontdekken en uiteindelijk in Scheveningen belanden. Ook was het plan om het Mauritshuis te bezoeken. Of we vandaag op onze tweede dag in Den Haag ook daadwerkelijk Scheveningen hebben gezien en “het meisje met de parel” hebben gezien in het Mauritshuis lees je in het reisverslag van vandaag!

Zondag 16 augustus 2020 (Dag 2)

Vanochtend voor 8:00 uur ging de wekker al, want ik zou het ontbijt gaan halen. In het lekkere harde bed hebben we uitstekend geslapen. Het was na die warme dagen wel weer eens lekker om diep onder de dekens te kruipen in een goed gekoelde kamer van het Staybridge Suites – The Hague – Parliament. Door de coronamaatregelen is er geen ontbijtbuffet in het hotel dus moesten we tussen 8:30 uur en 9:30 uur een ontbijtpakket ophalen. Stipt 8:30 uur stond ik daarom beneden om het ontbijt op te halen zodat we het lekker in onze kamer konden opeten. Het smaakte uitstekend en we kwamen dan ook niets tekort.

Lekker ontbijt op de kamer!
Op de fiets

Niet alleen voor het ontbijt gingen we er op tijd uit, maar ook omdat we onze fietsen gingen ophalen. We hadden een afspraak gemaakt bij Fietsverhuur Den Haag dat we om 10:00 de fietsen op zouden halen. Uiteraard stonden wij stipt op tijd klaar en voor een goede prijs kregen we twee hele degelijke fietsen mee.

Op internet hadden we een mooie route gevonden van ongeveer 22 kilometer die ons middels de bekende knooppunten naar Scheveningen zou brengen. Natuurlijk hadden we ook in een kwartiertje naar de badplaats kunnen fietsen vanuit het centrum, maar we gingen voor een toeristische route. De route zou ons onder andere langs Huis ten Bosch in het Haagsche Bos, Wassenaar en Meijendel brengen.

Klaar om te vertrekken!
Het verrassend mooie Haagsche Bos
Huis ten Bosch.
Wassenaar
Het prachtige uitzicht in het duingebied van Meijendel
Scheveningen

Na ongeveer 18 kilometer fietsen in de omgeving van Den Haag kwamen we in Scheveningen aan. Het eerste gedeelte was absoluut de moeit waard. Het bosgebied was verrassend mooi, Wassenaar was geweldig om rond te kijken en het duingebied was heerlijk om door te fietsen. Ook Huis ten Bosch in het Haagsche Bos was leuk om te zien, aangezien we alleen nog maar eens de replica in Japan hadden gezien!

Het was lang geleden dat we in de badplaats waren geweest dus zijn we direct de Pier opgelopen. Het was op dat moment nog vrij rustig en we hebben dus wat mooie foto’s kunnen maken. Hierna was het tijd voor de lunch. We hadden flink honger gekregen van de fietstocht dus had ik trek in een flinke maaltijd. Na de lunch hebben we nog een wandeling over de boulevard gemaakt en weer richting de Pier gegaan. Hier zijn we in het reuzenrad Skyview de Pier gegaan voor een paar mooie rondjes.

De bekende Pier van Scheveningen
Het strand van Scheveningen was goed gevuld
Onze welverdiende lunch
Samen in het reuzenrad
Mooi uitzicht vanuit de Skyview de Pier
Het Mauritshuis

Scheveningen mag nou eenmaal niet ontbreken bij een bezoek aan Den Haag, maar het werd een stuk drukker aan de kust dus maakten we dat we weer op onze fietsen stapten. Nu reden we in een rechte lijn in ongeveer 20 minuten terug naar ons hotel. Het was behoorlijk warm in de zon dus we hadden flink zitten zweten op onze fietsen. We moesten ons dus wel even opfrissen, want we hadden voor 16:00 uur gereserveerd voor het Mauritshuis. Dat is nou eenmaal geen plek waar je met een bezweet lijf rond gaat lopen.

Na een frisse douche waren we we klaar om te gaan. We hebben alle zalen bekeken en het was er lekker rustig. Je mocht maar met een beperkt aantal mensen in een kamer, dus je had alle ruimte om goed rond te kijken. Het Mauritshuis is vooral bekend door “het Meisje met de parel” van Johannes Vermeer. Daarnaast zijn er ook talloze schilderijen van andere Nederlandse meesters te vinden zoals Jan Steen en Rembrandt van Rijn.

Met een beperkt aantal mensen in de kamers was het rustig rondkijken!
Het Meisje met de parel
Rembrandt van Rijn

Ondanks dat wij geen echte museumbezoekers zijn was het zeker de moeite waard. Eigenlijk mag je Den Haag niet verlaten zonder het Meisje met de Parel te hebben gezien. Dus hebben we dat gedaan!

Daarna zijn we doorgelopen naar Restaurant Milú voor het avondeten. Met een lekkere cocktail erbij hebben we de dag goed afgesloten. Met een flinke bui op komst moesten we wel vroegtijdig naar binnen om verder te eten, en tussen de buien door konden we hierna snel naar het hotel teruglopen! We maakten nog wel even snel een tussenstop bij het IJskabinet voor een lekker ijsje.

Een cocktail uitzoeken bij Milú
Regen vanaf onze hotelkamer

Vandaag hebben we een leuke dag gehad in Den Haag en Scheveningen. Morgen is onze laatste dag in Den Haag. Na de middag zullen we vertrekken en richting Brielle gaan. Hier gaan we morgenavond namelijk naar een concert van Rowwen Hèze om dit lange weekend eens goed af te sluiten!

Booking.com

Een gedachte over “Den Haag, op de fiets naar Scheveningen en het Mauritshuis (Dag 2)

• mooie stad achter de duinen…. fijn dat jullie zo hebben genoten hier. Mooie foto’s ook. Ik ben altijd een beetje trots op den haag. Zou dat die befaamde kouwe kak zijn ? haha. Uitzicht op de hofvijver zag ik, prachtige plek. Wel met regen, een beetje verkoelend maar ook treurig. njah, dat is de hele kluit daar aan de overkant. heb je ook meteen de lelijkste kant maar gehad. oeps. En klopt het dat jullie ook het ijspaleis hebben aangedaan. Heerlijk he.