2019MexicoMexico (20/07/2019 - 09/08/2019)Noord-AmerikaReisverslagen

Mexico, Playa del Carmen (Dag 18/19/20/21)

Dinsdag 6 augustus 2019 (Dag 18)

Onze 18e dag van deze reis door Mexico begon vroeg, heel vroeg. Om 5:00 uur ging de wekker en na een douche en het inpakken van onze spullen zaten we mooi om 5:30 uur in de auto. We hadden namelijk afgesproken met Underwater Mexico dat we om 6:30 op een parkeerplaats in Playa del Carmen zouden staan. Mooi op tijd stonden we klaar en daar kwam het busje aan gereden. Met dit bedrijf gingen we namelijk de zogenaamde Whale Shark Experience doen, waarbij we hopelijk zouden gaan zwemmen met de walvishaai. In dit reisverslag lees je dan ook alles over onze dagen in Playa del Carmen tijdens onze reis door Mexico.

Het volledige verslag van onze ervaringen met Underwater Mexico en hun Whale Shark Experience is inmiddels te vinden op onze website!)

Whale Shark Experience – Underwater Mexico

In dit reisverslag vertellen we nog niet al te veel over deze unieke ervaring. Op dit moment hebben we namelijk nog niet alle foto’s en video’s ontvangen. Het ontbreken hiervan zou het verhaal tekort doen, dus binnenkort is er een uitgebreid verslag te lezen van deze tour!

Om toch al iets te vertellen kunnen we zeggen dat we een geweldige dag hebben gehad. Na ongeveer 1 uur varen kwamen we aan op een locatie waar we het water in konden. Er waren misschien wel tientallen walvishaaien in dit gebied die we van enorm dichtbij hebben kunnen zien. Het was een unieke ervaring die we nooit meer zullen vergeten. We kunnen dan ook niet wachten op de foto’s!

We zaten helemaal klaar voor de Whale Shark Experience
Zelfs vanaf de boot kon je de enorme walvishaaien goed zien.

Nadat we allemaal 3 keer het water in mochten vaarden we richting Isla Mujeres. Hier werd een heerlijke lunch voor ons bereid en konden we ontspannen in het water. Dankzij Rolien en Antonio van Underwater Mexico hebben we een fantastische dag gehad. We kunnen dan ook niet wachten om jullie er alles over te vertellen en laten zien!

(Het volledige verslag van onze ervaringen met Underwater Mexico en hun Whale Shark Experience zijn inmiddels te vinden op onze website!)

Bij een Mexicaanse lunch hoort natuurlijk ook bier.
Newport House Playa Boutique Hotel

Nadat de tour was afgelopen werden we weer bij onze auto afgezet en konden we volledig uitgeput naar ons hotel gaan. Voor de laatste 3 nachten in Mexico hadden we een mooi appartement gehuurd in Playa del Carmen; het Newport House Playa Boutique Hotel. Een van de voordelen van dit appartement is de ruimte, en de aanwezigheid van een wasmachine en droger. Na een kort bezoekje aan de supermarkt werd dan ook direct de wasmachine aangezet.

De laatste dagen bevielen goed in dit mooie appartement.
Een heerlijk groot bed
Het hotel in het donker

Die avond zijn we naar het nabijgelegen 5th Avenue gelopen. Dit is de meeste toeristische straat van Playa de Carmen waar een enorme reeks aan restaurants, bars en winkels zit. Bij een Italiaans restaurant hebben we hier wat gegeten en hielden het al snel voor gezien. Terug in het hotel vielen we als een blok in slaap.

Woensdag 7 augustus 2019 (Dag 19)

We hadden Playa del Carmen uitgekozen om de laatste dagen ook wat uit te rusten van onze reis, en dus hebben we dat ook gedaan. Het ontbijt is wel inbegrepen bij ons appartement, maar we moeten hier wel voor naar een nabij gelegen restaurant.

Een simpel maar lekker ontbijtje.

Hierna zijn we met de fietsen van het hotel naar de Kool Beach Club gegaan. Voor een vast bedrag konden we hier bedjes huren. Dit bedrag was vervolgens ook direct je krediet om eten en drinken te bestellen. Dit bleek een aardig systeem te zijn waarmee je een middag aan het strand kan liggen zonder er platzak weg te gaan.

De cocktail ging helemaal op.
Het strand van Playa del Carmen was redelijk goed vrij gehouden van zeewier.

Het strand van Playa del Carmen werd goed vrijgehouden van zeewier, dus we konden zelfs nog lekker de zee in. Na een paar uur hadden we het wel gezien (en hadden we precies onze krediet opgemaakt) en stapten we weer op de fiets. De eerste stop was het Parque los Fundadores. Dit park biedt onder andere een enorme paal waar een vrij bekend Mexicaans (toeristisch) ritueel wordt uitgevoerd.

Eerst klimmen de mannen in de paal.
Vervolgen zwieren ze aan touwen in het rond.
Deze mocht natuurlijk niet ontbreken in de collectie.

Na deze korte stop gingen we snel verder. We wilden namelijk ook nog wat souvenirs halen. De eerste stop was de Walmart, waar we goed slaagden met onder andere een fles tequila. Terug op de fiets gingen we richting het hotel waar we op een paar straten afstand een winkel hadden gevonden om een hangmat te kopen. Bij La Casa de las Hamacas werden we goed geholpen door een wat oudere vrouw waar we voor een mooie prijs een hangmat konden kopen.

Na een frisse duik in het zwembad zijn we 5th Avenue weer opgegaan voor het avondeten. We blijven hier gelukkig maar een paar dagen, want het is niet persé een bestemming die wij anders uit zouden zoeken. In het toeristische gebied wordt je om de 10 seconden aangesproken of je in de winkel wilt kijken, tequila wilt proeven, iets wilt eten, een tour wilt doen of gewoon zin hebt in wiet. We kozen uiteindelijk maar gewoon om iets te eten, en dat werd een hamburger. Hier merkten we nog maar eens dat Playa del Carmen eens van de meest toeristische plekken van Mexico is.

Het was een drukte van jewelste tussen de lawaaierige restaurants en bars.
Donderdag 8 augustus 2019 (Dag 20)

Ook voor vandaag stonden er geen grote inspanning meer op het programma. We hadden besloten om naar het dichtbij gelegen eiland Cozumel te gaan. Na het ontbijt namen we daarom een taxi naar de ferry terminal.

Er zijn 2 aanbieders die op het hele uur een ferry naar Cozumel aanbieden. Ondanks dat we weer door vele mensen een “korting” kregen aangeboden besloten we om gewoon naar de ticketbalie te gaan en bij Winjet onze kaartjes te kopen. Voor 340 peso’s per persoon (ongeveer €15,50) hadden we een retourtje te pakken en konden we de ferry van 10:00 uur nemen.

Het was retedruk bij de ferry naar Cozumel!

We bleken (uiteraard) niet de enige te zijn met dit idee, want het was retedruk! De ferry’s waren helemaal afgeladen vol toeristen.

The Money Bar Beach Club

Wij hadden daarom al bedacht om niet dezelfde tours als al deze toeristen te gaan doen maar direct een taxi naar de The Money Bar Beach Club te nemen. Deze bar zit aan water gelegen waar je goed zou moeten kunnen snorkelen. Ook hoef je er enkel je consumpties te betalen.

Het bleek een goede beslissing te zijn om hier heen te gaan. Het was er heerlijk rustig en je kon er inderdaad lekker snorkelen wat we dan ook meerdere malen hebben gedaan. Ook het eten was er lekker, dus we hebben een goede middag gehad.

Voor de beach club lag het heerlijke heldere water.
De talloze vissen waren goed te zien.
…en nog meer vissen.
Prachtig helder water.

Na een paar uur namen we de taxi naar de terminal op Cozumel. We kwamen net voor 15:00 uur aan maar konden gelukkig nog mee. Aangekomen in Playa del Carmen liepen we terug naar het hotel.

In de avond hebben we nog heerlijk gegeten bij het restaurant waar we ook ons ontbijt krijgen. Het was (ondanks de aanwezigheid van muggen en de warmte) een heerlijke maaltijd om onze reis mee af te sluiten.

Vrijdag 9 augustus 2019 (Dag 21)

Morgen staat onze laatste dag op het programma die in het teken staat van onze terugreis. We kunnen tot 12:00 uur in het appartement blijven en hebben dus nog even de tijd om onze tassen weer in te pakken. Hierna moet de auto teruggebracht worden naar Alamo in Cancún.

Hier worden we naar het vliegveld gebracht waar we om 15:50 uur naar Manchester zullen vliegen. Zaterdagochtend 7:20 uur lokale tijd zullen we daar aan moeten komen waarna we om 10:05 uur door kunnen vliegen naar Brussel.

Daarmee eindigt onze reis door Mexico, maar nog niet de artikelen over dit prachtige land. Binnenkort volgt er een uitgebreid verslag over de Whale Shark Experience, en meer artikelen over Mexico!