2019ArtikelenEngelandEuropaLonden (29/12/2019-03/01/2020)Reisverslagen

Londen, op weg met de Eurostar (2019/2020) (Dag 1)

Zondag 29 december 2019 (Dag 1)

Vanochtend was het dan eindelijk zover en stond de langverwachte citytrip naar Londen voor 2019 op het programma. Vorig jaar hebben we ook een kort bezoek gebracht, maar deze keer hebben hebben we er lang naar uitgekeken want we gaan ook voor het eerst Oud & Nieuw vieren in onze favoriete stad. De wekker ging rond 6:30 uur en mooi op tijd stapten we in de auto naar Essen (België). We zouden namelijk voor het eerst vanuit Brussel met de Eurostar naar Londen reizen. Gelukkig wonen we dicht bij de grens en nadat we onze auto geparkeerd hadden namen we de eerste trein van de dag, de trein naar Antwerpen Centraal.

Antwerpen op de zondagochtend

Een half uur later konden we hier om 9:40 uur de trein naar Bussel-Zuid nemen. Dit liep allemaal volledig volgens plan en we kamen mooi op tijd in Brussel aan. Aangezien we nog nooit met de trein naar Londen waren geweest was dit een nieuwe ervaring die opvallend veel gelijkenissen toont met het vliegveld. De zogenaamde gate, douane en veiligheidsmaatregelen doen je bijna vergeten dat je zo toch echt in een trein gaat stappen. We hadden hier gelukkig ruim te tijd en na wat wachten mochten we dan ook de Eurostar instappen.

Op zoek naar ons “rijtuig” om met de Eurostar naar Londen te reizen.
Met een muziekje op naar buiten staren in de Eurostar naar Londen.

De treinrit is ons erg goed bevallen. Het is een zeer ontspannen manier van reizen die je ook nog eens naar het hartje van Londen brengt. In ongeveer 2 uur waren we vanuit Brussel, via Lille, in Londen. Door de felle zon en de vele geluidswallen viel er helaas niet al te veel te genieten van het uitzicht, maar dat nemen we maar voor lief.

Aangekomen met de Eurostar op Londen St. Pancras.

Doordat verschillende metrolijnen vandaag in onderhoud waren kwamen we met een omweg toch aan bij ons hotel. We verblijven de komende dagen in het Leonardo Royal London Tower Bridge Hotel. Het hotel ziet er erg goed uit, maar dat mag ook wel voor deze prijs! De locatie is goed, de kamers zijn uitzonderlijk ruim voor Londense begrippen en tot onze verrassing blijkt het ontbijt inbegrepen te zijn. Dit hadden we niet geboekt, dus we zullen morgenochtend zien of we er niet extra voor hoeven te betalen. We hebben trouwens een erg mooi uitzicht op de Tower Bridge vanaf onze kamer.

Het uitzicht vanaf onze kamer.

Nadat we onze spullen in de kamer hadden gezet besloten we om naar de Tower Pier te wandelen en hier een zogenaamde “rivierbus” (oftewel een boot) te nemen naar Canary Wharf. Toen we eindelijk in de boot konden stappen passeerde deze echter met een flinke vaart Canary Wharf waardoor we in Greenwich uitkwamen. Achteraf bleken we een verkeerde boot gepakt te hebben, maar bleek de foodhall op Canary Wharf ook gesloten te zijn vandaag. Geluk bij een ongeluk dus.

Eenmaal in Greenwich wandelden we naar Greenwich Market. Hier hebben we even rondgesnuffeld. De dorst nam echter zo sterk toe dat we toch maar besloten om een pub op te zoeken en onze eerste cider van deze reis te nuttigen.

Greenwich Market bleek een aangename verrassing te zijn.
Binnen waren verschillende kraampjes te vinden.
Buiten kon je eten kopen.
Onze eerste cider van deze reis.

Nadat we in een recordtijd de cider hadden weggedronken gingen we op pad voor het avondeten. We besloten om naar de Mercato Metropolitano te gaan. Deze foodhal zit nu ongeveer 3 jaar in Londen en staat erg goed aangeschreven. Naast het feit dat het werkelijk een enorm aanbod in eten heeft vind je er ook een brouwerij, ijs en verschillende cocktailbarren.

Het was gezellig druk in deze foodhall.
Door de opstelling ontkom je er niet aan om aan te schuiven bij onbekenden.

Wij besloten voor de okonomiyaki te gaan. Je krijgt nu eenmaal niet vaak de mogelijkheid om dit ergens te eten, en de kans is groot dat we de komende dagen nog wel eens een hamburger of pizza ergens naar binnen zullen werken. Ondanks dat deze Japanse specialiteit door een Italiaan werd gemaakt smaakte hij heerlijk.

Hij was niet te beroerd om even te poseren voor de foto.
De okonomiyaki ging goed naar binnen.

We sloten ons bezoek af met een heerlijk Italiaans ijsje met hazelnootpasta en namen de bus terug naar het hotel. Het hotel heeft overigens ook een zwembad dus om de dag af te sluiten hebben we nog even een duik genomen. Een eerste reisdag is altijd een lange en vermoeiende dag, maar we hebben er gelukkig veel uit weten te halen.

Morgen staat er een activiteit op het programma die vooral Judith enorm aanspreekt. We gaan namelijk naar de Harry Potter studios. Zelf heb ik maar 1 film gezien van Harry Potter, en dat was deel 5. Je zal begrijpen dat ik er daarom nog altijd weinig van snap, dus zou het zomaar eens kunnen dat morgen Judith een enthousiaste blog zal schrijven. Tot morgen!