2018ArgentiniëReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Argentinië, Buenos Aires (Dag 48/49/50/51/52)

Na Córdoba en Rosario was dan eindelijk het moment aangebroken om ons richting Buenos Aires te verplaatsen. In dit reisverslag lees je dan ook alles over ons verblijft in Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië!

Maandag 27 augustus 2018 (Dag 48)

Om 10 uur vertrok de bus vanuit Rosario. Na een een rit van ongeveer 4 1/2 uur kwamen we aan bij het Retiro busstation in Buenos Aires in Argentinië. Hier namen we een (iets te dure) taxi naar het America del Sur Hostel, waar we in eerste instantie 4 nachten zouden gaan verblijven. We hadden weer eens voor een hostel gekozen. Zo konden we wat meer activiteiten te kunnen doen en meer contact met andere reizigers te hebben.

Na aankomst zijn we direct wat gaan eten bij Café La Poesiá, op een straat afstand van het hostel. Hierna zijn we met een volle buik naar het Plaza de Mayo gewandeld. Hier staat onder andere het “Roze Huis”, het hoofdkantoor van de overheid. Hier wappert vol trots de vlag van Argentinië in het hart van Buenos Aires. Vanuit dit plein gaan er ook verschillende grote straten verder de stad in, waardoor we onder andere bij de bekende Obelisk van Buenos Aires uitkwamen.

We sloten de dag af met een berg Nacho’s en twee cocktails nadat het restaurant waar we naar op zoek gingen gesloten bleek te zijn.

Dinsdag 28 augustus 2018 (Dag 49)

De volgende dag begonnen we rustig want pas om 11:00 uur stond de walking tour naar de wijk “Boca” gepland. Deze oude havenwijk is heel bekend vanwege de gekleurde woningen. Het was er dan ook enorm toeristisch, maar met de aangename rondleiding door onze gids kregen we gelukkig ook een andere kant van de wijk te zien. Het toeristische gedeelte was overigens niet vervelend. Het bracht  namelijk mijn grote droom in vervulling om op de foto te gaan met Diego Maradona!

Een belangrijk gebouw in deze wijk is het stadion van Boca Juniors: Estadio Alberto J. Armando, beter bekend als La Bombonera. Tijdens de tour kwamen we al langs het stadion. Na de tour besloten we dan ook om nog in de wijk te blijven en een stadiontour te gaan doen.

Aangezien we de enige in de groep waren die Engels spraken kregen we bij iedere stop afgezonderd uitleg over het stadion. We bezochten onder andere verschillende tribunes en de kleedkamer van de thuisploeg. Het was een erg leuke rondleiding met een leuke foto als souvenir.

Terug in het hotel besloten we om die avond in de wijk “Palermo” wat te gaan eten. Mer de inmiddels gekochte metrokaart konden we eenvoudig naar deze wijk reizen. Op een dakterras genoten we allebei van een wokgerecht (met cocktails uiteraard).

Woensdag 29 augustus 2018 (Dag 50)

De volgende dag begonnen we wederom met een Free Walking Tour, maar ditmaal door het centrum. Ondanks dat we niet veel hadden gelopen was het wel interessant. Onze gids wist veel over de historie van de stad te vertellen. Helaas werd hij wel veel onderbroken door een Pakistaanse toerist die ook bij de groep zat.

Na de tour zijn we na de lunch terug gegaan naar het hostel, want we moesten op tijd terug zijn. Om 16:00 uur zouden we namelijk opgehaald worden voor de volgende activiteit, de wedstrijd tussen River Plate en Racing. We hadden een tour geboekt naar deze wedstrijd in de 1/8 finale van de Copa Libertadores en zaten met nog een aantal mensen in het hostel te wachten.

Later dan gepland kwam de bus. Met een groep van 15 toeristen gingen we richting het stadion. In de bus gaf onze gids uitleg over de risico’s van het bezoek, waarmee hij ons eerder bang maakte dan gerust stelde. Eenmaal richting het stadion was wel duidelijk waarom, want hij wilde vooral zeker zijn dat de volledige groep tijdig door de enorme drukte op hun plaats zouden zitten.

Eenmaal op onze plaats liep het stadion al vrij snel volledig vol met fanatieke supporters en al ruim voor de aftrap waren de 66.000 supporters aan het zingen en springen. Na flink wat vuurwerk begon de wedstrijd die werkelijk alles in zich had wat je verwacht van een wedstrijd in Zuid-Amerika: zingende en springende supporters, vuurwerk, een walm van wiet, rode kaarten, keiharde tackles, en goals! We genoten van de sfeer en de passievolle wedstrijd die River Plate met 3-0 wist te winnen.

Donderdag 30 augustus 2018 (Dag 51)

Gisteren besloten we zelf op pad te gaan en zijn we met de metro richting de wijk Recoleta gegaan. Eerst deden we het Teatro Colón aan, het beroemdste operagebouw van Argentinië. We namen hier een korte rondleiding waarin we uiteraard ook de grote zaal zelf te zien kregen. De rondleiding was kort maar krachtig en bood de gelegenheid om foto’s te maken van enkele schitterende ruimtes.

Hierna pakten we de metro richting het Hard Rock Café waar we lekker zijn gaan lunchen. De timing was perfect want het was inmiddels flink aan het stormen. Het was ook een stuk kouder geworden, want waar we de dag ervoor nog in korte broek konden rondlopen moesten we nu met een trui aan op pad.

Toen de bui was gestopt zijn we naar de bekende begraafplaats van Recoleta gegaan. Recoleta is een begraafplaats midden in Buenos Aires, en een van de bekendste begraafplaatsen van Argentinië. Hier liggen onder andere Evita Perón en verschillende andere grote personen uit de Argentijnse geschiedenis begraven. Ook zijn er verschillende graven te vinden met bijzondere verhalen. Omdat we geen gids hadden zijn we met een lijstje van internet op zoek gegaan. Ondanks dat we nog even moesten schuilen voor de regen hebben we hier gezien wat we wilden zien.

Het was inmiddels weer flink gaan regenen en toen we eenmaal de metro weer uitkwamen die bijna bij ons hostel lag was het zelfs aan het gieten. Behoorlijk nat kwamen we dus bij het hostel aan.

Eenmaal opgedroogd zijn we weer een restaurant gaan zoeken. We kwamen uiteindelijk uit bij een tent waar we konden eten en ook live tangomuziek voorgeschoteld zouden gaan krijgen. Zelf was ik niet erg enthousiast, maar omdat Judith dit wel wat leek besloten we er voor te gaan. Na een goed uur van uitstekende live muziek was het klaar. Wat voor mij een lang uur was bleek voor Judith voorbijgevlogen te zijn. Voor ieder wat wils dus in deze stad!

Vrijdag 31 augustus 2018 (Dag 51)

We hadden inmiddels al besloten om langer in deze stad te blijven en hadden er daarom een nacht bijgeboekt. Vandaag zijn we eerst bij de receptie van dit uitstekende hostel tickets gaan kopen voor morgen, dan gaan we namelijk met de boot naar Uruguay.

Daarna zijn we op pad gegaan om souvenirs te kopen. Met goed gevulde tassen zijn we daarna gaan lunchen en onze eerste “submarino” gaan drinken, warme melk met een chocoladereep erin. Hierna hebben we het overheidsgebouw bezocht, het “capitool” van Argentinië.

Inmiddels zijn we terug in het hostel en sluiten we vanavond ons verblijf in Buenos Aires vanavond af met een barbecue in het hostel. We hebben geweldig genoten in deze prachtige stad en de echte Argentijnse sfeer op verschillende manieren geproefd.

Morgen gaan we dus weer verder en pakken we de boot naar Uruguay. Daar kunnen we per bus verder naar Montevideo, onze volgende bestemming!