2018BraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, Rio de Janeiro (Deel 2) (Dag 119/120/121/122)

Omdat we zoveel tijd in Rio besteed hebben besloten we om hier 2 blogs over te maken. Deze geweldige stad heeft zoveel te bieden dat we hierover kunnen blijven schrijven. Daarom lees je in dit verslag alles over onze laatste dagen in Brazilië, in deel 2 van Rio de Janeiro!

Dinsdag 6 november 2018 (Dag 119)

Omdat het na ons bezoek aan Pedra do Sal laat was geworden begonnen we de dag rustig. We hadden wel een tour gepland staan voor die dag, maar dit was gelukkig niet al te vroeg. Om 10:00 uur werden we namelijk pas opgehaald door de Engelse Jody King.

Jody woont sinds 5 jaar in Brazilië en om precies te zijn in de grootste favela van Rio de Janeiro; Rocinha. Hij is daar een school gestart om inwoners van deze favela Engels te leren. Op dit moment heeft hij 3 leraren in dienst die 2 keer per week Engelse les geven aan verschillende leeftijdsgroepen. Maanden terug hadden we Jody al gevonden op internet onder de naam Favela Phoenix. Hiermee geeft hij rondleidingen door de Favela waarmee hij geld ophaalt voor de school.

Na een busrit van ongeveer 30 minuten kwamen we bij de favela aan waar in totaal 200.000 mensen wonen. In de hoofdstraat namen we een motortaxi naar de top om daar onze tour te beginnen bij de school, waarboven onze gids ook woont.

Het was erg mooi om het project van Jody te zien en de klas zag er goed uit. De leerlingen vergroten op deze wijze hun kansen op een goede baan in het toeristische Rio de Janeiro.

Hierna nam hij ons mee bergafwaarts door de smalle straatjes van Rocinha samen met zijn hond Buddy. We stopten op verschillende plaatsen. We kregen uitleg over het watersysteem, de elektriciteit, de leefregels, de gebouwen en om enkele mensen te ontmoeten.

Dankzij onze gids kwamen we op allerlei interessante plekken en kregen we een realistisch beeld over het leven in een favela. Een favela staat vooral bekend om zijn armoede en criminaliteit. De criminaliteit is vooral gebouwd rondom de drugshandel waardoor een favela niet per definitie gevaarlijk is voor mensen die niet in deze business zitten. Daarnaast is de armoede niet zo erg als in bijvoorbeeld Aziatische of Afrikaanse sloppenwijken. Iedereen heeft namelijk een stenen huis heeft in een favela met tv, internet en telefoon. We hebben ons dan ook geen moment onveilig gevoeld en vonden de tour zeer interessant!

De favela tours zijn niet erg populair meer en staan bekend als “onveilig”, dus bij terugkomst in het hotel waren ze opgelucht dat we weer terug waren. Ze waren echter niet bekend met deze specifieke tour en bleken toch wel geïnteresseerd te zijn in onze keuze.

Die avond zijn we weer samen met Yamila iets gaan eten aan het strand. Later zouden we weer afspreken met andere mensen uit het hostel. Een paar straten verder was er namelijk weer een populair straatfeest. Ook hier was het erg druk en werd er op straat van alles verkocht. We raakten met verschillende mensen aan de praat en samen met Yamila hebben we een erg gezellige avond gehad.

Woensdag 7 november 2018 (Dag 120)

De dag erna hadden we niet veel op de planning staan. Na het ontbijt vertrokken we daarom met de Uber naar de Pão de Acucar, oftewel de Suikerbroodberg. Waar het de vorige keer hier erg mistig bleek te zijn zag het er nu wederom niet al te best uit. Toch besloten we om de kaartjes te kopen en naar boven te gaan. In eerste instantie leek het erop dat het behoorlijk mistig zou blijven, maar gelukkig klaarde het nog redelijk op waardoor we een mooi zicht kregen op delen van de stad.

Bij het verlaten van de berg trok het weer volledig dicht en was het zicht totaal verdwenen. We hadden dus veel geluk gehad. Doordat het dus vrij zonnig was liep de temperatuur ook flink op. Het was inmiddels ongeveer 28 graden geworden, dus besloten we om na een pastamaaltijd richting het strand te gaan.

Helaas hadden we toen minder geluk, want de zon was nu echt verdwenen. Toch zijn we naar het strand gegaan en hier nog lekker gelegen.

Die avond zijn we samen met Yamila hamburgers gaan eten in een goed verstopt restaurant. De hamburgers en drankjes waren heerlijk en we hadden weer een gezellige avond. Toen we het restaurant wilden verlaten bleek het echter dat het enorm was gaan regenen. We namen daarom maar een Uber om niet kletsnat in het hostel aan te komen.

Donderdag 8 november 2018 (Dag 121)

De regen ging heel de nacht door, gisteren was dan ook een erg slechte dag in Rio. Het heeft de hele dag geregend. Op zich was dit geen groot probleem aangezien we de dag wilden besteden met het kopen van souvenirs. We zijn gisteren daarom met de metro naar de Uruguaiana markt gegaan. Op deze grote markt en aanliggende straten was van alles te koop. Het grootste gedeelte was (namaak) merkkleding en electronica. Toch hebben we hier nog wat souvenirs weten te vinden.

Om onze reis door Brazilië, en het bezoek aan Rio de Janeiro, in stijl af te sluiten wilden we graag nog een sambaschool bezoeken. Na wat zoeken op het internet en hulp van Leo van het Hoshtel gingen we uiteindelijk met 5 mensen van het hostel naar de sambaschool van Salgueiro. Deze school hoort tot de top van de Brazilië en op donderdag vinden hier repetities plaats voor het carnaval. We gingen er met een busje heen en na een drankje konden we naar binnen waar de repetitie ging beginnen.

Het was er enorm druk en warm en we hadden een goed zicht op het geheel. Onder het genot van een drankje konden we zien hoe de indrukwekkende drumband het gekozen lied speelde waarbij alle aanwezigen een dans op gingen uitvoeren. Een apart groepje van de beste dansers waren elders aan het oefenen om later aan te sluiten.

Het was een prachtig zicht en we kregen een goed beeld van hoe de act er uit zal komen te zien tijdens de optocht van Rio. De gedrevenheid bij alle clubleden was erg indrukwekkend en we hebben echt een hele leuke avond gehad.

Vrijdag 9 november 2018 (Dag 122)

Vandaag is dan toch helaas onze laatste dag aangebroken in Brazilië, en dus ook in Rio de Janeiro. We konden gelukkig nog de hele dag van onze kamer gebruik maken, wat erg handig is met het inpakken van onze spullen. Daarnaast konden we ons nog douchen voor vertrek. Vandaag hebben we de dag dus besteed met het kopen van enkele souvenirs en hebben voor de laatste keer aan de Copacabana iets gegeten met de laatste caipirinhas van deze reis. Terug in het hotel hebben we onze tassen ingepakt en ons gereed gemaakt voor de terugreis.

We zijn inmiddels naar het vliegveld vertrokken waar we om 22:55 richting Zürich vliegen, en daar morgen om 13:10 aan zullen komen. We zullen daar nog wel wat tijd moeten doden want de vlucht naar Amsterdam vertrekt pas om 17:35, en zal daar om 19:20 moeten landen.

Vanuit Zuid-Amerika was dit onze laatste blog, maar zeker niet de laatste blog over deze reis want we hebben nog heel wat leuke dingen klaarliggen!

Een gedachte over “Brazilië, Rio de Janeiro (Deel 2) (Dag 119/120/121/122)