2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Cairns, onze eerste stop aan de oostkust van Australië (Dag 68 t/m 70)

In onze vorige blog hebben we al verteld hoe we van Mataranka naar Darwin zijn gegaan. Hier hebben we een paar geweldige dagen gehad. We besloten om vanuit Darwin door te reizen naar Cairns, onze eerst stop aan de oostkust van Australië. In dit reisverslag vertellen we je hier alles over.

Van Darwin naar Cairns

Zaterdag 14 mei 2023 was het de 68e dag van de reis en de wekker ging om 5:15 uur. We moesten namelijk een vliegtuig gaan halen. Vaf het MOM Darwin namen we een Uber naar het Darwin International Airport. Daarna vlogen we naar Cairns met JetStar, een low-budgetmaatschappij uit Australië. De vlucht vertrok netjes om 8:40 uur en om 11:15 uur lokale tijd kwamen we aan. Het is hier weer een half uur later dan in Darwin dus nu zitten we met 8 uur tijdverschil met Nederland.

Ook in Cairns namen we een Uber en voor we het wisten stonden we voor het Cairns Central YHA. Wederom een YHA Australia Hostel, maar ditmaal geen feestparadijs. We konden nog niet in onze kamer terecht dus gingen eerst lunchen. Toen we terugkwamen konden we inchecken. De kamer heeft aparte bedden maar is netjes en heeft een ruime badkamer. Ook de gemeenschappelijke ruimtes zijn een stuk groter en er heerst een erg gemoedelijke sfeer. Hier houden we het wel een paar dagen vol.

Na wat boodschappen gedaan te hebben zijn we verder gegaan met de plannen voor de komende dagen hier in de regio van Cairns. Daarna was het tijd voor de filmavond in het hostel, waar op een groot buitenscherm Rapunzel werd vertoond. Als een grote groep kleuters zat iedereen aandachtig te kijken, waaronder wij. Na soepje en een drankje gingen we terug naar de kamer. Het was een lange dag!

The Great Barrier Reef vanaf Green Island

Na een uitstekende nachtrust in de comfortabele bedden van het Cairns Central YHA was het tijd om aan te schuiven voor het ontbijt. In de gezamenlijke keuken konden we onze boodschappen pakken en de dag goed beginnen. We hadden de tijd want we moesten pas om 9:30 uur bij de Reef Fleet Terminal zijn. Vanaf hier vertrok namelijk een uur later de ferry van Great Adventures naar Green Island. We kwamen daarom rond 11:30 uur op het eiland aan dat gelegen is in het Great Barrier Reef.

We begonnen met een wandeling over het eiland. Het eiland is maar 0,15 km2 dus daar waren we al vrij snel mee klaar. Hierna namen we een lunch. We gingen op de gezonde tour en namen een salade. Deze was wel érg gezond, want er zat bijna alleen maar sla in! Hierna pakten we onze snorkels en gingen we richting het strand. Het water stond erg laag en het was daarom lastig snorkelen. Daarnaast was het water niet heel erg helder en was het moeilijk om vissen te spotten. Toch zagen we een aantal mooie exemplaren, en ik (Erik) wis zelfs een flinke schildpad te vinden! Op een andere plek aan het eilandje was het nog lastiger snorkelen dus gingen we weer terug. Judith was zoals altijd niet uit het water te slaan en wist na verloop van tijd gelukkig ook veel mooie vissen te vinden.

Na een duik in het zwembad en het afspoelen van het laatste beetje zand liepen we terug naar de pier. Het was gedurende de middag steeds harder gaan waaien, en dat was daar wel te merken. Om 16:30 uur ging de ferry weer terug naar Cairns, aan het vaste land van Australië. Moe maar voldaan kwamen we daar weer terug aan. We hingen onze natte spullen aan de waslijn en gingen wat lekkers eten. We hadden flinke honger na deze dag. Snorkelen is nou eenmaal vermoeiender dan het soms lijkt. We hadden gehoopt op wat meer moois onder water, maar hebben wel een erg mooie dag gehad. Dat smaakt naar meer!

Een dagje aan de Cairns Esplanade Lagoon

Op dinsdag 16 mei 2023 besloten we er weer eens een rustig dagje van te maken. Na het ontbijt in het Cairns Central YHA zijn we op de kamer de komende week van onze reis gaan plannen. Dat ging ons gelukkig goed af en voor we het wisten hadden we al weer 2 busritten bij Greyhound Australia vastgelegd. We pakten onze spullen en gingen naar de Cairns Central Shopping Centre om daar alvast wat springrolls voor de lunch te halen.

Die lunch gingen we namelijk nuttigen bij de Cairns Esplanade Lagoon. Dit is een gratis openbaar zwembad gelegen aan de kust van Cairns. Ondanks dat Cairns een kustplaats is kan je hier niet makkelijk de zee in gaan. Het zwembad is dus een perfect alternatief. De toegang is gratis, de omvang van het zwembad is enorm en je hebt alle ruimte om lekker je handdoek in het gras te leggen. We hebben hier ons dan ook uitstekend vermaakt deze middag. Af en toe het water in en daarna lekker in het gras liggen was een fijne invulling van deze dag. De Cairns Esplanade Lagoon was daarnaast erg schoon en zeer goed onderhouden. Zeker een aanrader voor Cairns.

Aan het einde van de middag deden we nog snel een klein wasje en ging Judith om boodschappen. Zij maakte die avond namelijk het eten klaar. Na het toetje gingen we nog even een wandeling maken langs de Cairns Esplanade, de boulevard van de stad. Uiteindelijk eindigden we zelfs nog bij een pubquiz in de P.J.O’Brien’s Irish Pub. Na twee rondes haakten we toch maar af en gingen terug naar het hostel. De volgende dag zouden we Cairns namelijk weer verlaten om verder naar het zuiden te gaan langs de oostkust van Australië.