2022AziëJordaniëJordanië en Cyprus (11/08/2022-27/08/2022)Reisverslagen

Jordanië, ons bezoek aan het wereldwonder Petra (Dag 8/9)

De dagen in de prachtige natuur van Dana hebben we achter ons gelaten en uitgebreid over verteld in het reisverslag van de vorige dagen. Het was tijd om verder te reizen en zoals verteld zijn we doorgereisd naar Wadi Musa. Aan deze plaats ligt de wereldberoemde historische stad Petra, de bekendste bezienswaardigheid van Jordanië. In dit reisverslag vertellen we je dan ook hoe deze bijzondere dagen zijn verlopen.

Donderdag 18 augustus 2022 (Dag 8)

Na wederom een onrustige nacht door een vervelende mug en het vrij vette eten werden we rond 7:30 uur wakker. We hebben rustig ontbeten en onze spullen gepakt. Zoals aangegeven waren we een paar avonden eerder aan de praat geraakt met de Belgische Ella en Sofie. Zij hadden nog geen vervoer voor hun volgende bestemming dus voor ik het wist zat ik met 3 vrouwen in de auto naar onze volgende bestemming. Zoals de eigenaar van het hotel al aangaf is het hier toegestaan om 4 vrouwen te hebben, dus ik was goed op weg. De eindbestemming voor deze dag zou Wadi Musa worden. Dit is de plek waarvan we in Jordanië Petra willen gaan bezoeken. Maar eerst zouden we een tussenstop maken in Little Petra.

Little Petra

Na een tussenstop voor wat drinken kwamen we na ongeveer 1 uur rijden aan bij Little Petra. De officiële naam is Siq al-Berid en ligt enkele kilometers ten noorden van Petra. Deze archeologische vindplaats stamt uit de tijd van de Nabateeërs en is helemaal gratis toegankelijk. We hadden gelezen dat je hier ongeveer 1 uur de tijd nodig had om het te bezichtigen, dus dat moest ons wel gaan lukken.

Via een kloof, oftewel een siq van ongeveer 350 meter kom je hier aan. Er staan verschillende gebouwen die uit de rotsen zijn gehouwen. De gebouwen zijn onder andere tempels, eetzalen en woonhuizen. Daarnaast zie je overal trappen uit de rotsen gehouwen. Het was er ondanks de gratis entree niet druk maar verrassend leuk om te zien. Veel uitleg over de gebouwen is er niet te vinden maar met een beetje inbeeldingsvermogen kan je van ieder gebouw wel iets moois maken. We hebben flink wat foto’s gemaakt en daarna terug de auto ingestapt richting Wadi Musa.

Petra Canyon Hotel

Daarna reden we door naar Wadi Musa, dit is de plek in Jordanië waar Petra ligt. In Wadi Musa zetten we Ella en Sofie af zodat ze op zoek konden gaan naar slaapplek. Wij reden direct door naar het Petra Canyon Hotel waar we 2 nachten zouden verblijven. Het hotel is nog maar net geopend en is dus helemaal nieuw. Dat was te zien want alles ziet er helemaal top uit. We werden hartelijk ontvangen met een kopje thee toen de kamer nog een laatste controle kreeg. Daarna konden we onze kamer in. Dat was nog niet het belangrijkste, want we kleedden ons snel om want het zwembad lag op ons te wachten.

Na een heerlijke frisse duik gingen we die avond te voet naar het centrum van Wadi Musa. Na ongeveer 15 minuten wandelen waren we er en konden we aanschuiven voor een pizza. Soms wil je ook gewoon eens iets anders. Terug in het hotel gingen we op tijd naar bed. De dag erna zouden we immers naar Petra gaan en we waren van plan om vroeg op pad te gaan.

Vrijdag 19 augustus 2022 (Dag 9)

De wekker ging vroeg vanochtend om 5:15 uur. Het ontbijt in het Petra Canyon Hotel was vanaf 6:00 uur geopend dus klokslag 6 uur stonden we klaar. Nadat we hadden ontbeten stapten we direct in de auto. 5 minuten laten stonden we voor de ingang van Petra. Nadat we via onze Jordan Pass tickets hadden gekregen zijn we naar binnen gegaan. Petra is een historische stad in Jordanië en was de Griekse naam van de hoofdstad van de Nabateeërs. In 106 na Christus werd de stad overgenomen door de Romeinen. Nadat de handelsroutes veranderden werd de stad in de 7e eeuw volledig verlaten. Pas in 1812 werd het herontdekt voor de westerse wereld door de Zwitser Johann Ludwig Burckhardt. Het was inmiddels een ruïne geworden maar nog altijd zijn er archeologen aanwezig om nieuwe delen van de enorme stad te ontdekken.

De Schatkamer

De schatkamer, oftewel Al Khazneh of The Treasury is het bekendste gebouw van Petra, en misschien wel van heel Jordanië. Na een wandeling door de 900 meter lange siq van Petra kom je direct uit bij dit gebouw. Er werd lang gedacht dat er een schat verborgen was in het gebouw, maar dit bleek helemaal niet het geval. De benaming is dus niet helemaal juist. Het gebouw is 40 meter hoog en 25 meter breed. Mede door de film Indiana Jones and the Last Crusade is dit gebouw wereldberoemd geworden.

Eenmaal aangekomen was het gelukkig nog vrij rustig, het was immers nog erg vroeg. We konden dus rustig foto’s nemen zonder dat het vol met mensen stond. Helaas betekende dit ook dat iedereen werd aangesproken door verkopers. Het ging dan voornamelijk om een foto van bovenaf. Wij hebben dit laten schieten en zijn zelf aan de slag gegaan. Het gebouw is enorm indrukwekkend en ziet er prachtig uit. Een geweldig begin dus van Petra. Veel toeristen komen enkel voor een foto van dit gebouw, maar wij zijn gelukkig nog verder gegaan.

Het Klooster

Helemaal aan de andere kant van Petra ligt “het klooster”. Dit gebouw staat ook wel bekend als Ad Deir, of The Monastery. Dit gebouw is 51 meter hoog en 49 meter breed, een stuk groter dus dan de schatkamer. Ook hier is de naam niet helemaal juist. Het gebouw werd namelijk niet gebruikt als klooster, maar ook niet als grafruimte. Pas na het intreden van het christendom in de 4e eeuw werd het als klooster gebruikt.

Om er te komen moet je een flinke wandeling ondernemen. Eerst moet je dwars door de stad en allerlei andere prachtige gebouwen passeren. Voorbij de restaurants begint vervolgens een wandelroute. Dit is niet zomaar een lullig wandelingetje want je moet ongeveer 800 traptreden bewandelen. Je bent dus al snel 45 minuten onderweg. We gingen er voor. Gewoon te voet en niet op een ezel zoals we andere toeristen zagen doen hier in Petra in Jordanië. Het was een pittige klim omdat de zon inmiddels goed was doorgekomen. Hij scheen fel en het werd erg warm. We werden regelmatig aangesproken door verkopers maar bleven stug doorlopen. Ook kwamen we onderweg onze Belgische vriendinnen weer tegen. Volledig bezweet kwamen we uiteindelijk boven en het was de moeite meer dan waard.

Het klooster was nog indrukwekkender dan de schatkamer. Niet alleen door het formaat, maar ook door de ligging. We hebben daarom ook rustig gezeten en rondgekeken. Het was er niet zo druk, maar dat komt waarschijnlijk door de bereikbaarheid van dit gebouw. We hebben zelfs nog van een hogerop wat foto’s kunnen maken. Daarna was het tijd om weer terug te lopen. Dat ging een stuk makkelijker ondanks de vrij opdringerige verkoopsters. We scoorden nog wel een klein beeldje van het klooster en dronken halverwege nog een lekker koud blikje cola.

Petra

Naast het klooster en de schatkamer was er nog verschrikkelijk veel te zien. Al voor het middaguur besloten we om eerst wat te eten en drinken voor we verder gingen. Voor we het wisten zagen we onze Belgische vriendinnen weer en vloog er zo een uur voorbij. We hadden het erg gezellig en hadden lekker gegeten, maar het was tijd om verder te gaan. We bezochten nog de Kerk van Petra en liepen vervolgens langs de Paleistombe. Het was steeds warmer geworden en we begonnen het steeds beter te merken. Die ochtend waren we erg vroeg op pad gegaan en dat begon zijn invloed te hebben.

De gebouwen die we nog bezochten lagen dan ook op de route richting de uitgang. We hebben op verschillende plekken nog foto’s gemaakt voordat we weer bij de schatkamer uitkwamen. We merkten gedurende de wandeling terug naar de ingang al dat het steeds drukker werd. Zeker bij de schatkamer was het nu enorm druk en we hadden dus de goede keuze gemaakt om terug naar het hotel te gaan.

Op onze laatste benen kwamen we aan bij de uitgang. Bij een souvenirshop hebben we daar nog succesvol onderhandeld over de aanschaf van een paar echte Jordaanse sjaals. Moe maar zeer voldaan kwamen we dan ook rond 13:45 weer bij de auto aan. We hadden veel gezien en vonden het wel goed zo. Eigenlijk waren we ook wel op na 7 uur wandelen in de warmte.

Dat kon natuurlijk maar één ding betekenen: het zwembad in! We hadden onderweg nog wat lekkers gekocht en eenmaal aangekomen in het hotel kleedden we ons snel om en namen we een sprong in het heerlijk frisse zwembad. Hier hebben we de rest van de middag nog lekker gelegen. Vanavond zijn we ook nog wat gaan eten in Wadi Musa. Judith ging voor de hamburger en zelf kon ik de kans niet laten liggen om eens een kameelburger te eten. Het was erg lekker en we kijken terug op een geweldig verblijf in Wadi Musa en een prachtig bezoek aan Petra in Jordanië.

Morgen verlaten we Wadi Musa en reizen we verder naar de Wadi Rum Woestijn waar we zullen overnachten in een dome van Aladdin Camp. We zijn erg benieuwd hoe dit gaat worden en dat lees je dan ook in het volgende reisverslag.

Een gedachte over “Jordanië, ons bezoek aan het wereldwonder Petra (Dag 8/9)

• Jonge jonge Judith en Erik wat een mooie bijzondere reis maken jullie geniet ervan!