2022AziëJordaniëJordanië en Cyprus (11/08/2022-27/08/2022)Reisverslagen

Jordanië, met de auto naar Jerash, Madaba en de Dode Zee (Dag 4/5)

Een paar dagen terug hebben we ons uitgebreid verslag over onze dagen in Amman geplaatst op onze website. We hebben hier onze reis op een prachtige manier gestart in de hoofdstad van Jordanië. Zondag was het tijd om verder te reizen en konden we de auto ophalen. Via een tussenstop in Jerash zijn we naar Madaba gereden, een populaire plek in Jordanië. Een dag later zijn we via Mount Nebo doorgereden naar de Dode Zee. Hoe deze dagen zijn verlopen lees je hier in het nieuwste reisverslag.

Zondag 14 augustus 2022 (Dag 4)

Na het laatste ontbijt in het Canary Boutique Hotel zijn we met de Uber naar het kantoor van Enterprise gegaan. Daar stond onze huurauto al mooi klaar. Na een korte controle konden we instappen en wegwezen. Rondom de hoofdstad Amman was het nog behoorlijk hectisch op de weg, maar gelukkig ging dit al snel veel beter. We hadden namelijk koers richting het noorden gezet richting Jerash.

Jerash

Jerash ligt op ongeveer 45 kilometer afstand ten noorden van Amman. De stad wordt beschouwd als een van de de belangrijkste Grieks-Romeinse-Byzantijnse steden in het Midden-Oosten. Het is na Petra een van de populairste toeristische bezienswaardigheden van Jordanië. Het zou er echter beduidende minder druk moeten zijn. De archeologische vindplaats ligt midden in de stad. Eigenlijk is het zelfs zo dat de stad gebouwd is bovenop grote delen van de oude stad, daarom is het erg lastig om op te graven. Het is dus vele malen groter dan je kan zien.

Rond 11:00 uur kwamen we aan in Jerash en konden we dit met onze eigen ogen aanschouwen. Ook een bezoek aan deze bezienswaardigheid is overigens inbegrepen bij de Jordan pass, dus we konden zo doorlopen. Alles is wel open en volledig onbeschut dus we hadden ons goed ingesmeerd en bij aankomst heb ik me ook nog een pet aan laten smeren (voldoende gesmeerd dus). Van de Hadrianus’ triomfboog tot het forum en de cardo maximus was alles enorm indrukwekkend. Het terrein is werkelijk enorm en alles is bijzonder goed bewaard gebleven. Dit maakt alles veel duidelijker en leuker om te zien.

Bij de ingang was het mogelijk om een gids te huren, maar met onze Lonely Planet kwamen we ook een heel eind. Het werd gedurende de ochtend bloedheet dus het zweet liep ons over het lijf, maar het was absoluut de moeite waard. In het Romeinse Theater stond zelfs nog een doedelzakspeler, waar we (uiteraard) voor te veel geld nog mee op de foto zijn gegaan en een filmpje mee hebben laten maken. Moe maar voldaan ploften we rond 13:15 neer bij een klein eettentje in de stad voor een lekker vet broodje en een blikje Pepsi. We hadden alles zo op en konden weer op pad!

Madaba

Daarna konden we verder rijden door Jordanië, naar Madaba. Eigenlijk was terugrijden beter gezegd, want we moesten nogmaals door Amman. Het was er wederom heel erg druk waardoor we behoorlijk wat vertraging opliepen. In de loop van de middag kwamen we gelukkig toch rond 15:45 uur aan bij het Aitch Boutique Hotel – an LIH Hotel. Dit hotel is pas in maart geopend dus alles is nog helemaal nieuw. Dat is goed te zien want de kamer is schoon en erg mooi ingericht. Het grootste pluspunt is echter het zwembad. Daar zijn we die middag dan ook direct ingedoken.

Na deze lekkere plons zijn we in de avond Madaba ingegaan. Na wat zoekwerk hebben we die avond heerlijke Jordaanse hapjes gegeten. Madaba staat in Jordanië vooral bekend vanwege de mozaïek. Dat was goed te merken want het barstte hier van de winkeltjes met de mooiste mozaïek. Na het eten belandden we daarom in een erg mooie winkel waar op traditionele wijze met de hand prachtige mozaïek wordt gemaakt. We kregen uitgebreid uitleg van de zoon van de Peace Workshop en kregen zelfs nog een kop thee aangeboden. Mocht je een liefhebber zijn van mozaïek, dan moet je hier zeker eens binnen wandelen.

Maandag 15 augustus 2022 (Dag 5)

Vanochtend werden we wakker na een goede nachtrust in het Aitch Boutique Hotel – an LIH Hotel. Judith voelde zich helaas niet al te best. Na het ontbijt besloot ze daarom om terug in bed te kruipen en ben ik deze ochtend zelf op pad gegaan. Madaba staat in Jordanië namelijk bekend om de mozaïek zoals al eerder gezegd, dus moest ik dat zelf maar eens gaan ontdekken.

De mozaïek in Madaba

Na een korte wandeling vanaf het hotel kwam ik al snel aan bij de Grieks Orthodoxe Sint-Joriskerk. Voor 1 JOD (ongeveer €1,40) kon ik naar binnen. Het kerkje was erg klein en ik hoopte de grote groep Italiaanse toeristen voor te zijn. Binnen lag een groot mozaïek op de vloer met de de oudste kaart van Palestina. De kaart is voorzien van allerlei Bijbelse plaatsen die je nergens meer tegenkomt. De kaart stamt uit de 6e eeuw na Christus. Al snel kwam de groep met Italianen eraan. De kerk was in een mum van tijd gevuld dus was het tijd om verder te gaan. Eenmaal buiten zag ik ook dat er een groep Nederlandse toeristen aan kwam. Er zat zelfs een enkeling tussen met een Ajax shirt. Ik maakte dat ik weg kwam.

De volgende stop was de kerk van de Apostelen. Door de Jordan Pass hoefde ik hier geen entree te betalen. Hier was het minder druk. Sterker nog, ik was zowat de enige bezoeker op dat moment. Van een kerk kon je bijna niet meer spreken, maar mozaïek was er genoeg. Het gebouw stamt uit de 6e eeuw en middels een loopbrug kon je alles goed bekijken. Voor ik het wist werd ik door een van de medewerkers geroepen. Hij bood me aan om een kleine privérondleiding te geven en nam me mee onder de omheining door. Daar stond natuurlijk wel een kleine vergoeding tegenover.

Met grote passen liep ik vervolgens door de winkelstraat van Madaba richting het Madaba Archaeological Park in het centrum van de stad. Hier was een collectie te zien van nog meer mozaïek uit vroegere tijden. Wederom door een grote loopbrug werd je langs de vloeren geleid. Inmiddels had ik wel genoeg mozaïek gezien. Het was tijd om terug te gaan naar het hotel te gaan, maar niet voordat ik een stuk handgemaakt mozaïek voor thuis had weten te scoren.

Mount Nebo

Bij het hotel aangekomen bleek het gelukkig al wat beter te gaan met Judith. We checkten dus uit bij het hotel en liepen nog even Madaba in voor wat lekkers uit Jordanië. Een paar lekkere broodjes en stukjes cake voor onderweg. We stapten namelijk de auto in voor een rit naar de Neboberg, oftwel Mount Nebo, of ook wel Pisga genoemd. Op ongeveer een kwartier rijden van Madaba ligt de bekendse berg van Jordanië. Deze plek is wereldberoemd omdat hier volgens de Hebreeuwse bijbel Mozes uitkeek over het beloofde land voor hij op 120-jarige leeftijd stierf. Mozes is een belangrijk persoon voor zwel de joden, moslims als christenen.

Voor 3 JOD (ongeveer €4,20) konden we de berg op en genieten van het uitzicht. Het hele terrein was prachtig onderhouden. De wandelpaden waren brandschoon en overal was duidelijke informatie te vinden. Boven op de berg staat het bronzen kruis met slangmotief van de Italiaanse Giovanni Fantoni. Daarnaast kan je er ook de Herdenkingskerk van Mozes vinden. Niet gehaald een verrassing kan je hier ook weer een paar prachtige mozaïek vloeren vinden. We vonden het erg bijzonder om deze plek te bezoeken die voor vele gelovigen erg belangrijk is. Daarnaast is vooral het uitzicht absoluut de moeite waard. Mocht Mozes destijds een camera gehad hebben dan had hij vast en zeker ook een paar mooie foto’s gemaakt zoals wij hebben gedaan.

De Dode Zee

Hierna was het tijd om koers te zetten richting onze eindbestemming van vandaag: De Dode Zee. Het is natuurlijk eigenlijk een meer en geen zee. Hij ligt op 430 meter onder zeeniveau en het is daarmee ook de laagste plek op aarde. Het zoutgehalte in dit meer van 810 km2 ligt rond de 30%, waar een normale zee maar 3% zou bevat. Daardoor kan er als mens moeiteloos in blijven drijven. Dat wilden we natuurlijk zelf wel eens meemaken!

Om 14:30 kwamen we bij het Holiday Inn Resort Dead Sea, an IHG Hotel aan. Helaas moesten we 2 keer 30 minuten wachten voor we eindelijk onze kamer in konden. De kamer was echter zeer netjes, maar daar hadden we even geen tijd voor. Het was tijd om ons snel om te kleden en de Dode Zee in te gaan. Aan het privéstrandje van het hotel konden we er hiervoor terecht. Na een paar stappen in het water lieten we ons zakken en bleven we drijven. Het is een erg vreemde gewaarwording hoe makkelijk dat dit gaat. Al vrij snel gingen we er uit. Je mag namelijk niet te lang in het water blijven liggen dor het hoge zoutgehalte, en we moesten nog iets anders doen.

De Dode Zee bevat namelijk modder dat barst van de mineralen. Het heeft een hoge concentratie van calcium, jodium en magnesium. Het zou daarom goed moeten zijn voor je huid en helpen tegen onder andere acne, psoriasis, eczeem en spierpijn. We gingen er dus vol voor en smeerden ons helemaal in met de modder die in een grote bak klaar stond. Als een paar modderworstelaars stonden we dan ook klaar om samen een foto te maken. Nadat het eventjes wat ingetrokken zijn we terug de Dode Zee in te gaan om af te spoelen. Onze gezichten hebben we onder de aanwezige douches afgespoeld. Je wilt het water namelijk niet in je ogen krijgen!

Terug in de kamer hebben we nog even genoten van de zonsondergang waar we een mooi zicht op hadden. Met zachte huidjes zijn we vervolgens naar de eetzaal gegaan. Daar stond het all-you-can-eat buffet namelijk klaar. Aangezien we dit normaal bewust vermijden keken we onze ogen uit. Wij hebben ons in deze vreetschuur erg netjes gedragen, wat niet over alle gasten gezegd kon worden. Het eten was overigens uitstekend en smaakte heerlijk. Toen was het weer tijd om neer te ploffen in onze kamer. We hebben na een kleine valse start voor Judith in Madaba toch weer een hele mooie dag achter de rug in Jordanië!

2 gedachten over “Jordanië, met de auto naar Jerash, Madaba en de Dode Zee (Dag 4/5)