2022AziëJordaniëJordanië en Cyprus (11/08/2022-27/08/2022)Reisverslagen

Jordanië, een ontspannen afscheid van Jordanië in Aqaba (Dag 12/13/14)

In de vorige blog hebben jullie kunnen lezen over onze avonturen in de Wadi Rum woestijn. We sliepen hier een paar nachten in het prachtige Aladdin Camp en hebben hier een geweldige tijd gehad. Toch was het weer tijd om door te reizen. Het einde van onze reis door Jordanië stond namelijk op het programma. Het afscheid van dit prachtige land gingen we namelijk ontspannen vieren in de kustplaats Aqaba. Hoe we dit hebben gedaan lees je in dit uitgebreide reisverslag.

Maandag 22 augustus 2022 (Dag 12)

Op maanden verlieten we het Aladdin Camp om na ongeveer 1 uur rijden om 11:00 uur in Aqaba aan te komen. Aqaba is de enige havenstad van Jordanië en grenst aan het Israëlische Eilat. Het is een populaire kustplaats en wordt ook heel veel door Israëliërs bezocht. Omdat de Jordaanse overheid er een echt toeristische trekpleister van wil maken hebben ze er namelijk een belastingvrije zone van gemaakt. Het is daarnaast ook de grootste stad aan de golf van Aqaba.

We hebben Aqaba als laatste stop in Jordanië gekozen om ook wat uit te kunnen rusten van deze intense reis. Na het bezoeken van talloze ruïnes, kerken, kastelen en opgravingen leek het ons lekker om de laatste dagen gewoon wat te ontspannen. We hebben dus wel wat op het programma staan, maar dat is vooral gericht op ontspanning.

Aangekomen bij het DoubleTree by Hilton Hotel Aqaba konden we al verrassend snel inchecken. We hadden een keer geluk en konden snel de kamer in. We gingen een rondje lopen in de buurt van het hotel. Daar merkten we nogmaals hoe verschrikkelijk warm het hier is. De temperatuur loopt deze dagen op tot ongeveer 40 graden. Na een heerlijke lunch bij Baba Za’atar zijn we dan ook gaan zwemmen in het hotelzwembad. Na wat chillen op de kamer hebben we nog gegeten en een korte wandeling door het centrum van Aqaba gemaakt. Terug bij het hotel hebben we samen met een aantal Amerikanen naar Manchester United – Liverpool gekeken in de Sportsbar. Echt laat werd het niet en veel hebben we niet gedaan vandaag, maar dat is ook wel eens lekker. We vielen dan ook snel in slaap in ons heerlijke bed.

Dinsdag 23 augustus 2022 (Dag 13)

Ondanks dat de airconditioning op standje diepvries stond werden we behoorlijk bezweet wakker. Het is hier nou eenmaal bloedheet op dit moment. Gelukkig hoefden we er niet vroeg uit en namen we alle tijd om te ontbijten en onze spullen te pakken. We gingen namelijk naar het Saraya Aqaba Waterpark, het grootste waterpark van Jordanië. Het park is geopend in juni 2021 dus alles is nog gloednieuw.

Het park ging om 11:00 uur open, maar bleek nog niet zo makkelijk te bereiken als we dachten. Na een tijdje verkeerd gereden te hebben kwamen we eindelijk op de juiste plek aan. Na het gratis parkeren van onze auto gingen we het park in. Het zag er inderdaad nog gloednieuw uit. Met een golfslagbad, een volwassenen bad, een kinderbad en talloze glijbanen was er voor ieder wat wils.

Nu zal je misschien zeggen dat een dergelijk waterpark vooral voor gezinnen met kinderen bedoeld is? Daar heb je misschien wel gelijk in, maar dat maakt ons eigenlijk weinig uit. We hebben ons uitstekend vermaakt. Het water was lekker koel en zeer schoon en ook voor ons was er voldoende vermaak. We hebben bijna alle glijbanen gehad en een aantal zelfs meerdere keren. Ook hebben we nog lekker in de lazy river liggen dobberen. Wat ons betreft was dit de perfecte invulling van wederom een bloedhete dag in Aqaba. We lunchten met shewarma en genoten later op de middag nog van een lekkere koele slush. Judith heeft intussen haar favoriete smaak lemon & mint gevonden die er dus goed in ging.

De uren vlogen voorbij en voor we het wisten was het al 18:00 uur. We vonden het mooi geweest en reden terug naar het hotel. Daar aangekomen zijn we wederom bij Baba Za’atar gaan eten. Normaal eten we niet snel nogmaals bij dezelfde plek, maar de prijs/kwaliteit van dit restaurant overtuigde ons om er nogmaals te gaan eten. We sloten de dag af met een cocktail op het dakterras van het DoubleTree by Hilton Hotel Aqaba. Met het zweet over onze ruggen verlieten we het dakterras. Het was tijd om onze koele kamer op te gaan zoeken en lekker te gaan slapen. We hadden immers nog een dag in Aqaba voor de boeg.

Woensdag 24 augustus 2022 (Dag 14)

Na wederom een goede nachtrust in het heerlijke grote bed schoven we weer aan voor het uitgebreide ontbijt. Hierna trokken we onze zwemkleding aan en pakten we de auto. Het hotel had ons namelijk gewezen op de samenwerking met de Berenice Beach Club. Dit is een afgeschermde strandclub waarvoor je toegang moet betalen. je hebt dan de beschikkling over handdoeken, bedjes, het strand en een groot zwembad. Met korting vanuit het hotel reden we hier naartoe op ongeveer 15 minuten afstand van Aqaba in Jordanië.

Eenmaal aangekomen zochten we een paar bedjes in de schaduw. Judith was niet meer te houden en pakte haar snorkel en duikbril en ging het water in. We wisten al dat je hier uitstekend kon snorkelen en dat bleek ook helemaal waar te zijn. Er was behoorlijk wat koraal dicht bij de kust en er zwommen talloze visjes. Hoe langer je bleef kijken, hoe meer je er zag. Als dat het geval is krijg ik Judith nog maar amper uit het water. Toch moesten we naar de kant, want we hadden ons opgegeven voor een darttoernooi. Ik wist vakkundig het gratis drankje te winnen door Judith en een familie met 2 kleine kinderen te verslaan.

De Berenice Beach Club was precies wat we zochten voor deze laatste dag. Lekker snorkelen, zwemmen en wat eten en drinken. We sloten ons bezoek hier dan ook af aan het zwembad met een paar mojitos. Terug bij het hotel heb ik mijzelf nog een echt Jordaans kapsel aan laten meten en zijn we die avond een simpel broodje falafel gaan eten. We sloten ons verblijf in Aqaba en Jordanië helemaal af door een rondje te maken met de sightseeing bus. In een bus vol Jordaanse toeristen reden we met keiharde muziek door de straten van Aqaba. Van echt sightseeing was er eigenlijk geen sprake, maar het ritje was best vermakelijk.

Met deze heerlijke dagen in Aqaba sluiten we onze reis door Jordanië af. Morgen moeten we vroeg uit bed want dan rijden we met onze huurauto vanuit het zuiden van Jordanië helemaal naar het vliegveld vlak onder Amman. Om 13:20 vliegen we daar namelijk naar Paphos op Cyprus. Onze reis zit er dus nog niet op! Wat we in Paphos allemaal uit gaan spoken lees je daarom nog in het volgende, en laatste, reisverslag van deze reis!