2021Denemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)EuropaReisverslagenZweden

Zweden, de laatste dag in Göteborg (Dag 13)

In ons laatste reisverslag vertelden we al over de afgelopen dagen in de Zweedse stad Göteborg. Vandaag hebben we nog een laatste dag in Göteborg gehad, en in dit reisverslag vertellen we je precies wat we allemaal nog hebben gedaan!

Vrijdag 13 augustus 2021 (Dag 13)

Vanochtend ging de wekker wat later, want we hebben natuurlijk wel vakantie! Na een heerlijk ontbijt in het Radisson Blu Riverside Hotel gingen we op pad. We hadden niet veel op het programma staan vandaag. We wilden graag nog wat meer van de stad zien, en nog wat leuke souvenirs kopen!

Skansen Kronan

We begonnen de dag dus maar eens met een bezoek aan Skansen Kronan. Dit is een oud fort boven op een heuvel met mooi zicht op de stad. Bovenop de toren vind je een gouden kroon die duidelijk te zien is. We namen de pont en de tram en voor we het wisten stonden we onderaan de heuvel. Met een paar minuutjes aardig klimmen waren we bovenop. Het uitzicht was de moeite waard, maar het fort was helaas niet open voor toegang. Het leverde wel een paar mooie foto’s op, en dus konden we weer verder.

Ullevi

We hadden nog altijd onze kaart voor het openbaar vervoer dus pakten we de tram naar een volgende plek. Zelf ben ik een groot voetballiefhebber dus ook op reis bezoek ik graag voetbalstadions. In het centrum van Göteborg staan er 2: het Ullevi stadion en het Gamla Ullevi stadion. Het eerste stadion dateert uit 1958. Het tweede uit 2018. Toch draagt dit de naam “Gamla” wat oud betekent. Dat komt omdat het gebouwd is op de plaats waar al een stadion stond voor 1958.

Het Ullevi stadion is vooral bekend van het EK voetbal van 1992. In dit stadion werd onder andere de halve finale tussen Nederland en Denemarken gespeeld, en de latere finale van dit toernooi tussen Denemarken en Duitsland. Helaas konden we niet veel van de binnenkant van het stadion zien. We gingen dus snel verder naar het Gamla Ullevi stadion. Hier spelen verschillende clubs uit Göteborg de thuiswedstrijden, net als het nationale elftal van Zweden. Na een korte blik in de fanshop zijn we verder gelopen.

Het water op met de Paddan tour

Onze volgende stap was namelijk de boottour van Paddan. We hadden hier positieve verhalen over gehoord dus kochten we een kaartje voor 14:00 uur. Na een lekkere lunch en een heerlijke versnapering zijn we naar de boot gegaan. We vonden een mooi plekje aan de zijkant en de tocht kon beginnen.

Door de grachten van de stad voeren we langs allerlei bekende gebouwen. Langs het centraal station en het standbeeld van Gustav Adolfs. Een jongedame voorzag ons van uitleg in het Zweeds en Engels. Ze deed dit kennelijk al vrij lang, want als een zangeres die voor de zoveelste keer haar bekende hit ten gehore brengt vertelde ze haar verhaal. Het enthousiasme was er niet echt, en de grappen vielen ook niet echt goed. De informatie was wel vaak interessant en de route was erg leuk.

We voeren verder naar de rivier waar we uitleg kregen over de haven en de verschillende gebouwen die we zagen. Ook het lelijkste gebouw van de stad, de zogenaamde “Lippenstift” kwam uitgebreid aan bod. Na een uur waren we weer terug op de plek van vertrek. De tour was zeker de moeite waard, maar de gids in Kopenhagen vonden wij een stuk beter!

Zo sluiten we ons verblijf in Göteborg af

Op deze manier hadden we nu alles wat we in Göteborg wilden zien nu wel gezien. Dus werd het tijd om nog even te gaan winkelen. We liepen door enkele drukke winkelstraten richting het Nordstan winkelcentrum, een van de grootste van de stad. Met talloze winkels hebben we hier even rondgeneusd. We hebben alleen iets gekocht bij de Systembolaget. Dit is de slijterij die in handen is van de Zweedse overheid. We zijn namelijk helemaal weg van de Zweedse ciders, dus hebben we hier flink wat blikken van ingeslagen voor thuis!

Judith wist helaas niet te slagen. Alle kinderboeken waren uiteraard in het Zweeds dus dat was geen optie, en ook in een aantal kledingzaken viel niets te halen. We namen daarom de bus naar de wijk Haga en konden daar nog wat mooie souvenirs kopen. Een klein beeldje voor onze verzameling, en een mok van Pipi Langkous voor Judith! We sloten deze geslaagde dag af met een heerlijke plaatpizza. Hij was werkelijk enorm, dus we waren blij dat we deze met z’n tweeën moesten delen. Alleen opeten was echt geen optie geweest!

We kijken terug op weer een mooie dag in Göteborg. We hebben zowel veel van de stad gezien als van de nabijgelegen archipel van Göteborg. De stad is erg mooi en we hebben ook genoten van het heerlijke hotel. Ons verblijf sloten we wel af met een beetje een nare nasmaak. Nadat ik iets in de auto wilde leggen bleek deze namelijk flink beschadigd te zijn. Middels een kunststoffen tafeltje uit het hotel leek er flink op los te zijn geslagen. Met een flinke deuk en lakschade rijden we morgen dus verder. We hoeven niet veel verder want op een kleine afstand van ons hotel staat ferry naar Fredrikshaven te wachten. Die nemen wij morgen om 9:10 uur. Daarna rijden we door naar Aalborg in Denemarken. Maar daar lees je meer over in het volgende reisverslag!