2021DenemarkenDenemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)EuropaReisverslagen

Denemarken, naar LEGOLAND! (Dag 16)

Gisteren vertelden we al in ons vorige reisverslag dat we Aalborg eerder zouden verlaten dan gepland. Er werd niet zo goed weer voorspeld, dus leek het ons een goed plan om verder te reizen. Vandaag zijn we daarom naar onze laatste bestemming gereden in Denemarken, en dat is LEGOLAND geworden! In dit reisverslag lees je dan ook precies hoe onze dag in LEGOLAND er vandaag uitzag!

Maandag 16 augustus 2021 (Dag 16)

Vanochtend ging de wekker vroeg. We wilden voor 7:30 uur aan tafel zitten voor het ontbijt zodat we om 8:00 uur konden vertrekken. Wonderwel ging dit erg goed en enkele minuten na 8:00 uur vertrokken we dan ook mooi op tijd bij het KOMPAS Hotel Aalborg. Het was ongeveer 2 uur rijden naar Billund, waar LEGOLAND in Denemarken ligt. Aangezien het park om 10:00 uur open gaat zouden we er dus precies op tijd zijn. Onderweg hadden we erg veel regen wat niet veel goed voorspelde, maar toch kwamen we mooi op tijd aan.

Ons bezoek aan LEGOLAND kon beginnen!

We parkeerden onze auto bij de parking en kwamen er al snel achter dat het niet druk zou zijn. Er was slecht weer voorspeld en dat hadden meer mensen gezien. Alleen Parking 1 was open en zelfs daar was het niet zo druk. Met onze online gekocht tickets konden we direct doorlopen en het eerste wat we deden was poncho’s kopen. Het regende namelijk nog altijd flink hard en dit was de enige manier om toch op een prettige manier het park te kunnen bekijken.

Gehuld in een paar felgele poncho’s konden we nu dus op pad. Het park is opgedeeld in verschillende thema’s die bekend zijn van de LEGO producten. We gingen eerst naar de Ninjago World. We konden hier binnen een leuke interactieve attractie doen. Naast de vele attracties staat heel het park vol met prachtige sculpturen gemaakt van LEGO. Het park is geopend in 1968, maar dat zie je er zeker niet aan af!

We liepen verder naar LEGO Movie World wat volledig gebaseerd is op de twee vrij recente populaire LEGO animatie films. Hier stapten we in een attractie waarvan we niet precies wisten wat we moesten verwachten. Het bleek een soort 5D film te zijn die behoorlijk intens was, daar moesten we even van bijkomen!

Wat een LEGO!

Het regende nog altijd onverminderd door, maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Het was inmiddels middag geworden dus gingen we op zoek naar wat eten, en met een flinke honger werkten we de hamburgers zo weg. Het park wordt goed onderhouden en heeft overal leuke scenes staan. Zo zagen we een paar grappige cactussen, de LEGO brandweer in actie, een prachtig Vikingschip en een enorme spin. Het meest indrukwekkend zijn nog altijd Mount Rushmore en de enorme Indiaan, die al heel erg lang in dit park staan. Daarnaast heb ik nog een aantal nieuwe LEGO friends gemaakt, allemaal dames welteverstaan.

Denk nu trouwens niet dat LEGOLAND alleen is om rond te kijken want je hebt ook een behoorlijk aantal razendsnelle achtbanen hier in Denemarken. Het zijn weliswaar geen enorme achtbanen waarbij je talloze loopings maakt, maar wij hebben ons uitstekend vermaakt in een aantal van deze achtbanen. Vooral de Polar X-plorer was onze favoriet!

Op naar Miniland!

LEGOLAND is in 1968 gestart met Miniland hier in Billund in Denemarken. Dit is eigenlijk een soort Madurodam, maar dan met LEGO steentjes. De zoon van oprichter Ole Kirk Christiansen had dan ook een bezoek gebracht aan dit Nederlandse miniatuurpark en besloot zodoende dit in Billund op te gaan starten. Inmiddels is er een LEGOLAND in 8 verschillende landen, en daar vind je overal een Miniland.

We hadden geluk want de zon was inmiddels wat aan het doorbreken. Het was droog en met het zonnetje konden we mooi Miniland bekijken. Je kan er bekende gebouwen zien van LEGO zoals de Eiffeltoren en de Burj Khalifa, maar ook steden als Kopenhagen, Bergen en Ribe zijn nagemaakt. We vonden het erg leuk om plaatsen uit onze reis hier terug te zien. Nyhavn in Kopenhagen en Den tilsandede kirke hadden we onlangs bezocht en zagen we nu al in LEGO!

In dit gedeelte van het park kan je ook met een safariauto rondrijden, en in een treintje. Natuurlijk hebben wij dit ook gedaan en na het zien van het Vrijheidsbeeld, het Kasteel van Osaka en het Capitool konden we nog meer bekende gebouwen afstrepen. We hadden nu alles wel gezien, dus gingen nog een laatste rondje maken.

Nog een laatste rondje!

Natuurlijk zit er ook een enorme LEGO store in LEGOLAND Denemarken. Voor veel mensen valt het niet mee om zich hier in te houden, maar ons is het gelukkig wel gelukt. We hebben nog een klein souvenirtje gekocht en zijn daarna het park weer ingegaan. Met een kijkje in Sea Life en een heerlijk LEGO chocolaatje zijn we in de 4D bioscoop gaan zitten. Nog een paar keer in de achtbaan en wat lollige foto’s en ons bezoek aan dit park zat erop!

We hebben een geweldige dag gehad. Het weer zat zeker niet mee, maar daar doe je nou eenmaal niets aan. Gelukkig klaarde het gedurende de dag nog op en hebben we erg veel lol gehad. Daar hebben wij nou eenmaal niet veel voor nodig. Daarnaast heeft het ook een enorm groot voordeel. Het was namelijk helemaal niet druk vandaag. We hebben overal door kunnen lopen en echt nergens moeten wachten. Dat is ook wel eens lekker!

We verblijven vannacht in het Refborg Hotel. Het hotel is erg netjes en de kamer is lekker ruim. Morgenochtend hebben we hier weer een ontbijtje voordat we verder reizen naar Hamburg, onze laatste bestemming van de reis. We zullen daar nog 2 nachten verblijven voordat we weer naar huis zullen gaan. Toch kijken we zeker nog wel uit naar Hamburg omdat hier nog een aantal verrassingen op ons liggen te wachten, maar dat lees je in het volgende reisverslag!