2018PeruReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Peru, Cusco en Sacred Valley (Dag 13/14/15)

In onze vorige blog verbleven we nog in Arequipa, maar die stad hebben we inmiddels achter ons gelaten. We zijn ondertussen terecht gekomen in een van de meest toeristische plaatsen van Peru, Cusco. In deze blog geven we je een uitgebreid reisverslag van ons verblijf in deze stad!

Maandag 23 juli 2018 (Dag 13)

Enkele dagen terug hebben we in Peru de bus genomen vanuit Arequipa naar Cusco. Dit zou al een lange rit worden. Na het bericht dat we mogelijk vertraging op zouden lopen door sneeuwval hadden we ons op het ergste voorbereid. We moesten vroeg uit de veren en stapten om 6:00 in de bus. Gelukkig viel de rit enorm mee en hadden we weinig vertraging. De zit tot de lunchpauze duurde erg lang, maar er wachtte gelukkig een goed buffet op ons. Hierna vervolgden we de weg naar Cusco en toen Forrest Gump in de bus werd opgezet vlogen de uren voorbij. We wamen rond 18:30 aan bij ons Hostel El Tuco. De in eerste instantie nors ogende Coco heette ons van harte welkom in zijn oude pand. Nadat we onze spullen in de kamer hadden gezet gingen we nog een korte wandeling maken door Cusco en doken daarna onze frisse kamer in.

Dinsdag 24 juli 2018 (Dag 14)

De volgende ochtend hebben we rustig aan gedaan en zijn we naar het Plaza Mayor gelopen. Het werd inmiddels stralend weer en i.v.m. de feestweek in Peru trok ook hier een parade voorbij. Bij toeval bleken we hier de beste plekken voor te hebben.

Hierna zijn we tickets gaan boeken voor Machu Picchu. Na een lunch aan het plein besloten we deel te nemen aan een Free Walking Tour door de stad. Een gids met wat gladde praatjes leidde ons door de straten rondom het plein en gaf ons uitleg over de historie van de stad.

De route vervolgde zich richting een wel erg commercieel gedeelte. Hier konden we met Alpaca’s op de foto. Een man in traditionele Inca kleding trakteerde ons hier nog op een muziekshow waar niemand echt van onder de indruk leek.

Gelukkig ging de walking tour daarna in niveau omhoog en namen we nog een kijkje in de wijk San Blas. We sloten de tour af in de markt van San Blas waar we nog hebben genoten van een lekker sapje.

Hierna vervolgden we onze weg naar de San Pedro Markt en via de zwarte markt liepen we terug naar ons hostel. Die avond zijn we nog gaan eten. Die avond moest het echt gaan gebeuren: Cavia eten. Wat in Nederland een huisdier is staat hier in Peru gewoon op het menu en wordt in deze regio niet alleen door toeristen gegeten.

Het schattige beestje werd vers uit de frietpan voorzien van een schitterend tomatenhelmpje zodat we nog een prachtige foto konden maken. Hierna werd hij nogmaals geserveerd in stukken en kon het smullen beginnen. Ik moet zeggen dat het lastig te eten was, maar erg goed smaakte. Judith at forel maar heeft nog wel een stukje geproefd.

Woensdag 25 juli 2018 (Dag 15)

Vanochtend zijn we weer rustig begonnen en op advies van Coco (die al snel gewoon zeer vriendelijk bleek te zijn) op eigen gelegenheid de Sacred Valley gaan ontdekken.

Nadat we eindelijk het juiste busstation hadden gevonden konden we voor een klein bedrag naar Chincero rijden. Hier was een van de archeologische vindplaatsen te vinden van de Sacred Valley. Hier hebben we in alle rust rondgelopen en onze ogen uitgekeken.

Na een lekkere empanada waren we aan het kijken hoe we naar Moray konden gaan, een andere archeologische vindplaats. Op straat werden we aangesproken door José, een oudere Peruaanse man die ons er tegen betaling heen wilde brengen. Vervolgens zou hij bij Moray een half uur wachten en ons bij het busstation naar Cusco afzetten. Dit plan klonk goed en dus stapten we in en voor we het wisten reed deze man ons naar Moray over allerlei zandweggetjes.

Nadat we onderweg nog iemand mee hadden genomen en af hadden gezet en bijna een varken hadden aangereden kwamen we aan bij Moray. Het was meer dan de moeite waard en een prachtig zicht.

Nadat José nog een paar mensen meenam in zijn auto zette hij ons bij het busstation af waar we enkele minuten later in een bomvol busje zaten en voor een klein prijsje richting Cusco reden. Weer in Cusco hebben we nog gegeten en boodschappen gedaan voor onze volgende dag in deze stad in Peru.

Dan worden we midden in de nacht opgehaald om met een bus naar het treinstation gebracht te worden waar we de trein naar Aguas Caliente nemen. Vanaf daar zullen we morgen Machu Picchu gaan bezoeken om een dag later weer met de trein terug te reizen. Morgen dus een lange dag, en in de volgende blog ons verslag over Machu Picchu!

0 gedachten over “Peru, Cusco en Sacred Valley (Dag 13/14/15)

• Ohhhh Erik , heb jij echt Cavia gegeten , het ziet er echt niet uit op je bord , maar ja je moet je aanpassen aan het land waar je bent ?maar echt hè , ik moet er niet aan denken . Nog veel lekker eten en veel plezier .

• Wat zijn jullie met een fantastische reis bezig Om jaloers van te worden. Een goede reis verder. Ik blijf jullie volgen kan ik met jullie meegenieten.