Onze dagen op de heerlijke Gili-eilanden (Dag 148 t/m 155)

In het laatste reisverslag op onze website hebben we uitgebreid verteld over onze dagen in Seminyak op Bali en onze geweldige dagen op Nusa Penida. Vanuit Nusa Penida zijn we doorgereisd naar Gili Trawangan, een van de Gili-eilanden. In dit reisverslag vertellen we je alles over onze dagen op de Gili-eilanden.

Met de boot van Nusa Penida naar Gili Trawangan

Dag 148 was aangebroken op woensdag 2 augustus 2023 en het was weer tijd om het Tarzan Marriott On Penida te verlaten. We namen onze gehuurde scooters van Nicely Penida weer richting de haven. Hier konden we zoals afgesproken om 10:30 uur de boot naar Gili Trawangan nemen. In tegenstelling tot een paar dagen eerder was het nu een stuk drukker in de boot. Na ongeveer 2 uur kwamen we aan op Gili Trawangan.

We liepen de haven uit en voor we het hotel konden zoeken zagen we het bordje al staan. Door een klein steegje tegenover de haven kwamen we bij het erg mooi ingerichte Abdi Hotel. We konden ook al direct onze kamer in en dat was niet vervelend. Ik (Erik) had namelijk een slechte nacht achter de rug dus na de flinke boottocht was het niet verkeerd om na de lunch even lekker op bed een dutje te gaan doen.

Die avond spraken we weer af met Tim en Maya die we eerder al op Nusa Penida hadden ontmoet. Zij hadden hier met hun vrienden Jeffrey en Aukje afgesproken en zodoende zouden we met z’n zessen naar de full moon party gaan. Al snel kwamen we er echter achter dat ze een dag abuis zaten. Op de feestlocatie was het vrijwel uitgestorven wat onze vermoedens bevestigde. Gelukkig valt er op het eiland genoeg te feesten dus voor we het wisten stonden we de flessen Bintang en Smirnoff Ice weg te werken in een of andere foute discotheek. Aangeschoten en vermoeid kwamen we weer in onze kamer aan. Een goede start van onze dagen op de Gili-eilanden!

Een dagje aan het strand van Gili Trawangan

Dag 149 begon met ontbijt op onze kamer, nadat we al eerder dan gewenst wakker waren geworden door het ochtendgebed en een Chinese familie die besloot om om 7:30 al lekker luidruchtig in het zwembad te gaan spelen. De smoothiebowl, fruit en sap smaakte heerlijk en was een goed begin van de dag. De dag die overigens verder vrij rustig was. Onze airconditioning begon wel flink te lekken en hier werd direct iemand op afgestuurd. Daarna was het tijd om op pad te gaan. Na een klein wandeling namen we plaats in de bedjes van het Danima Resort. Recht aan het strand gingen we hier lekker liggen.

Dat liggen was van korte duur, want voor ik het wist lag Judith al weer in het water met haar snorkel. De Gili-eilanden zijn bekend vanwege de goede snorkelmogelijkheden en zelfs vanaf dit strandje was dat al goed te doen. Dicht bij het strand was het water nog troebel, maar verderop was het erg helder en waren er talloze vissen te zien. Judith wist zelfs nog een aantal schildpadden te spotten. We hebben een paar lekkere broodjes op en zijn daarna nog een aantal keer het water in gegaan. De schildpadden waren inmiddels vanaf de kant te zien dus was het een stuk makkelijker om ze te vinden. Later die middag liepen we terug naar het Abdi Hotel waar onze airconditioning weer goed bleek te werken.

Die avond wilden we bij de Night Market gaan eten maar kwamen er al snel achter dat we hier helemaal weggerookt zouden worden door de vele barbecues. Daar hadden we weinig trek in dus gingen we voor een paar goede borden Indiaas eten. Hierna spraken we weer af met Tim, Maya, Aukje en Jeffrey. Ze hadden die dag een flinke ronde rondom het eiland gemaakt en waren wel toe aan een drankje. Uiteindelijk kwamen we via de Irish Bar en een strandfeest bij de Sama-Sama Reggae Bar terecht. Vanwege het vrijdaggebed sluiten de uitgaansgelegenheden op donderdagvond wat vroeger, maar ondanks dat was het toch weer een latertje geworden!

Een dagje chillen en een rondje lopen rond het eiland

Vrijdag 4 augustus 2023 was de 150e dag van onze reis, maar veel is er niet over te vertellen. Na het ontbijt hebben we wat op ons balkon gezeten en online onze simkaarten opgewaardeerd. Een beetje brak van de avond ervoor en de maandenlange reis die we nu aan het maken zijn besloten we om gewoon eens lekker niets te doen. We hebben nog even gewinkeld, een lekkere lunch genomen en ’s avonds weer met Tim en Maya afgesproken. Na een cocktail en een heerlijke pizza eindigden we toch weer in de Sama-Sama Reggae Bar. Ook deze stond er weer een lekkere liveband te spelen. Na de shotjes tequila werd het toch weer later dan we in eerste instantie hadden verwacht. Die avond namen we afscheid van Tim en Maya die een dag later weer verder zouden reizen. We hebben een paar erg gezellige avonden met ze gehad.

Eigenlijk waren we voornemens om het al eerder te doen, maar op zaterdag 5 augustus 2023 kwam het er toch eindelijk van en gingen we een rondje rond het eiland lopen. We hadden gelezen dat dit ongeveer 6 kilometer was en 2 uur in beslag zou nemen. Je kon hier ook fietsen huren, maar bij deze afstand gingen we gewoon voor een wandeling. Vanuit het hotel gingen we richting het noorden en besloten het eiland tegen de klok in rond te lopen.

Na ongeveer 30 minuten maakten we een stop bij Turtle Shore. We bestelden iets te drinken en een klein hapje om zodoende vanaf het strand te kunnen gaan snorkelen. Met hoge verwachtingen lagen we in het water, maar een schildpad konden we helaas nog niet zo snel zien. Toen ik (Erik) het water had verlaten wist Judith er nog wel een te zien, en later zagen we vanaf de kant zijn kopje ook boven het water uitkomen. We liepen door naar de volgende stop.

Vanaf de noordkust liepen we door naar de lange westkust van Gili Trawangan. Hier waren de golven beduidend groter en de resorts een heel stuk groter. Op sommige plekken kwamen de golven zo dichtbij dat er stukken land waren weggevaagd en straten onder water liepen. We liepen door tot Cloud 9 Restaurant and Bar. Een prachtige nieuwe tent met waarbij we op het dakterras heerlijk hebben gegeten. Hierna liepen we door langs de zuidkust om uiteindelijk weer uit te komen bij het Abdi Hotel. Hier hebben nog even lekker in het zwembad gelegen om ons verblijf op ons eerste eiland van de GIli-eilanden af te sluiten bij Jali Kitchen. Toen we hier een dag eerder met Tim en Maya kwamen was er helaas geen plaats meer vrij, maar deze avond gelukkig wel.

Met de boot naar Gili Air

De volgende ochtend was het weer tijd om het Abdi Hotel te verlaten. Na het ontbijt pakten we onze backpacks weer in en staken we de weg over naar de haven. Een paar dagen eerder hadden we hier te horen gekregen dat we 30 minuten voor vertrek voor IDR 85.000 (+/- €5) een kaartje konden kopen naar Gili Air. Een of andere verkoper probeerde ons nog wijs te maken dat deze boot niet ging en dat we bij hem een kaartje moesten kopen. Daar trapten we mooi niet in en precies om 11:00 uur vertrokken we daarom naar Gili Air waar we al na een kwartiertje varen aankwamen.

We besloten om te voet naar het De Padma Gili Air hotel te gaan, waar we 4 nachten zouden verblijven. De tocht was ongeveer 15 minuten lopen, maar het zweet brak ons uit. De warme zon door de droge straatjes zorgen ervoor dat we totaal bezweet aankwamen. Na een welkomstdrankje pakten we eerst de gratis fietsen naar het noorden van het eiland om aan het strand te lunchen bij Cafe Queen Sunset. Bij terugkomst konden we wel onze kamer in. Een nette kamer met 2 losse bedden en een ruime badkamer, prima voor deze dagen. De rest van de middag brachten we door aan het zwembad.

Die avond besloten we om de zonsondergang te gaan bekijken bij Mowie’s Gili Air. We genoten van een heerlijke cocktail met prachtig uitzicht op het strand. Voor het eten besloten we toch de fiets weer te pakken en naar Burger Lady te gaan. Een simpel hamburgertentje waar we met 2 personen voor €6,50 hebben gegeten. De terugweg met de fiets ging iets minder soepel doordat Judith’s fiets niet helemaal in orde was. Voor er ongelukken kwamen zijn we dus maar afgestapt en teruggelopen. Nog wat boodschapjes gegaan en daarna lekker naar de kamer gegaan.

Een rustig dagje op Gili Air en de snorkeltour langs de Gili-eilanden

Maandag 7 augustus 2023 begon niet al te best. Judith voelde zich niet helemaal lekker en had al een tijdje last van diarree. Daarom zijn we die ochtend na het kleine ontbijtbuffet eerst maar eens op de fietsen van het hotel langs de apotheek gegaan. Daar kochten we eerst wat medicijnen om daarna richting Turtle Point te wandelen. We hadden de verwachting om hier wat te kunnen snorkelen maar dit viel wat tegen. De omstandigheden om te snorkelen waren echter niet optimaal hoorden we dus besloten we om hier alleen maar iets te eten.

Daarna liepen we terug om bij een barretje in een paar heerlijke zitzakken aan het strand te gaan liggen. Die dag merkten we wel op dat er behoorlijk wat vervallen panden op het eilandje staan. Van verlaten hotels en hutjes tot half afgebroken restaurants en lege zwembaden. Volgens onze informatie komt dit onder andere door een tropische storm die over het eiland is gekomen in combinatie met de gevolgen van COVID-19. Het barretje waar wij die middag dan ook heerlijk hebben gezeten was vrij nieuw. Na een paar lekkere drankjes, wat mooie foto’s en een paar frisse duiken sloften we weer door het zand terug naar het De Padma Gili Air.

We wilden nog een duik in het zwembad nemen, maar het wat er zag er niet meer zo fris uit. Een goede toevoer van schoon water leek te ontbreken waardoor het water met de warme zon erop steeds troebeler werd. Die avond gingen we nog naar Flavornesia, een erg mooie warung met een paar lekkere bordjes rendang voor ons.

De snorkeltour

Dinsdag 8 augustus gingen we de snorkeltour doen vanuit Gili Air. Na het ontbijt pakten we de gratis fietsen van het De Padma Gili Air om naar de haven te gaan. Via WhatsApp hadden we een tour op de public boat genomen bij Black Sweet. We werden aangesproken door een jongen voor een tour en na wat rondvragen en WhatsApp contact bleek dit nog de juiste persoon te zijn ook. We waren er mooi om 9:15 uur, ondanks dat de boot pas rond 10:00 uur vertrok. Ons was verteld dat de boot om 9:30 uur zou gaan, maar zo gaat dat nou eenmaal in Indonesië merken we.

Met meer dan 40 personen was het bootje erg goed gevuld en iedereen werd voorzien van een snorkel set en flippers. De boot ging flink tekeer en de eerste gezichten begonnen al minder vrolijk te staan. Na ongeveer 20 minuten vragen stopte de boot en mochten we het water in. Met een flinke groep mensen lagen we in het open water, dus dat was even wennen. Een van de gidsen sprong mee het water in om de groep te begeleiden en gaf regelmatig aan waar de schildpadden zaten. We moesten behoorlijk wat zwemmen, maar de eerste schildpadden hadden we gezien.

Zo ging de tour lekker verder. Een aantal mensen besloten om op Gili Meno uit te stappen, maar we voeren lekker verder naar de volgende stop. Ook hier weer een heleboel schildpadden. Een van de gidsen nam zelfs nog mijn action camera mee naar de bodem om de schildpad van dichtbij te fotograferen. Hier waren we erg blij mee, want dit leverde prachtige foto’s op. Daarna zijn we naar de standbeelden gegaan die onder water bij Gili Meno liggen. Dit vonden we weinig bijzonders, mede vanwege de enorme drukte.

Samen met een paar Franse en Nederlandse reizigers die we op de boot hadden ontmoet schoven we daarna aan voor de lunch op Gili Meno. Het was erg gezellig en vol goede moed stapten we na een uurtje weer in de boot. We maakten nog een laatste tussenstop tussen het mooie koraal en nog een aantal schildpadden om daarna terug te varen naar Gili Air. Zo hadden we op één dag alle Gili-eilanden gezien.

Daar bleek het zwembad er niet schoner op te worden in het hotel. Op de kamer moesten we nog even van onze zeebenen af zien te komen voor we die avond weer konden gaan eten. Na een broodje en een wrap namen we nog een kijkje in het leuke centrumpje van Gili Air. Judith vond er nog een leuk shirtje en toen was het tijd om onze bedjes in te duiken. We waren erg vermoeid van het snorkelen dus vielen zo in slaap

Onze laatste dag op Gili Air en de Gili-eilanden

Woensdag 9 augustus was onze laatste dag op Gili Air en hebben we gebruikt om het vervolg van onze reis een beetje te plannen. Zo hebben we ons eerste verblijf op het vaste land van Lombok geboekt. Daarnaast hebben we gekeken welke plekken we op Lombok nog meer willen bezoeken voordat we verder zullen vliegen naar het volgende land.

Na een lekkere (maar trage) smoothie bowl is Judith naar een schoonheidssalon geweest. Ze zit er weer helemaal fris en fleurig uit na de behandeling. Nu het water in het zwembad maar groener blijft worden vinden we het geen probleem om Gili Air en de Gili-eilanden te verlaten. Na een dagje plannen maken en bellen met een vriend die ons nog komt opzoeken later dit jaar liepen we naar het strand voor een mooie zonsondergang. We zijn inmiddels gewend om lang te wachten in Indonesië, maar deze keer duurde het zo lang dat we de drankjes kregen toen de zon al onder was. Nog even ergens anders een lekker hapje eten en terug naar het hotel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *