2023AziëReisverslagenVietnamWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Hoi An, onze dagen in deze populaire plaats (Dag 197 t/m 200)

Tijdens ons laatste reisverslag hebben we uitgebreid verteld over onze dagen in Da Nang. We hebben hier heerlijk ontspannen aan het strand en genoten van het zwembad op het Moon Hotel and Apartment Da Nang. Weer helemaal uitgerust zijn we op pad gegaan en doorgereisd naar Hoi An. In dit reisverslag lees je daarom alles over onze dagen in het populaire Hoi An.

Onze eerste dag in Hoi An

Op woensdag 20 september 2023 hebben we ons appartementje in het Moon Hotel and Apartment Da Nang weer verlaten. Omdat Da Nang erg dicht bij Hoi An ligt hebben we gewoon een Grab genomen en ongeveer een half uurtje later stonden we al voor de deur van het Hoi An Green Apple Hotel. We konden direct inchecken en onze kamer in. We pakten daarna al snel de gratis fietsen van het hotel om naar de oude binnenstad te gaan van Hoi An.

Hoi An heeft namelijk een enorm sfeervol centrum vol met leuke straatjes, mooie gebouwen, leuke winkeltjes en lekkere restaurantjes. We parkeerden onze fietsen en liepen daarom door de straatjes. Alles is er fotogeniek en omdat we nog niet heel veel souvenirs van Vietnam hadden zijn we ook nog wat gaan shoppen. Uiteraard wisten we nog een paar leuke dingen te scoren. Daarna zijn we een van de lokale specialiteiten gaan proberen bij Mót Hoi An. Al fotograferend liepen we verder door de straten voordat we ergens nog wat zijn gaan drinken.

Kleding laten maken bij Milan Linen Clothings & Custom Tailoring

Hierna pakten we onze fietsen weer en ditmaal reden we naar Milan Linen Clothings & Custom Tailoring. Judith wilde graag nog wat kleren laten maken, en dat is precies waar Hoi An om bekend staat. Via een bekende van Judith hadden we deze plek aangeraden gekregen dus gingen we hier naartoe. Door een aardige vrouw werden we goed geholpen. Judith wilde graag een korte broek en een blouse en daarom werd ze uitgebreid opgemeten. Deze linnen kleding zou ons in totaal €35 kosten dus moesten we al vast een deel betalen.

Daarna vonden we het mooi geweest en zijn we onder het genot van een drankje lekker gaan chillen bij het zwembad van het Hoi An Green Apple Hotel. In de avond is de binnenstad helemaal verlicht dus zijn we die avond uiteraard terug gegaan. Overal zie je bootjes varen met kleurrijke lampionnen, en ook de straten hangen er vol mee. Daarnaast kan je er bij oude vrouwtjes ook drijvende kaarsjes om op de rivier te laten drijven. Dat was niet de enige reden dat we naar de oude binnenstad gingen. Iedere avond kan je er namelijk ook een Night Market vinden vol met lokaal streetfood en producten. Daar hebben we heerlijk gegeten en rondgekeken.

Daarna was het tijd om de Mr. Bean Bar te bezoeken. We werden al op straat aangesproken door een van de medewerkers die zichtbaar verrast was dat we direct met hem meegingen. Hij wist dan ook niet dat we met het bezoeken van deze bar weer een drankje konden verdienen bij het Hanneke en Joep Gommeren Memory Spel. Na een drankje bij de Mr. Bean Bar en later bij een Ierse pub was het weer tijd om naar bed te gaan.

De cooking class bij Tra Que Vegetable Village door VM Travel.

Na een goede nachtrust en het ontbijt zijn we de dag langzaam gestart. Om 11:00 uur moesten we namelijk weer bij Milan Linen Clothings & Custom Tailoring zijn. Judith paste daar de gemaakte kleding die nog een beetje bijgesteld moest worden, maar op het eerste oog zag het er erg goed uit. Daarna fietsen we nog even door naar het kantoor van Heaven and Earth Bicycle Tours in het oude centrum. Daar zouden we een paar dagen later namelijk nog een fietstour mee gaan doen. Na een paar lekkere drankjes en een heerlijk broodje báhn mí bij Phi banh mi zijn we terug naar het hotel gegaan.

Om 14:00 uur stonden we namelijk klaar voor de Cooking Class at Tra Que Vegetable Village Half Day Tour bij VM Travel. Onze gids Ty bleek een hele aardige vrouw te zijn die ons eerst mee nam naar de centrale markt van Hoi An. In deze markt is echt alles te verkrijgen waaronder heel veel groentes, fruit, kruiden en vlees. Ze gaf uitgebreid uitleg over alles en ook op deze dag leerden we weer veel bij. Daarna was het weer tijd om op de fiets te stappen. Na een mooi ritje tussen de rijstvelden was het tijd voor een drankje. Ty nam ons mee naar een klein tentje waar ze heerlijke frisse kumquat ijsthee hadden.

Spring Onion Restaurant

Vervolgens reden we door naar Tra Que Vegetable Village. Op het platteland rondom Hoi An zijn er verschillende dorpjes met een eigen specialiteit. Zo heb je een pinda village, een wooden village, coconut village en ga zo maar door. Vegetable village staat logischerwijs bekend om de groentes. We werden door Ty naar Spring Onion Restaurant gebracht waar we eerst een rondleiding kregen door de kruiden- en groentetuin. Ze liet ons van alles proeven, ruiken en zien. Ook liet ze ons zelf nog even de plantjes water geven.

Daarna moesten we echt zelf aan de slag. Voorzien van een schort en koksmuts werden we aan het werk gezet. Waar we begonnen met wat decoratieve groentes gingen we al snel over het op echte werk. Het snijden en marineren van vlees tot het rollen van onze eigen loempia’s, het kwam allemaal aan bod. Ty liet ons ook zien hoe we alles moesten bakken. Er werd zelfs nog geflambeerd en met pannenkoeken gegooid. Uiteindelijk hadden we loempia’s, een papaja salade, rijstpannekoeken en gemarineerd varkensvlees en dragonfruit gegeten.

Goed gevuld stapten weer op de fiets en bracht Ty ons weer terug naar het hotel. Het was een erg warme dag geweest dus behoorlijk bezweet stapten we onze kamer in. We besloten daarom snel om aan de overkant van het hotel nog snel wat frisse drankjes te gaan halen en hiervan in het zwembad te gaan genieten. Dit was een uitstekend idee om deze mooie dag weer af te sluiten.

De Hoi An Ancient Town – Free Walking Tour

Op de 199e dag van onze reis zijn we na het ontbijt eerst maar eens de nieuwe kleren van Judith op gaan halen. Een mooie korte broek en een blouse was het resultaat en het is helemaal naar haar zin. Hierna zijn we ergens weer lekker iets gaan drinken om met een broodje báhn mí van Madam Khanh – The Banh Mi Queen terug te gaan naar het Hoi An Green Apple Hotel. Het was zo verschrikkelijk warm die ochtend dat we even af moesten koelen op de kamer en op ons balkon de broodjes hebben opgegeten.

We zorgden er wel voor dat we om 14:00 uur bij het afgesproken punt stonden. Die ochtend hadden we namelijk de Hoi An Ancient Town – Free Walking Tour geboekt via Guruwalk geboekt. We zijn grote fan van free walking tours omdat ze op een toegankelijke manier veel van de stad laten zien. Er waren behoorlijk wat aanmeldingen dus werd de groep opgesplitst en gingen we onder begeleiding van onze gids Annie met 11 personen op pad.

Op pad met Annie

Annie was een erg aardige vrouw die goed Engels sprak en erg interactief met ons bezig was. We begonnen bij het Japan Culture Ancient House waar ze vertelde over de goede band tussen Japan en Vietnam. Hierna gingen we naar de Cantonese Assemble Hall, een van de Chinese tempels die je in het oude centrum van de stad kan vinden. Ondanks dat het bloedheet was probeerden we de aandacht er goed bij te houden, wat gelukkig vrij goed lukte.

De Japanese Covered Bridge Pagoda was helaas in onderhoud maar Annie bracht ons hierna naar Quan Thang Ancient House. Dit is een traditioneel Chinees huis uit de 18e eeuw. Hier hebben we een erg leuk gesprek gehad met de groep waarbij verschillende culturele verschillen en overeenkomsten tussen Vietnam en westerse landen werden doorgenomen. Hierna was het zelfs nog tijd voor een voorstelling in het Performance Art Center. Hier was het heerlijk koel door de airco’s en we kregen een paar leuke optreden voorgeschoteld. Live muziek, zang en dans wisselde zich af en we speelden zelfs nog een potje Vietnamese bingo. Helaas grepen wij naast de prijzen.

Na een wandeling Hoi An Central Market sloten we de tour af. Ondanks de hitte en de trage start van deze dag waren we erg blij dat we deze tour hadden gedaan. Op de terugweg besloten we om in de oude stad te blijven, want het was al bijna etenstijd. We gingen eerst voor een paar lekkere frisse bekers met kumquat ijsthee om daarna bij The Son Bistro weer een paar heerlijke lokale gerechten te nemen. Het was nog altijd niet heel erg afgekoeld dus besloten we om terug bij het hotel nog maar een frisse duik te nemen voordat we onze kamer weer opzochten.

Het platteland op met de Heaven & Earth Bicycle Tour

Op de 200e dag van onze reis moesten we op 23 september 2023 vroeg uit de veren. Na een prima ontbijt moesten we namelijk om 8:15 uur klaar staan bij hat kantoor van Heaven & Earth Bicycle Tour in het oude centrum van Hoi An. We gingen deze dag namelijk de Traditional Countryside Morning Tour doen. Bij aankomst bleken we met een groep van 12 personen te zijn, onze gids Lola en haar assistent Luan. Om het platteland op te gaan moesten we eerst met een veerboot naar een van de eilanden toe die je hier bij Hoi An hebt liggen.

Eenmaal aangekomen op dat eilandje kregen we gelijk een van de ambachten te zien. De verschillende eilanden en plaatsen hebben verschillende ambachten en de eerste had te maken met het bewerken van schelpen. Na een korte blik reden we een klein stukje verder naar een traditionele boten maker. Lola gaf ons goed uitleg. We konden mooi zien hoe de boten nog op de ouderwetse manier werden geproduceerd. Op deze manier gingen we van plek naar plek, soms met een langer stukje fietsen.

Basket Boats

Na een mooie tocht in de felle zon tussen de rijstvelden door kwamen we aan bij de bekende basket boats. Deze bootjes zijn een soort van mandjes en zijn kenmerkend voor Hoi An. Er zijn ook hele specifieke toeristische tours die je hiermee kan doen, maar wij kregen deze variant voorgeschoteld. Lola gaf ons eerst wat uitleg over de productie van de mandboten en daarna werden we meegenomen naar het water. Daar was een oude vrouw met de bijnaam “sexy lady” die al “gangnam style” zingend ons liet zien hoe je de mandbootjes moest besturen. Daarna mochten we het ook zelf proberen. Het was erg gezellig allemaal, maar ook leuk om in deze kleine setting dit te proberen.

Na een korte drinkpauze stapten we allemaal weer op de fiets om via een oude houten brug de oversteek te maken naar een ander eilandje. Hier gingen we naar een rijstwijn distilleerderij. We kregen hier goede uitleg over de lokale “Happy Water”. Op een ouderwetse manier wordt dit gedaan, maar het leukste gedeelte was het proeven van de verschillende varianten. We kregen verschillende bodempjes om te proeven. Ze smaakten allemaal erg goed. Een van de laatste stops was een traditioneel huis waar we een kijkje konden nemen en hier kregen we ook onze lunch. Het was hier erg leuk om te zien op wat voor bed de mensen hier slapen.

De maaltijd smaakte erg goed en een paar huizen verder konden we de laatste ambacht aanschouwen. Hier werden namelijk slaapmatten geweven. Een oud Vietnamees stel was samen bezig om een mat te maken. Via een vrij simpele methode werd dit gedaan. We mochten zelf ook een poging wagen. Judith was een van de weinigen die het aandurfde en zo een stuk mee had geholpen voor een nieuwe slaapmat. Hierna was het tijd om weer onze fietsen op de boot te zetten en terug naar Hoi An te varen. Het duurde nog ongeveer 45 minuten voordat we terug waren. We hadden dus best nog een eindje gefietst. Terug op het kantoor van Heaven & Earth Bicycle Tour liet Lola ons zien welke route we hadden afgelegd. Het was inmiddels 15:00 uur, dus we hadden er al een flinke dag op zitten.

Onze 200e dag

Terug in het Hoi An Green Apple Hotel hebben we nog een frisse duik genomen in het water en ons opgefrist voor de avond. We gingen onze 200e reisdag namelijk vieren bij Nữ Eatery. Dit was een uitstekende keuze want het eten smaakte heerlijk. We maakten nog een korte wandeling en sloten de avond af met een paar drankjes bij de Ierse Pub. We hebben ons geweldig vermaakt in het bloedhete Hoi An.