2023AziëFilipijnenReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Boracay, het meest toeristische eiland van de Filipijnen (Dag 280 t/m 284)

In het vorige reisverslag vertelden we al over onze eerste dagen in de Filipijnen. We bezochten hier de hoofdstad Manilla. Vanuit Manilla zijn we doorgereisd naar Boracay. Dit is een eiland met een van de mooiste stranden van de wereld, maar ook een van de meest toeristische eilanden van de Filipijnen. In dit reisverslag vertellen we je precies wat we hier deze dagen allemaal hebben gedaan.

Van Manilla naar Boracay

Op dinsdag 12 december 2023 lieten we Manilla weer achter ons. Tijdens de streetfood tour hadden we een dag eerder nog een paar lekkere koeken gekregen ter afsluiting. We hadden ook nog wat drinken gekocht en hadden nog een aantal bananen. Ontbijten was dus niet nodig in het Lub d Philippines Makati, Gelukkig maar, want dit stelde erg weinig voor. Nadat we al onze spullen bij elkaar hadden geraapt konden we al op tijd vertrekken richting het vliegveld. Chloé had ons namelijk verteld dat je wel 3 uur voor vertrek aanwezig moest zijn. We vertrokken dus op tijd en waren al rond 10:30 uur op het vliegveld, voor onze vlucht van 13:50 uur. We waren niet de enigen want het was er werkelijk enorm druk.

Omdat er erg veel vluchten vertraagd waren was er nauwelijks nog een plekje bij de gates. Wij zaten gelukkig wel, al zat er achter ons een enorm luid snurkende man. We hadden geluk, want onze vlucht vertrok mooi op tijd. In ongeveer een uurtje kwamen we aan op het Godofredo P. Ramos Airport in Caticlan. Een piepklein vliegveldje met een loods verkleed als aankomsthal. We hadden via Klook kaartjes gekocht voor het vervoer naar ons hotel.

Boracay

Hierdoor werden we vanaf het vliegveld met een busje naar een boot gebracht en vervolgens op het eiland naar het Ferra Premier by JG hotel gebracht. We kwamen terecht in een mooie ruime kamer in loftstijl. Dat wordt dus met de trap naar het bed toe de komende dagen. Het was inmiddels al laat geworden en dus gingen we eten bij het Red Coconut Beach Hotel gelegen aan White Beach. Het was overal enorm druk, maar dat moeten de komende tijd maar op de koop toe nemen. Het eten was lekker, de livemuziek was goed en er was ook nog eens een vuurshow. Een goed begin dus!

White Beach

Borocay is een klein eiland van maar 10 km2 en staat in de Filipijnen bekend als het relax eiland. Dat moesten we dan ook maar eens gaan uittesten. Eerst namen we maar eens het lekkere ontbijt bij het naastgelegen Ferra Hotel and Garden Suites. We mogen daar ook gebruik maken van het zwembad op het dak dus dat is wel lekker. Na het ontbijt zijn we maar eens goed gaan zitten om de komende weken wat te plannen. Soms steken we daar misschien wat meer tijd in dan we willen, maar het is nou eenmaal nodig. Vooral het zoeken van een hotel valt niet mee omdat het hier hoogseizoen is en wij niet zo ver vooruit plannen. Hier zijn we dan ook heel de ochtend mee bezig geweest.

Na de middag hebben we snel onze spullen gepakt en zijn we eerst iets gaan eten bij Meze Wrap. We namen een heerlijk broodje shawarma en raakten gezellig aan de praat met een Nederlandse vrouw die ook al een tijdje op reis was. Hier zijn we aan het prachtige White Beach gaan liggen. Het strand doet zijn naam eer aan want het was een prachtig wit strand met water zo helder dat we zelden hebben gezien. Het was heerlijk liggen aan het strand en aan het einde van de middag zagen we de zon mooi in de zee zakken. We waren niet de enigen die dit zagen, want het was inmiddels enorm druk geworden op het strand.

We namen nog een lekkere shake en keken uit over het strand dat gevuld stond met mensen die net als ons genoten van de zonsondergang. Die avond zijn we iets gaan eten bij Jollibee, de bekendste fastfoodketen uit de Filipijnen. Normaal doen we dit niet snel. Chloé van Explore Manila Tours in Manilla raadde ons dit toch aan en we moeten zeggen dat het zeker niet tegenviel.

Een wandeling naar Diniwid Beach

Op donderdag 14 december 2023 waren we toe aan de 282e dag van onze reis. Het had deze nacht geregend, maar in de ochtend kwam de zon al direct door. Die dag begon met een lekker ontbijtje om daarna het strand op te lopen vanaf het Ferra Premier by JG waar we verblijven. We zitten op ongeveer 10 minuten wandelen van het strand, prima te doen dus. Eenmaal op White Beach aangekomen wilden we richting het noorden naar Diniwid Beach lopen. Vanaf White Beach was het ongeveer 2 kilometer lopen. Het witte zand is vrij stevig en dus erg prettig om over te lopen.

Na een stukje besloten we eerst nog een lekkere shake te namen bij Jonah’s Fruit Shake om hierna verder te lopen. Eenmaal aangekomen bij Lambros Point konden we een stenen pad volgen langs de klif waarmee we via een mooie route bij Diniwid Beach aankwamen. Hier begon het wat te regenen wat voor ons het perfecte moment was om iets te eten bij Dinibeach Bar and Restaurant. Het was al snel droog en na het eten bekeken we nog even het prachtige strand. Helaas was er weinig beschutting en was het water minder aantrekkelijk dan op White Beach. We besloten dus om daar de rest van de middag door te brengen.

Ondanks de vele toeristen op het eiland is het vrij rustig op het strand. Vermoedelijk komt dit doordat veel toeristen overdag een tour zijn gaan doen. Nadat we lekker van het water hadden genoten en in het zand hadden gelegen zijn we terug naar het hotel gegaan. Even afspoelen in het zwembad en daarna de dag afgesloten met een lekkere pizza.

Island Hopping Tour

Vrijdag 15 december stond in het teken van een tour die we gingen doen. We waren extra vroeg uit bed gekomen en na het ontbijt werden we opgehaald door een van de coördinators van Shingley Tours Boracay. Via het Ferra Premier by JG hotel hadden we namelijk de Island Hopping Tour geboekt. Hierdoor werden we netjes opgehaald en met een tricycle naar White Beach gebracht. Daar waren alle tours verzameld, en dat waren er nogal wat. Het is de meest populaire bezigheid op het eiland en het was dan ook enorm druk met vertrekkende boten. Onze boot werd ook lekker volgepropt en zo gingen we op pad.

Puka Beach

We passeerden White Beach en kwamen aan bij Puka Beach. Dit is een van de meest afgelegen stranden van Boracay. Je kan er met een boot komen, of met een taxi. Er zijn hier geen hotels of resorts. Wel waren er enorm veel boten die hier aanmeerden. Ook waren er heel veel plekken om foto’s te maken en Filipino’s die je iets probeerden te verkopen. Het was zeker een mooi strand dat je waarschijnlijk beter een keer in de middag kan bezoeken. We namen een drankje en na 30 minuten stapten we weer op de boot.

Na een flink eindje varen legden we aan voor de andere kant van White Beach. Hier was een plek waar we tegen een kleine extra betaling mochten snorkelen. We merken dat dit vaak zo gaat in de Filipijnen. Overal worden er extra kosten voor berekend. We zullen er maar aan moeten wennen. Het was overigens geen verkeerde plek want het wemelde er van de vissen en het koraal was ook niet verkeerd. Hierna was het tijd voor lunch!

Een bijzondere lunch

Voor de lunch meerden we tot onze verrassing aan bij het vaste land van Panay. Aan een kiezelstrand werden we gedropt waarna we langs verschillende huisjes naar een verzamelplek moesten lopen. Hier werd de hele boot verdeeld over verschillende tricycles en een busje. Vervolgens werden we over allerlei modderige zandpaden naar een plek gebracht waar de lunch was. Het was een flinke hal die een beetje aangekleed was als een restaurant. We schoven aan voor het buffet dat verder prima smaakte. We hadden inmiddels een aardige Filipijnse jongen ontmoet en schoven samen met hem aan bij een Oostenrijks koppel.

De Filipijnse jongen moest na de lunch zijn tour elders vervolgen en wij werden samen met het Oostenrijkse koppel in een tricycle gepropt om weer terug in de boot te stappen. Na een wilde rit voeren we naar de laatste stop van de dag. Crystal Cove Island was de bestemming. Ondanks dat we hier wederom entree moesten betalen was het wel een erg leuke stop. Er waren een aantal grotten te zien die we bezochten. Deze grotten waren via een trap te bereiken en van dichtbijt zag je het zeewater tegen de klif aan klappen. Ook waren er verschillende uitzichtpunten.

Hierna was het tijd om terug te varen naar Boracay. Rond 15:30 uur kwamen we weer aan bij White Beach. Aan het begin van de dag moesten we even wennen aan de Filipijnse tour. Het was druk en we plekken waren wel heel erg toeristisch. Na een tijdje gingen we er gewoon lekker in mee. Daarnaast maak je al snel contact in een grote groep waardoor we uiteindelijk gewoon een hele leuke dag hebben gehad. Die avond hebben we heerlijk gegeten bij het gloednieuwe Happiness Hostel Boracay.

Boracay van boven

Zaterdag 16 december 2023 hebben we een actieve ochtend gehad op Boracay. Na het ontbijt zijn we namelijk een flinke wandeling gaan maken richting het Bulabog Viewpoint. We hadden de voorgaande avond van serveerder gehoord dat dit uitzichtpunt zeker de moeite waard zou zijn. We hadden er ook al over gelezen op internet maar daar bleken de reviews niet al te best. Na ongeveer 30 minuten bergop wandelen kwamen we eindelijk aan bij de ingang. Deze zag er wat verlaten uit, maar de staat van de trap was goed. Deze trap bracht ons bij de ingang waar een oud Filipijns mannetje ons korting gaf op de entree omdat we te voet waren gekomen. Uiteindelijk bleek hij overal tevreden mee te zijn en bleek 168 PHP (€2,75) ook al goed.

Via een verroeste stalen trap kwamen we op het plateau aan. Het was de hele wandeling waard geweest want we hadden een geweldig uitzicht. We konden over bijna het hele eiland uitkijken. Van Bulabog Beach tot White Beach en zelfs Ilig – Iligan Beach konden we zien liggen. We hebben dan ook uitgebreid de tijd genomen en genoten van het uitzicht. Het uitzichtpunt ligt niet op de mooiste plek van het eiland. Onderweg zagen we ook veel woningen die er erg slecht uitzagen. Dit was duidelijk het mindere deel van het eiland. Op de terugweg kwamen we nog wel meer toeristen tegen die een wandeling aan het maken waren. Ook stopten we nog even bij het zogenaamde Wetland No. 3, wat er helaas maar wat verlaten bij lag.

Nog een laatste keer naar White Beach

Terug in het Ferra Premier by JG hebben we nog even afgekoeld voordat we weer bij Meze Wrap iets zijn gaan eten. Daarna zijn we doorgegaan naar White Beach om de middag lekker aan het prachtige strand door te brengen. We zwommen in het prachtige heldere water en kochten bij een strandverkoper nog wat pittige nootjes. Aan het einde van de middag verplaatsten we ons naar Jonah’s Fruit Shake Boracay. Hier genoten we op de tweede verdieping van de zonsondergang onder het genot van een shake. Op de terugweg aten we nog wat taco’s voordat we onze kamer weer opzochten.

We hebben een paar heerlijke dagen achter de rug op Boracay. Het eiland is enorm toeristisch, maar ondanks de vele toeristen vinden we het verrassend rustig aanvoelen. Er heerst een heerlijke sfeer en we hebben genoten van het mooiste strand dat we deze reis hebben gezien.

Een gedachte over “Boracay, het meest toeristische eiland van de Filipijnen (Dag 280 t/m 284)