2023AziëIndonesiëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Van Jakarta naar Bandung, onze eerste dagen in Indonesië (Dag 121 t/m 126)

In het laatste reisverslag dat we hebben gemaakt heb je uitgebreid kunnen lezen over onze laatste dagen in Australië. Na een erg lange dag zijn we uiteindelijk aangekomen in Jakarta, de hoofdstad van Indonesië. Na Jakarta zijn we verder gereisd naar Bandung. In dit reisverslag lees je hoe deze eerste dagen in Indonesië zijn gegaan!

We zijn in Azië, onze eerste dag in Jakarta!

Na een erg lange laatste dag in Perth konden we op donderdag 6 juli 2023 om 2:00 uur eindelijk richting Indonesië vliegen. Bijna 5 uur later kwamen we in Jakarta aan, waar we onze reis door dit land gaan beginnen. Op het vliegveld namen we een taxi om vervolgens in het erg mooie Millennium Hotel Sirih Jakarta aan te komen. Indonesië is een heel stuk goedkoper dan Australië en dat merken we al bij dit hotel waar we voor een goede prijs zitten. Na een paar uurtjes wachten konden we gelukkig om 10:30 uur al onze kamer in. Hier konden we even wat uitrusten van de lange dag/nacht en ik (Erik) kon direct bij een barbershop direct om voor €6 mijn haar weer eens te laten knippen én mijn baard bij te laten werken.

Later die middag zijn we naar Sarinah Mall gelopen. Toen merkten we hoe warm (+30 graden), druk en benauwd het in deze stad is. Daarnaast zie je ook de smog in Jakarta hangen, een wijde blik over de horizon valt hier dan ook niet mee. Na een lekkere lunch en een wandelingetje door het winkelcentrum gingen we terug naar het hotel. Omdat we onze paspoorten waren vergeten gingen we later terug naar de Sarinah Mall om daar onze simkaarten voor Indonesië te kopen en op de terugweg te gaan eten op het dakterras van een hotel. Dat was nog eens Nasi Goreng met een uitzicht.

Op deze eerste dag in Jakarta keken we direct onze ogen uit. Enorme drukte en veel toeterende scooters en auto’s. Bijna geen stoplichten te bekennen en dus maar overstekken als het kan. Overal kraampjes met eten en drinken aan de kant van de weg. Bomvolle winkeltjes en supervriendelijke Indonesiërs. We zijn in Jakarta, we zijn in Indonesië, we zijn in Azië!

Een dagje rondkijken in Jakarta

De avond ervoor vielen we als een blok in slaap en we hadden dan ook een erg goede nacht achter de rug. De dag begon nog veel beter want voor het eerste deze reis konden we aanschuiven voor een uitgebreid ontbijtbuffet. Ook het ontbijt van het Millennium Hotel Sirih Jakarta was dik in orde. Daarna namen we een Gojek (Een soort Uber) naar Kota Tua, waar het oude historische centrum van deG stad zit. Dit gedeelte is erg interessant voor Nederlanders omdat er vanwege het VOC-verleden in Jakarta veel bijzondere gebouwen zijn te vinden.

Gebouwen met Nederlandse teksten zijn hier volop te vinden. Dit was ook het geval op het Jakarta History Museum dat zich in het oude stadhuis van Batavia bevindt, zoals Jakarta vroeger heette. Voor IDR 10.000 (ongeveer €0,60) konden we hier naar binnen. Het was een mooi museum, maar bezweet kwamen we buiten op het plein waar menig Indonesiër op een omafiets rondreed. We gingen daarna voor een drankje en de lunch naar Café Batavia. Hierna namen we (voor wederom IRD 10.000) ook nog een kijkje in het poppenmuseum om daarna door te wandelen naar het maritiem museum. Stuk voor stuk aardige museums, maar niet heel bijzonder. Wel leuk om te zien, en voor de prijs kan je het zeker niet laten liggen.

Nadat we voor het eerst met een groepje Indonesische kinderen op de foto moesten gaan namen we een taxi terug naar het hotel. Vanuit hier namen we later die avond de Grab taxi naar de wijk Blok M om iets te gaan eten bij M Bloc Space. Een levendige wijk en vooral direct rondom M Bloc Space een aantal erg leuke hippe restaurantjes. Nadat we een uur later hier aankwamen door de drukke stad werden we erg vriendelijk geholpen. We kregen uitleg over het eten en voor we het wisten zaten we aan tafel na te genieten van het gratis ijsje dat we ook nog kregen.

Laatste dag sightseeing in Jakarta

Op zaterdag 8 juli 2023 waren we exact 4 maanden op reis tijdens onze wereldreis. Dag 123 betekent daarnaast ook nog eens dat we vanaf nu officieel aan onze langste reis ooit bezig zijn. Op deze dag gingen we na het ontbijt maar eens een wandeling maken naar het Monumen Nasional, dat op loopafstand van ons hotel lag. Eenmaal aangekomen merkte we wat de hitte met ons doet, want we waren compleet bezweet. We kochten iets te drinken en namen een kijkje bij het monument. Het was weekend dus behoorlijk druk, maar nagenoeg geen toerist van buiten Indonesië te bekennen. Dit betekende dan ook dat er wederom gevraagd werd door mensen om met ze op te foto te gaan. Een vreemde gewaarwording, maar eigenlijk (nog) best leuk.

Hierna wandelden we door naar de Istiqlal Moskee, waar ons vriendelijk werd verteld om na 13:00 uur terug te komen als toerist. Daarom staken we de weg maar over om rond te kijken, en af te koelen, in de Gereja Katedral Jakarta. Een kathedraal recht tegenover de moskee, het kan hier gewoon in Jakarta Indonesië. Vanuit hier besloten we om eerst wat te gaan eten voordat we de de moskee gingen bezoeken. Na een lekker bakmi gingen we nog een poging wagen. Helaas werd ons toen verteld dat er een speciale ceremonie bezig was en we niet naar binnen mochten. Jammer, maar helaas. Dus maar snel een taxi terug naar het hotel om lekker aan het zwembad af te koelen.

Die avond namen we helemaal uitgerust een taxi naar de Grand Indonesia Mall. Een enorm winkelcentrum bestaande uit twee delen. We keken er onze ogen uit zo groot was het. Natuurlijk was het ook heerlijk gekoeld en konden we er talloze restaurantjes vinden. Uiteindelijk zaten we lekker te smikkelen van de “Dutch Baby Pancakes”, al het het weinig weg van pannenkoeken of poffertjes. Het was wel een lekkere afsluiter van onze dagen in Jakarta, onze eerste bestemming in Indonesië.

Met de trein naar Bandung

De volgende ochtend ging de wekker vroeg. Na het ontbijt moesten we namelijk op tijd op Station Gambir zijn. Om 9:30 uur vertrok hier namelijk de trein naar Bandung. Alles verliep vlekkeloos en voor het het wisten zaten we in de trein al te wachten op het vertrek. We hadden “executive” plaatsen genomen voor een klein beetje meer en dat was te merken. De zitplaatsen waren enorm ruim en we hebben dan ook 3 uur lang heerlijk gezeten. Naarmate we Jakarta verlieten werd het uitzicht steeds mooier. Van uitgestrekte rijstvelden tot bergtoppen aan de horizon en prachtige oude bruggen. Rond 12:30 uur kwam deze treinrit helaas al tot een einde.

Daarna namen we de taxi naar het Dago Teuku Angkasa 14, een Guest House met een goede ligging in de stad. We werden hartelijk ontvangen en konden direct onze fijne kamer in. We brachten daarna onze kleren naar de wasserette en gingen op pad. Dat viel helaas wat tegen Het begon te regenen en de straten lagen er wat troosteloos bij. Nadat we een beetje verdwaald stonden rond te kijken besloten we om een taxi te nemen naar Braga, een populaire wijk in Bandung. Na wat wachten konden we er heen en dit bleek een goed keuze. Een levendige straat vol restaurantjes en cafeetjes. We liepen er wat rond en genoten van een (vrij pittige) avondmaaltijd. Terug in het Guest House boekten we direct een tour voor de volgende ochtend.

Het Ciwidey gebied, een dagtour vanuit Bandung

Op maandag 10 juli 2023 begonnen we de 125e reisdag met een echt Indonesisch ontbijt. Wat heel anders dan het ontbijt onze eerste dagen in Indonesië in Jakarta. Na een aardige portie Nasi Goreng werden we om 8:00 uur opgehaald door Yusuf, onze gids/chauffeur voor de dag. Robbie was de man waar we de tour hadden geboekt maar die had helaas al een tour gepland staan dus was Yusuf zijn vervanger. Helaas kwamen we er al snel achter dat Yusuf nauwelijks Engels bleek te praten. De tocht ging naar het Ciwidey gebied, ten zuiden van Bandung.

Na ongeveer 1 1/2 uur rijden kwamen we aan bij de eerste stop, de Kawah Putih. Deze krater staat ook wel bekend als de White Crater en dat was wel duidelijk. Het groen/witte water in de krater was een hele bijzonder zicht. Zeker nadat we er met een piepklein busje 5 kilometer waren gekomen. Het was er vrij druk en iedereen stond druk foto’s te maken, maar het uitzicht was erg mooi. Een zeer leuke eerste stop dus.

Rengganis Suspension Bridge

Daarna maakten we een tussenstop bij een van de vele theeplantages die dit gebied rijk is. De mooie theevelden zijn natuurlijk erg fotogeniek al vinden wij het niet altijd nodig om er een uitgebreide fotosessie van te gaan maken. Het was wel een erg mooie plek dus maakten wij ook de nodige foto’s. Hierna gingen we naar de Rengganis Suspension Bridge. We hadden hier niet hele hoge verwachtingen van maar werden aangenaam verrast. De enorme hangbrug zag er geweldig uit en had een geweldig uitzicht op de vallei. Hierna konden we zelfs nog in een soort mandjes over een kabelbaan naar de overkant, wat we natuurlijk niet lieten schieten. Onze gids Yusuf ging hier ook lekker in mee.

Onderaan de vallei waren de hotsprings. Niet zo luxe als we in Nieuw-Zeeland hadden meegemaakt, maar toch wilden we er even in. Yusuf had ons echter niet verteld dat deze stop hier al zou zijn, dus hadden we onze zwemkleding nog in de auto liggen. Deze ging hij gelukkig voor ons halen en die konden we nog even van het warme water genieten. Hier troffen we ook Robbie die met een Zwitsers stel op pad was. Ook werden we hier wederom gevraagd om mee op de foto te gaan. Ditmaal was het zelfs een hele familie waarbij Judith de jongste telg in haar handen kreeg gedrukt. Wij vinden dit allemaal prima en vroegen zelf ook om een foto deze keer.

Glamping Lakeside Rancabali

Daarna was het tijd voor de lunch bij Glamping Lakeside Rancabali. Deze glamping is gelegen aan het Situ Patengan meer en heeft naast een camping ook een enorm restaurant in de vorm van een boot en je kan er allerlei activiteiten doen. Wij gingen nog maar weer eens voor een bord Nasi Goreng die uitstekend smaakte. Hierna konden we de verleiding niet weerstaan om met de wat gammele rodelbaan naar beneden te gaan waar onze gids ons stond op te wachten. We reden met Yusuf naar het meer om nog even te kijken en begonnen de terugweg naar Bandung. Nog een laatste fotostop voor de theeplantages en we werden weer veilig naar ons Guest House gebracht.

We haalden onze fris gewassen kleren weer op en aten nog iets bij een lekker koffietentje om de hoek van onze guesthouse. Doodmoe ploften we in ons bed. Ondanks het beperkte Engels van onze gids Yusuf hebben we een uitstekende dag gehad. We hebben veel gezien en een eerste indruk gekregen van Java buiten de grote stad, en die eerste indruk was erg goed!

Een dagje plannen en shoppen in Bandung

Op onze laatste dag in Bandung hebben we een rustig dagje genomen. Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar het nabij gelegen Otillie Coffee & Kitchen gegaan. Hier zijn we eens lekker gaan zitten met de laptop erbij en een paar lekkere drankjes. We hebben de website weer bijgewerkt en plannen gemaakt voor ons vervolg op Java. Ook hebben we direct treintickets geboekt en een hotel vastgelegd. Voor we het wisten was het tijd voor de lunch en dat ging hier ook uitstekend.

In de middag wilden we nog wat gaan winkelen dus namen we de taxi naar de Trans Studio Mall Bandung gegaan. Dit viel ons toch wat tegen. Buiten het personeel waren er nauwelijks mensen te bekennen en de prijzen waren behoorlijk hoog. Dus gingen we toch nog maar door naar Cihampelas. Een wijk waar de prijzen beduidend lager waren. We hebben er wederom onze ogen uitgekeken en nog een leuk koopje weten te scoren, een rugzakje voor Judith. We konden er ook eten en zijn daarna terug gegaan naar onze guest house. Die avond gingen we op tijd slapen. De andere ochtend zouden we namelijk na Jakarte en Bandung doorreizen naar het populaire Yogjakarta in Indonesië!

Een gedachte over “Van Jakarta naar Bandung, onze eerste dagen in Indonesië (Dag 121 t/m 126)

• Ha Judith en Erik wat een heel andere cultuur he maar het zal er ook prachtig zijn en even wennen aan de warmte ga er van genieten en veel succes op jullie verdere reis is heel leuk jullie te volgen want ik zoek het op de kaart op en reis mee????????